ADSENSE

Selasa, 15 November 2011

Ikan Bolu@Milkfish Asam Pedas

Jom makan tengahari di dapur Amie. Amie masak Ikan Bolu@Milkfish Asam Pedas.  Bagi yang tidak pernah makan atau jumpa ikan bolu@milkfish ini bayangkanlah ikan ini rasanya ala-ala ikan terubuk yang lemak dan banyak tulang halus tu. Amie paling suka bahagian perut ikan bolu sebab apa.... sebab ia berlemak! 


Amie masak asam pedas gunakan bunga kantan tanpa tanpa daun kesum. bunga kantan itu pula lebihan yang Amie ambil di Lembah Danum tempohari. Oleh sebab tamak, bunga yang masih kuncup pun Amie rembat sekali sebab geram sangat! Yang di bawah ini gambar asam pedas dalam kuali. asampedas Amie sama saja dengan asam pedas yang lain cuma Amie tambah lada putih dan juga beberapa biji tomato sebagai asas kuahnya.


Bahan-bahan:
1 ekor ikan bolu - bersihkan dan potong ikut suka
5 helai daun limau purut
1 batang serai - ketuk
3 kuntum bunga kantan - belah 2
2 biji tomato- belah 4
4 biji tomato- cincang
3 keping asam gelugur
minyak
garam / gula / perasa pilihan
400ml air

Bahan kisar:
15 biji cili kering
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1.5cm halia
1.5cm kunyit hidup
1.5cm belacan
1/2 sudu teh lada putih

Cara:
1. Panaskan minyak. Tumis semua bahan kisar  dan tomato cincang  hingga hancur dan pecah minyak. 
2. Masukkan air dan biarkan hingga kuah mendidih.
3. Masukkan serai, bunga kantan, daun limau purut dan asam gelugur.
4. Masukkan ikan dan biarkan sehingga ikan masak.
5. Masukkan tomato, garam dan gula.
6. Angkat dan sedia untuk dihidangkan.


Asam gelugur yang Amie gunakan dalam masakan asam pedas ini sebenarnya pemberian sepupu Amie sewaktu kami berkunjung ke Hutan Melintang, Perak Aidil Fitri yang baru lalu. Rasanya tidaklah terlalu masam, dan sebab itu Amie masukkan 3 keping. Ada asam gelugur yang memang masam sangat rasanya dan ada pula yang tidak..... entah kenapa ye... Amie pun tak tahu! Wokey.... jom makan!

26 ulasan:

norlieharumaini berkata...

mak aih... baru kemarin masak ikan asam, skg dah tayang ni pulak.. gode betoiii..

MamaEma berkata...

nape akak bagitahu lambat....bolehlah ema pergi makan sana..heheh

Yati Ali berkata...

sy kalau ikan byk tulang ni lomah sikitlah kak...tu pasal sy tx suka ikan terubuk..hehehe...dpt kuah pun jadilah ya...

Kakzakie berkata...

Kakak raa mesti aroma daun limau itu yg menyegat Amie. Selalu kakak masak tak bubuh daun limau. Boleh cubalah lain kali.. sedap je kakak tengok:)

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie...Ikan bolu ni adalah ikan susu yaaa....Sedap nya masak asam pedas....Saya ada juga beli ikan ni, tapi sampai sekarang pun belum masak2 lagi pasal xtau nak masak apa...Dan tak pernah lagi merasa ikan ini...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam...Dh lama xmkn asam pedas!mkn kat sini blh tak k.amie?hihi
Ikan Bolu@Milkfish Asam Pedas tu bkn ikan patin ke?sbb atie bc cam lemak2 gitu.....

dZana berkata...

sdapnya..saya kne tunggu hujing mggu klau nk masak2 cam ni.. klau ikannya fresh mmg sdap msak camni.. tk prasan ada srding daging rusa..dulu prnh sekali mkn sate rusa.. tak dpt bygkan camna rasanya..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam amie..

sama ye rasa ikan bolu dengan terubuk? kalau ikan terubuk tu mmg kesukaan saya... teringat masa makcik niaga gerai mkn dulu.. kalau pegi ke kedainya mmg kerap ambik ikan terubuk goreng atau asam pedas.. mmg sedap!! tp sayangnya husband kurang suka mkn ikan jenis bertulang ni sebab tu dia pun tak pernah beli ikan terubuk.. huhu..

amie.. kalau kat rumah mertua mmg gunakan bunga kantan yg masih kuncup tu utk masak apa2. kalau yg dah kembang tu dorang dah tak ambik.. hehehe.. tpkan.. bunga kantan yg dah kembang tu bila dah cukup tua akan keluar biji2nya persis buah sawit cuma takde duri & saiznya kecik ajelah.. biji2nya tu boleh juga dicampur dlm masakan sebagai ganti rasa bunga kantan kalau takde bunganya.. buahnya perlu diketuk2 sikit & campur dlm masakan. oh ya.. asam gelugur yg amie katakan tu rasanya bukan asam gelugur tu.. kalau tak silap itu namanya asam kandis. asam gelugur biasanya warna hitam gelap. asam kandis mmg kurang masam berbanding asam gelugur.. tp fungsinya tetap sama... so mmg kena lebihkan sikit asamnya kalau gunakan asam kandis tu..

Yana Shaiful berkata...

Dah lama yana cari ikan ni tp belum ketemu..klu rs mcm ikan terubuk mst sedap..suka ikan terubuk..

Aroma asam pedas dh menusuk hidung..mintak semangkuk kak :=)

Amie berkata...

Norlie,
sama-sama menggoda dan sama-sama tergoda ye...

MamaEma,
oohhh...lewat kejap je dah terlepas ye ...

Yati,
memang sesetengah orang taksuka ikan bertulang, tapi sebenarnya yang bertulang halus inilah yang sedap!

Amie berkata...

Kakzakie,
entahlah.... agaknya dah terbiasa dengan bau ala-ala tomyam, jadi buat asampedas pun terbubuh sama...

Sue,
masak apa pun sedap, panggang pun sedap juga, biasanya Amie suka masak berkuah... sebab sayang dengan bahagian perutnya yang berlemak tu...

Azatie,
jemputlah makan Atie,
bukan jenis ikan patin dan lemaknya pun taklah begitu banyak macam lemak ikan patin! cuma di bahagian perut saja ada selapis lemak ...

Amie berkata...

Dzana,
ooo.... kalau hari minggu memang best! santai je untuk menikmatinya ...

Madiha,
ada rasa sedikit terubuk tapi terubuk lebih sedaplah, cuma tulang terubuk lebih tajam tapi tulang milkfish halus dan kurang berbanding terubuk,

banyak pengetahuan Madiha tentang bunga kantan ye, Amie memang tak pernah tahu tentang perkembangan bunga kantan.... terima kasih ye Madiha.

Yana,
kiranya ikan ni sedap selepas terubuklah.... sebab tak ada terubuk, bolu pun berguna.... he hehehh tak ada rotan dapat akar pun jadilah....

ummiross berkata...

Waa asam pedas, favourite ummiross ni, ikan bolu tak pernah makan, ummi bayangkan ikan terubuklah ni, sedapnya Amie..

IXORAROXI berkata...

uishhhhhh sedapnya asam pedas Kak Amie tu, baling semangkuk Kak :)

cik cek berkata...

Ikan Bolu ni Ikan susu tu sama ek...kalau betul...semalam pun kak cek masak ikan ni...isinya sedap..tapi byk tulang kan...tapi rasanya memang best...:D

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, kita pun la ni dah suka sikit msk asam pedas,anak2 pun suka, sedap nampk asam pedas amie tu, cantik kaler kuah tu

rahel berkata...

Selamat malam Kak Amie..
ikan bolu memang ikan kesukaan kite..sodap n lemak isi dia..Rahel suka ngan isi bahagian dekat perut..lemak sangat emmm sodapnye..

Asmara berkata...

salam kak amie yg dirindui. hehe.. seronok betul tengok kak amie ni masak lain dr yg lain. teringin nak makan hasil tgn kak amie ni. hihi..

Hanis MY berkata...

Kak Amie, owh sedapnya asam pedas... first time sy tahu ikan bolu ni...

Nieza berkata...

kak, ikan milkfish ni ada jual kat sini pernah terbeli dulu tapi byk tulangla kak tak pandai tul nk makan..tapi sedap juga:)

Ketuhar Panas Yatie berkata...

Salam kak amie ,
Sedapnya asam pedas tu...Laparlah . Baru lepas jaga exam ni....

che mid berkata...

Wah banyak bahan Amie guna untuk masak asam pedas ni.. betul, CM pernah terkena guna asam keping yang terlalu masam.. taubat..

Chik Mimi berkata...

Assalamualikum kak amie wah tergudanya tengok asam pedas akak
Kak amie ghajennya buat serunding,kat penang susah nak dapat daging rusa la kak

Amie berkata...

Ummi,
kami dapat terubuk pun datangnya dari Sarawak juga Ummi....

Ixora,
nanti kakak lempar ye..macam lempar cakera... kalau baling nanti tumpah pecah he hehehhh

Cik Cek,
lain tempat lain namanya ye Cek..

Amie berkata...

Rosa,
Amie bubuh tomato cincang goreng sampai lunyai... itu kot yang pengaruhi warna kuahnya...

Rahel,
memang bahagian itulah yang kakak suka cari...sedapkan!

Asmara yang juga dirindui...
oleh kerana lain tempat lain hasil ikannya, merasalah juga makan ikan yang aneh-aneh ni... he hehehh

Hanis,
tak semua tempat ada ikan bolu ..

Amie berkata...

Nieza,
kalau yang besar sikit tulangnya taklah sebanyak tulang terubuk, tulangnya lebih lembut dari terubuk...

Yatie,
rajin Yatie jaga exam ye... kakak dah entah berapa tahun tak terlibat jaga exam dah...

Che Mid,
baru Amie tahu ada asam kandis (kurang masam) seperti yang diterangkan oleh Madiha...

Chik Mimi,
memang di Penang susah dapat rusa sebab Penang hutan batu... Sabah masih hutan rimba belantara...tempat rusa sembunyi... he hehehhehh