ADSENSE

Jumaat, 6 April 2012

Ikan Cencaru Sumbat & Sup Bebola Ikan

Salam petang Jumaat. Hari ini negeri Sabah & Sarawak cuti umum sempena Good Friday. Dapatlah Amie sediakan hidangan tengahari untuk keluarga. Pagi tadi Encik Suami ke pasar dan membawa pulang sayur-sayuran dan juga ikan. Ikan cencaru ada tiga ekor tapi semuanya besar-besar belaka. Kalau kena gayanya, sedap dipanggang atas bara. Tapi Amie masaklah mana yang terdaya. Kalau ada ikan cencaru memang dalam kepala tidak berfikir resepi yang lain, kecuali sumbat dengan sambal kelapa! Memang itu resepi turun-temurun dari dulu yang tak jemu dinikmati. Amie masak seekor saja, dan memang cukup untuk kami makan sekelurga. Biasanya kalau saiznya agak kecil, Amie panggang saja dalam kuali tapi kali ini saiznya besar dan panjang.  Sudahlah begitu, Amie gemukkan dan montelkan lagi ikan itu dengan menyumbat sebanyak-banyaknya sambal kelapa. Bukan apa, sambal kelapa itulah yang jadi rebutan anak-anak! Syukurlah, muat juga ikan nan seekor ini bila Amie masukkan dalam oven.



Resepi : Ikan Cencaru Sumbat
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 ekor ikan cencaru - bersihkan dan belah belakang, kemudian toskan.
2 cawan kelapa parut
4 biji cili merah
3 biji cili padi
1 batang serai - mayang halus
1 helai daun kunyit - mayang halus
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
1 sudu teh pati asam jawa
garam & gula

Cara:
1. Tumbuk cili merah, cili padi, bawang putih dan bawang merah hingga halus.
2. Masukkan serai dan daun kunyit mayang. Tumbuk lagi hilang halus.
3. Masukkan kelapa parut sedikit demi sedikit. Tumbuk separuh halus.
4. Tambahkan garam dan gula serta pati asam jawa. Gaul sebati.
5. Masukkan sambal kelapa ke dalam perut ikan cencaru.
6. Panggang hingga masak.



Oleh kerana geram sangat melihat ikan pelaling segar yang Encik Suami beli bersama ikan cencaru, Amie ambil seekor dan buat bebola ikan. Sebenarnya bebola ikan Amie ini tidaklah sempurna seperti bebola ikan lain kerana Amia tidak mencampurkan sebarang tepung, tetapi hanya mencampurkan isi ikan, lada putih, bawang putih, garam, gula, air dan juga lobak merah. Amie masak sebagai sup campuran bersama buah kundur, kurma merah, dan juga sayur sawi. Kuahnya memang sedap, ada rasa manis kurma merah dan memang sesuailah disediakan bersama Ikan Cencaru Sumbat sebab ketika makan nasi, boleh hirup kuahnya untuk membantu nasi melewati tekak! Apalagi.... yang dah lama tak makan Ikan Cencaru Sumbat... silakan... silakan.....

25 ulasan:

izahdaut berkata...

sedap nyer nengok sup tu. nampak segar jek. ratah gitu je sedap kan.. ikan pun besaaar.. fuh puas makan. rasa nak bersila kat rumah kak amie skrg neh.;-)

ijayuji berkata...

Salam kak amie! alahaiiiiii kita lama mengidam ikan cencaru kak huhu..sini takde ikan cencaru, balik balik ikan yg sama jugak, sup tu sedapnyer hirup hangat2 pastu perah limau letak lada byk2 haish! baru lepas makan pun boleh lapo balik ehehe..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam amie..
sekolah anak sulung saya pun bercuti sehari hari ni sebab good friday. sekolahnya bersebelahan dgn gereja.. hari bila tiba good friday jalan memang sesak giler2 punya! petang semalam pun jalan kat situ dah mula sesak bila 3 lane jalan besar di parking sewenang2nya oleh mereka yg nak ke gereja tu.. dorang park pun 3 lane jugak.. tp rapat2.. so org yg nak lalu kena jalan slow2.. kalau idak nnt ada yg tersangkut cermin. yg azabnya bila lori besar nak lalu.. semua bikin problem.. saya tiba depan sekolah anak pukul 7.30 petang.. gara2 jem teruk.. biasa sampai rumah kul 7 lebih gitu.. mlm tadi smpai rumah kul 8 mlm! letih dibuatnya...

sori panjang lak luah perasaan.. hehe...

apa2pun.. berkenan sgt ngan lauk yg amie hidang tu.. cencaru tu mmg sedap disumbat mcm tu kan.. feberet jugak tu.. sup bebola ikan tu pulak.. mmg nampak sedap.. biasa sy buat campur ngan bwg kisar & garam je.. tak pernah lak terfikir nak campur ngan carrot.. good idea jugak.. kalau sy masak ikut cara mak campur ngan sawi jer.. & masakan yg ada bebola ikan homemade tu kami org terengganu panggil Calong.. hehe..

Zaliedana berkata...

Assalam kak,wah bestlah rini cti kan,leh mask sedap2 n rest2 kat umh..Akak rajinnyer wat bebola ikn tuh,mesti lagi sdp sbb xltk tepung kan..

wanie berkata...

ermmm..sedapnya cencaru sumbat tu...gomok betulll
sup bola tu pun mengancam...hantar ckit blh..?

whitecappuccino berkata...

cantiknya sup bebola tu..ratah saja habis semangkuk besar.

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..buah kundur boleh masak sup yaaaa...Hari tu (lupa hari apa) adalah saya jumpa buah ni, tapi sebab kat kepala ni terfikir ia boleh di buat halwa jeee..so tak beli lah, sebab tak tau nak masak apa...Rasa ia ada tak ala-ala labu air....

Ikan cengcaru antara ikan kegemaran...Tapi saya yang selalu malas ni biasa goreng jeee...

Qasey Honey berkata...

waduhhh duhhh...sedapnya ikan sumbat tu...spi terkembung ikan tu penuh dgn isi...hehehe...

sup bebola tu pon sedap...nyum2...

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam kak Amie semuanya BEST!!!! yummmyyyyy <3

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Amie

Tak bolehhh tahann Kak Lin tgk ikan sumbat tu...sup bebola tu pun mengoda kalbu..

Selamat Menjamu Selera :)

MulutPayau berkata...

amboi kak amie....ikan cencaru sumbat pulak ya....mmng mngncam betul...!!!!

Amie berkata...

Izah,
silakan Izah, jemput makan sama...sup tu memang sedap, manus buah kurma merah dengan bebola ikan tu yang buat lebih terangkat!

Ika,
oohh...ikan cencaru ni ikan evergreen, klasik aje bunyinya di sini, tak ada pula di Bangkok ye Ika, agaknya dia cuma berenang-renang di perairan Malaysia aje kot... he he hehh

Madiha,
memang teruk betul traffic jamnya di sana ye Madiha, di sini pun sama juga.... penuh sesak kiri kanan jalan dekat dengan gereja di sekolah Amie, sebab semua penganut agama tersebut keluar berpusu-pusu entah dari arah mana, dan kebanyakkannya pekerja estet (orang Timor) dari Indonesia.
Terima kasih Madiha, dapat tambah lagi satu kosa kata... calong ye!

Amie berkata...

Zaliedana,
buat satu ekor ikan saja, dapatlah 7-8 biji, bolehlah buat sup campur sayur-sayuran. Kalau tak letak tepung rasanya tidak kenyal, tapi lebih lembut & manis!

Wanie,
boleh... nak hantar tapi dah licin, nanti Kak Amie buat lain ye. Memang ikan sumbat tu gomok montel dengan sambal kelapanya!

Whitecappucino,
bebola homemade....lebih bersih, dan manis ikan segar!

Amie berkata...

Sue @ Nenie,
dulu Amie pun tak tahu nak buat apa kalau ada kundur. Kundur ini kakak ipar bagi, Amie belajar dari masakannya, sebab hari-hari kakak ipar memang buat sup, macam-macamlah jenis supnya termasuklah sup kundur campur kaki ayam, cam[pur kurma merah dsb. Rasanya biasa saja, tawar tapi bolehlah sebagai bahan camp[uran saja.

Qasey Honey,
memang sengaja bagi dia kembung he he he he hehhh... tak puas makan sambal kelapa sikit.

Shahriah,
inilah hidangan tengahari untuk hari ini....

Amie berkata...

Kak Lin Rosly,
waalaikumussalam,
jemput makan sama, itu saja resepi paling kami suka kalau ada ikan cencaru, sumbat dia...

MP,
haa... jemput, sama-sama makan cencaru sumbat!

Asmara berkata...

sedap2 lauk kak amie ni. untung betul org dlm rumah tu. :D

Nieza berkata...

Kak Amie, tak thn tgk ikut sumbat yg gemuk tu...hehe sedapnya kak.
sup bebola ikan tu pun nampak sedap..perghh kenyang saya jamu mata kat umah akak hari ni:)

Hanis MY berkata...

wowwi dapnyerrr...mesti sonok masak2 time cuti...

ummiross berkata...

Amboi Amie, banyaknya sambal kelapa, sampai buncit ikan tu, hik!
Tapi yang pasti tentu sedap sebab sambalnya mewah gitu..

eiramalik berkata...

uisshhh kak amie, selera tul tgk ikan sumbat tu...saya lom pernah cuba lagi, makan pernahlah kt umah niza dulu...heheehhe....nnt nak cuba lah

Ros berkata...

Assalamualaikum Amie,

Hari ni kak Ros rancang nak buat ikan sumbat tu jugak,tengok resepi Amie ni boleh la Kak Ros try buat hari ni...

Nampak sedap sangat....

Amie berkata...

Asmara,
alhamdulillah, orang dalam rumah tak cerewet, apa yang dimasak, itulah yang dimakan he he hehh kita pun terus syok sendirilah masak apa yang kita suka.

Nieza,
tak tahulah Nieza, entah kenapa kalau buat ikan cencaru sumbat mesti gemuk jadinya.... ha hahah saja je bubut sambal kelapa banyak2.

Hanis,
bolehlah lengah-lengahkan waktu di dapur hanis, kalau tak... kelam kabut je macam lipas kudung!

Amie berkata...

Ummiross,
ha ha hahh... puaslah makan sambal kelapa tu, yang jadi mangsa perut ikannya, sib baik tak pecah!

Eiramalik,
ikan sumbat ni lauk evergreen Eira, memang sedap... dulu ingat susah nak buat, tapi rupanya senang saja.

Ros,
buat Ros, jangan tak buat... lebihkan seekor ye, nanti Amie nak datang makan... ha ha hah

Melly Octaviana berkata...

Siang kak amie.. long weekend kak di sini, kami di rumah aja :(
belum pernah makan ikan cencaru sumbat initapi nampak sedap nya, bebela ikan soup pun melly suka makan nya apalagi kalo bebolanya buat sendiri,pasti sedap..slurrp

myda_ahmad berkata...

x pernah msk cm gini lg,selalu goreng je,msk sambal,kicap...