ADSENSE

Rabu, 25 Mei 2011

Nasi Kerabu Kuning

Beberapa bulan yang lalu, entah mengapa tiba-tiba Cikgu Tan Chong Yoke bagi Amie biji benih bunga telang. Amie simpan dalam beg, angan dan terlupa nak tanam... bila tengok semula...hanya tinggal kulitnya, rupanya sudah pecah merekah dan bijinya entah hilang ke mana. Agaknya kalau Amie terus tanam hari itu, mungkin sekarang dah mula mengeluarkan bunga. Suatu masa dahulu, ustazah di depan rumah bagi Amie benih telang, Amie tanam dan sebab terlalu subur merimbun sampai menyeberang ke pagar jiran, suami tebang pokok itu... mati terus. Ha.. nak minta lagi, ustazah itu pun dah tak ada pokoknya lagi. Hari ini, bila teringin nak buat nasi kerabu, seluruh kedai dikunjungi.... bukan nak beli bunga telang, memang tak ada kedai yang jual pun. Nak cari pewarna biru... haram tak jumpa. Akhirnya buat juga nasi kerabu tapi bukan warna biru, kelabu atau ungu sebaliknya warna kuning...


Bahan-bahan untuk nasi:
1/2 kg beras (cuci dan toskan)
1 batang serai (diketuk)
5 helai daun limau purut
1/2 sudu serbuk kunyit

Bahan-bahan untuk ulam:
4 batang kacang panjang
1/4 bahagian kobis
1/2 biji timun
1 cawan taugeh
3 batang serai
1 kuntum bunga kantan
beberapa helai daun kesom
~Hiris kesemua bahan di atas kecuali taugeh~


Rajin pula hari ini Amie buat solok lada... sebab dapat lada yang agak besar walaupun tak berapa montel, jadi boleh sumbat banyak isi....



Bahan-bahan untuk solok lada:
4 biji lada hijau
4 biji lada merah
1 cawan kelapa parut
1 cawan isi ikan
1/2 sudu lada hitam
3 biji bawang merah
garam dan gula
200ml santan



Lada hijau dan lada merah yang telah dibuang isinya. Di sebelahnya tu... kelapa campur isi ikan yang sudah ditumbuk.

Cara:
1. Tumbuk hingga lumat kelapa parut bersama bawang merah, dan lada hitam.
2. Masukkan isi ikan, garam dan gula dan tumbuk sekali lagi hingga sebati.
3. Buangkan isi lada.
4. Masukkan bahan tumbuk ke dalam perut lada.
5. Masukkan santan ke dalam periuk dan masukkan solok lada.
6. Tabur secubit garam dan gula.
7. Masak hingga santan menjadi kering....
~sesetengah orang masak dengan cara mengukus, mana-manalah yang disukai~



Solok lada hijau merah dah siap. Kita lihat pula sambal kelapanya.

Bahan-bahan untuk sambal kelapa:
2 cawan kelapa parut
4 ekor  ikan kembung (bakar / rebus dan hancurkan isinya)
4 biji bawang merah (tumbuk)
2 batang serai (tumbuk)
1/2 sudu lada hitam (tumbuk)
5 biji cili padi (tumbuk)
garam & gula

Cara:
1. Goreng kelapa parut tanpa minyak.
2. Masukkan semua bahan tumbuk serta isi ikan dan sangan hingga kuning keemasan.
3. Masukkan garam dan gula.

Bahan-bahan untuk sambal budu:
7 biji cili padi  (tumbuk)
5 biji bawang merah (tumbuk)
3 biji bawang putih (tumbuk)
200ml santan
5 sudu budu
gula

Cara:
1. Panaskan santan hingga keluar minyak.
2. Masukkan semua bahan tumbuk.
3. Akhir sekali masukkan budu dan gula.

Nasi kerabu yang Amie hidangkan ini dimakan bersama ikan goreng salut tepung dan juga telur masin. Jom.... makan.


... yang di bawah ni untuk rakan2 Amie yang memang 'kaki nasi kerabu'....



.....bukan untuk dijual yea... makan ramai2 di kantin.......sodap!!!!

6 ulasan:

~Azura9086~ berkata...

Sedapnyer nasi kerabu...da lama tak dapat makan..=( da la tengah lapo nih...kak amie..nak!!!huhu..=)

Ucu Faridah berkata...

sedapnye kak amie kesukaan ucu ni...bila la nak rasa...

Cik Puan Izan❤ berkata...

sedapnya nasi kerabu tu...pandai akak msk...saya org kelantan ni tak seterer akak...siap ada solok lada tu...

Amie berkata...

azura,
inilah bestnya .... mcm2 boleh masak, masyarakat kita kaya resepi...

Amie berkata...

ucu,
nanti kak amie hantar sepinggan.. dgn solok ladanya sekali.. he he he

Amie berkata...

Cik Puan Izan,
he he... saya ni tlebih kelantan dah... semua saya suka nak makan... tu sbb pulun habis-habisan time nak buatnya... solok lada mmg sedap! kalau buat sendiri boleh letak isi ikan byk2...