ADSENSE

Rabu, 21 Mac 2012

Sambal Katis

Salam tengahari Rabu. Amie tidak masak tapi tangan ini gatal untuk memasukkan satu resepi keluarga sebelah Encik Suami. Nampak macam bukan sambal tapi entah kenapa namanya sambal. Memang itulah nama asal yang digunakan oleh orang Melayu Cocos di Lahad Datu. Sambal Katis ini terkenal sebagai hidangan semasa majlis kenduri-kendara dan dijadikan sebagai salah satu menu dalam nasi berkat. Katis sebenarnya membawa maksud betik, dan kadang-kadang mereka sebut kepayas merujuk buah yang sama. Sambal Katis di bawah ini Amie rakamkan semasa kenduri arwah ayahanda mentua yang lepas. Kuantitinya tentulah sangat banyak tetapi resepi di bawah ini Amie tuliskan dalam jumlah yang sesuai untuk sebuah keluarga. Biasanya betik yang digunakan ialah betik tua yang berwarna sedikit kemerahan, tetapi kali ini betik yang digunakan agak muda sedikit, jadi warnanya kurang menyerlah. Kalau gunakan betik tua yang sudah agak manis, memang rasanya lebih sedap sebab ada campuran air asam jawa untuk disebatikan dalam kuahnya. Bahan campuran lain yang digunakan biasanya berupa hati dan mempedal ayam yang direbus terlebih dahulu sehingga empuk. Terima kasih bonda mentua kerana menurunkan lauk warisan tradisi ini kepada Amie. 


Resepi: Sambal Katis
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 biji betik tua - dihiris kecil memanjang
4 keping  hati ayam - potong ikut suka
4 keping mempedal ayam - potong ikut suka
3 biji lada merah - hiris
3 biji bawang putih - hiris
4 biji bawang merah - hiris
1/2 cawan air bancuhan asam jawa
garam dan perasa secukupnya
minyak
1 cawan air

Cara:
1. Rebus hati dan mempedal ayam hingga empuk - toskan airnya
2. Panaskan sedikit minyak. Masukkan bawang putih, bawang merah dan lada merah dan tumis hingga naik bau.
3. Masukkan hati dan mempedal dan gaul rata.
4. Masukkan hirisan betik dan gaul rata hingga betik layu.
5. Masukkan bancuhan air asam jawa dan biarkan seketika.
6. Masukkan air dan tutup rapat selama 7 -10 minit.
7. Masukkan garam dan perasa. Biarkan kuah menjadi agak kering.
8. Angkat dan sedia untuk dihidangkan.

22 ulasan:

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Amie,

wah ni kalo ada betik pasti masam2 gitu...sedapkan Amie??

ainnoraini berkata...

sedap yee..amie..
tak pernah makan lagi...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

Jakun lagikkkk
1st time dengar ngeee
But nmpk sgt yummy

kasihredha berkata...

dapat ilmu baru
betik = katis = kepaya

itu indahnya seni masakan
satu2 daerah punya masing2 special

:.Noor Zaleha Jaafar.: berkata...

Assalam..Amie..slmat tengahhari...ehm 1st time jumpa resepi ni...mchm sedap ja..lagu kerabu betik gitu kan...terima kasih d rumah akak...jumpoa lagi ya..

Amie berkata...

Waalaikumussalam Nuridah,
masam tu bagi hilang hanyir hati dan pedal kot... memang mereka suka bubuh asam jawa.

Ain,
Sedap Ain...:)

Lady Ayu,
ada kombinasi rasa masam dan manis (kalau guna betik tua yang rasa manis)

Amie berkata...

Kasih,
Amie pun hanya jumpa resepi begini (setakat ini) dalam masyarakat Melayu Cocos.

Noor Zaleha,
ya... macam kerabu, tapi ini dimasak...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

Salam Amie..

Saya sejak dulu teringin nak masak sayur gunakan betik mengkal.. tapi sering hajat terbantut sebab cik abang awal2 dah komplen dia rasa pelik bila betik dijadikan sayur.. begitu jugak kalau MaDiHaA gunakan kulit tembikai yg isinya dah dimakan lalu dimasak sayur (mak pernah masak dulu2).. dia langsung taknak mencuba.. emmm... bab itu mmg dia payah betul nak mencuba.. hehe.. apa2pun.. MaDiHaA dapat agak betapa sedapnya sambal katis tu... sebab MaDiHaA memang suka makan sayur dari betik.. tak kira samada dikacaugoreng, dimsk lemak atau masak air lada hitam.. bahkan dicelur cicah sambal belacan pun sedap! terima kasih berkongsi resepinya ye...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Amie...uniknya masuk ke blog Amie ni ialah byk nama masakan yg pelik2 blh diketahui.Terima kasih ayas pengkongsian ini...
katis=betik ya....br ku tahu:)

hazila berkata...

Bagus sebab dapat pelaji ilmu/resepi dulu dulu dari ibu/mertua. Kalau tidak nanti hilang begitu saja.

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, menariknya resipi sambal katis ni, tak boleh nak bayang mcm mana rasanya tu,

Kakzakie berkata...

Itulah bagusnya duduk di tempat banyak etnik dan budaya Amie. Kakak tak pernah lagi merasa tapi macam boleh buat bila baca resepi yg Amie berikan..

Asmara berkata...

x pernah mkn. mesti sedap!

ajumohit berkata...

Kak amie saya belum pernah rasa lagi, tp dh tentu sedap ni ;)

Amie berkata...

Salam Madiha,
Amie pun dulu tak pandai makan sayur betik tapi bila selalu tengok orang kampung belah suami masak, ada pula dibubuh air asam jawa, macam terasa kelainan pada resepi itu. Lama-lama Amie pun suka... itulah untungnya kalau suka mencuba, baru kita tahu sedap tidaknya ye Madiha.

Azatie,
katis & kepayas = betik@papaya....:)

Hazila,
bonda mentua pun dah tak ada lagi, semasa hayatnya memang beliau ketua masak di majlis kenduri-kendara di kampung, alhamdulillah ada juga resepi yang sempat kami warisi.

zila berkata...

salam amie..
pernah dengar juga masakan katis nie..tapi mungkin cara penyediaanya berbeza..terima kasih share2 resepi warisan..;)

Amie berkata...

Salam Rosa,
ini resepi tinggalan orang tua... kalau hasil air tangan mereka tentu sedap, tapi memang sedaplah... ada kelainan dalam rasanya, manis betik mengkal dengan air asam jawa.

Kak Zakie,
kita pun tak pernah terbayang dan terfikir ada resepi begini sebelum ini, masaknya pun mudah....

Asmara,
kalau makan masakan orang tua... lagi sedap terutama yang pure Cocos.

Aju,
boleh cuba ni, memang sedap.

Amie berkata...

Salam Zila,
jomlah kongsi resepi tu Zila... boleh tambah koleksi masakan.

Liza berkata...

salam rindu Amie...lama rasanya tak jenguk ke sini....
liza xpernah mkn lg ni, dgr nma pun baru 1st time ni...ihhihii

Nieza berkata...

Assalam kak Amie, unik namanya dan semestinya sedap ni..lum pernah mkn lagi.teringin lak nk rasa..:)

Amie berkata...

Salam rindu Liza,
tak pe... kita kongsi resepi, Amie pun kalau tak datang sini tak tahu ada resepi begini.

Nieza,
boleh rasa tapi kena masak... ha ha hahh ringkas saja masaknya.

ummiross berkata...

Sukalah tengok resepi kat blog Amie, lain dari yang lain,bilalah dapat merasa masakan Amie yang sedap tu..