ADSENSE

Isnin, 12 Mac 2012

Ayam Masak Kuning

Assalamualaikum dan salam petang Isnin. Kali ini Amie ingin kongsi resepi Hidangan Kegemaran Dari Dapur Tunku. Siapa lagi kalau bukan mantan Perdana Menteri kita yang pertama, Bapa Kemerdekaan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Memang nampak ringkas cara penyediaannya tetapi tentulah ada keunikannya yang tersendiri, misalnya sebelum ditumis terlebih dahulu daging ayam digaul dengan bahan-bahan kisar yang terdiri dari halia, cili padi, bawang merah dan juga kunyit. Apabila ditumis, baunya semerbak memenuhi ruang kerana kebetulan di luar hujan, jadi terkepunglah bau tumisannya di dapur!


Resepi: Ayam Masak Kuning
Sumber: Hidangan Kegemaran Dari Dapur Tunku

Bahan-bahan:
500 gram daging ayam - potong kecil-kecil
2 biji ubi kentang  - kupas dan potong baji
1 helai daun kunyit - siat-siat
150ml santan - Amie gunakan 300ml susu cair
garam dan gula secukup rasa
minyak

Bahan kisar:
8 biji bawang merah
2cm kunyit hidup
2cm halia
8 biji cili padi

Bahan hiasan:
cili merah - hiris halus
cili hijau - hiris halus

Cara:
1.Gaulkan daging ayam dengan bahan kisar.
2. Panaskan minyak dan masukkan ayam bersama bahan kisar serta balik-balikkan selama 5 minit.
3. Tambah 50ml santan dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya.
4. Masak hingga kuah memekat dan kemudian masukkan daun kunyit serta ubi kentang.
5. Tambah baki santan dan biarkan mendidih sebelum diangkat dari api.
6. Hias dengan hirisan cili hijau dan cili merah.
7. Hidangkan panas-panas.



Nampaknya hidangan Ayam Masak Kuning merupakan menu terakhir untuk hari ini sebab esok pagi kami sekeluarga akan terbang balik kampung. Sempat juga Amie petik beberapa biji buah mangga udang yang agak matang sebagai buah tangan untuk bonda.


Tangan pun gatal untuk timbang berat ..... setiap satu beratnya melebihi 1kg, tapi sayang seolah-olahnya belum cukup tua. Apa pun Amie bawa juga pulang ke kampung sebab bonda teruja sangat ingin melihat bila dengar Amie bercerita tentang buah mangga udang yang agak menjadi tahun ini.


Nampaknya berpeluang juga buah mangga udang dari Lahad Datu naik kapal terbang pergi ke Selangor!



16 ulasan:

myda_ahmad berkata...

lapolah pulak bila tgk menu dr dapur kak amie nie...

ummiaisyah berkata...

salam kanal juga Amie..
sy suka masak lemak ayam,..tp selalu buat ikan je..hehe..slmt balik kmpg..Amie org Bagan datok ye..sy kat teluk intan..

dedetea berkata...

WOOWW SEMAKIN CANTIK NIH BLOGNYA,,RESEPNYA CANTIK-CANTIK AKU SUKA TUH

mimie berkata...

Amie..sedap nyer lauk masak kuning tu,,..kire adek badek ngan rendang gak eyh...

Wahh..ade mangga udang...pestain tgk nih....

aPE2PON...SLAMAT PULANG N SLAMAT KEMBALI....

hazila berkata...

Besarnya mangga udang tu. Mungkin kat semenanjung panggil lain kot.

hazila berkata...

Besarnya mangga udang tu. Mungkin kat semenanjung panggil lain kot.

kasihredha berkata...

saya tgoda dgn mangga tu ler

quinnie berkata...

sedapnya..gulai ayam tu kan kak macam gulai lemak kuning org perak...selalu buat makan dgn pulut kuning..tapi saya dah lama tak masak....hehehe

gemoknya pelam..geram tengok...semoga seronok balik kg ye kak..:)

ummiross berkata...

Amie,harum baunya sampai ke Kuching..
Alhamdulillah, moga dapatlah mak Amie merasa mempelam tu. Selamat bercuti...

MulutPayau berkata...

selamat bercuti.....

Amie berkata...

Myda,
jom makan sekali Myda.

Ummiaisyah,
bonda Amie orang Bagan Datuh, Amie balik ke Selangor.

Detea,
terima kasih kerana suka...

Amie berkata...

Mimie,
he he he rendang tak berkerisik tu...

Hazila,
agaknya lain namanya ye Hazila... nanti sampai kampung tanya bonda.

Kasih,
memang menggoda...sebab gemok!

Amie berkata...

Quinnie,
ooo...macam tu ye gulai orang Perak,
memang pelam tu gemok2,
rasa tak sabar nak balik ni...

Ummi,
kuatnya baunya ye Ummi...terima kasih Ummi, Amie bercuti sekeluarga!

MP,
selamat bercuti juga MP....:)

IZA AKMA berkata...

salam Amie,
menyelerakan..
ya Amie betul kata Quinnie tu..macam nilah gayanya org perak masak lemak ayam..negeri lain kebanyakannya iza tengok tumis dulu tp kat perak takde tumis2..baik ayam ikan sama..
waahhh besarnya mangga..tak pernah pulak jumpa mangga sebesar itu..
~~selamat bercuti~~

Amie berkata...

Iza,
nanti nak tanya bonda, sebab bonda memang anak jati Perak... agaknya Amie yuang tertinggal resepi dari bonda!

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..saya pun pernah cuba resipi dari dapur Tunku ni..simple tapi sedap kannnnn