ADSENSE

Rabu, 14 Mac 2012

Sayur Taugeh Kacang Soya

Salam tengahari Rabu. Hari ini bonda masak untuk hidangan tengahari sementara Amie temankan Encik Suami mencuci luka pembedahannya di sebuah klinik. Kami sempat singgah di pasar Sungai Buluh membeli sayur-sayuran. Sampai di rumah, rupa-rupanya bonda sudah siap masak dan anak-anak pun sedang menjamu selera. Bukan main berselera lagi mereka makan hasil air tangan nendanya. Nenda hidangkan ayam goreng dan juga ikan panggang. Amie tak sempat ambil gambar sebab ketika mereka makan, Amie masak sayur taugeh berkepala besar yang Amie baru beli di pasar. Bukan apa, Amie tak pernah jumpa taugeh kacang soya di Lahad Datu. Masa raya tahun lepas, Amie memang beli di pasar dan teringin sangat nak makan, tapi terlupa memasaknya .... jadinya, taugeh kepala besar itu pun terpaksa dibuang sebab sudah membusuk. Kali ini Amie tidak lepas peluang. Amie suka campur bebola ikan, tapi rupanya penjual sayur tak dengar Amie minta kirakan sekali bebola ikan. Bila nak masak, tercari-cari mana perginya bebola ikan itu! Apa boleh buatlah. Sayur Taugeh Kacang Soya Amie memang togel tanpa aksesori kecuali tauhu dengan daun kucai. Jadilah.... yang penting dapat makan taugeh kepala besar!

Resepinya tak payahlah ditulis ye, sebab ringkas sangat. Taklah istimewa, sekadar ingin makan taugeh kepala besar saja, jadi bubuh bawang besar, bawang putih serta dua tiga biji lada, goreng tauhu, masukkan taugeh dan daun kucai. Tambah garam dan perasa, siap untuk dihidangkan! Ha... di bawah ini ada apa? Siapa tahu? Dah lama sangat Amie tak jumpa benda ni. Dulu ayahanda selalu bawa dari kebunnya di Pahang, dan sebab jumlahnya yang sangat banyak, bonda suka buat jeruk.


Inilah namanya buah kerdas. Buah ini bersaudara mara jugalah dengan jering dan petai sebab biasanya dibuat ulam-ulaman. Sekali pandang macam buah asam jawa, tapi bila dikupas... rupanya buah kerdas!

8 ulasan:

Melly Octaviana berkata...

siang ka Amie.. lama tak pergi ke dapur akak, melly pun suka makan taugeh tak kira yg kecil atau yang besar di campur tahu sama kucai memang sedap kak.. slurrp

qemaishak berkata...

kak, qema suka kerdas tu hihi tapi xpernah lagi makan kerdas jeruk, rasa mcm petai jeruk ke kak?

Mamamya berkata...

lia pun suka tauge kak..klu buat pecal lia suka buat sendiri taugenya guna kacang hijau.. :)

buah kerdas pun lia suka..heheee...minggu lps baru beli kat pasar malam 2 piring RM3..berselara makan klu ada kerdas nih...

Ucu Faridah berkata...

sayur pertama kekadang makan jugak, tpi masak sendiri blum pernah....hahaha..


sayur@ulam ke 2 tu...lagi langsung x pandai makan...

akak bila kita nk bercanda kt pantai remis.....:-)

myda_ahmad berkata...

salam kak Amie....
sekadar nk bertanya je...
kak Amie amik gambar guna camera ape yerk?.....gambar cantik....

ummiross berkata...

Amie, memang seronok balik kampung kan, semua rasa nak makan. Tauge besar tu pun lama ummi tak makan..

Amie berkata...

Melly,
kalau dah sampai kampung, makan ramai-ramai... taugeh kecil taugeh besar semua sedap ye Melly!

Qema,
kerdas jeruk tu lebih rangup sebab dia kembang, rendam aje dalam air.

Mamamnya,
entah berapa puluh tahun tak makan kerdas, ini kena sesuaikan semula rasanya dengan tekak he he he hhh

Amie berkata...

Ucu cayang...
ada jodoh adalah pertemuan kita di patai remis ye...

Myda,
he he he malu nak sebut jenama kamera cabuk kakak ni... kamera biasa aje Myda jenama Benq...

Ummi...
memang kemaruk nak makan itu ini Ummi...