ADSENSE

Khamis, 15 Mac 2012

Belulang Lemak Cili Padi Dengan Cendawan Kukur & Labu Manis

Sebelum beradu, Amie ingin kongsikan resepi Belulang Lemak Cili Padi Dengan Cendawan Kukur & Labu Manis. Sebenarnya resepi ini adalah idea bonda dengan menggunakan bahan yang ada di dapur. Kata bonda, belulang biasanya dibuat kerabu ketika majlis kenduri-kendara di kampung kami. Mungkin ada yang tidak makan belulang, tapi Amie sekadar ingin berkongsi resepi sahaja dan sebagai salah satu usaha mengetengahkan resepi orang kampung Amie.


Resepi: Belulang Lemak Cili Padi Dengan Cendawan Kukur  & Labu Manis
Sumber: Amie's Little Kitchen


Bahan-bahan:
1/2 kg belulang - beli siap dibersihkan
1 cawan cendawan kukur
300 gram labu manis - potong dadu
2 cawan santan pekat
1 batang serai - dititik
3cm lengkuas - dititik
3cm halia - dititik
1/2 sudu serbuk kunyit
1 keping asam gelugur
garam & gula secukup rasa
minyak
1 cawan air


Bahan tumbuk kasar:
3 biji bawang putih
5 biji bawang merah
15 biji cili padi
sedikit belacan


Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan tumbuk kasar  bersama serai, halia dan lengkuas sehingga wangi.
2. Masukkan cendawan kukur dan belulang serta asam gelugur. Gaul rata.
3. Masukkan serbuk kunyit, dan diikuti dengan air.
4. Biarkan cendawan mendidih bersama belulang.
5. Masukkan labu manis dan masak sehingga hampir empuk.
6. Masukkan santan pekat dan perasakan dengan garam dan gula.
7. Kacau santan supaya tidak pecah.
8. Apabila mula mendidih, tutup api.

14 ulasan:

mama sara nur berkata...

assalam K.Amie
cendawan kukur & labu manis tu sedap he he

Lin Rosly berkata...

Assalamualaikum Amie..

Belulang tu apa? Mcm pernah dengar tapi tk pernah tgk dan tk pernah makan...

Yatie berkata...

nmpk sedap tapi belulang tu apa ya..

Nieza berkata...

saya pun 1st time dgr nama belulang ni...apa tu kak? tak pernah mkn lagi.

Acik Erna berkata...

assalam amie..acik makan belulang ni dan lagi suka makan cendawan kukur tu..masak lomak cili api ngan udang sedap.

hazila berkata...

Belulang tu ialah kulit lembu yg dicuci, direndam dan diregang untuk dikeringkan. Betul tak amie?

ajumohit berkata...

kak amie, belulang tu apa ye? macamana rupa dia?

KakAsma berkata...

waa cendawan kukur tu mmg sedap..goreng kering2 laju ajer makan..tul laa belulang tu tak pernah lak dengar

Cute Oven berkata...

la amie..cendawan kukur...rasanya masa sekolah rendah dulu kite mkn...bayangkan dah brapa puloh tahun..... hmmm kat mana ade jual ye...

Nora Shahaira berkata...

nampak sedap sangat2...tapi..belulang tu apa ye..

terimakasih atas doa tak putus2 dari kak amie buat soleh..

ummiross berkata...

Amie..cendawan kukur ummi tau,mesti sedap masak macam ni. Tapi belulang tu apa ye?

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam amie...
dulu saya tak tau pun yg belulang tu boleh dimakan.. hehehe.. yg tau belulang dibuat gendang atau kompang aje.. kikiki...
tp bila dah kawin ni barulah tau yg belulang boleh dimakan.. pertama kali mencuba.. hmmmm.. memang sedap!! kenyal2 gitu.. kalau di kampong suami.. mak saudara suami yg rajin simpan belulang tu.. boleh disimpan lama bila dah dicuci bersih & dibakar utk buang bulu2 pada belulang lembu tu.. lepas bakar dikikis berkali2 sampai bulunya habis semua.. kemudian dijemur kering2.. bila tiba nak masak.. tinggal direbus & dihiris kecil2.. di kampong suami biasa orang masak gulai asam rong.. gulai yang popular di negeri pahang.. sedap juga dimasak lemak cili padi mcm amy masak ni.. buat pedas2.. mmg kaw..

Amie berkata...

Madiha,
terima kasihlah menyelamatkan keadaan...sebab di atas tu berderet tanya pasal belulang ha ha hahh... Amie pun sebenarnya nak tunggu bonda berehat baru nak jawab apa itu belulang, rupanya Madiha dah tolong jawab.
Belulang yang Amie masak ini ialah belulang yang dibeli siap dari pasar, hanya hiris atau biarkn bentuk hirisan asal dalam paket, di tempat Amie dijual pada harga RM14 sekilogram, oleh sebab Amie tahu bonda suka makan belulang jadi Amie belikannya sepaket, tapi masya-Allah... bila dah siap masak, banyak pula jadinya!

Sue @ Nenie berkata...

Salam..masa mula-mula baby sitter sara beritahu belulang ni boleh makan..saya terkejut dan tak dapat bayangkan macamana rasanya..Time tu dia buat kenduri kawen anak dia...Tapi bila siap masak pun saya tak makan..tak tau kenapa..tak sempat kotttttt..ha ha ha ha