ADSENSE

Ahad, 18 Disember 2011

Pisang Nangka & Rambutan

Jom makan rambutan kampung. Nak beli tempohari dua kali fikir sebab harganya RM8 sekilogram. Kenapalah mahal sangat harga buah-buahan tempatan sekarang ini. Baiklah tunggu rambutan masak atas pokok. Petang tadi Encik Suami bersama si bongsu sempat mengait rambutan di kampung walaupun belum masak ranum sepenuhnya. Dibawanya juga pulang sesikat pisang nangka yang hampir masak. Kata si bongsu, durian dengan langsat belum masak lagi. Oh...durian! 


Biasanya kalau bawa pisang, ubi, mangga dan sebagainya dari kampung, memang telinga Amie kena tahan panas sebab selalu Encik Suami bagi ceramah tentang pembaziran. Apa tidaknya, kadang-kadang apa yang dibawanya Amie biarkan saja.... sebenarnya adakalanya terlupa (letak di sudut dapur) tapi sebahagian besar penyebabnya ialah Amie tak tahu nak masak apa.... malaslah tu. Selain dibuat pisang goreng, apa lagi yang boleh dibuat dengan sesikat pisang nangka ini. Memang tidak banyak, tapi kalau tak diusik langsung...... 

25 ulasan:

Melly Octaviana berkata...

Lain kali kalo k'Amie tak tau mau buat apa pisang nangka nya kirim aja ke melly, pasti melly suka, sekalian kalo ada durian nya boleh juga.. hehe

whitecappuccino berkata...

hahaha..sama la mcm saya amie, dulu suami selalu berleter bila pisang kadang sampi buruk saya biarkan maklumla pisang setandan (dia yg tanam). Tapi sekarang seboleh2nya semua saya masak..selalu buat cokodok pisang tak pun sira pisang.. kalau banyak pun saya bancuh simpan dalam frigde.bila2 boleh goreng.

Amie berkata...

oooo Melly,
tiba-tiba teringat pisang bollen yang kami makan di Bandung , sedapnya tapi tak tahu macamana nak buat, rasa pisangnya pun manis masam macam pisang nangka.

he hehehh durian ak boleh naik kapal terbang ya Melly...

WC,
kalau dah setandan tu... memang dah tak tahu nak buat apa, kadang2 suami bersungut katanya serba salah nak bawa nak ambil dari kebun, sampai rumah terbiar buruk.... (biasanya kalau dah banyak, bagi-bagi jiran)

NoorMasri berkata...

salam amie....pisang nangka tu kalau malas nak buat apa2...rebus aje dgn kulit2nya sampai lebam pastu cicah gula...pun sedappppp, akak suka hehe

rahel berkata...

Salam Kak Amie...waa ada rambutan ngan pisang..bestnye...tapi klu cakap bab pisang ni..mcm2 Rahel bole buat tau..boleh buat ke pisang,cekodok pisang,apam pisang,lepat pisang,pancake pisang,mufin pisang dan macam2 lagi la..pastu bagi2 kat kawan2 makan..habis cerita..saiz pinggang pun kureng..hohoho..

Amie berkata...

Noor,
he hehhee...bagus juga idea tu.

Rahel,
lu tau Rahel, gue memang keras tangan bab uli tepung & the gang, taunya kalu ada pisang goreng saja...oooo cekodok ye, agaknya okey juga kalau buat donut pisang ye.

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak. tgk rambutan akak niterliur kak.. huhuhu lamanya ak makan rambutan.. rindu.. nanti balik msia kena makan banyak2 hihihihih

mama aini berkata...

wah untungnya amie byk pokok buah2an kat kg..mama pulak kalau nak kena beli..hu2x..

Amie berkata...

Juwita,
laaa...siannya dia.... takpe Ita, nanti boleh makan puas-puas.

Mama Aini,
alhamdulillah... rezeki Allah, masih juga berbuah bila tiba musimnya.

Sekamar Rindu berkata...

salam...

pisang nagka yg best..

Yan berkata...

i baru je beli kat Simpang Pulai, Perak.. Sedappp..murah gak lah..

MulutPayau berkata...

kak amie...
Saya baru jer beli buah rmbutan...nasib baik tak mahal...borong 2 plastik besar...hihihi

Acik Erna berkata...

Amie..pisang nangka kalau dibuat apam pisang lagi sedap dan cantik warna nya.

kak ina kl berkata...

biasalah dapat free kan memang payah nak buat..kalau beli ajer jer idea kan sebab kena keluar duit baru dapat

ibundo berkata...

rambutan tu kan mie kalau banyak sangat sampai tak termakan, hiris isinya dan rebus dengan sedikit gula. Simpan dalam peti ais. Boleh buat air macam air laici. Cuma cedok hirisan rambutan bersama air gula tu, masukkan dalam gelas, tambah air dan ais. Walla... sedap weh mie..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

seriyesss terlioq giler tgk buah rambutan tue aka buah bulu
sini mampu mkn air buah rambutan jer uwaaaaa nak blk makannnnnn

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum..

Samalah ngan saya, kadang2 kalau dapat buah2 macam ni, pun kadang2 pasti berlaku pembaziran kat rumah ni...selalu lupa atau tak tau nak buat apa...

Wahhhh...sedapnya dapat makan durian terus dari ladang..mesti tak sabar2 nak tunggu ia masak kan....

CT Delima berkata...

As'salam Amie

seronoknya duduk dikampung kan penuh dengan pokok buah2an. Alhamdulilah..macam nak terjah jer ke kampung amie tu duduk atas pokok sambil makan buah rambutan..hehehe

Tapi zaman ct panjat2 pokok dah lama ditinggalkan hanya tinggal kenangan. dulu kalau musim buah2an ni pasti berkarung2 juga bawak balik rumah makan sampai tak hengat dunia. last2 kena batuk2 sebab makan banyak sangat..hehehe

Amie berkata...

Sekamar Rindu,
memang pisang nangka best!

Yan,
nanti kalau dah berlambak buah rambutan, dah buruk tak laku barulah turun harga.

MP,
kena sabarlah sementara menunggu rambutan betul2 masak atas pokok.

Amie berkata...

Acik Erna,
belumpernah buat apam pisang dengan pisang nangka... kalau gitu, boleh cubalah.

Kak Ina,
iyelah kak Ina, yang free biasanya kurang dihargai, tapi kena hargailah juga ye.

Ibundo,
ooo...terima kasih ibundo, nanti akan dicuba!

Amie berkata...

Lady Ayu,
baliklah wahai perantau...sekarang ni tengah musim buah-buahan,jom panjat pokok rambutan makan atas pokok!

Sue,
memang tak sabar tunggu durian gugur!

Ct,
Waalaikumussalam,
memang seronok...sekarang nak panjat tak larat nak bawa badan, kang pokok rambutan pulak yang panjat kita... he he hehhh
memang kalau makan lebih2, boleh buat sakit tekak, batuk2, Amie pun biasanya tak hengat donia... makan berkarung2 berbakul2, tak kira siang tak kira malam...

qemaishak berkata...

Buat pengat pisang sedap juga kak..

Kamalia berkata...

salam kak..sedapnye pisang nangka..suka sgt bila digoreng,tp kat sini klau teringin nak mkn pisang goreng sy goreng je pisang montel tu..haha,lantakla,asalkan dpt mknkan..tp,kena beli yg hijau2 sikitla.

IXORAROXI berkata...

Salam Kak Amie, wahhhhhhhhh seronoknya ya macam2 buah2an tempatan ada di kampung tu...the best part bukan makan tapi mengait buah2 tu dari pokoknya, kan

Amie berkata...

Qema,
bagus idea tu dik.

Kamalia,
goreng pun sodap ye Kamalia.

Ixora,
malas nak ngait Ixora..sakit tengkuk terdongak2... ha hahahh