ADSENSE

Rabu, 21 Disember 2011

Bubur Nasi Berlauk

Ada sesiapa yang sakit atau demam hari ini? Kalau kurang berselera untuk makan, apa kata Amie hidangkan Bubur Nasi Berlauk.


Mak oiiiii! Anak-anak Amie yang sihat pun habis makan bermangkuk-mangkuk! Kena simpan sikit untuk Encik Suami yang belum pulang dari tempat kerja. Kalau tidak.... habis licin bubur seperiuk!


Resepi: Bubur Nasi Berlauk
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan A- untuk bubur nasi:
2 cawan beras 
1 sudu serbuk pati ayam
1.5cm halia muda - hiris halus
1 labu bawang besar - cincang
3 biji bawang putih -cincang
1 bonggol batang daun sup - hiris halus
1/2 sudu lada putih - tumbuk
air secukupnya

Bahan B - untuk lauk:
1 mangkuk ayam goreng yang dicarik
1 mangkuk ikan bilis goreng
3 biji telur masin - rebus - belah 2
1 cawan  pickled lettuce - potong dadu
hirisan daun sup
hirisan daun bawang
bawang goreng
hirisan cili merah / hijau
sambal kicap
limau kasturi - pilihan

Cara:
1. Satukan Bahan A dan masak hingga sempurna.
2. Setelah masak bubur nasi, hidangkan bersama Bahan B.



Amie hanya hiris cili padi dan cili hijau serta merah untuk sambal kicap. Tuangkan sedikit Kicap Cap Kipas Udang atau Kicap Habhals. Cukup rasanya, dan perahkan jus limau kasturi jika suka. Jom makan sama. Amie dan hidangkan dalam mangkuk kecil di bawah ni....


Bismillah....Allahumma bariklana fima rozaktana wa qina azabannar....

42 ulasan:

Liza berkata...

Aminnnnn....Liza dtg tlg aminkan doa tu yer....hihihihi
sedapnya, betul tu Amie,org yg xsakit blh bermangkuk2 habis tu, tergoda sungguh...

Melly Octaviana berkata...

lengkap bubu nasi nya, kadang saya juga kalo malas masak buat bubur ayam saja makan dengan telur rebus tapi tak selengkap bubur nya akak.. bagi semangkok boleh.. hehe

Nurha berkata...

bubur ni sesuai utk Nurha yg xde selera nk mkn..huh...nk amik resepi amie ni ekk..buat pbuka selera..

aeinio berkata...

uihhhtengah batuk nih.. best.. kita masak sup ayam jerr arinih..

Nurul berkata...

K Amie...
x yah tunggu demam pun memang selera makan bubur nasi berlauk camni... Nurul suka... sedappp betul tengoknya... ;)

wahida berkata...

saya pun suka bubur nasik kak...
akak punya ni lengkap betul set dia...

saya paling suka kalau ada ikan bilis, telur masin dan sambal kicap, boleh mkn bertambah2...

Ummiakid @ lily berkata...

tersangatlah suka bubur nasi...kalau makan sure 2-3 mangkuk pasti abis...

Hanis Azla berkata...

sedapnya kak.. saya pun suka bubur.. kalau tak demam pun suka nak buat.. tapi saya suka makan bubur nasi dengan sambal tumis ikan bilis..

Hanis MY berkata...

selalu nak terpengsan tgk masakan kak amie yang sedap ni...

dah lama tak berkunjung cantik rumah baru kak amie...

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum...Wahhh sedapnya nasi bubur..kaya raya ngan bahan-bahan sampingannya...Makan bubur macam ni kalau ada kangkung goreng dan telur masin..fuhhhhh lagi terangkat...

Ucu Faridah berkata...

alhamdulilah ...eergghhh..opps sori tersendawa la pulak...
bubur nasi yg mcm ni yg menjadi pojaan anak2 kt rumah ..tp ucu x pandai makan telur masin yg kuning tu...

Ucu Faridah berkata...

alhamdulilah ...eergghhh..opps sori tersendawa la pulak...
bubur nasi yg mcm ni yg menjadi pojaan anak2 kt rumah ..tp ucu x pandai makan telur masin yg kuning tu...

NoorMasri berkata...

As Salam Amie......naper lah umah Amie jauh sgt dr sini...kalau idak mau dah gi ngendeng ni.....nak menitis dah ni...hehehe

Mama Likha berkata...

waduh2 kak amie! berselera nampak teliur dahni hehehhe

Amie berkata...

Liza,
lama tak masak bubur ni Liza.

Melly,
kebetulan punya waktu di dapur pada musim cuti sekolah begini.

Nurha,
nape takde selera...sakit ke..

Amie berkata...

Aeinio,
laaa.. batuk ye, banyak sangat makan rambutan kot!

Nurul,
marilah jemput sama.

Wahida,
memang betul tu Wahida, masak satu periuk pun boleh habis!

Amie berkata...

Ummiakid,
he he he.. tengok anak-anak makan tadi, tak pandai berhenti..lepas semangkuk, tambah lagi dan lagi... syukurlah habis, tak membazir.

Hanis,
he he heh.biasanya bubur ni dikaitkan dengan orang sakit, dengan orang takada gigi ye Hanis.

Hanis MY,
selamat datang ke dapur kakak yang serba ringkasni.

Amie berkata...

Sue,
terlupa pulak dengan kangkung... he he hehh tapi telur masin ada.

Ucu,
apa nak ditakutkan telur masin tu.. ha hahah.. masuk mulut je, ke ucu ada darah tinggi tak boleh makan masin?

Noor,
seronokkan kalau duduk dekat2..boleh selalu tukar pinggan ye Noor.

Mama Likha,
mari masuk dalam,lap liur tu dulu... nanti kak Amie hidangkan ye.. he he hehh

KhaiRin berkata...

meleleh ayaq liuq

ajumohit berkata...

Nak skit kak amie, anak2 suke sgt mkn bubur ni

Juwita Jamaludin berkata...

Akak siap dlm talam nak hantar ke jepun ke kak.. Kami tgh sejuk ni mkn panas2 sedapnya

Along Maklong berkata...

lengkap sungguh bubur nasi amie ni..
dapat semangkuk pun jadilah.. mesti maklong menyandar kekenyangan..

Wattie berkata...

Salam Amie,
Akak pun dah sampai ni, siap tapau seketul (yg ni aja yg tinggai) pastry puff tuna log yg Amie minta td, tp akak pun bawak jugak mangkuk sia tingkat ni nak suruh Amie tapau bubur nasi ni dengan accessoriesnya, jgn lupa tarok lebih tau, klu tak kempunan la jawabnya....heheh

CT Delima berkata...

As'salam Amie

Ni orang sakit dah datang, agak2 nya ada balance tak bubur nasi tu. adoiii...sedapnya hidangan Amie ni bermacam2 tersedia, kalau buat jualan ni laris ni amie...hehehe

Makin meletop2 lah hidangan nak cuba tak terkejar2 ct ni..hehehe

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, eh alih perabut semperna nak sambut tahun 2011 ke ni..elok tersusun heheh.

Suka2x ngan bubur nasi berlauk ni...sedap je telan tak yah kunyah2 heheh

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Amie..bubur nasi fav yana dulu kini dan selamanya..akak punya mmg lengkap semua..best..nk semangkuk kak ^_^

Amie berkata...

Khairin,
laa...siannya, laplah ayaq liuq tu... meh sini masuk dapur makan sama.

Aju,
kalau nak bagi anak-anak kena bawa lebih sikit Aju.

Juwita,
langkah kanan Ita..bolehlah bawa sekali dengan talamnya, bawa terbang...taklah jatuh mangkuk2 tu he hehh

Amie berkata...

Maklong,
nanti Amie bagi semangkuk besar ye.. sebab kalau semangkuk kecil Maklong tak boleh menyandar kekenyangan... he hehheh

Wattie,
terima kasih sudi bawa puff tuna yang sedap tu,
Amie dah siap tapau bubur ni, tapi kena pegang masa naik kapal terbang ye...masuk kargo kang abis tumpah!

CT,
baru tadi tengok di periuk nak makan lagi...dah licin! Nanti Amie masak lagi untuk CT ye...

Amie berkata...

Rosa,
haa...rumah baru , lapang sikitkan Rosa.
memang kalau dah telan2 takpayah kunyah itu yang buat laju & cepat habis, makan pun bertambah ye Rosa.

Yana,
boleh..semangkuk dengan aksesorinya.

JaSSNaNi berkata...

assalamualaikum.. gud nite.. dah tido ke? ehehe.. nani datang lewat melawat sini..
wahhh hari ni nampak bubur berlauk plak.. sedap ni, kadang2 tak tunggu demam pun wat gak.. nani suka letak helba dan santan.. sedappp sangat..

kasihredha berkata...

nakkk juga...
sangat banyak accessories nya amie...puas makan kalau masak sendiri kan :)

ummiross berkata...

Amie, sampai meleleh airliur ummi tengok bubur nasi dengan lauk pauk yang lengkap ni, renung lama2 ni biar sampai kenyang baru ummi balik, hehe..

Kunang-Kunang berkata...

Amie,

Orang tak sakit pun makan bubur sekarang ni. Zaman skrg kalau makan bubur berlaukkan macam2.

MulutPayau berkata...

kak amie....bubur nasi ni mmng kegemaran saya dan keluarga masa sihat...fuhhhh mmng sedap!!!!!!
Hari ni datang lmbat lagi...tentu dah licinnn.....

kisahwanida berkata...

Sedapnya bubur nasi kak amie.....

mama aini berkata...

he2x..sedapnya,sambil telan air liur !!!mama pun suka bubur nasi berlauk ni..

Amie berkata...

Jassnani,
buat simple je... yang berhalba bersantan tu belum pernah buat lagi.

Kasih,
takpuas makan bubur kali ini Kasih... rebut dengan anak2.. he hehehh

Ummi,
jamu selera dulu ye Ummi...sampai Ummi kenyang!

Amie berkata...

Kunang-Kunang,
sedap buat makan sarapan ni.

MP,
dah bersih dah MP, lain kali datang awal ye.

Wahida,
memang sedap Wahida... licin!

Mama Aini,
buat apa asyik ditelan liur tu... he hehh baiklah telan bubur sama-sama..hik hik hikkk

Kakzakie berkata...

Amie punya presentation gambar dah menambat hari nak makan, apa lagi anak-anak dapat menikmati mana tak bermangkuk-mangkuk...

Nens Collection berkata...

byknye perkakas die@ lauk2..kalo sakit ni makin berselera jgak makan ni..hehe..;)

maz berkata...

adoiii pepagi tgk mnu yg sdpppp nii...trus laparr..nk buat sni mcm2 yg xdenyaa...kita memang suka nasi bubuq ni...bak la smgkukkk...

Amie berkata...

Kak Zakie,
sedap rupanya bubur nasi kalau pelbagai lauknya ye kak.

Nens,
jom makan sekali Nens.

Maz,
tak lengkap pun takpe Maz.