ADSENSE

Ahad, 2 Oktober 2011

The Versatile Blogger

Terima kasih yang tidak terhingga buat rakan blogger yang sudi menganugerahi Amie The Versatile Blogger. Sayanggggg ketat-ketat buat:
Nuwairani Ismail @ Life Is Beautiful
Yana Shaiful @ Dunia Cinta Kami
dan Mieza @ When A Working Mother Cooks



Terima kasih banyak-banyak buat ketiga-tiga blogger tersayang di atas, dan di bawah ini Amie cuba sempurnakan tugasan yang diberi.

Seperti sebelum ini, award yang Amie terima datang dengan syarat tertentu. Walaubagaimanapun syarat yang disertakan bukanlah sesuatu yang membebankan, malah Amie anggap ini sebagai satu peluang untuk mengenali dengan lebih lanjut personaliti rakan-rakan blogger. Cuma, Amie harap apa yang akan Amie tuliskan nanti tidaklah merupakan ulangan tulisan yang lalu. Kita lihat senarai syarat-syarat yang dikenakan ke atas penerima award seperti di bawah ini:

1. Thank and link back the person who gave you this award
(Ucapkan terima kasih dan link balik kepada orang yang beri award ini)
2. Share 7 things about yourself on the post
(Kongsi 7 perkara mengenai anda)
3. Pass the award to fifteen bloggers that you think deserve it.
(Berikan kepada 15 bloggers yang anda rasa layak)
4. Lastly contact all the bloggers that you've picked for the award.
(Hubungi semua yang menerima)

Perkara 1 telah selesai Amie laksanakan.

Perkara ke 2..... marilah kongsi bersama kepada sesiapa yang ingin mengetahui dengan lebih lanjut tentang diri Amie. Apa yang Amie paparkan di sini bukanlah sesuatu yang istimewa tentang diri Amie, tetapi hanyalah sekadar coretan kenangan sahaja.....

Pertama:
Menurut ayah & bonda sewaktu Amie berumur 36 hari, nenda (bapa sebelah bonda) meninggal. Waktu itu Amie dalam pangkuan bonda yang sedang mengurut kaki nenda yang sedang nazak. Kononnya selepas itu Amie selalu mati (pengsan) sehinggalah umur Amie mencapai 4 tahun. Pernah sekali Amie 'mati' lebih lama dari biasa. Ayahanda membungkus Amie dengan kain sambil menangis dan berselawat membawa Amie mengelilingi rumah sebanyak 7 kali....... Bila Amie dewasa, Amie tanya kepada bonda:
Amie:      Pernah tak bawa saya ke hospital?
Bonda:    Tak pernah.
Amie:      Kalau di bawa ke hospital tentu doktor tahu saya sakit apa.
Bonda:    Manalah kami mampu bawa ke hospital....jauh sangat.
Amie:      Jadi setiap kali saya mati, mak buat apa?
Bonda:    Mak peluk sambil menangis.... (ini berdasarkan peristiwa pada waktu malam Amie 'mati' ketika menyusu bonda.)

Bila ayahanda & bonda mengenang kembali peristiwa yang sering membuat mereka dan kakak-kakak menangis, mereka akan berkata: Tak sangka Amie boleh hidup..... dan sehingga ke hari ini Amie & keluarga tak tahu kenapa Amie jadi begitu.... ada yang kata kena badi.... tak pastilah ye...

Kedua:
Sewaktu Amie masuk darjah 1, setiap petang ayahanda akan ambil Amie dari sekolah dengan menaiki basikal. Biasanya ayahanda akan mandi dan menunaikan solat Asar terlebih dahulu sekembalinya dari kebun sebelum mengayuh basikal sejauh 2 batu setengah dari rumah ke sekolah. Suatu hari, guru kelas menyuruh kami pulang awal (pukul 3 petang) kerana ada mesyuarat di sekolah. Amie berjalan kaki pulang ke rumah dan sesampainya di tangga, ayahanda baru selesai solat Asar untuk mengambil Amie.
Ayahanda: Baru nak pergi ambil, dah sampai rumah
Amie       : Cikgu suruh balik awal, ada mesyuarat di sekolah
Ayahanda: Oh....mesti penat jalan kaki....
Amie       : (Diam saja... tak menyahut, tapi pergi ke tempat bonda sedang duduk di bawah pokok memberi ayam makan)
Ayahanda: Tangkap ayam tu maknya....kita sembelih ayam hari ini untuk Mami....(panggilan keluarga untuk Amie)

Kebetulan di sisi bonda ada seekor ayam dara... dan secepat kilat bonda tangkap ayam itu. Petang itu kami sekeluarga makan sup ayam kampung. Bonda memang akan masak sup supaya mencukupi termasuk kuahnya untuk kami 9 beradik. Amie bukanlah dari keluarga yang senang, cara hidup orang kampung pada tahun 70-an.... makan ayam pun boleh dibilang dengan jari. Cuma waktu tertentu seperti hari raya dan kenduri sahaja dapat makan ayam.

Ketiga
Amie suka makan makanan yang sedap! Itu jawapan kalau seseorang suruh Amie sebut  makanan yang sedap. Macam tak jawab soalankan? Amie tak boleh kata makanan dari negeri itu atau negeri ini, makanan itu atau makanan ini kerana sesedap manapun makanan tersebut kalau cara pengolahannya tak kena, memang rasanya jadi tak sedap. Bagi Amie setiap makanan ada keunikan rasanya yang tersendiri. Sedap pada lidah kita, tidak semestinya sedap pada lidah orang. Apa pun Amie bukanlah jenis manusia yang cerewet tentang makanan. Asalkan halal, semua Amie boleh telan. Amie memang suka mencuba pelbagai makanan... itu sebabnya... he hehhh untuk tidak mengecilkan hati mana-mana pihak...Amie akan jawab: Amie suka makan makanan yang sedap! Dan bukannya makanan negeri itu, negeri ini dan sebagainya.... okey tak jawapan Amie?

Keempat
Ini kisah tepung pula. Kalau sesiapa perasan dalam blog masakan Amie ini jarang sangat ada kuih berasaskan tepung kecuali cekodok dan beberapa jenis yang mudah-mudah. Entah kenapa tangan Amie tak berapa gemar bermain dengan tepung. Agaknya semasa kecil dahulu sudah puas makan tepung. Apa tidaknya, ayahanda sediakan sekarung tepung setiap bulan. Setiap pagi sarapan tepung.... apam pisang, lempeng, jemput-jemput dan semualah yang berasaskan tepung. Bulan puasa pula emak dan kakak selalu larang Amie tolong buat kuih. Yang Amie dapat hanyalah kuih-kuih hangus yang disimpan untuk dimakan waktu buka puasa. Lagilah langsung tak berminat dengan dunia tepung kalau asyik dilarang menyentuhnya. Akhirnya Amie pun tak ada perasaan terhadap tepung.... makan karipap pun intinya saja Amie makan. Pergi Pizza Hut pun, bahagian tepungnya Amie buang! Betapa buruknya.... betapa teruknya....kalau nak buat jemput-jemput pun kena bubuh banyak-banyak aksesori! Akhir-akhir ini Amie mula insaf tentang kepentingan pengambilan tepung dalam diet harian..... sebenarnya sekarang ni dah mula berjinak-jinak dengan tepung! Kononnya nak masuk kelas buat kek....hi hi hiiiii

Kelima
Oleh kerana apa yang Amie tulis ini merupakan imbauan kenangan lalu, tentulah tonggang terbalik jadinya. Sekejap teringat itu, sekejap teringat ini.  Yang ini pula kisah sewaktu tinggal di asrama pada tahun 1987 ketika akan menduduki STPM. Kami ulangkaji untuk peperiksaan hingga lewat malam. Selain maggie dan biskut, tak adalah bahan makanan lain yang ada untuk dimakan. Kalau benda-benda ni dah habis, terpaksalah ikat perut sampai ke pagi menunggu sarapan. Suatu malam Amie ternampak kawan-kawan makan ikan bilis mentah.... rupanya mereka 'curi' dari dapur asrama sebab kelaparan. Malam berikutnya, Amie pun joint.... menyelusup masuk ke dapur asrama. Oleh kerana tempat tersebut gelap, kami raba-raba sajalah dan 'tangkap' mana yang dapat. Hasilnya... dapatlah sebiji tembikai....dan benda bulat yang kami sangka telur rupanya bawang besar! Kami pecahkan tembikai.... tapi isinya putih je....laaaa..... walaupun tak ada rasa, kami makan jugak.... ampunkan kami ya Allah kerana jadi pencuri! Tak cukup curi di dapur asrama, kamu curi sebiji durian yang gugur dari pokok (pokok orang) di tepi tempat jemuran pakaian. Tangan Amie yang kecil inilah yang bertanggungjawab menarik buah durian itu. Kami bawa masuk bilik. Oleh kerana tidak ada pisau, kami gunakan kunci pintu untuk membukanya. Adoyaiiii.......ada seulas je.... he hehehh...kami bagi-bagi seorang sedikit (ada 7 orang) semuanya yang telibat dengan kejadian makan durian seulas ini!
Keenam
Ini ringkas sahaja ceritanya. Amie sebenarnya seorang yang penakut pada suntikan. Kali pertama diberitahu oleh jururawat bahawa Amie akan disuntik kerana masalah sembelit sewaktu tinggal di asrama, Amie terus cabut lari tinggalkan bilik rawatan. Peristiwa ini berlaku di Hospital Tunku Ampuan Rahimah, Kelang pada tahun 1985 sewaktu Amie berada di Tingkatan 5. Peristiwa kedua berlaku pada tahun 1988 di Universiti Malaya. Kami dikehendaki mendapatkan suntikan Rubella di Dataran Sastera. Kami berbaris menunggu giliran, dan sewaktu kawan di depan Amie menyelak baju di bahagian bahunya untuk disuntik, Amie cepat-cepat meninggalkan tempat itu. Semasa membuat rawatan kandungan anak pertama, jururawat bertanya adakah Amie sudah mendapat suntikan tersebut, dan bila Amie jawab belum, Amie dinasihati supaya mendapatkannya selepas kelahiran anak pertama. Namun sehingga ke hari ini sebenarnya Amie tidak pernah mendapat suntikan Rubella! Memang teruk betul Amie ni ye....

Ketujuh
Cerita lain pula ni. Pernah baca The Little Mermaid atau The Little Sea Maid karya Hans Christian Anderson? Kisah-kisah dalam tulisan beliau sangat mempengaruhi jiwa Amie sebab karya-karyanyalah yang paling banyak Amie baca semasa kecil. Selain The Little Sea Mermaid, Amie sangat terharu membaca kisah The Little Match Girl. Bagaimanapun The Little Mermaid lebih dekat dengan jiwa Amie sebab Amie pernah jadi Little Mermaid pada 24 Julai 1988 tau! Bukan Little Mermaid yang menyelamatkan putera raja yang karam di lautan, tapi Amie jadi heroin menyelamatkan hero yang jatuh pengsan di Jalan Duta dan membawanya ke Hospital Besar Kuala Lumpur, dan bukannya meletakkan di atas pasir pantai sebagaimana yang dilakukan oleh Little Mermaid. Ini Little Mermaid darat ye... bukan laut punya! Walaupun peristiwa ini sudah lebih 23 tahun berlalu, tapi ia tetap menjadi kenangan seumur hidup....... agaknya selagi hayat dikandung badan.  Sebagaimana Little Mermaid dengan pengorbanannya,  hanya kepada Allah jua kupohon kebahagian hidupnya!

Selesailah sudah tugasa yang kedua. Sekarang menyusul pula tugasan ketiga iaitu memilih 15 blogger yang layak dipilih untuk menerima award. Amie sudah intai-intai blog kawan-kawan dan nampaknya ramai yang sudah terpilih dan senarai di bawah ini kalau ada yang sudah terpilih oleh blogger lain, Amie minta maaf ye.  Kita tengoklah siapa insan terpilih ini:

Nieza @ Our Jurney Begins
http://nurniezza.blogspot.com/

Mulut Payau @ Siratan Hidup
http://mulutpayau.blogspot.com/

Ummiross @ Salam Borneo
http://salamborneo.blogspot.com/

Papa Mifz

Mama Hawa/Mama Hani

Lady Ayu @ More Than Word
http://ladychenta.blogspot.com/

Wana Yusuf @ Potret Kasih
http://www.potretkasih.com/

Puteri Kasih


Ayu
http://curlybabesatisfaction.blogspot.com/

Sue@ Nenie @ Rencah Kehidupan
mailto:Sue@Nenie%20@%20Rencah%20Kehidupan

Kamariah Awang @ Matahati
http://matahati-kamariah.blogspot.com/

Kunang-Kunang @ Kerdipan Rohani
http://kerdipanrohani.blogspot.com/

Hanis MY
http://hanasakura-tomodachi.blogspot.com/

Ida, japan @ Happy Cooking Time
http://idaddapur.blogspot.com/

Ibundo @ Dapur Ibundo
http://resipiibundo.blogspot.com/

15 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

owh ai pow terlekat di situ jugak....arigatou hug ketat2 na kaka....persamaan kiter suka mkn sedap ...kedua takut jarum uwaaaa until now dok fobia lagik....ayu ambik na...nanty ayu jwb tag k

nuwairani ismail berkata...

cerita kak amie ni punyalah nani duk tunggu2 sebab memang tau mesti penuh dengan nostalgia..hihih...

mula2 baca rasa macam nak menitik air mata...pastu bila baca tang mencurik tu, terus ketawa berdekah2! mujur kak amie kat LD tak dengar. heheh...lucu2 la kak amie ni...

alhamdulillah kak amie masih sihat sampai sekarang. yela, tu semua keje tuhan, ye dok? tak dpt suntikan pon masih jugak sihat...

Acik Erna berkata...

Assalam Amie..acik pun sama macam nani..sedih bacanya..
acik merasainya..dulu hidup susah..walau pun sekarang bukan la senang..tapi dulu memang susah sangat..mak ayah cuma menoreh getah..sekarang kalau menoreh getah kaya kan..
acik memang tak pernah bercerita masa kecik ataupun masa sekolah diblog..tak sanggup..sebab belum mula....airmata dah nak keluar..

Amie berkata...

Lady Ayu,
ada persamaan ye... hi hiii jangan yang suka curik tu udah le...

Nani,
Kak Amie edit beberapa kali, ada 4 cerita nostalgia yang rasanya belum masanya untuk dikongsi, biarlah cerita yang sedang-sedang saja... he hehhh

Acik,
kaya pengalaman masa lalu ye Acik, kalau dikenang memang airmata jatuh berlinang!

EmbunRosaliza berkata...

Assalam Amie, best baca stori amie tu, saya belum sempat buat cerita lagi. Kenangan masa sekolah n dok asrama memang melekat di hati

kasihredha berkata...

hihi takut suntikan ye...kita serupa :)

Nieza berkata...

assalam kak Amie, best baca ceter akak ni...ada suka dan duka semoga kebahagiaan milik akak selamanya..amin.

terima kasih byk atas ingatan akak nk bg award ni..terharu tgk nama dok atas tu..tqx2 kak..nanti free nieza gantung yer..:D

Hanis MY berkata...

terima kasih atas award tu kak amie... seronok baca tentang kak amie, buku the little match girl tu hanis pernah baca sedihhh huhu...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
memang satu cerita yang banyak berkisahkan asam garam kehidupan... suka baca hingga ke ayat terakhir... betapa kisah ketika akak kecil tu sungguh memberikan kesan kat diana ketika membacanya tadi... masih lg bermain d pkran nie.. apa ker pnyebab akak jadi mcm tu yer.. mmg x tercapai dek akal...tp Alhamdulillah.. semua tu dah berlalu kan akak..

Puteri Kasih berkata...

cerita kak amie buat air mata puteri ni menitis..syukurlah kak amie masih sihat hingga kini.

Pengalaman lalu banyak mendewasakan seseorang dan membentuk keperibadian seseorang.

Bab pizza tu kak...kita sama..puteri suka makan topping dia je..hehehe

Kamariah Awang berkata...

Seronok baca cerita 7 siri Amie tuu.. Hihi..., Terus terang, sebenarnya ma tak berapa faham tentang award ni. Apapun terima kasih banyak kerana memperkenalkan benda baru ni pada ma! Insya Allah, kita kongsi cerita ma pulak yer..!

Wana Yusuf berkata...

thank amie... nanti bila free kita amik award tu ye... best baca pengalaman amie!!...

MulutPayau berkata...

Terima kasih sudi tag Mp...Nanti Mp ambik award tu yer....

seronok baca kisah Kak Amie...ada yg sedih dan melucukan...

ummiross berkata...

Penuh warna warni kisah hidup Amie, pandai pulak Amie mengolahnya, berbaur perasaan, ada sedih, ada lucu, ada kasih sayang...
Tq tag, klu berkesempatan ummi buat..

Papa Mifz berkata...

tq for the award kak...raso sgt dihargai...;)