Masjid Córdoba - Simbol Keagungan Islam di Eropah (Jejak Islam di Tanah Andalusia)

8:31 PTG

Bismillahirrahmanirrahim.
Dari hujung Puente Romano (Roman Bridge) mata tidak lepas-lepas memandang di kejauhan, Masjid Córdoba dengan menara loceng yang dahulunya menara azan, berdiri tenang, seolah-olah menunggu kedatangan kami. Terdetik dalam fikiran, inilah bentuk keindahan yang dibina atas iman dan ilmu. Biarpun berdiri di situ berabad lamanya namun tetap kekal dan hanya menunggu untuk dihargai semula.

Sumber : Mosque–Cathedral of Córdoba

Sebelum melangkah masuk ke pintu gerbang Masjid Cordova, kita berkenalan terlebih dahulu dengan Tanah Andalusia iaitu sebuah wilayah di selatan Sepanyol moden yang pernah menjadi pusat kegemilangan tamadun Islam di benua Eropah. Dikenali sebagai Al-Andalus dalam bahasa Arab, wilayah ini dibuka oleh umat Islam pada tahun 711 Masihi melalui kepimpinan panglima agung Tariq bin Ziyad. Selama hampir 800 tahun, Andalusia telah menyinar sebagai mercu tanda ketamadunan yang menggabungkan kemajuan ilmu, seni bina, toleransi agama dan budaya yang tinggi. Sejarah Andalusia bukan sekadar kisah kehebatan masa lalu, tetapi juga pengajaran penting buat umat Islam hari ini.

Setibanya umat Islam di tanah Andalusia, mereka tidak hanya menakluk secara fizikal, tetapi membawa bersama cahaya ilmu, keadilan dan pembangunan. Kota-kota besar seperti Córdoba, Granada, Seville, dan Toledo menjadi pusat ilmu yang mengumpulkan para cendekiawan dari pelbagai agama dan bangsa. Córdoba, misalnya, menjadi kota terbesar di Eropah dan memiliki lebih daripada 70 perpustakaan, masjid, hospital, universiti dan sistem jalan yang berturap serta lampu jalan yang canggih.

Selain itu, tokoh-tokoh hebat seperti Ibnu Rusyd (Averroes) dalam falsafah, Al-Zahrawi dalam bidang perubatan, dan Ibnu Hazm dalam ilmu agama menjadi simbol ketinggian tamadun Islam. Keindahan seni bina seperti Masjid Córdoba dan Istana Alhambra terus menjadi bukti kecanggihan seni dan kehalusan budaya umat Islam.

Salah satu ciri unik Andalusia ialah toleransi agama dan budaya. Di bawah pemerintahan Islam, orang Islam, Kristian, dan Yahudi hidup bersama dengan aman. Golongan bukan Islam (zimmi) dibenarkan mengamalkan agama mereka, diberikan perlindungan, dan dibenarkan menyumbang kepada masyarakat. Ini menjadikan Andalusia sebagai contoh masyarakat majmuk yang harmoni dan bertamadun dengan kata lain jauh lebih maju daripada banyak kawasan lain di Eropah ketika itu.

Namun, selepas beberapa abad kegemilangan, tanah Andalusia mula berpecah kepada kerajaan-kerajaan kecil yang dikenali sebagai taifah. Perpecahan ini melemahkan kekuatan politik Islam, hingga memberi peluang kepada tentera Kristian dalam kempen Reconquista untuk menakluk satu demi satu wilayah Islam. Kota terakhir, Granada, jatuh ke tangan Kristian pada tahun 1492M, menandakan berakhirnya pemerintahan Islam di Sepanyol.

Selepas kejatuhan kerajaan, umat Islam diusir, dibunuh, dipaksa murtad, dan dibakar hidup-hidup oleh pihak pengadilan Kristian. Perpustakaan dibakar, masjid dijadikan gereja, dan budaya Islam dihapuskan. Kejatuhan ini menjadi pengajaran besar tentang akibat perpecahan, kelekaan, dan meninggalkan asas keimanan. Andalusia mengajar kita bahawa tamadun boleh jatuh bukan kerana musuh yang kuat, tetapi kerana umat sendiri yang lemah dan berpecah. Semoga kita mengambil ibrah daripada tanah Andalusia dan kembali membina tamadun yang berlandaskan ilmu, iman dan perpaduan.

Google : Mezquita - Pemandangan Catedral de Cordova dari Puente Romano (Roman Bridge)

Sekarang kita berkenalan pula dengan Córdoba @ Cordoba iaitu sebuah kota bersejarah yang terletak di selatan Sepanyol, dalam wilayah Andalusia. Pada zaman pemerintahan Islam, Córdoba menjadi ibu kota Al-Andalus dan merupakan salah satu kota terpenting dan paling maju di dunia pada abad ke-10 Masihi. Córdoba menjadi ibu kota semasa pemerintahan Abd al-Rahman III (929M) dan terkenal sebagai pusat ilmu, seni bina, falsafah, perubatan, dan teknologi.

Córdoba memiliki lebih 70 perpustakaan, termasuk satu yang memiliki lebih 400,000 buku. Ada universiti, hospital, dan institusi kajian yang menarik pelajar dari seluruh Eropah dan dunia Islam. Cerdik pandai Islam, Yahudi dan Kristian bersama-sama menyumbang kepada ilmu. Selain itu, Cordova memiliki jalan-jalan berturap dan diterangi lampu, sistem bekalan air bersih dan saliran air yang maju. Rumah-rumah mandian awam (hammam) disediakan.

Dalam Islam, kebersihan adalah sebahagian daripada iman. Antara amalan utama orang Islam yang mengagumkan orang Barat ketika itu ialah:

  • Mandi wajib (janabah)
  • Wuduk lima kali sehari
  • Bersugi/gosok gigi
  • Memotong kuku dan mencukur bulu
  • Membasuh pakaian dan badan secara berkala

Bagi masyarakat Eropah pada Zaman Gelap, mandi dianggap tidak penting, malah ada yang percaya bahawa mandi kerap boleh menyebabkan penyakit!

Orang Islam membina rumah-rumah mandian awam (hammam) di seluruh kota Andalusia seperti Córdoba dan Granada. Hammam ini terbuka kepada semua orang sebagai tempat membersihkan diri dan berinteraksi sosial. Seni bina dan sistem paip air yang canggih dibina oleh umat Islam. Apabila orang Kristian menawan kota-kota Islam di Sepanyol, mereka terkejut melihat kebersihan dan sistem mandian umat Islam. Dalam istana Alhambra di Granada, terdapat sistem saliran air, kolam mandi, dan bilik wap yang belum pernah wujud di istana Eropah ketika itu.

Ramai sejarawan dan pelawat Barat merekodkan bahawa orang Islam bersih, wangi dan sentiasa mandi, berbeza dengan orang Eropah.

Orang Islam mencipta dan menggunakan sabun keras serta minyak wangi secara meluas. Sabun ini kemudian diperkenalkan ke Eropah melalui perdagangan dan pertembungan budaya. Eropah hanya mula menggunakan sabun secara meluas selepas abad ke-12, hasil pengaruh dari dunia Islam.



Kami berpecah menjadi dua kumpulan. Tour guide kami (gambar atas), mengagihkan fon telinga untuk semua peserta. Mata tidak sabar hendak baca dan ambil gambar maklumat berkaitan Mezquita - Catedral di belakang tour guide.

Maklumat berkaitan Mezquita (Masjid) - Catedral (Gereja Utama).


Sementara fon telinga dibahagi-bahagi, Amie ambil kesempatan rakam gambar di sekitar  perkarangan Mezquita - Catedral Cordova.






Tour guide menerangkan dengan terperinci tentang Mezquita-Catedral de Córdoba (Masjid-Katedral Córdoba),  sejarah unik dan seni bina luar biasa yang paling menakjubkan di dunia. Masjid Cordova dibina oleh bangsa Moor iaitu umat Islam dari Afrika Utara pada abad ke-8 (tahun 785 M) ketika Córdoba menjadi ibu kota Kekhalifahan Umayyah di Andalusia. Masjid Cordova merupakan masjid terbesar di dunia Islam Barat pada zamannya dan simbol kejayaan Islam di Sepanyol. Setelah penaklukan kembali oleh kaum Kristian (Reconquista) pada tahun 1236, masjid ini diubah menjadi katedral Katolik oleh Raja Ferdinand III dari Kastilia. Sebuah gereja bergaya Gothic-Renaissance-Baroque dibangun di tengah-tengah bangunan masjid pada abad ke-16.


Lama jugalah kami mendengar penerangan daripada tour guide sebelum kami masuk ke dalam Mezquita - Catedral. Berikut ialah pelan lantai Masjid Córdoba (La Mezquita‑Catedral) yang menunjukkan kawasan asal masjid Islam beserta tambahan yang dibina selepas penaklukan Kristian. Pelan ini sangat membantu untuk memahami perubahan ruang sebelum dan selepas penukaran fungsi.

Pelan Asal Masjid Islam (abad ke-8 hingga ke-10):
  • Bahagian asas (berwarna merah jambu), dibina oleh ʿAbd al‑Raḥmān I pada 785–786 M dengan 11 barisan lorong (aisles) menghadap kiblat di selatan.
  • Pengembangan oleh ʿAbd al‑Raḥmān II (833–848 M) dan al‑Ḥakam II (962–966 M), ditambah lorong ke arah selatan dan timur dalam nisbah dan gaya asal, termasuk maqsura dan mihrab yang mewah.
  • Pengembangan terakhir oleh Almanzor (987–988 M), menambah 8 lorong (aisles) ke arah timur sejajar dengan struktur asal.
Perubahan Selepas Penaklukan Kristian (1236 M):
  • Pada tahun 1236, masjid disucikan menjadi katedral Katolik. Pada mulanya sebuah gereja kecil diletakkan di tengah.
  • Sekitar 40 gereja kecil (chapel) dibina dalam lorong utara, termasuk Capilla de Villaviciosa, menggantikan beberapa bahagian lorong.
Penambahan Gereja Tengah (abad ke-16):
  • Pada tahun 1523, penerapan nave dan transept gaya Gothic-Renaissance oleh Hernán Ruiz I, menara gereja utama (Capilla Mayor) dibina di tengah ruang masjid, menggunakan lorong pilihan sebagai khayalannya. Ini menggantikan beberapa tiang dan lengkung asal.
  • Isipadu bangunan - gereja tinggi ini membentuk ruang salib Latin secara visual di tengah keseluruhan ruang, menjadikan terdapat kontras tinggi lembut antara gereja dan lorong asal masjid.
Imbauan Visual Ruang Sebelum & Selepas:
  • Sebelum Kristian, pelan asal menampilkan ruang solat  yang luas dengan banyak tiang dan lengkung dua lapis warna merah putih. Mahkamah (Patio de los Naranjos) di bahagian utara melengkapkan alam terbuka.
  • Selepas Kristian, gereja tengah (Capilla Mayor) menyepadukan sebuah gereja besar bertingkat di tengah struktur masjid, dengan kubah tinggi. Lorong utara dipenuhi gereja kecil, sebahagian lengkung asal ditutup atau digantikan, tetapi struktur modul asal tetap dihormati.
Ruang asal masjid menampilkan keseragaman struktur, perpaduan modular dan lorong panjang yang elegan. Selepas penaklukan, struktur tidak dimusnahkan sepenuhnya, sebaliknya gereja besar disisipkan di tengah bangunan, mencipta simbiosis unik antara gaya Islam dan Kristian. Gereja-gereja kecil (chapel) ditambah di sepanjang bahagian utara melalui lorong asal, menjadikannya ruang ibadat Kristian kecil berlapis-lapis.



Rakaman video ketika masuk ke dalam Mezquita - Catedral de Cordova.

Bell Tower, dahulunya menara azan.

Bell Tower

Bell Tower ini digunakan oleh penganut Kristian untuk membunyikan loceng gereja, sebagai tanda waktu beribadat dan perayaan liturgi. Seni binanya sudah diubahsuai setelah Reconquista (merujuk penaklukan kembali oleh pasukan Kristian).

Bell Tower yang dahulunya sebahagian dari Masjid Cordova merupakan menara tempat melaungkan azan. Struktur aslinya berasal dari zaman Abd al-Rahman III pada abad ke-10. Setelah kota Córdoba direbut oleh pasukan Kristian pada tahun 1236, dan masjid diubah menjadi katedral, maka menara azan turut diubah menjadi menara loceng Bentuk luarnya diperbarui dalam gaya Renaissance dan Barok pada abad ke-16–17.

Di bahagian dalam menara ketika ini masih tersimpan sisa-sisa struktur menara azan yang asli, tetapi tidak dapat dilihat dari luar kerana telah dibungkus dengan bangunan menara loceng baharu. Jadi, Bell Tower di Katedral Córdoba mengikut sejarahnya adalah menara azan, dan merupakan simbol jelas dari perpaduan budaya Islam dan Kristian dalam seni bina dan sejarah bangunan ini.


Mari kita masuk ke Mezquita - Catedral Cordova.
Perasaan ketika itu sudah tentulah berbelah bahagi mengenangkan dahulunya tempat ini merupakan sebuah masjid, tempat beribadat umat Islam tetapi hari ini hanya mampu menyoroti kenangan sahaja!



Ruang dalam Mezquita - Catedral de Cordova yang sempat dirakam.


Mezquita - Catedral ketika ini dipenuhi para pengunjung. Di setiap sudut terlihat kumpulan-kumpulan pelancong bersama tour guide yang sedang memberi penerangan.



Lagi rakaman di dalam Mezquita - Catedral de Cordova.





Mari kita pandang ke atas, melihat bumbung Mezquita de Córdoba yang dikatakan mencerminkan perpaduan antara seni bina Islam dan Kristian sepanjang sejarahnya.

Struktur Asal Bumbung Islam (Zaman Khalifah Umayyah Andalusia):

Masjid Córdoba dibina oleh Emir Abdurrahman I pada abad ke-8 dan diperluas oleh khalifah-khalifah selepasnya. Bumbungnya rata dan diperbuat daripada kayu. Disokong oleh lebih 850 tiang marmar dan batu, membentuk lautan lengkungan dua tingkat. Di atas lengkungan inilah bumbung kayu diletakkan, sederhana, praktikal dan sesuai dengan iklim Andalusia. Tujuannya memberi naungan dan menyejukkan ruang solat yang luas tanpa memerlukan kubah besar seperti di masjid Timur Tengah.

Apabila masjid ditukar menjadi katedral selepas penaklukan Kristian pada abad ke-16, sebahagian besar bumbung asal diubah untuk membina sebuah gereja Renaissance di tengah-tengah ruang solat lama. Bahagian ini mempunyai kubah besar dan bumbung tinggi, sangat berbeza dengan struktur rata asal masjid. Unsur bumbung baru ini mencerminkan seni bina Kristian Gothic dan Renaissance. Hal ini menyebabkan konflik visual antara reka bentuk Islam yang mendatar dan gaya Kristian yang menjulang tinggi di tengah ruang masjid.

Hari ini, Masjid-Katedral Córdoba mempunyai bumbung rata kayu di kebanyakan bahagian asal masjid. Kubah batu dan bumbung berkubah tinggi di bahagian tengah (gereja yang dibina kemudian). Bumbung luar dari pandangan atas menunjukkan bentuk segitiga dan kubah yang bercampur, unik dan luar biasa bagi bangunan ibadah. Walaupun telah diubah suai, bumbung asal yang rata masih boleh dilihat dan dikagumi di kawasan mihrab dan arked utama masjid, memberikan gambaran jelas seni bina Islam Andalusia.




Perhatikan bumbung masjid (siling) yang rata diperbuat daripada kayu

Bumbung rata daripada kayu.






Tour guide memang bersungguh-sungguh memberi penerangan terperinci seni bina Masjid Cordova. Beliau lebih banyak memberi tumpuan ke atas tinggalan seni bina Islam berbanding penambahan seni bina Kristian. Tiang Mezquita-Catedral de Córdoba merupakan salah satu ciri paling ikonik dan menakjubkan dalam seni bina Islam-Andalusia.

Terdapat lebih daripada 850 tiang yang disusun dalam barisan yang simetri, mencipta pemandangan seperti hutan tiang (forest of columns) yang mengagumkan. Bahan tiang diperbuat daripada batu marmar, jasper, dan granit. Sebahagian daripadanya diambil daripada bangunan Rom kuno.  Ini menunjukkan penggunaan semula (recycling) bahan binaan purba.

Di atas setiap tiang terdapat gerbang dua tingkat yang merupakan satu ciri seni bina yang sangat inovatif pada zamannya. Gerbang bawah berbentuk horseshoe (tapal kuda), gaya Arab-Islamik. Gerbang atas pula separuh bulatan (Roman style). Kombinasi ini memberikan kekuatan struktur serta kesan visual yang memukau.

Gerbang dilapisi batu-bata merah dan batu kapur putih secara berselang-seli, mencipta corak berjalur seperti zebra yang sangat ikonik. Tiang dan gerbang menyokong ruang solat besar (musalla) yang luas tanpa dinding pemisah dan ini memberi rasa keterbukaan dan kesatuan umat. Reka bentuk ini membolehkan pencahayaan semula jadi menembus masuk, mewujudkan suasana spiritual yang damai.

Walaupun masjid ini ditukar menjadi katedral, namun tiang dan gerbang asal masih dipelihara dengan rapi. Reka bentuk ini menjadi inspirasi kepada seni bina Eropah dan Islam selepasnya.



Gerbang dilapisi batu-bata merah dan batu kapur putih secara berselang-seli, mencipta corak berjalur seperti zebra yang sangat ikonik.






Seni Kristian ini dibina dalam masjid, tetapi tidak memusnahkan banyak seni Islam asal. Contohnya, mihrab masjid masih kekal, lengkap dengan kaligrafi Quran yang cantik, walaupun di ruang bersebelahan ada lukisan penyaliban Jesus. Ini mencipta suasana kontras yang luar biasa, Islam dan Kristian berdampingan secara fizikal, tetapi berbeza dari segi fungsi dan simbol.


Untuk mengambil gambar mihrab agak sukar kerana ruangan ini sentiasa dipenuhi oleh para pengunjung.Daripada tidak dapat ambil gambar langsung, baiklah tangkap mana yang kena. Hendak menunggu pengunjung berkurangan, nanti tour guide dan ahli kumpulan tinggalkan kita pula!

Mihrab


Mihrab ini dibangun pada masa Khalifah Al‑Hakam II sekitar tahun 961–976 M dan merupakan bahagian utama dari area maqsura, ruang istimewa khusus untuk khalifah yang dikelilingi oleh tiga kolum lengkung masuk, terdiri dari mihrab itu sendiri dan dua pintu samping iaitu Bab al‑Sabat dan Bab Bayt al‑Mal  .

Bentuk tapal kuda (horseshoe arch), merupakan bentuk seni bina Visigoth yang diubahsuai oleh kaum Umayyah Andalusia. Lengkung ini dihiasi mozek warna-warni dengan unsur geometri dan tumbuhan serta ayat Al-Qur’an dalam tulisan Kufic, dibuat oleh pengukir dari Byzantium atas permintaan Khalifah al‑Hakam II  .

Ruang mihrab ini bukan hanya sekadar ceruk di dinding, tetapi dibentuk sebagai ruang heptagonal kecil. Bahagian atasnya berupa kubah berbentuk kulit kerang dari marmar putih, menambah kesan monumental  sebagai ruang suci kecil. Mozek emak halus turut menampilkan kombinasi gelap biru, merah kecoklatan, kuning, dan emas.  Ayat‑ayat Surat dari Al-Qur’an dipahat dalam warna emas jernih sebagai ibadah artistik dan simbolis  .

Mihrab ini adalah salah satu mihrab paling megah dalam sejarah seni bina Islam yang  mempertemukan estetika Byzantium (mozek dari Constantinople), bentuk Visigoth iaitu seni bina tapal kuda dan inovasi  Umayyah.


Google : Mihrab Masjid Cordova


Tour guide menerangkan bentuk tulisan kaligrafi Arab yang sangat indah dan halus.




Menurut tour guide, goresan yang terdapat di bawah  tiang dalam gambar di atas ialah nama pekerja yang membina  masjid tersebut.

 

Selepas Masjid Córdoba dijadikan katedral oleh Kristian, beberapa unsur seni Kristian ditambah dalam struktur asal masjid, termasuk lukisan, arca, dan hiasan bertema Alkitabiah (Biblical). Namun begitu, struktur asal masjid masih kekal dominan, menjadikannya tempat ibadah yang sangat unik dan merupakan satu-satunya tempat di dunia yang benar-benar menggabungkan seni bina Islam dan Kristian dalam satu bangunan.


Pada abad ke-16, Raja Charles V membenarkan pembinaan sebuah gereja Renaissance di tengah-tengah ruang solat utama masjid. Ruangan ini dipenuhi dengan lukisan dan ukiran tokoh-tokoh Bible, termasuk Nabi Isa (Jesus), Mariam (Mary), para Rasul dan Santo seperti St. Peter dan St. Paul.


Struktur kayu besar berlapis emas turut menampilkan adegan-adegan dari Injil, seperti kelahiran Jesus, penyaliban dan kebangkitan.  Di sekitar masjid terdapat banyak gereja kecil (chapel) yang dibina selepas ia dijadikan katedral. Di sini terlihat lukisan-lukisan Alkitabiah dari pelbagai era seperti Gothic, Baroque, dan Renaissance.


Antara lukisan tersebut termasuklah Nabi Musa (Moses) dengan loh batu 10 perintah Tuhan, Nabi Nuh (Noah) dengan ndan Nabi Ibrahim Abraham) dengan kisah pengorbanan anaknya.



Rakaman di dalam Mezquita - Catedral de Cordova.

















Pembinaannya gereja gaya Renaissance memotong beberapa barisan tiang dan mengganggu simetri dan harmoni seni bina masjid.
Raja Charles V yang membenarkan pembinaan katedral itu kemudian menyesal, katanya:

Kamu telah memusnahkan sesuatu yang unik di dunia dan menggantikannya dengan sesuatu yang boleh didapati di mana-mana.

Ini menunjukkan bahawa walaupun dari perspektif Kristian sendiri, keindahan masjid lebih luar biasa. Ini disebabkan katedral lebih gelap, penuh patung dan ukiran, serta berfokus pada altar dan salib. Suasananya sangat berbeza, lebih berat dan tertutup berbanding ruang terbuka masjid.


Apa kata mereka tentang Mezquita - Catedral de Cordova?

  • Pandangan Sejarah Barat Zaman Pertengahan – Kurun 13 dan seterusnya:

Setelah penaklukan semula (Reconquista) Córdoba oleh Raja Ferdinand III pada 1236, masjid ini dijadikan katedral Kristian. Orang Kristian melihat pengambilalihan itu sebagai kemenangan agama dan politik, dan masjid tersebut dianggap sebagai simbol kejayaan Katolik ke atas Islam di Eropah. Pandangan ini berakar dari retorik Perang Salib dan konflik identiti agama antara Muslim dan Kristian pada zaman itu.

  • Pandangan Seni Bina & Akademik – Kurun ke‑19 hingga kini:

Pandangan sarjana, pelancong dan orientalis Barat moden, mereka sangat kagum terhadap seni bina Islam. Arkitek dan ahli sejarah seni bina memuji struktur masjid ini sebagai puncak keindahan seni bina Islam Andalusia. Unsur-unsur seperti lengkung tapal kuda, mihrab mozek emas, dan tiang-tiang marmar dianggap sebagai contoh keagungan seni bina Umayyah. Sejarawan Eropah seperti Richard Ford (abad ke‑19) menyebut masjid ini sebagai salah satu keajaiban Eropah walaupun ia berasal dari tamadun Islam.

  • Orientalisme positif:

Banyak pelancong dan penulis Barat pada abad ke-18 dan 19 mendeskripsikan Mezquita (Masjid Cordova) sebagai eksotik, agung, penuh misteri dari Timur, melihatnya dengan rasa takjub dan kadangkala romantik.

  • Pandangan Moden & Kontroversi Agama:

Pihak Katolik (katedral moden), mengatakan hari ini bangunan itu digunakan sebagai gereja Katolik sepenuhnya, meskipun struktur masjid asal masih dominan. Gereja menegaskan ia adalah Katedral Córdoba dan tidak membenarkan solat di dalamnya, walaupun permintaan itu datang dari umat Islam tempatan dan antarabangsa. Pihak gereja juga telah menukar banyak penanda dan papan informasi menjadi hanya Catedral dan mengelakkan nama Mezquita (masjid).

  • Pandangan komuniti Muslim & sejarawan:

Ramai orang Islam dan ahli sejarah Barat mengkritik tindakan gereja sebagai penghapusan sejarah Islam di Andalusia. Mereka menekankan bahawa ini adalah warisan bersama, dan menyeru agar bangunan ini dikongsi, atau setidaknya dihormati sebagai tapak Islam yang penting.

  • UNESCO dan pelancong antarabangsa:

UNESCO menyenaraikan Masjid-Katedral ini sebagai Tapak Warisan Dunia, mengiktiraf kedua-dua identiti Islam dan Kristian. Banyak pelancong dari Barat mengungkapkan rasa hairan mengapa satu bangunan yang begitu indah dan ikonik Islamnya tidak membenarkan umat Islam solat, sedangkan seni binanya adalah warisan Islam.

Kami sangat terharu apabila tour guide menzahirkan rasa berterima kasih terhadap sumbangan tamadun Islam di Sepanyol. Rasa antara percaya dengan tidak kerana ucapan itu datangnya daripada insan yang berlainan anutan dan kepercayaan. Apa pun kami turut berterima kasih kepada beliau kerana telah berkongsi banyak maklumat tentang Masjid Cordova.

Amie cuba mencari maklumat daripada Pak Google tentang 'terima kasih' itu dan beginilah:

Ya, Barat secara tidak langsung dan secara akademik telah berterima kasih kepada Masjid Córdoba, bukan sekadar sebagai bangunan, tetapi sebagai simbol sumbangan besar tamadun Islam kepada Eropah dalam zaman kegemilangan Islam di Andalusia.

Berikut ialah cara bagaimana Barat menunjukkan rasa terima kasih dan pengiktirafan terhadap Masjid Córdoba dan warisan Islam Andalusia secara umum:

 1. Pengiktirafan Warisan Dunia oleh UNESCO:

Pada tahun 1984, Masjid-Katedral Córdoba diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO. Ini adalah bentuk penghormatan global yang mengiktiraf sumbangan seni bina Islam dan sejarah Islam di Eropah.

The Great Mosque of Córdoba is one of the most accomplished monuments of Moorish architecture – UNESCO

 2. Sarjana & Sejarawan Barat Menulis dengan Pujian:

Banyak ahli akademik Barat menyatakan secara terbuka bahawa Masjid Córdoba adalah permata seni bina Islam di Eropah. Andalusia (dan Córdoba khususnya) telah menerangi zaman gelap Eropah (Dark Ages) dengan ilmu, seni, dan toleransi.

James Burke (sejarawan British): Menyebut Córdoba sebagai pusat kecemerlangan pengetahuan yang menyelamatkan Eropah dari kebodohan.

Terry Jones (BBC, The Hidden History of Islam): Memuji Masjid Córdoba sebagai bukti Islam mengangkat ilmu dan seni dalam tamadun Eropah.

 3. Pusat Cahaya dalam Zaman Kegelapan Eropah:

Semasa Eropah berada dalam zaman gelap (kekurangan ilmu, ketakutan agama, dan kejatuhan budaya), Córdoba menjadi pusat pembelajaran dengan perpustakaan, universiti, ahli falsafah dan saintis Islam. Masjid Córdoba bukan sekadar rumah ibadat malah menjadi simbol kemajuan ilmu, toleransi, dan peradaban.

Córdoba shone like a torch while Paris and London were in darkness. – Montgomery Watt, sejarawan Barat

4. Dipelajari dan Diteladani dalam Seni Bina & Ilmu"

Arkitek dan seni bina moden banyak meniru teknik kejuruteraan Masjid Córdoba (lengkung tapal kuda, kubah silang, proporsi ruang). Ahli sejarah seni bina menyebutnya sebagai antara binaan tercantik dan paling harmoni di dunia.

5. Daya Tarikan Pelancong Global:

Setiap tahun, berjuta-juta pelawat Barat datang ke Córdoba untuk menyaksikan kebesaran warisan Islam. Ramai pelawat menulis dalam ulasan:

Saya tidak tahu Islam pernah mencipta keindahan seperti ini di Eropah. Kami sepatutnya belajar lebih banyak dari sejarah ini.

 6. Kebangkitan Minat terhadap Tamadun Islam:

Dalam dunia Barat moden, semakin ramai pengkaji, penulis, dan pendidik yang membuka mata terhadap sumbangan Islam kepada dunia Barat dalam bidang matematik, astronomi, seni bina, perubatan, dan falsafah. Masjid Córdoba adalah ikon fizikal sumbangan itu.


13 comments

  1. betul2 teliti TG nya..betul tu kak Amie, akibat perpecahan, jatuh nya sesuatu kaum, moga rakyat Malaysia sentiasa bersatu padu...aamin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya kagum betul dengan kesungguhan tour guide terangkan tentang seni bina Islam masjid di sini. Tidak banyak dia sebut tentang penambahan dan pengubahsuaian masjid ikut gaya Renaissance.

      Padam
  2. Kagum sy lihat betapa halusnya seni tangan orang² terdahulu ni, Kak Amie. Lebih kagum bila mereka dapat mengekalkan dan memelihara bangunan penuh bersejarah ni. Tapi, sejarahnya sedih kepada kita sebagai umat islam. Padahal, mereka yang terdahulu tu boleh jer hidup rukun aman damai walaupun berbeza agama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 200 tahun tempoh pembinaan masjid ini dengan sentuhan iman dan Islam.

      Padam
  3. Assalamualaikum kak Amie, lama tak berkunjung ke sini.Bestnya travel ke negara orang.Boleh kenal adat dan budaya tempat lain juga kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam.
      Ya, itulah antara tujuan travel.

      Padam
  4. Diorang juga hormatkan islam...yang perpecah belah sekarang bukan sebab agama tapi manusia yang ego.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. Sebahagian mereka masih tercari-cari siapa mereka yang sebenar, sebab nenek moyang mereka adalah Muslim.

      Padam
  5. wahhh macam macam ada ukiran tulisan bersejarah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, betul. Itulah tinggalan tamadun Islam.

      Padam
  6. Suka tengok seni bina masjid Cordova ni...semoga Islam sentiasa di agungkan x kira la di mana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amin ya Allah.
      Semoga cahaya Islam kembalu bersinar di barat.

      Padam
  7. Benar-benar menakjubkan dan mempesona masjid Cordoba ini, Mbak.
    Bagian dalamnya dengan ornamen-ornamen hiasan yang masih terasa unsur Islamnya walau sudah dipadukan dengan unsur Kristen.
    Diceritakan pada tulisan kalau dahulu zaman keemasan Islam, disana hidup 3 agama saling berdampingan dan mengisi kemajuan yaitu Islam, Kristen dan Yahudi...ah saya jadi teringat film Kingdom of Heaven tapi dengan latar belakang Palestina.

    Salam,

    BalasPadam

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Albania ~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Bosnia Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~Bulgaria ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Croatia ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Montenegro ~Morocco (Casablanca - Marrakech - Rabat - Chefchaouen - Tangier - Fes) ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Pakistan ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Perlis ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Republik Macedonia ~Sabah ~Sarawak ~Saudi Arabia ~Selangor ~Sepanyol (Algeciras - Granada - Cordova - Seville - Toledo - Madrid) ~Slovenia ~Tempat Menarik di Malaysia ~Terengganu ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Trip SPM : Sepanyol-Portugal-Morocco ~Turki ~Turkiye ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kampung Laman Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Asia Selatan Masakan Asia Tengah Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Moroccan Food Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pakistan Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto South Africa & Portuguese Food Sumber Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday

Subscribe