Malam Ketupat

by - 1:11 PTG

Amie copy paste dari entri Amie yang lalu di MALAM KETUPAT.

Pernah dengar istilah malam ketupat? Malam ketupat merupakan amalan tradisi masyarakat Melayu Cocos menyambut malam ke 15 sempena berpuasa di bulan Ramadhan. Pada malam tersebut, biasanya mereka akan membawa ketupat  ke masjid dan akan bertukar-tukar ketupat selepas solat terawih sesama mereka. Isi ketupat terdiri daripada beras pulut, dan adakalanya diisi dengan kacang tanah, atau kacang hijau dan juga udang kering, dan ada juga yang kosong begitu sahaja.


Bentuk anyaman kelongsong ketupat sama saja dengan yang kita buat, cuma isinya sedikit berbeza dengan penambahan bahan. Hanya ketupat sahaja yang dibawa untuk ditukar, dan Amie buat sendiri sambal kacang di bawah ini untuk cicah dengan ketupat.



Tradisi Malam Ketupat memang unik! Amie tidak pasti sekiranya ada amalam begini dalam masyarakat berbilang keturunan di negara kita.

You May Also Like

7 ulasan

  1. assalamualaikum amie..
    tak penah dengar... ni baru tau.. adat kan.. biasa la tu.. yg elok kita ikut.. apa salahnya kan.. cantek amie anyam kelonsong ketupat ni.. nani tak pandai wat kelonsong apa pun.. kalau buat ketupat palas pun jadi tino sokmo.. hahahaha..

    BalasPadam
  2. Assalam amie, kita pun takpernah dengar dan tau pasal mlm ketupat ni, bestkan kalo ada mcm ni , boleh tukar2 pulak tu, agaknya untuk menaikkan aura nak raya kut, semangat sikit, nak maknanya nak raya ada 15 hari lg

    BalasPadam
  3. 1st time dgr malam ketupat...
    Xsabar plak nak raya bila tgk ketupat original gitu..:-)

    BalasPadam
  4. Tak pernah dengar lagi.
    Tapi ketupat dengan kuah kacang tu Amie.., memang menggoda selera ummi.

    BalasPadam
  5. This is new to me, Thanks for sharing.

    BalasPadam
  6. biler tgk ketupat nie kan Amie teringat2 D5 kat kuah lontong xtau ler tahun nie buat ke tak.. Ermm nampak sedap je kan kalau dekat leh kiter tukar2 juadah kan Amie :D..

    BalasPadam
  7. Hello Amie, how you doin'? I love your these dishes, desserts. Sedap tu.
    By the way, I keep seeing either you or your blog members keep coming to my pondok very often, tinggal satu jam lebeh, but tada sekali say a hello?
    Why?
    Da lebeh satu tahun, tada sekali say a hello.
    I can see you drop by yesterday. Today.
    Lee.

    BalasPadam