ADSENSE

Jumaat, 29 Jun 2012

Ulam Latok & Ikan Bakar

Hari ini keseorangan di rumah. Bujang sulung mengikuti seminar di sekolah sehingga pukul 5 petang. Si bongsu terus berada di sekolah mengikuti perkhemahan pengakap sehingga esok. Bujang tengah makan nasi bungkus. Encik Suami kembali semula ke tempat kerja selepas solat Jumaat.


Meratah rumpai laut @ latok.



Dan makan ikan panggang, tapi tak tahu apa nama ikannya. Sisiknya tebal seperti sisik ikan jebong. Setelah dibersihkan, Amie panggang bersama sisiknya, sama seperti memanggang ikan cencaru yang berjaket tebal itu. Bila sudah masak, sisiknya sangat mudah luruh! Ikan yang tidak diketahui namanya itu, rupa wajahnya di bawah ini.

12 ulasan:

Asyifa Mustaffa berkata...

Ikan apa tu kak ? x penah mkn...ulam latok tu pun x penah juga...lembut ke tu...nmpk mcm jeli jer....

ummiross berkata...

Ooh rumpai air tu namanya Latok ye Amie, ummi ada tengok masa pergi KK baru2 ni, tak pernah makan lagi.

Mamasya berkata...

Salam Amie. latok tu pertama kali tengok.kalau rumpai laut yg kering selalu jumpa kat Kel.. buat kerabu sare.menarik bentuk ikan tu...

tun_telani berkata...

kak amie.. nasib baik tun dh pernah mkn masa ke KK aritu. kalau x sure jakun nih... sedap cicah sambal belacan!! kiteorg siap order lebih lg latok nih..

Amie berkata...

Asyifa,
tak tahu apa nama ikan tu,

Ummiross,
latok tu panggilan tempatannya, mungkin bahasa suku kaum Bajau sebab latok memang makanan tradisi mereka.

Mamasya,
memang ada beberapa jenis & bentuk rumpai laut yang boleh dimakan.

Tun Telani,
cicah sambal belacan ye, he he eh kak amie jahat ni... yang kat atas tu kakak bubuh cencalok sikit!

wanie berkata...

salam..dua lauk tu x pernah mkn..bestnya dpt mkn tu..

Salmi Khairil berkata...

salam..macam menarik jer..tak pernah makan lagi nie..

Nens Collection berkata...

nk sgt try makan latok tu..xpernah makan lagik..huhu..mcm sedapp jekk..

ikan ape tu ek..hensem plak..warnanya yg terang gittu...;)

Nieza berkata...

Assalam kak Amie cyng, lajunya akak mengupdate..tak terkejar saya kak..hehe sedap tgk ikan bakar..rumpai laut tu saya tak pernah makan kak..memang jakun sikit saya ni..kalau akak tak share memang saya tak tau pun..hehe

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

As'kum Kak Amie cayang.... sha tak pernah makan rumpai tu.. nampak cantik dan segar hehee... dan ikan tu waduhhh ni dah macam ikan dalam discovery channel tu.. cantik benor.. makan memang tak pernah..:)

whitecappuccino berkata...

CANTIKNYA IKAN NI..ULAM LATOK?

Diterajui oleh Noor Fadzilah berkata...

Ikan batu tu..sbb tu sisik tebal.warna warni