ADSENSE

Isnin, 19 Disember 2011

Nasi Asoka

Setelah sepagi suntuk meninjau-ninjau buah epal bidara yang berbuah di luar pagar rumah Amie di SINI, jadi sebelah petang pula Amie sibuk di dapur. Kali ini  resepi dari Amie's Little Kitchen ialah Nasi Asoka, dan bukannya filem Asoka yang dibintangi oleh Shah Rukh Khan dengan Kareena Kapoor tu! Nampak macam klasik saja nama hidangan Amie kali ini. Apa tunggu lagi! Jom kita makan.


Lauk Nasi Asoka seperti di dalam resepinya, dihidangkan bersama ayam goreng yang dikukus terlebih dahulu. Jom kita semak sama-sama resepi Nasi Asoka yang sememangnya lazat ini.



Resepi: Nasi Asoka
Sumber: Sajian Tradisi Popular - Majalah Perempuan

Bahan-bahan:
1kg Beras Jati Super Siam Istimewa - Amie gunakan beras Basmathi
1 liter air
70ml susu sejat
garam secukup rasa

Bahan-bahan rempah kisar:
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 biji tomato
1 inci halia tua
1 sudu besar rempah masala

Bahan dedaun:
2 tangkai daun kari
3 tangkai daun pudina - Amie tak guna

Bahan kekacang:
1/2 cawan kacang gajus - digoreng
1/2 cawan badam - digoreng

Minyak untuk menumis:
3 sudu besar minyak sapi
3 sudu besar minyak jagung

Cara:
1. Panaskan minyak sapi dan minyak jagung dalam rice cooker. Tumis bahan kisar sehingga garing.
2. Masukkan daun kari dan daun pudina dan tumis hingga layu.
3. Masukkan air, susu dan garam. Biarkan mendidih.
4. Masukkan beras dan tutup, kacau sekali-sekala.
5. Apabila wap nasi naik, gaulkan bahan kekacang dan kacau perlahan-lahan dan tutup periuk.
6. Apabila nasi telah kering, bolehlah dihidangkan bersama ayam goreng.

Sebenarnya tidak dituliskan resepi ayam goreng untuk nasi ini tetapi ada disebut tentang ayam tersebut hendaklah diperap bersama lada sulah dan garam masalah serta dikukus terlebih dahulu sebelum digoreng. Di bawah ini Amie sertakan resepi yang Amie sendiri buat untuk menghasilkan Ayam Goreng Asoka. Jadi, nama Ayam Goreng Asoka ini sememangnya pandai-pandai Amie sendiri untuk memberikan namanya.


Resepi: Ayam Goreng Asoka

Bahan-bahan:
4 keping daging ayam
minyak

Bahan perapan:
1 sudu besar rempah masala
1/2 sudu serbuk kunyit
1/2 sudu lada putih - kisar
3 biji bawang putih - kisar
1.5cm halia - kisar
1 sudu besar serbuk pati ayam

Cara:
1. Perap daging ayam bersama bahan perapan selama 1/2 jam.
2. Kukus daging ayam sehingga masak. Keluarkan dari pengukus dan toskan.
3. Panaskan minyak dan goreng ayam tadi hingga garing.
4.Sedia untuk dihidangkan bersama Nasi Asoka.


Nasi Asoka memang sedap walaupun hanya berlaukkan Ayam Goreng Asoka! Tak rugi mencuba resepi ini sebab rasanya setanding dengan pelbagai nasi beraroma yang lain. Lepas makan Nasi Asoka, kita makan rambutan pula. Encik Suami bersama si bongsu mengait lagi buah rambutan di kampung. Sampai rumah waktu senja dengan sebakul rambutan yang lebih merah dari kelmarin!



Kalau makan banyak-banyak, nanti sakit tekak, batuk.... tanggung sendiri ye!



45 ulasan:

ilahjy berkata...

salam amie..
cantik betul kualiti gambar amie... kamera jenama apa ya??? hehehe nak gendeng jer nie..

NoorMasri berkata...

salam amie....wah cantik dan menarik nasi asoka...nama pun cantik...tiba2 akak rasa lapar lah pulak....huhuhu

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Adoi..sedapnya nampak.Kita pun tengah lapar ni.

Chik Mimi berkata...

kak Amie terguda dah tengok nasi Asoka kak Amie ni

whitecappuccino berkata...

memang sedap betul! cantik pulak tu

mama aini berkata...

thanks amie share resepi ni..mama nak masak nanti..dah terliur ni..hu2x..

Amie berkata...

Salam Ilahjy,
sebenarnya kamera yang sama dari dulu sampai sekarang, kamera cabuk... cuma sekarang ni tangan dah menggatal lebih tekan2 butangnya.

Salam NoorMasri,
jom makan...macam hidangan klasik je ye.

Puan Rosa,
mari makan sama Puan Ros.

Amie berkata...

Chik Mimi,
oooo...nasi asoka memang pandai menggoda!

WC,
posing Nasi Asoka di senja hari WC.

Mama Aini,
silakan...memang sedap! takrugi cuba..ringkas je.

ummiross berkata...

waa bestnya Amie, ummi nak cuba jugaklah nanti.

Nieza berkata...

waduh kak...nasi Asoka pula..sedapnya tgk. rasa nak ambil pinggan nk cedok nasi ni jer tapi tgn tak sampai pula...hehe

JaSSNaNi berkata...

assalamualaikum amie..
nani datang sini waktu malam. sebab sejuk2 ni syok merayap.. hehehe..
wahhh sedapnya nasi asoka, tak pernah dengar lagi.. ni baru 1st time.. sure sedap kan.. nampak pun sangat menyelerakan.. nyum nyum...

cik cek berkata...

Nasi Asoka...wah! namanya je dah tergoda...masuk list dulu...buat kena tunggu turn...he he...paling best...rambutan kat bawah tu...campak2la kesini sikit...:)

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Amie..bestnya nasi Asoka..nama pun glem jer ^_^ nnt nk try lah..simpan dulu resepi..nk merempit cari basmathi dulu..stok dh abis hihii..

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak.. namanya unik.. penggunaan rempah masala tentu sedap.. cantik gambar akak.. mengoda betul.. alamak nampak rambutan lagi.. merahnya

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam amie..
ratna dah bersila ni.. mana air basuh tangannya ye? nasi dah senduk ni tp tangan tk berbasuh segan pula nak makan.. hehe...

betul2 menggoda nasi ni amie... dah lama ratna tak tak masak nasi berperisa... tp kerap juga mkn musim cuti sekolah ni sbb kerap dpt jemputan kenduri kawin.. hehe..

kasihredha berkata...

macam nama jepun pun ada gak...nama film shah rurh khan pun boleh gak..
cantikk je bila guna beras basmathi kan

Amie berkata...

Ummi,
memang best! klasik gitu.

Nieza,
nanti Kak Amie hantar ye, sepinggan je tau...sebab yang di belakang tu dah beratur dengan tapau masing-masing he hehehh

JassNani,
memang sedap, first time Amie masak.. tapi tak rugi cuba, sangat berbaloi!

Amie berkata...

Cik Cek,
ha...sambut rambutan ni...dapat tak?
tak rugi cuba masak nasi asoka...sedap!

Yana,
wokey...cepat2 cari beras Basmathi.

Juwita,
teringin makan rambutan ye...la siannya, takpe nanti boleh makan puas2 kalau balik sini,
itulah rupa nasi Asoka Ita...

Liza berkata...

salam amie...liza dtg bawa pinggan ni...apeee? dah habis, sedihnya...huhuhhuhu
tp nasi ni mmg nmpak sedap, nnt Liza nk try la...

Amie berkata...

Madiha,
silakan...jemput makan,
first time cuba masak nasi Asoka.. terjumpa resepi dalam majalah lama.

Kasih,
agaknya asal dari India kot, sebab ada rempah masala, pakai daun kari... minyak sapi....

Amie berkata...

Liza,
alaaa... Liza teringal keretapi ye, takpe nanti kak Amie masaklagi.

Zaliedana berkata...

Kak amie cayang,bila nengok pic nasi asoka yg menawan,watkan air liur cam nak menitik nih terpaksa ditahan,adoiyaiii mmg nmpk sgt2 sedap..Pic akak snp makin cantiklah kak..

rahel berkata...

waduh...pengsan gue...nampak menyelerakan sungguh...suatu hari nanti akan ditry jugak resepi ni..kepingin tau apakah rasanya..

Naz / Nadz COSK berkata...

Asalamualaikum Amie..
Cantiknya gambar ya Amie amikkkkk....
Tak pernah masak nasi ni.. Menarik..

CT Delima berkata...

As'salam Amie

Salam pagi yang dingin, tapi tak lah hati ct turun dingin macam cuaca di KL ni. Hati sentiasa membara sebab tengok masakkan nasi asoka ni. adoiii..sedapnya kalau boleh tembus harumnya kat screen laptop dah tentu tersorong2 hidung ct ni..hahaha

Nama nasi nya macam nama pelakon Korea lah Amie..hehehe. Nak cuba jugaa! tapi bukan hari ni, perut dah kenyang lain hari ct cuba masak. bahan2 banyak yang tak ada, amik dulu resipi lah ya :)

Along Maklong berkata...

salam amie..
maklong hari ni takmo makan nasi..
tapi terliur tengok rambutan tu..
maklong sorang2 boleh habis sekilo tau.. mentekedarah bukan makan.. hehe..

dZana berkata...

aslmkum amie.. nasi glem ni.. special namanya.. bila la sy nk rajin masak nasi camni eh..

Kerull berkata...

Salam Kak Amie..sorry lama tak singgah..internet kong..wah sedapnya nama..sesedap rasa jugak ni...nak sesudu..mesti dah habis kan...

quinnie berkata...

wah..kak amie..nasi pun ada nama asoka jugak...baru2 ni rasanya pernah dengar org duk sebut kek asoka....rupanya nasi pun ada jugak nama ni..hehehe

Amie berkata...

Dana,
selamani ambil gambar main tangkap muat je sebab nak cepat, asalkan nampak rupa bentuk makanan cukuplah, tapi kali ini ada masa lebi, cuba posing2 resepi sampai pening2 lalat Nasi Asoka tu ...

Rahel,
rasanya enak banget! ada bau daun kari tapi gue tak pakai daun pudina, ayam gorengnya juga enak sebab dikukus dulu,lembut isnya.

Naz,
dah lama nak masak Nasi Asoka, baru kali ni terbuat.

Amie berkata...

Ct. Delima,
iyelah Ct,ada nama Korea, nama Maharaja Asoka pun ia...silakan salin resepinya, nanti masak sedap2 ye Ct.

Maklong,
memang kita pun suka mentekedarah rambutan... kalah Maklong makan sekilo, Amie boleh habis sebakul... he he hehh tapi makan sikit2lah.

Dzana,
sama saja ni masaknya dengan nasi yang lain, bahan asasnya pun mudah dicari.

Amie berkata...

Kerull,
sesudu je? dah rasa sesudu mesti nak makan lagi...

Quinnie,
Tak tahulah kenapa namanya Asoka, tapi kak Amie rasa sebab ada ciri2 Indianya yang boleh dikaitkan dengan Maharaja Asoka, ada daun karinya, dan penggunaan minyak sapi.

Ummi berkata...

Assalam Amie, amboiii sedapnya nampak nasi Asoka diaaa...tengok lak ayam goreng besar2 gitu...adeeeii, rasa nak ngap teruss laah! :)

Melly Octaviana berkata...

saya belum pernah lagi makan nasi asoka ini,tapi nampak sedap yah.. andai neighbour dengan K'Amie gampang khan bisa minta sepiring nasi Asoka lengkap dengan ayam nya.. hehe

Zaitun berkata...

Kak Zai rasa nasi ni tentu sedap,nampak simple dan mudah membuatnya.

Kalaulah kak Zai duduk berjiran dengan Amie mungkin selalu bawa pinggan hehehe.....

Amie berkata...

Waalaikumussalam Ummi,
sedap tau Kak Ummi,mehlah cuba...ayam goreng tu memang sesuai sangat jadi lauk, lembut je isinya.

Melly,
bagusnya kalau berjiran ya Melly...bisa selalu tukar2an pinggan.

Kak Zaitun,
memang mudah saja menyediakannya kak Zai, sama macam nasi beraroma yang lain, seronok duduk berjiran ye kak.

Ucu Faridah berkata...

ucu ambik tau resipi akak ni..utk dihidang kan pada kakanda yg akan dtg sabtu ni...
(sbb ucu bab masak nasi yg ada minyak sapi ni kureng sikit..)

kakak ucu ni caterer, jd ucu pn x nk ngalah, nk tunjuk terror lah jugak dlm bab masak nasi mcm gini,...doakn ucu berjaya ye..kak amie cayang...

Nens Collection berkata...

wahhh...makin comel blog kak amie..hehe..saya suka...gambar pon cantik sgt..;)

Asmara berkata...

kak amie! cantiknya rumah baru! hehe.. wah nasi asoka teringin la pulak! :D

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

sedap
ayu nasik set gini
nnt blh try....yummyyyy

IXORAROXI berkata...

amboiii Kak Anim, sedapnyalah nampak ayam tu

Amie berkata...

Ucu,
memang sentiasa didoakan agar adikku yang satu ini berjaya dalam bidang yang diminatinya, insya-Allah... kalau dah berjaya nanti, jangan lupakan Kak Amie ye cayang Ucu...

Nens,
terima kasih sudi singgah selalu di sini.

Asmara,
musim cuti sekolah ni adalah masa nak kemas rumah sikit.

Amie berkata...

Lady Ayu,
memang Ayu boleh try.

Ixora,
jemput makan sekali Ixora.

che mid berkata...

Hai.. kena cari rempah masala la nampaknya..che mid tak pernah beli sebelum ni..

Amie berkata...

Che Mid,
buat sendiri pun boleh.