ADSENSE

Jumaat, 4 Mei 2012

Sambal Tempe : Masakan Melly

Tengahari tadi MAS Wings yang Amie naiki dari Lahad Datu tersalah landasan untuk mendarat. Rupanya tersasar sampai ke Kuching. Kesempatan transit sebentar itu Amie ambil untuk mengunjungi Melly Octaviana Melly Octaviana. Memang Amie langkah kanan kerana Melly sedang memasak Sambal Tempe. Sempat jugalah Amie menuntut ilmu Sambal Tempe dari Melly. Oleh kerana malu-malu kucing untuk makan banyak Sambal Tempenya, Amie pun pulang ke Lahad Datu sambil menghafal segala bahan untuk menyediakan Sambal Tempe. Bahan utamanya tempe, diikuti cili padi, daun kemangi, tomato bla bla bla...... dah siap pun!  Amie ingin hantar semangkuk kecil buat Melly tapi penerbangan malam tidak ada dari Lahad Datu. Hendak berpesan pada angin.... angin sudah berhenti berpuput. Ingin kusampaikan lewat burung merpati, semuanya sudah kembali ke sarang. Pilihan terakhir Amie, biarlah Amie seru nama Melly melalui gelombang minda! Mungkinkah Melly bisa bertelepati? Melly..... oooo Melly! Adakah kau mendengar seruanku.... marilah makan Sambal Tempe! Hadoiii... kalau begini cara untuk berkomunikasi, memang kena masuk kelas telepatilah jawabnya!


Kepada sesiapa yang berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang resepi Sambal Tempe ini sila berkunjung ke dapur Melly Octaviana yang comel itu dan anda juga akan menikmati pelbagai jenis Masakan Melly yang enak-enak belaka! Terima kasih ya Melly sayangggg.... 


Selain Sambal Tempe, Amie turut hidangkan ikan bunak goreng. Lucu rasanya bila melihat ikan bunak yang Amie goreng. Mulut ikan ini menganga macam nak gigit orang pulak! Selain ikan goreng, khusus untuk anak-anak, Amie renihkan sup ayam campur lobak merah, kentang dan juga cendawan shiitake (menu ulang tayang).



Tapi bila hirup kuah sup... slurrp...slurrrppp....mmmmm aroma bawang goreng dengan daun kemanginya timbul! Sungguh lazat. Jemput hirup sama-sama...adeeehhhhhh!

16 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak amie! pernah nmpk masakan ni dlm TV org indonesianyer masakan ke? kita antu tempe tp tgh puasa tempe sbb kat sini kita tak jumpa tempe, sedap kalau goreng cicah sambal kicapp uuuwaaaaaa... sedapppppppp

rahel berkata...

Kak Amie,skejap lagi gue sampai LD..tolong tengok2 ke atas bumbung..mana tau tersasar gue punya belon..hehe..
Sedapnya nampak sambal tempe tu..gue mau dong..

Nuwairani Ismail berkata...

perut kite sedang menyanyi lagu keroncong ni....sedapnya sup tu. tempe pun dah lama kita makan.

Amie berkata...

Ika,
Tengok di dapur melly tengahari tadi... terus tak tahan nak masak jugak petang ni jugak!

Rahel,
Wokeh...wokeyyyy Rahel... jangan belonmu landing atas bumbung rumahku sudah... habis terabur nanti Sambal Tempenya...uwaaaaa..

Nani,
Jom makan Nani... sila..silakan!

Bicara Kak Noor berkata...

sedapnya sambal tempe,akak suka snagat tapi kalau buat sorang je makan sbb yg lain tak suka makan sabo jo lah

Qasey Honey berkata...

wah Kak Amie dh buat dlu ehhh...QH pon amikjugak resepi ni...mmg sedap yer...jd xsabo nk cuba...hehehe

dapurmerahibu berkata...

best2...kita suka tempe.masa belajar dlu 5 kontena bawa emak bekal..mcm2 flavor mak buat.

Nieda berkata...

Salam kenal...
BAru balik belajar buat kek coklat SR aduhai letihnya

Yatie berkata...

menu tempe ni kira menu wong jowo gak ni Amie...mmng best, yatie pun suka makan tempe tapi anak2 tak sukalah pulak...

whitecappuccino berkata...

sedapnya Amie!!

Asmah Yusof berkata...

menarik la resepi nie k.amie.....kn try jugak nie,husband pun peminat setia tempe...hehe

kasihredha berkata...

saya suka tempe goreng kering pastu buat sambal...perrghh

MulutPayau berkata...

dah lama tak makan tempe...dulu bibik ada, apa2 resepi dari tempe dia yg buat..nyesal pulak tak belajar dari dia....

Yana Shaiful berkata...

kita suker sgt tempe..slalu yana msk sambal jerr..xpun goreng tepung cicah dgn sambal kicap..sedapp.. nnt nk try resepi nii..msk list lg hikhikkk

Rohah berkata...

kak,arek tempenya..iwaknye pun nak juga.

Melly Octaviana berkata...

Sore kak Amie cayang..pantasan Melly selalu gelisah ternyata kak Amie panggil panggil sambil bawa semangkok sambal tempe.. hadoii..nikmat nya sambal tempe.. makasih akak sayang uda coba resep nya,semoga sesuai selera.. ;)