ADSENSE

Sabtu, 17 Mac 2012

Kehilangan.....

Salam pagi Sabtu. 
Amie tercari-cari perkataan yang sesuai untuk memulakan bicara pada pagi ini. Pada mulanya Amie fikir tidak perlulah Amie tuliskan tapi kali kedua Amie terfikir mungkin dengan cara ini ia boleh melegakan perasaan Amie. Walaupun sekadar satu coretan tetapi barangkali ada sesuatu yang boleh dikongsi bersama dalam suka dan duka. 

Sebentar tadi Encik Suami membawa cangkul dan mencari tempat yang sesuai untuk dikorek......

Sewaktu Amie menjaga Encik Suami selama seminggu di hospital, Amie lewat kedatangan haid. Perkara itu berterusan sehingga masuk minggu yang kedua. Encik Suami sudah syak sudah wujud insan keempat dalam rahim Amie. Walaupun sebenarnya lebih 10 tahun rahim itu kosong! Amie juga selalu mengalami kedatangan haid yang terlewat dan Encik Suami amat memahaminya. Masuk minggu ketiga kelewatan itu, Encik Suami belikan Amie alat pengesan kehamilan. Positif! Encik Suami terlalu gembira. Amie pun teruja sama dan Amie beritahu Encik Suami, biarlah bonda orang kedua yang mengetahuinya selepas dia. Dan... Encik Suami pun sudah memasang pelbagai angan-angan untuk menyambut insan keempat ini.

Ketika sampai ke kampung, menjelang tengahmalam Amie terasa tidak selesa pada bahagian perut. Menjelang pagi Amie dapati keluar sedikit darah. Kami berbincang semula dan kerana belum lagi mendapatkan pengesahan kehamilan dari doktor, jadi Amie fikir tentulah ia merupakan darah haid kerana Amie pernah terdengar kadang-kadang alat pengesan kehamilan tidak 100% tepat. 

Kelmarin, ketika menemani Encik Suami mencuci luka pembedahannya di Klinik Kesihatan Jeram, Amie terasa sakit perut. Memang begitulah kebiasaannya ketika Amie datang haid, adakalanya rasa sakit dan adakalanya biasa sahaja. Selepas itu Encik Suami bawa Amie ke Kuala Selangor, ke Ijok dan akhir sekali ke Pasar Malam Kapar. Tiba-tiba Amie terasa sakit perut lagi dan ketika sedang berjalan di pasar malam, Amie terasa sesuatu meluncur dari bahagian rahim! Kami terus pulang ke rumah.

Amie masuk ke bilik dan panggil bonda untuk melihat 'sesuatu' itu. Bonda panggil Encik Suami.

"Memang sudah ada. Besar dua jari. Tapi bukan rezeki kamu." kata bonda kepada Encik Suami.

Malam tadi kami berbincang lagi dari hati ke hati. Airmata ini tidak mampu ditahan bila Encik Suami menyatakan kesedihannya yang teramat sangat.

"Semasa arwah ayah meninggal, Mummy sendiri tahu Baba tahan air mata.... inikan pula, perkara yang sangat diharapkan!"

"Tapi Baba lihat Mummy tenang saja seolah-oleh tidak ada apa yang berlaku...," pedihnya hati ini mendengar tuduhan itu!

"Baba syak ini berpunca dari gegaran kapal terbang." Entah berapa kali Encik Suami mengulangi kata-kata itu.

Amie pun tidak banyak bicara dengan Encik Suami sebab semakin dibicarakan semakin pedih hati ini.

"Kita pergi jumpa doktor," ujar Encik Suami.

Sekarang janin sebesar ukuran 2-3 jari, sudah ada bentuk mata dan sempat menghuni 8 minggu dalam rahim ini sudah tertanam di bawah rumah. Amie cadangkan biarlah ditanam berhampiran kawasan semua tembuni kami adik-beradik. 

Kami sudah kehilangan sesuatu yang sangat berharga.... ya Allah! Tabahkanlah hatiku!

Masih terngiang-ngiang di telinga ini bila Encik Suami mengatakan.... ini cinta Baba, ini kasih sayang Baba! Ini semua cinta dan kasih sayang kita berdua!


Benar apa yang Baba katakan itu tapi tahukah Baba, cinta dan kasih sayang Mummy tiada bandingan? Lebih dari segala cinta Baba?


Baba.... bolehkah Baba redha dengan segala ketentuan-Nya?



42 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak amie, sedihnyer :( harap kak amie n suami tabah dgn ujianNya insyaAllah, belum ada rezeki akak n suami, doa kita semoga akak diberi kekuatan dan semnagat utk tidak terus berputus asa insyaAllah!

Acik Erna berkata...

assalam amie..turut sedih..sabar amie..dugaan dari allah..amie kena tenangkan suami..redhakan...amie jugak sedihkan..sama2 sedih..tapi rezeki dari allah..masih belum diizinkan..insyaallah..bila telah diizinkan nanti akan dapat juga..

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie...

Sedih nyer membaca :(
Sabar yer Amie.. mungkin Allah mau menduga Amie n hubby... blm ada rezeki lagi..
byk2kan bersabar yer ...

zamza berkata...

Salam K.Amie...
semoga K.Amie & Suami redha dgn ketentuan Nya...
setiap yg berlaku pasti ada hikmah disebaliknya kan?
Sabar la...mungkin ini ujian utk kalian berdua...
Wallahua'lam...

atie @ ejay berkata...

SALAM KAK AMIe
semoga kak amie dan suami tabah dgn ketentuanNya

dZana berkata...

aslmkum amie.. smga tabah mengharunginya.. insyaallah ada rezeki yg akan diberikan lagi selepas ini...kita teruskan bdoa.. take care sis.. gugur jugak airmata akk mmbaca N3 amie ni..

Nora Shahaira berkata...

sayu rasanya...dulu...bila rasa mcm pregnant tp xda rupanya...itu pun dah sayukan hati nora. inikan pula dah ada tapi bukan rezeki dia...ditambah pula keluhan hati dari insan yg dicintai yg amat mengharapkan...
tp ingat kata2 akak amie dulu...fikir positif..sekurang2nya Allah bagi petunjuk bahawa rahim kak amie masih mampu di diami...apa yg penting akak jaga kesihatan dan buat apa yang patut untuk kebersihan dan kesihatan dalaman tu..
mana kita tau Allah tersentuh hati dengan usaha kak amie dan mengirimkan suatu berita gembira..sabar ya...

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..saya turut bersimpati dengan berita ini..Semoga tabah menghadapi ujian dariNya kerana pasti ada hikmah yang tersembunyi..InsyaAllah, jika ada rezekinya nanti..

whitecappuccino berkata...

Salam amie..baru berkesempatan ziarah ke sini setelah beberapa hari..tabahkan hati, inilah ketentuanNya..Insyaallah kalau ada keizinanNya adalah rezeki lagi..

rahel berkata...

Salam Kak Amie,sedihnya.Harap akak dan suami tabah ye..

lina_pg berkata...

assalam kak amie..sudah tertulis bukan rzki kak amie utk kali ini..Ada hikmah di sebalik suma ni..Mungkin Allah ingin menganugerahkan yang lebij baik dari ini..
semoga kak amie tabah mengahadpi dugaan ini..

mama sara nur berkata...

assalam Amie
semoga diberi kekuatan menghadapi dugaan ni ye

kasihredha berkata...

sabar ye
tak semua yg kita harapkan, Allah berikan...ada hikmah di sebalik kejadian .

Ucu Faridah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Choco Ani berkata...

Assalamualaikum Amie.. Ani turut simpati pada Amie Moga Amie dan suami redha dgn ketentuan Allah swt yang paling mengetahui jalan hidup kita di dunia ini.. Ani doakan Amie dan Suami di beri kekuatan ketenangan dan keberkatan dari Allah swt.. sabar ya saudara ku.. ujian ini menguji dimana kesabaran kita salah satu tanda cinta nya allah swt pada hambanya..

KuNanGKuNanG berkata...

sabar ye..ni semua dugaan Allah tuk Amie dan suami..berdoalah supaya suami amie redha dgn apa yg berlaku..mungkin dia terlalu berharap sbb tu dia cam masih xleh trima..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Amie sabar.Bukan rezeki.Suami juga pasti memahami.Kak Ros sendiri dikurniakan cahaya mata ketiga selepas anak ke2 berumur 16 tahun.Kalau tuhan nak bagi rezeki tak kira masa dan usia,Tabahkan hati ya.

Liza Abu Bakar berkata...

2 bulan, memang dah ada rupa. kadang kita memang sedih sangat cuma tidak ditunjukkan sangat. redha dgn ketentuannya. kak liza pernah kena 2 kali selepas anak pertama dulu. Allah dah tentukan bukan rezekinya utk lahir ke dunia. Allah lebih mengetahui. Penyebabnya pun tak pasti. kalau usaha menjaga dah dibuat tapi masih juga dia pergi, apa nak dikata. itu ketentuannya.. Allah menduga kita & ada sesuatu yg ingin disampaikan. namun cinta & kasih sayang kita suami isteri biarlah terus mekar. sama2 melalui susah & senang.

ajumohit berkata...

Tiada rezeki, itu yg mampu saya katakan, semoga Akak and hubby tabah atas dugaan ini, mgkn kerana dah tlalu mharap yang membuatkan hubby Akak bertindak sedemikian, Akak juga jaga kesihatan ye

et berkata...

bersabarlah kak..semoga akak dan suami tabah...

IXORAROXI berkata...

Ya Allah, saya harap Kak Amie tabah ya

Melly Octaviana berkata...

Salam Kak Amie.. turut sedih membaca nya, yang sabar yanh Kak, mungkin belum rejeki nya akak, di balik semua ini pasti ada hikmah nya.
take care.. *hugs

myda_ahmad berkata...

A.kum....
saya harap kak amie tabah dan sabar....mungkin belum ditakdirkan lagi utk kak amie memilikinya....insyaallah jika Allah berkehendakkan akan ada juga suatu hari nanti....amin...

Asmara berkata...

salam Takziah buat akak. moga akk terus tabah, InsyaAllah ada rezeki lain untuk akak sekeluarga. :)

Chik Mimi berkata...

Salam kak amie,semoga akak tabah dengan ketentuanNya.Sabar ye kak mungkin ada hikmah disebaliknya

Kamariah Awang berkata...

Sudah suratan... banyak sabar, Amie.. Insya Allah, akan ada rezeki yang lain. Semoga Amie tabah...!

MulutPayau berkata...

Assalamualaikum kak amie...
Sayu jer baca ....semoga kak amie dan suami tabah dan sabar hadapi semua ni. Belum ada rezeki lagi tu........Saya pun pernah alami situasi yg sama.....

quinnie berkata...

sayu hati membacanya kak...semoga akak dan suami terus tabah..mungkin ada rezeki lain kali...Insyaallah

Nieza berkata...

Assalam Kak Amie, sedih juga saya baca kisah akak ni...sabar lah kak saya memahami perasaan akak sebab saya juga pernah lalui pengalaman yg sama kak. saya dah 3 kali dah lalui tapi saya percaya Allah akan bg yg terbaik pada kita insyaAllah ada hikmahnya.

Pen Biru berkata...

assalam kak amie..sy dah ketinggalan kisah ini.bersabarlah kak..tapi bergembiralah kerana dia sudah menunggu akak di pintu syurga :)

Kamalia berkata...

salam kak amie..takziah kak..sedaih saya baca.saya harap akak dan suami akak tabah untuk hadapi dugaan ini ye.akak kena kuat tau.
-peluk cium untuk akak-

Amie berkata...

Ika,
insya-Allah... kami redha kepada segala ketentuan-Nya, mudah-mudahan dijauhkan dari sifat putus asa.

Acik Erna,
memang sama-sama sedih, tapi syukurlah walaupun kena ambil sedikit masa, insya-Allah emosi kami akan kembali stabil, menerima segalanya dengan lapang dada.

Mama Hawa,
ya... kami terima sebagai satu dugaan dari-Nya Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Amie berkata...

Zamza,
ya... mudah-mudahan ada hikmah di sebalik kejadian itu, kami redha dengan ketentuan-Nya.

Atie,
benar Atie, apa pun semuanya adalah atas kehendak-Nya jua.

Dzana,
banyak yang menginsafkan Amie...banyak ikhtibarnya dari kejadian itu, insya-Allah Amie akan jaga kesihatan.

Amie berkata...

Nora,
dulu Kak Amie tak pernah terfikir akan ada lagi penghuni rahim ini, bila kewujudannya memang ada... itu yang membuat kami sangat teruja, dan tiba-tiba ia pergi, rasa sangat terharu... terkilan, sedih tapi ya Allah...jauhkanlah kami dari sifat mengeluh dan menyesali kehendak-Mu.

Sue,
insya-Allah ada hikmah yang tersembunyi di sebalik kejadian itu, cuma kita saja sebagai manusia yang kurang memahaminya.

Whitecappucino,
ya... rezeki itu di tangan Allah, betapa pun usaha kita kalau Allah tak izinkan, memang bukan rezeki kita ye WC...

Amie berkata...

Rahel,
alhamdulillah... dapat diterima segala ketentuan-Nya.

Lina_pg,
ya... mudah-mudahan segalanya adalah yang terbaik yang Allah tentukan ke atas hamba-Nya.

Mama Sara Nur,
insya-Allah... sedih memang tetap ada, mudah-mudahan kejadian ini akan membuatkan kami lebih tabah.

Amie berkata...

Kasih,
benar itu Kasih, kerana Dia Lebih Mengetahui apa yang tebaik buat hamba-Nya.

Choco Aini,
Amie insaf, ini adalah sebahagian rasa cinta-Nya kepada hamba-Nya...

KunangKunang,
netul tu KK... dia sukar untuk menerima pada mulanya kerana terlalu teruja... alhamdulillah akhirnya dia dapat terima hakikat itu.

Amie berkata...

Puan Ros,
benarlah apa yang Puan Ros katakan itu... Amie sendiri tidak pernah menduga akan ada lagi selepas kosong lebih 10 tahun, tapi bila diambil semula.... biarpun sedih, kena redha dengan kehendak-Nya.

Liza Abu Bakar,
apabila kejadian itu berlaku tanpa diduga, memang memberi kesan 'trauma' terutama kepada dia, bagaimanapun memang betullah apa yang Liza katakan, Amie sebenarnya sedih tapi tidak menunjukkan sangat kesedihan itu... di dalam, hanya Allah yang tahu. Insya-Allah, dengan isinnya juga mudah-mudahan kasih sayang kami kukuh sebagaimana sebelum ini.

Ajumohit,
ya... memang itu bukan rezeki kami, dan memang dia terlalu mengharap... apa pun semuanya hak Allah, Dia beri dan Dia ambil milik-Nya atas kuasa-Nya, ya... kakak akan terus jaga kesihatan.

Amie berkata...

Et,
ya... bersabar, itulah sebaik-baik perkara yang perlu dilakukan apabila berhadapan dengan keadaan seumpama ini.

Ixoraroxi,
alhamdulillah... memang kena tabah dengan ujian-Nya.

Melly,
hugs too... ya, kami sabar dan tabah, sudah suratan-Nya begini ya Melly.

Amie berkata...

Myda,
ya benar... apa yang berlaku adalah atas kehendak-Nya juga biar bagaimana rapinya perancangan kita sebagai hamba-Nya.

Asmara,
terima kasih As, insya-Allah ada rezeki lain yang sudah ditentukan oleh-Nya.

Chik Mimi,
insya-Allah ada hikmah di sebaliknya, ya... mudah-mudahan sentiasa bersama dengan kesabaran.

Amie berkata...

Kamariah Awang,
benar Ma... kena bersabar, kerana itulah sebahagian daripada iman kita.

MP,
memang rasa sayu MP, yang ada dalam badan kita... kemudian hilang... pergi sekelip mata, MP yang pernah mengalaminya tentu lebih memahaminya.

Quinnie,
kami terima bahawa ini belum menjadi rezseki kami...

Amie berkata...

Nieza,
tak sangka Nieza sudah 3 kali melaluinya, lagilah besarnya dugaan yang dilalui... kakak insaf apa yang kakak lalui ini hanya ujian kecil berbanding Nieza, dan redha itulah sebaik-baiknya penerimaan terhadap kehendak-Nya.

Pen Biru,
ya... mudah-mudahan, insya-Allah kesabaran itu kami jadikan sebagai dinding hidup kami.

Kamalia,
peluk cium untuk Kamalia.... insya-Allah kami terima dengan tabah.

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, selalu ketinggalan je n3, sedihnya bila baca n3 amie ni, mmg sedih bila kehilangan yg kita harap2kan, bersabarlah amie, semoga ada lagi rezeki lepas ini, redhalah pemergiannya, ada hikmah di sebaliknya