ADSENSE

Selasa, 22 November 2011

Rebung Lemak Cili Padi Dengan Babat@Perut

Selamat malam semua. Sebelum menyelinap ke kamar peraduan, Amie tinggalkan hidangan istimewa ini untuk rakan-rakan pengunjung yang budiman. Dengan berpandukan resepi dari pakar masak-memasak kita Che Mat Gebu, petang tadi Amie sempat siapkan lauk makan malam...Rebung Lemak Cili Padi Dengan Babat@Perut.


Untuk lebih lanjut bolehlah berkunjung ke rumah Che Mat Gebu (CMG) - Dapur Tanpa Sempadan, dan marilah kita selongkar geroboknya yang mengandungi 1001 jenis hidangan yang lazat-lazat! Minta izin dan minta halal ye Che Mat.... Amie kongsikan resepinya di sini pula untuk tatapan rakan-rakan yang lain.

Resepi: Rebung Lemak Cili Padi Dengan Babat
Sumber: Che Mat Gebu (CMG) - Dapur Tanpa Sempadan



BAHAN-BAHANNYA :-)
800 gram babat lembu atau perut tuala potong, cuci dan toskan
5 batang serai, dititik
2 cawan rebung jeruk, cuci dan toskan
1200 ml santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
30 biji cili padi kampung (mat guna cili kaler merah)
1/2 inci kunyit hidup
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Babat dimasukkan ke dalam periuk, bersama bahan kisar halus, serai dan asam gelugor, gaul rata dan masak sekejap. Tuang santan cair, kacau dan masak dengan api sederhana hingga babat sedikit lembut (mat beli babat yang siap dicuci). Masukkan rebung, gaul rata dan masak lagi.
  2. Tuang pati santan, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan masak dengan api sederhana hingga mendidih dan kacau selalu. Masak hingga babat lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain.

P/S: Amie masak ikut sukatan yang sedikit sebab hanya kami dua orang suami isteri saja yang makan hidangan ini. Babat@perut yang Amie gunakan ialah babat@perut yang sudah dimasak. jadi Amie cuma celur sebentar untuk melembutkannya.


Kami ratah-ratah saja menu istimewa ini...... jom jemput sama-sama ratah!

19 ulasan:

ummiross berkata...

Sedapnya Amie, ummi tak berapa pandai masak perut lembu ni..

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

feveret!! mmg sedap ratah ni... hehe.. nasiblah kita baru je mkn aritu...

Wani berkata...

salam kak amie .. sedapnya babat dengan rebung dah lama x makan rebung .. mengidam nak makan rebung la pulak ni

quinnie berkata...

sedapnya kak perut dgn rebung...saya suka..mesti makan byk kalau masak gulai cam gini...hehhehe

Uncle Lee berkata...

Hi Amie, wow! Looks really delicious. Saya da lama ta'makan rebung. And your this dish, da tentu tiga pinggan nasi lichin. Ada sambal belachan? Ha ha.
Have a nice day, and keep a song in your heart.
Lee.

Yatie berkata...

uwaaaa sedap tu babat masak mcm ni, suami yatie cukup suka babat msk mcm ni....

ady berkata...

as-salam
babat@perut lauk kegemaran sekeluarga..terliur dibuatnya...

wahida berkata...

tak pandai mkn rebung...

nuwairani ismail berkata...

sukenya makan babat...kak amie, serunding payau yang kak amie kirim tu kan, punyalah mak nani suke makan. ayah pon sama. kitorang makan ratah2 aje. mak kata kak amie buat tu garing dan tak berminyak. jadi, takdelah bau tengit minyak. kirenye kenelah dengan selera dia tu...

Nens Collection berkata...

babat tu perut..comelnyeee..hehe
sy x makan sume bahagian2 lembu,termasuk daging,kecuali kalo teringin sgt..huhu..

tp..masakan kak amie ni mmg menyelerakan..teringin nk try makan,tp xnak buat..camno tu..hehe

Pen Biru berkata...

saya suka perut rebus kalau dicicah air asam or sambal belacan jer..memang bertambah2 nasik

Amie berkata...

Ummi,
takpe...boleh singgah selalu & makan di dapur Amie...

Madiha,
memang sedap ratah2 aje...

Wani,
he he he...mengidam ye...meh datang makan sini Wani...

Amie berkata...

Quinnie,
sib baik yang makan lauk ni berdua je dengan suami... kalau anak-anak pun kaki rebung kena berganda-gandalah masaknya....

Uncle Lee,
dah lama tak makan sambal belacan....adeeeh..teringin pula bila Uncle Lee sebut...

Yatie,
memang sedap ikut resepi CMG...

Amie berkata...

Ady,
ramai penggemar babat ye Ady...

Wahida,
memang ada orang yang tak pandai makan rebung

Nani,
laaa...ini komen orang dah berpengalaman makan serunding ni, kakak pun tak tau mana satu serunding yang bagus...rupanya garing & tak berminyak tu okey ye... sebab buatnya pun main hentam saja... he hehehh

Amie berkata...

Nens,
he he hehhh kalau tak pandai makan...tapi teringin...jawabnya kena tengok ajelah...ngeeeee..

Pen Biru,
memang sedap tu...sedap sangat!!!!

rahel berkata...

S'mat ptg Kak Amie...
emm enak dan menyelerakan sungguh hidangan rebung tu...Rahel tak pernah lg masak rebung..kena belajar gak ni..

Wana Yusuf berkata...

slm amie... gulai babat ni mmg feveret kita... lama tak makan gulai ni...

Ummiakid @ lily berkata...

suke rebung tapi x pernah masak sendiri...selalu beli atau makan kat luar mesti amek lauk ni ...

Amie berkata...

Rahel,
sejak tahu ada rebung yang manis...memang Kak Amie suka masak rebung...kebetulan memang ada seorang kawan yang punya rumpun bulu...tiap kali ada umbut baru mesti dia bagi kakak...

Wana,
sedapkan....lagilah kalau makan ramai-ramai...

Ummiakid,
memang banyak dijual lauk rebung begini kan...