ADSENSE

Sabtu, 17 September 2011

Ikan Pari Asam Pedas

 Assalamualaikum semua. Masih lagi menghadiri rumah terbuka raya? Tengahari tadi suami bersama anak bongsu beraya di rumah teman sekerjanya. Amie terpaksa berkurung di rumah.... akibat bersin yang belum reda! Lagipun terpaksa makan ubat, jadi rasa mengantuk memang kena layan. Sempat juga Amie masak lauk untuk 2 anak bujang Amie.


Ini resepi ulang tayang. Sebelum ini pun sudah masak beberapa kali. Bezanya sebelum ini Amie masak ikan pari bunga,  kali ini ikan pari minyak. Antara kedua jenis ikan pari ini tentulah ikan pari bunga jauh lebih sedap! Untuk mengetahui resepinya bolehlah klik di SINI. Amie turunkan juga resepinya seperti di bawah ini.

Bahan-bahan:
15 biji lada kering - kisar
5 biji bawang merah - kisar
5 biji bawang putih - kisar
1.5cm kunyit hidup - kisar
1.5cm belacan - kisar/tumbuk
1/2 sudu lada putih - kisar
2 keping asam gelugur
3 tangkai daun kesum
1 kuntum bunga kantan
1 batang serai - diketuk
2 biji tomato- belah 6
8 biji kacang bendi
garam & gula / perasa lain
400ml air
minyak

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar sehingga pecah minyak.
2. Masukkan serai dan asam keping.
3. Masukkan air dan biarkan mendidih.
4. Masukkan ikan pari dan biarkan sehingga masak. Kacau sekali-sekala.
5. Masukkan lada putih, kacang bendi dan tomato - kali ini Amie tak masukkan kacang bendi & tomato.
6. Perasakan dengan garam & gula / perasa lain.
7. Apabila kuah hampir pekat, tutup api.
8. Sedia untuk dihidangkan.


Petang tadi Amie pula keseorangan di rumah. Suami dan anak-anak menerima jemputan rumah terbuka di rumah teman di taman perumahan sebelah. Amie layan mata yang mengantuk. Memang cadang Amie nak berehat sepuas-puasnya kerana cuti hanya tinggal esok. Biar cukup stamina untuk memulakan hari yang baru untuk hari-hari seterusnya. Bila bersendirian, mata pula tak mahu pejam. Pelbagai ingatan datang menerawang..... nampaknya AidilFitri kali ini banyak sangat yang menggamit rasa.... dan mengusik perasaan!



Amacam? Foto di atas ada nilai seninya tak? Apasal hanya separuh muka saja.... mana pergi sebelah lagi, tentu ada cerita di sebaliknya. He he he.... renungan matanya boleh ditafsir tak? Macamana nak buat tafsiran.... mata tu sembunyi di belakang kaca 2 kanta dekat & jauh... Bagaimana pula dengan yang di bawah? Hmmm.... sebenarnya kali terakhir Amie tulis sajak pada tahun 2003! 8 tahun yang lalu....bertajuk Cerita Ombak Kepada Pantai. Tiba-tiba rasa gatal hati nak hasilkan puisi lagi.....


Petang ini Amie kongsikan sebuah nukilan rasa..... kalaulah isinya dapat membongkar maksud gambar di atas...

Saat Aku Kehilanganmu

ketika itu
angin tak lagi berhembus
awan berhenti berarak
terang menjadi kelam
kabur segala pandang
maya ini tiada makna

bagaikan kuntum terungkai di tangkai
jiwaku dibawa melayang
sebahagian diriku hilang
aku tidak mengerti
saat aku kehilanganmu
aku turut kehilangan diriku

takdir dan waktu: kubertanya padamu
setelah aku kehilangannya
mungkinkah  dia akan kembali
membawa sebahagian diriku yang hilang itu

30 ulasan:

IXORAROXI berkata...

adoiiiii ngences asam pedas pari Kak Amie ni
tak sangkat Kak Amie..penuh makna nukilan Kak Amie tu

Amie berkata...

Ixora,
tak tahu nak masak apa,asampedas pari je...

ni baru nak belajar menukil balik yang telah tumpul... he hehehh

Hanis MY berkata...

Pengsan tgk asm pds ikan pari tu...cedapnyaaa wah kak ami, sgt puitis...foto tu pun unik...teruskn berkarya...

aZuMaya berkata...

salam amie....wah ngancam betui asam pedas awak..... tinggat masakan emak kat kg..awak punya asam pedas nie style mana yea.....sbb asam pedas nie mcm2 style ada..saya punya style melaka..kalau johor lain pulak...hhehehheeehhhe..best jugak dpt belajar mcm2 style nie..apa2pun terbaek beb...

Amie berkata...

Hanis,
jemputlah makan sini dengan chenta hati...

nak asah balik bakat menulis ni... sambil nyanyi di dapur


Azumaya,
Amie belajar asampedas ni dengan Kak Asmah dari Batu Pahat, Johor. Tak tahulah asam pedas mana yang dia buat, dan setahu Amie kalau asam pedas Melaka... kuahnya berlinang-linang!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

salam akak
macam tahu jer my fav asam pedas ikan pari ngeee...asam pedas org kedah bukan jenis tumis mcm selalu taw....

noornazuha berkata...

perghhhhhh..my fav tuh asam pedas.....

nOOrsha berkata...

SALAM..THANX SUDI SGGH BLOG SAYE..SEDAPNYE ASAM PEDAS!~ MMG PEBERET SAYE TU..HUHU..LAME X MKN..TERASE2 DAH KAT TEKAK NI BILE TGK PIC TU..NYUMMNYUMM...

Puteri Kasih berkata...

sedapnyer asam pedas tu..favourite puteri tu kak :)

puteri pun dah mula try menukil, tapi banyak benar kekurangannya :(

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualikum akak amie cayang...
sedapnya tgk asam pedas tu akak... terliur tgk.. mmg fav kalu masak asam pedas nie.. sedap!

cantik pic tu akak... n nukilan tu penuh dengan makna... akak mmg berbakat... kalu dulu dian juga selalu buat gak .. minat kita mmg sama akak.. cuma diana skg mmg dah x bole dah.. x terhasil lg kot.. huhuu

Juwita Jamaludin berkata...

ikan pari lama tak makan.. sungguh rasanya makan tahun la kak.. pandai akak berpuisi akak ni berjiwa seni la ..

MulutPayau berkata...

saya suka puisi tu........idea yg hebat..

p/s..foto tu pun cnatik...

Lovely Kitchen berkata...

k.amie buat e-na terliur la...teringin nk mkn asam pedas tp stok bunga kantan xde...kena sabar je lah..

Zaitun berkata...

Kak Zai suka masak asam pedas tapi tak makan ikan pari.Selalunya kak Zai tukar ikan lain atau pun daging.

Nens Collection berkata...

aduss sedapnye..pasti cuba..suami sy suka mkn asam pedas..salin resepi disini ye kak amie..

Amie berkata...

Lady Ayu,
memang ada banyak versi asam pedas... Kak Amie makan semua... he heheh

Nazuha,
ramai peminat asam pedas... lidah & tekak Melayu...

Noorsha,
lepas raya ni... kadang-kadang tak tau nak masak apa lagi...

Puteri,
sama-samalah suka makan asam pedas,
jom teruskan usaha tukil-menukil ilham... biarpun ada kekurangan tapi kena terus digilap...

Amie berkata...

Waalaikumussalam Diana cayanggg...
tiba-tiba ada sesuatu yang tak mampu diluahkan melalui kata-kata... itulah, akhirnya bercerita melalui tinta....


Ita,
adakalanya puisi lahir melalui olahan perasaan & fikiran, adakalanya lahir terus dari jiwa oleh pengalaman & rasa...


MP,
puisi & foto itu....segalanya adalah kerana rindu & dendam... he hehehh

Ena,
takde bunga kantan pun boleh buat asam pedas... tapi macam tak cukup syarat ye...

Kak Zai,
Amie pun suka asam pedas daging...

Nens,
silakan salin....masak sedap2 ye...

Hanis Azla berkata...

sedapnya tgk gulai pari tu.. lebih2 lagi bila td tak luch.. puisi yg sgt indah..berbakat sungguh.

Ucu Faridah berkata...

ngences je tengok asam pedas ni...dah la sekarang ni tengah mabuk rendang/lontong/lemang dll..dpt hirup air asam pedas ni peerrghhhh...hilang segala kesengalan....

Ummiross berkata...

Pergh! asam pedas, favourite ummi ni Amie, tak boleh tahan lah!
Puitis sungguh bait2 puisi tu, apa atau siapa yang 'hilang' tu...?

Amie berkata...

Hanis,
terima kasih.... nak gilap semula bakat yang semakin terpendam.

Ucu,
Amie pun teringin nak makan asam pedas air tangan Ucu.... bila ye,


Ummi,
sambil masak , hati sempat mengarang puisi ye.... yang hilang itu Ummi....impian & harapan tapi sebenarnya masih kekal di hati... itu yang amat menyeksakan, tak mahu diceritakan, hanya mampu ditulis dengan ungkapan yang amat terbatas...

whitecappuccino berkata...

wah! ada bakat tulis puisi ya? asam pedas!! memang sure hirup kuah sampai habis.

Kunang-Kunang berkata...

Assalamualaikum Amie,

Bestnya masak asam pari tu. Memang feveret kak ani.

Sue @ Nenie berkata...

Salam...Asam Pedas Pari memang kegemaran, tapi tak pandai masak..takut hanyir...hu hu hu selalu je beli

qemaishak berkata...

Kak apa beza ikan pari bunga & ikan pari minyak ni ek? mmg daif pasal jenis & nama ikan ni, tau beli & masak je..

Wattie berkata...

Assalamualaikum Amie,
Fuhhhh....asam pedas,mesti berpeluh2 bila makan.

Syahdu jer bunyi puisi Amie, cam orang putus cinta zaman bujang keh keh keh.....iyer ker ni atau kehilangan sesorang yg disayangi...maaf klu tersilap tafsir, apapepun Amie mmg berbakat....

Amie berkata...

Whitecappuccino,
cungkil balik bakat yang dah jauh terbenam....jom makan asam pedas... baik-baik, hirup kuah pelan-pelan...kang tersedak pulak...

KK,
memang ramai suka asam pedas...sentiasa menjadi pilihan & menyelerakan!

Sue,
ada jenis ikan pari yang hanyir, ada yang tidak...

Qema,
pari bunga & pari minyak tu dua-duanya tak berbau, tapi pari minyak kecik sikit, pari bunga besar dan sangat sedap!... langsung takde bau...

Wattie,
memang peluh-peluh masa makan tu...
puisi itu Wattie.... banyak tafsiran'kehilangan' itu... doakanlah Amie bergiat semula untuk menulis ye...kerana sesungguhnya jiwa ini amat resah, & seksa... he he hehehhh

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

adussss akak sedap nyerrr. Bsb suka pari bakar cicih air asam.

EzayHadry berkata...

sedap nye ikan pari
lagi sedap ngan masak asam pedas..
puasa ni..uwhh dugaann

hakimyunus berkata...

Kak amie mau maak untik berbuke la ptg esok...tq 4 da recipie...:)