ADSENSE

Rabu, 21 September 2011

Ikan Kembung Tempoyak Pekat & Kacang Panjang

Kelmarin jalan-jalan ke rumah Kak Ummi Home Sweet Home... adeehhhh sedapnya hidangan yang Kak Ummi sajikan! Kak Ummi masak Ikan Kerisi Tempoyak Pekat & Kacang Panjang! Terliur tengok.....memang Amie cadang nak masak resepi yang sama. Minggu lepas ternampak ikan kerisi segar di Pasar Sri Perdana. Petang tadi tak sabar-sabar lagi, terus ke pasar tapi tak jumpa ikan kerisi walau ekornya pun! Rasa kecewalah juga.... tapi Amie gantikan dengan ikan kembung. Kalau jumpa ikan kerisi, memang Amie nak masak juga resepi begini. Minta izin dan minta halal ya...Kak Ummi sayangggg.... dapat ganjaran pahala dengan amall jariah ini kan Kak Ummi.  Amie panjangkan resepinya di bawah atau boleh juga klik di SINI.




IKAN KEMBUNG @ KERISI TEMPOYAK PEKAT & KACANG PANJANG
Resepi Asal: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 2 ekor ikan kembung @ kerisi sederhana besar - cuci dan bersihkan, kerat 2.
  • * 8 tangkai cili padi
  • * 1 tangkai cili merah
  • * 3 ulas bawang merah
  • * 2 ulas bawang putih
  • * 2 inci kunyit hidup - bahan * ditumbuk halus
  • 5 sudu besar tempoyak - dikisar dgn 1/2 cawan air
  • 1 - 2 keping asam gelugor (ikut kemasaman tempoyak)
  • 3 cawan air
  • sedikit gula
  • garam secukup rasa
  • sedikit minyak untuk menumis
  • 6 urat kacang panjang - dipatah2 3 inci pjg
Cara Memasak:-
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk serta tempoyak yang dikisar tadi dan masak hingga naik bau dengan api sederhana.
  2. Masukkan air dan biarkan mendidih sebentar.
  3. Terus masukkan ikan dan asam gelugor. Reneh dengan api perlahan.
  4. Masukkan garam dan gula secukup rasa dan seimbangkan rasanya bila ikan masak.
  5. Masukkan kacang panjang dan biarkan sebentar. Tutup api dan hidangkan.

Sebenarnya Amie tertanya-tanya juga dalam hati, macam ada yang kurang pulak dalam resepi ini. Lauk sudah habis licin.... masih belum dapat jawapan. Bila Amie semak semula resepi Kak Ummi, rupanya Amie terlupa masukkan kunyit! Patutlah...semacam saja rupa masak tempoyak Amie! Tapi Amie masukkan pula daun kunyit! Inilah hasilnya kalau masak sambil berangan yang bukan-bukan... he hehehhh. Di bawah ini Amie masukkan sekali sayur taugeh campur sosej lauk makan malam bersama gulai tempoyak tadi.


Tak jadi nak hantar lauk ni ke rumah Kak Ummi sebab tak cukup syarat....kunyit tak masuk! Lain kali Amie nak cari juga ikan kerisi dan masak betul-betul seperti resepi Kak Ummi ye! Terima kasih banyak ya Kak Ummi.

17 ulasan:

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam K.Amie...emmm sedapnya lauk mlm nie.tang gulai tempoyak tue yg atie xtahan!kecur dah airliur atie:)

ummiross berkata...

Amie, ummi ada bau gulai tempoyak malam2 ni,sedapnya...

IXORAROXI berkata...

meriahnya lauk tempoyak Kak Amie tu

ainnoraini berkata...

kegemaran suami saye ni amie..mau dia bertambah-tambah nasinye tu..kalau mkn gulai tempoyak ni...

Sheila Shafeareen berkata...

salam kak sdp tu mlm npk lauk ikan tempoyak ni...pehhh lama x pekena tempoyak...

nuwairani ismail berkata...

1st time tgk resepi gulai tempoyak ikan kembung...tempoyak import dr semenanjung ye kak?

Amie berkata...

Salam Azatie,
sedap...sedap...sedap! Jom makan Atie...

Ummi,
terbau sampai Sarawak ya Ummi...

Ain,
memang sedap Ain! Selalulah masak gulai tempoyak untuk dia...

Sheila,
jomlah makan Sheila....

Nani,
memang tempoyak dari sana... ni Kak Amie buat sendiri masa balik raya hari tu...nampaknya tahun ni di sini sebiji durian pun tak jumpalah!

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, kita pun suka sangat ngan msk2 tempoyak gini, stock rtempoyak dh abis, lupa nak ambil masa blk kg ari tu...sambnil baca citer amie, sambil terliur rasanya

Acik Erna berkata...

Assalam amie..kalau ganti ikan patin boleh ke ..

Liza @ Adzriel AB berkata...

tak cukup syarat pun nampak menggoda juga ni

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..Emmmm saya pun berkira-kira nak wat lauk ni..esok atau lusa..semalam dah beli tempoyak..cuma ikannya belum ada lagi...

Ucu Faridah berkata...

tak ape lah kalau malu nk hantar kt rmh k.ummi..hantar ajerlah kt rmh ucu ni...kurang pinggan periuk ucu tadahkan..hehehe..

Amie berkata...

Assalam Rosa,
Amie memang sediakan stok tempoyak balik dari semenanjung raya hari tu... sebab di sini memang takde!

Acik,
ikan patin lagilah sodappp! jangan lupa hantar semangkuk ye..

Liza,
he he he...tempoyak di mana-manapun memang menggoda ye...

Sue,
buat, jangan tak buat....masak sedap-sedap ye Sue...

Ucu,
ok...nanti Kak Amie hantar sebelanga... tunggu depan pintu ye Ucu cayanggg...

quinnie berkata...

salam kak....saya tak pernah lagi masak gulai tempoyak bertumis nih...lain kali boleh cuba resepi kakummi nih...:)

Juwita Jamaludin berkata...

kak amie.. ita sukanya dengan gulai tempoyak tambah kalau mak yang masak.. huhuhu ni yang rindu ni.. ada tempoyak mak bagi boleh la buat untuk lepaskan kempunan

Amie berkata...

Quinnie,
cubalah masak cara tumis pula... sedap tau!


Ita,
ooo...bawa tempoyak sampai Jepun ye! bolehlah masak untuklepas rinduuuuu.....

Kakzakie berkata...

Sayur taugeh kakak suka walau tanpa sosej pun kakak tak kisah. Lagi kalau dgn nasi panas sedap kan...