ADSENSE

Rabu, 7 September 2011

Sotong Goreng Cili Padi

Jom layan resepi Sotong Goreng Cili Padi di bawah ini.



Bahan-bahan:
2 ekor sotong sederhana besar - bersihkan dan potong ikut suka
4 batang kacang panjang - hiris
2 keping tauhu basah - potong dadu dan goreng sebentar
1/2 sudu tepung jagung - bancuh dengan sedikit air
1 sudu sos tiram
garam / gula / perasa
minyak

Bahan tumbuk:
10 biji cili padi
3 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1.5cm belacan

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan tumbuk hingga wangi.
2. Masukkan sotong dan gaul seketika.
3. Masukkan kacang panjang dan tauhu.
4. Masukkan sos tiram, sedikit garam & gula. Gaul sebati.
5. Tuangkan bancuhan tepung jagung dan gaul seketika. Tutup api.
6. Angkat dan hidangkan.

13 ulasan:

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak amie... tentu terangkat sotong ni kak guna cili padi.. ita suka tapi suami kurang sikit kalau pedas.. tapi boleh cuba nanti kurangkan pedasnya kalau buat

aeinio berkata...

cili padi tuuuu fuhhhh sedappp

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam k.Amie..selamat hari raya.Lps raya nie mmg xlalu nk mkn daging & ayam..cam jemu lak.hihi.pekena masakan sotong camni br best!
Sayu baca n3 K.Amie yg bersalaman dgn bonda kesygan...maklum la K.Amie dok jauh,raya br balik kg.
Tingat kat Apak atie yg dok sorang2 kt kg...mesti dia pon sedih bila kami semua pulang ke rumah masing2.

nuwairani ismail berkata...

ini memang resepi baru...belom pernah lagi makan pesen2 gini...dah lama x makan sotong ni sejak2 balik beraya..semua duk hidang ayam, daging je...ikan pon xde.

IXORAROXI berkata...

saya suka lauk sempoi macam Kak Amie buat ni..makan dengan nasi panas, memang terangkat habis

Wanita2u berkata...

Jom join giveaway dari Wanita2u pula. :)
Hadiah mmg sangat menarik. Berbaloi-baloi join. Hehehe.

http://portalwanita2u.blogspot.com/2011/09/wanita2u-2nd-giveaway.html

Along Maklong berkata...

salam amie..
masak guna cili padi ni memang feberet maklong lah.. tak kira sotong ke udang ke bilis ke..
pedas tapi sedap.. :)

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak amie cayang...
sedapnya sotong goreng cili padi tu akak.... terliur plak tgk... sedap2!!!

MulutPayau berkata...

Anak2 mmng suka sotong...boleh cuba rspi ni nnti...terima kasih yer..

Hanis Azla berkata...

nmpk sedap sgt kak.. selalu tu sotong masak sambal dan goreng kunyit aje.. nnt boleh cuba menu ni pula..

Zaitun berkata...

Kalau sebut sotong masak apa pun kak Zai suka,lagi sedap kalau dimasak dengan cili padi.

izahdaut berkata...

Kk amieeee.. Slmt hari raya. Wahh bestnyer masak sotong gini. Nak pulak segar2 tu. Manisss je kan

Wana Yusuf berkata...

sedapnya amie... lama sy tak makan sotong... pedas2 gini mmg sy suka..