ADSENSE

Selasa, 26 Julai 2011

Popia

Siapa suka popia? Jom masuk dapur Amie, kita minum petang.....


Oleh kerana balik awal sedikit, sebelum azan Asar sempat siapkan inti popia. Amie kena ikut selera anak-anak sebab merekalah pelanggan tetap Amie. Anak-anak memang tak suka makan sayur, jadi sia-sialah Amie masukkan sayur itu dan ini sebab waktu makan nanti, anak-anak keluarkan isinya. Baiklah jangan membazir. Mereka masih boleh terima lobak dan sengkuang, tapi bersyarat.... mesti bubuh jagung dan udang. Macam-macamlah selera anak-anak kita ye..... Oleh kerana popia merupakan makanan kegemaran anak-anak, Amie buat 50 keping saiz sederhana.



Bahan-bahan:
50 keping kulit popia saiz sederhana
sebiji telur
minyak
sos cili Thai

Bahan inti:
1 cawan udang - cincang
1 cawan isi ayam - cincang
1 tin jagung
2 biji lobak merah - hiris halus
2 biji sengkuang - hiris halus
3 biji bawang putih - hiris halus
1 sudu serbuk pati ikan bilis

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan goreng bawang putih hingga wangi.
2. Masukkan ayam dan udang. Gaul sebati.
3. Masukkan lobak merah, sengkuang dan jagung.
4. Masukkan serbuk pati ikan bilis. Gaul hingga mesra.
5. Angkat bahan tumis dan masukkan ke dalam mangkuk penapis.
6. Biarkan seketika supaya kuahnya kering.
7. Letakkan inti di atas kulit popia. Lipat dan gulung. Lekatkan dengan putih telur di bahagian hujungnya.
8. Goreng hingga kekuningan / garing.
9. Angkat dan toskan minyaknya.
10. Hidangkan bersama sos cili Thai.

Seperti yang dijangkakan, masa menghabiskan popia bersama anak-anak tidak sampai pun 7 minit....licin selicin-licinnya!



Sesiapa yang suka makan popia, ambillah seberapa banyak yang anda suka. Memang sengaja buat lebih untuk para tamu yang sudi datang bertandang ke dapur Amie. Jangan balik dulu sebelum kenyang. Minum sekali di dapur Amie.... air kopi ada di atas tu, lemon tea ada di sebelah ni.....teh 'o' ada dekat popia tu.... he hehehhhh.... kalau tak minum panas, carilah sendiri air sejuk dalam peti ais tu....

20 ulasan:

Nuridah berkata...

Malam Amie

baru tadi jenguk kat rumah Juwita ada popia,kat sini pun ada popia..bertambah terliur...mesti nk buat juga nie...nur kalau dh mkn popia tk cukup sikit mesti laju...tk hingat org belakang.

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

2 umah dah tayang menu popia ni
x boley jadi esok kena bikin gak la....ayu suka letak sambal kat atas popia tue....sedap :)

Amie berkata...

Nuridah,
tak tahulah kenapa jadi hantu popia... sedapkan!

Amie berkata...

Lady Ayu...
buat...jangan tak buat dik, kang termimpi-mimpi pulak... he hehehh

ainnoraini berkata...

popia...sedap tu buat minum petang...
kalau en somi suke popia basah...tapi yg goreng kalau dah ade mkn jugak...

Amie berkata...

Ain,
Kak Amie pun suka popia basah... tapi belum pernah buat,kena cari gur popia basah ni...

kasihredha berkata...

Kami anak beranak mmg suka sgt popia :)

saya ambik 5 biji popia ye dlm peti ais amie..hihi

Zaliedana berkata...

Assalam Kak Amie,sy pon suke sgt popia kak,sedapnya kak,nasib ptg tadi baru wat pai tee,inti pon lbh kurang sama,hehe..Nih sy amik 2 3 ketul ngan secawan teh ya kak..

MulutPayau berkata...

sedapnya popia tu....!!!

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak..
dianaaa dah datang nie akak... fav diana nie popia.. sedaaapnya tu akak.... dah lama x buat sendiri.. selalu beli jer kerja diana.. ehhehe.. meh nak ckit popia tu akak..

Diana @ Melley Mey berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
cikmanggis berkata...

salam Amie..Cm suka popia!!!selamat menyambut bulan puasa buat Amie sekeluarga semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari tahun yang sebelumnya....

nuwairani ismail berkata...

suke makan popia...tak kira la goreng biasa je, popia basah ke, popia sira pedas ke...tapi tak suke buat! uwaaa! sape nk tolong buatkan??

Amie berkata...

Kasih,
sama2 suka popia ye...,

cukup ke 5 ketoi tu makan anak beranak...ambillah banyak sikit...he hehehh

Amie berkata...

Dana,
ni ambil 2-3 ketul dengan secawan teh ni ... minum sorang-sorang ke... he hehehh

Amie berkata...

MP,
memang sedap, buatnya ambil masa... tapi time makan tak perlu banyak masa.. kih kih kih

Amie berkata...

Diana,

Kak Amie pun suka beli... tapi kalau buat sendiri...puas makan!

Amie berkata...

Salam CM,
terima kasih...selamat berpuasa sama, moga-moga tahun ini lebih mendapat barakah.....

Amie berkata...

Nani,

semua jenis popia ada ye... Kak Amie pun suka semuanya tu, tapi yang bersira dengan yang basah belum pernah buat.... beli je

Kak Sam berkata...

Pelanggan2 saya kat sini pun tak makan sayur. Kalau nak bagi makan popia goreng kulitnya je.