ADSENSE

Rabu, 6 Julai 2011

Nasi Lobak Merah Ayam Seri Harum

Dunia ini penuh dengan kebahagian dan kegembiraaan. Carilah. Ia ada di sekeliling kita. Untaian kata ini Amie sering tuliskan untuk rakan-rakan, dalam ucapan, hadiah dan sebagainya. Rupa-rupanya Amie terlupa dengan pengertiannya untuk diri sendiri.  Dalam duka, rupanya Amie terlupa banyak lagi perkara yang boleh kita lakukan untuk merasa gembira.  Amie terlupa bahawa Amie sebenarnya boleh lakukan perkara yang amat menggembirakan hati Amie. Masak.... masaklah apa yang Amie mahu masak apabila sampai di rumah, itulah pujuk hati Amie. Petang ini Amie sempat mencuba dua resepi baru iaitu Nasi Lobak Merah yang Amie ambil dari buku resepi dengan lauk Ayam Seri Harum yang pernah Amie idam-idamkan dari dapur CT. Delima.


Petang tadi sempat telefon suami, sekembalinya dari kerja singgahlah sebentar beli lobak dan ayam segar ye... (sebab Ahad lepas, terlepas aktiviti membekalkan stok peti sejuk untuk minggu ini). Amie tak mahu masak ayam beku. Suami tanya, berapa banyak nak beli lobak..... Amie rasa dalam buku resepi tu hanya perlukan secawan jus lobak. Amie kata belilah sebiji......eh sebiji? Amie fikir tentu dia faham maksudnya sekilo.....Betul-betul dibelikannya sebiji! Ha...haaa....hmmmmm... itulah suamiku....dipesan sebiji, sebiji jugalah yang dibawa pulang. Ayam segar pula Amie tak kata berapa, dibawanya hampir 3 kilogram. Apa pun terima kasih wahai suamiku yang sangat sabar melayani dan menghadapi karenahku selama ini......selama hampir 18 tahun usia perkahwinan kami!



Inilah rupa Ayam Seri Harum hasil air tangan Amie. Keizinan sudah dipinta dari Ct. Delima. Terima kasih banyak-banyaklah Ct. Delima dan Kak Nor Secubit Garam. Oleh kerana ini merupakan percubaan pertama Amie memasaknya, tentulah teruja sangat nak rasa....... anak-anak kata....uiiiii...sedapnya mummy masak! Sedap ke? Betul ke sedap? Amie tanya suami.... dia angguk kepala sambil terus menyuap. Memanglah sedap, Amie sendiri akui. Bahan yang digunakan pun tidak tertinggal walau satu, malah Amie tambah dengan buah keras sebagaimana yang dilakukan oleh Ct. Delima. Ayamnya pula ayam segar, lagilah....manisnya terasa! Baunya sudah tentulah harum! Sebab Amie petik saja daun limau purut yang memang sengaja ditanam dalampasu di tepi pintu dapur. Nak tahu lagi.....sebab bubuh asam keping, cukup sempurnalah rasa lemak, pedas, masam, masin dan manisnya. Tak rugi Amie mencuba! Hilang stress!!!!



Sesiapa yang inginkan kelainan dalam hidangan, Amie kongsikan bersama resepi Nasi Lobak Merah seperti berikut:
Sumber   : Chef - Majalah Perempuan - Lauk Pauk Istimewa Malaysia
Resepi    :  Nasi Lobak Merah
Bahan-bahan:
2 cawan beras basmathi - Amie gunakan 4 cawan beras biasa
1 cawan air lobak - Amie gunakan 3 cawan dari sebiji lobak merah (250 gram)
1 1/2 cawan air
2 ulas bawang putih - hiris
5 ulas bawang merah - hiris
1/2 inci halia - hiris
2 sudu minyak sapi / marjerin
sehelai daun pandan
garam secukup rasa / kiub ayam
sedikit bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis dan buah pelaga

Cara:
1. Panaskan minyak sapi dan tumis semua bahan hiris hingga naik bau.
2. Masukkan daun pandan, bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis dan buah pelaga.
3. Masukkan beras dan juga air lobak serta air - Amie hanya masukkan jus lobak kerana setelah beras kembang, Amie pindahkan ke periuk kukusan.
4. Setelah masak bolehlah dihidangkan. selama 20 minit atau sehingga nasi masak.

Amie suka sangat tengok warna nasi lobak yang cantik lembut apabila nasi masak. Nampak cantik dengan warna lobak yang semulajadi tanpa sebarang campuran pewarna.


Untuk Ayam Seri Harum yang sememangnya tidak dinafikan kelazatannya ini, Amie kongsikan dari resepi Ct. Delima yang diperturunkan oleh Kak NorSecubit Garam. Rasanya ada blogger masakan lain yang sudah mencuba resepi ini tapi Amie terlupa siapa orangnya.

Resepi    : Ayam Seri Harum
Sumber   : Dari Dapur CT & Kak Nor Secubit Garam

Bahan-bahan:
3/4 ekor ayam - dipotong kecil
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
2 sudu besar cili mesin
1 biji bawang besar - kisar
3 biji bawang merah - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
1 inci halia
2 biji buah keras -kisar ( pilihan CT )
1 inci kunyit hidup - kisar
2 batang serai - diketuk
1/2 cawan santan pekat
1 cawan air
3 keping asam gelugur
3 helai daun limau purut- dicarik
garam & gula secukup rasa
1/2 liub ayam
minyak
Cara:
1. Gaul ayam dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng dan ketepikan. (Amie tak goreng ayam)
2. Tumis cili kisar hingga garing, masukkan serai dan bahan-bahan kisar yang lain.
3. Goreng hingga pecah minyak. Jika tidak pecah minyak, masukkan 1/2 cawan air dan goreng hingga pecah minyak. Masukkan ayam.
4. Masukkan air, asam gelugur dan santan.
5. Masak hingga mendidih, masukkan daun limau purut, garam dan lain-lain.
6. Masak hingga kuah pekat  atau mengikut citarasa masing-masing.

Yang lain tu....kena layan diri di dapur ye.... jangan segan2 buka tudung periuk... ambil seorang sepinggan Nasi Lobak Merah dengan seketul Ayam Harum Manis. Jangan rebut-rebut ye... Kejap lagi Amie pulang, ni nak hantar dulu sepinggan ke rumah CT Delima & Kak Nor Secubit Garam....

40 ulasan:

anymz berkata...

wah!boleh try lah nasi lobak merah ni nanti..sesuai sangat lah makan dgn ayam harum tu kan amie..

K.Nor berkata...

mekasih amie, sudi try resipi ayam seri harum tu.. tak sangka betul, saja2 post resipi tu kat secubitgaram.. tup2 melotop pulak resipi tu.. mekasih sekali lagi :)

Amie berkata...

Kak Anim,
Amie suka sangat tengok warna nasi tu semasa dikukus, cantik...lembut seakan2 warna peach....memang pilihan tepat makan dgn ayam seri harum. Cubalah kak...

Amie berkata...

Kak Nor,
Amie lagilah byk2 makasih sama kakak, sbb ayam seri harum tu licin habis, anak & suami pun suka...makin sayanglah mereka dekat kita ye...

Asmara berkata...

K Amie, sedapnya!! mcm2 perisa nasik ni kan! rasa dia mestilah sangat sedap! bulan puasa sesuai sangat masak nasik yg berperisa ni kan! akan menjadi salah satu menu puasa nnti. hehe..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam K.Amie...nampak sedap!!meh sepinggan..hihi

K.Amie..anak pompuan atie pon suker gak baby kecik nie.Ingat dulu selalu pinjam anak kawan atie yg dok 1 taman ngan atie.anak2 atie mmg dok berulit jer ngan anak org tuh..hihi.kdg2 pinjam pagi....kul 6 ptg br htr balik,maknya siapkn susu,baju & pampers.sampaikn kt umah atie mmg simpan nestum tuh.walhal xder anak kecik.

Amie berkata...

Asmara,
sesuai utk seisi keluarga, Kak Amie suka anak2 makan 'lobak' tu.... cubalah, memang sedap!

Amie berkata...

Atie,
sekarang ni pun, anak2 kakak selalu bertanya ...mummy kenapa anak mummy 3 saja, bila kami boleh ada adik lagi? kesian.... akhirnya mrk curahkan kasih sayang pada 'adik' kucing....

Nuridah berkata...

Assalamualaikum Amie,

nasi lobak merah mmg sedap..sepinggan tk cukup mesti nk tambah lagi...hehe.

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
ayam nie mmg sedap kan akak... harum jer seluruh dapur semasa memasaknya kan akak... sedap sesangat .. d tmbh lg makan ngan nasi lobak merah tu... waaah sedapnyaaa

Kak Sam berkata...

Jika bahagia yang dicari maka bahagia lah yang akan ditemui.
Best gak kalau dapat untuk breakfast esok tapi rasanya peti ais tu cam kosong je. Almaklum le minggu lepas ni balik kg.

Amie berkata...

Nuridah,
bestnya dunia masakan ye.... macam2 boleh dimasak....

Amie berkata...

Diana,
dah pernah masak resepi ni ye...... memang sedap! sesuailah untuk jamu tetamu kalau buat rumah terbuka kan....

Amie berkata...

Kak Sam,
betul tu kak,
peti sejuk kosong takpe, jangan pert kosong udah le... hehehhhhheee

ainnoraini berkata...

kalau mai sini mesti rase lapo jer...

mcm2 ade kat blog amie ni...semuanye nnpk sedap...

anak ain yg kecik tu pun suruh maknye ni mengandung lagi sebab kawan2 dia semuanye ade adik...
dia tak tau maknye dah nk pencen tutup kedai...

Amie berkata...

Ain,
apa anak Amie kata kalau Amie sedang baring2...cuba tengokperut mummy, harap-harap tak lama lagi kita dapat adik!

Ida,Japan berkata...

sungguh membangkitkn selera bila tgk set nasi lobak merah akak ni....belum rasa dh tahu ni, mmg sedap...bila2 bole try

bobhandburry berkata...

memang klas lah nama resepi.. tgok pada gambar pun beselera kita nk makan. thanks sharing

Zu
http://www.zuwairiaiman.com

Amie berkata...

Ida,
cooking with my heart & soul... mesti sedap punya... hehehhhhhheee

Amie berkata...

Zu,
terima kasih sudi jenguk dapur kak amie...

Zaliedana berkata...

Assalam kak amie,ayam seri harum mmg sedap,sy pon dah masak 2kali,eh hubby akak pon cam hubby sy gakla,kalo camtu kita bgitau suh beli,camtulah dia bawa balik,kalu suh 1,1 la dia beli,hehe..

Wattie berkata...

Salam Amie,
Rajinnya Amie masak set nasi, kerap jugak akak tengok Amie sediakan. Akak setuju dgn Amie, memasak itu memang membahagiakan apatah lagi dpt disajikan buat orang yang sgt kita sayang

Amie berkata...

Salam Dana,
Kak Amie pun nak jadikan resepi ini sebagai menu pilihan keluarga, sedap & taklah cerewet sangat cari bahannya,
ha haaa.... memang lurus suamikita ye....

Amie berkata...

Wattie,
masak sikit2 saja, lagipun sebab dah biasa & suka cuba, sudah setkan masa memasak, ringkas saja masaknya tu, cuma tambah beberapa bahan, anak2 pun beri sokongan dgn cara 'makan' saja apa yg mummynya masak,
sebenarnyakan tie, yang makan tu yg dpt rasa sedapnya, kita yg tukang masaknya tengok orang makan penuh selera, kita pun turut terasa betapa sedapnya masakan kita....hehehhhe padahal biasa2 aje

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

memang sedap kan nasi nie...heroes ayu cukup suka bila masak nasi nie...makan bertambah :))

Amie berkata...

ayu,
tambah jangan tak tambah....lepas tu makan limau banyak2, buang lemak...he heheh

Juwita Jamaludin berkata...

kak amie.. sedapnya kak menu akak hari ni.. ayam tu sedap.. ita pun pernah buat tapi tak sempat nak post kat blog pun..:) sesuai makan dengan nasi carrot tu

Amie berkata...

Ita,
syukurlah kita sebagai isteri & ibu yang dikurniakan kudrat begini... dpt masak2 utk penuhi selera keluarga terutama suami & anak2... memang ayam tu sedap!

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam Amie...
sedapnya masakan Amie ni... terliur pulak tengok.. dari sehari ke sehari nak cuba ayam seri harum tu tp tak terbuat lg.. minggu ni kita rest masak sbb tugas diambil alih oleh cik abang sayang.. hehehe.. mcm tu lah tiap kali dia kerja shift mlm.. dialah yg masak.. sy balik kerja selalunya lauk dah ready.. tinggal mkn ajelah.. hehe.. kalau nak tunggu sy masak tak sempat sbb dia nak gi kerja lepas maghrib.. so kenalah dia rajinkan diri...

Amie berkata...

salam madiha,
bestnya dapat cik abang sayang begitu! cik abang amie rajin gak tolong didapur tapi bab masak tak berapa reti selain masak maggie! hehehee...

CT Delima berkata...

AS'salam Amie

berselera betul bila tengok masakkan dari amie ni. Gambar pun cantik terang sangat2. tr kasih sudi mencuba resipi ayam seri harum tu ya. ct pun suka lauk dari Nor ni. dah 2 kali jugalah membuatnya. memang tak rugi mencuba benda2 yang baru. yang pasti suami dan anak2 menikmati hidangan air tangan kita dengan berselera sekali kan.

Jangan sedih2 okey, bawaklah bergemmbira setiap masa. walaupun hati berduka dan ingatlah padaNYA yang satu setiap masa.

Amie berkata...

CT,
wah....nampaknya kena masak resepi ini untuk seterusnya, sbb ramai yg masak lebih sekali....
betul tu CT, hidup memang perlu gembira walaupun ada duka yang melanda, sebab kalau asyik layan yang sedih....cepat tua....sbb asyik berkerut aje muka.. hehhehehhh

Kak Rosaliza berkata...

Assalam amie, menarik nampak ayam seri harum tu rasanya pasti sedap tu

Amie berkata...

Salam Kak Rosaliza,
dah ramai yang cuba resepi ni kak, memang sedap.... cukup lengkap segala rasa.

Mieza berkata...

nnt mieza pun nak cuba nasi carrot ni kak amie..sedapnya!

Amie berkata...

Mieza,
cubalah masak nasi tu..... sedap & menyihatkan.....lobak tu yg banyak zatnya.

Hanis MY berkata...

wahh mmg matching la nasi dengan lauk tu...akak mmg kreatif, nanti nak cubalah...

Amie berkata...

Hanis,
amboi....kalau dah dipuji kreatif ni mmg kembang bermangkuk2 ni... he hehehh
cubalah, sedap tau!

Papa Mifz berkata...

mcm menarik nih...teliur dah nih...

Amie berkata...

Papa Mifz,
kena bawa tisu kalu datang sini he heheh... takut meleleh di sini...