ADSENSE

Khamis, 28 Julai 2011

Nasi Oren Ayam Lemon Madu

Amie buka penutup periuk pengukus untuk melihat keadaan nasi yang sedang dikukus. Tiba-tiba anak-anak dan suami menerpa ke dapur bila terbau aroma Nasi Oren yang sedang Amie kacau dalam periuk...... masing-masing sibuk bertanya apa resepi yang Amie masak untuk makan malam ini. Kita sedang masak Ayam Lemon Madu, sibuk lagi anak-anak untuk mencicipi kuahnya yang sedang memekat dalam kuali! Alhamdulillah, biarpun Amie masak entah apa-apa resepi, syukurlah setakat ini apa yang dimasak semuanya habis dimakan. Tidaklah berlaku pembaziran sebab seisi keluarga boleh menerima apa sahaja hasil air tangan Amie. Ini yang buat tambah kuat semangat nak masak macam-macam ni.... he he dengan syarat tau, ... cooking with my heart and soul!


Nasi Oren Ayam Lemon Madu

Amie pernah terpandang nama resepi ini dalam sebuah majalah tapi bila nak masak, tak tahu dalam majalah yang mana satu. Tengahari tadi sempat jumpa Encik Google, diberinyalah kita dua alamat rumah chef yang ada masakan ini. Satu, alamat Chef Nasi Oren dan satu lagi Chef Ayam Lemon Madu.


Ayam Lemon Madu

Namun begitu, ada sedikit pengubahsuaian ikut cita rasa Amie. Untuk resepi Nasi Oren bolehlah jumpa chef masakannya di MAJALAH RASA. Di bawah ini Amie sertakan juga resepi yang telah Amie cuba tadi.

Bahan-bahan:
500gm beras basmathi
3 biji bawang merah - Amie gantikan dengan sebiji bawang besar
2 ulas bawang putih
50gm mentega
2 sudu makan jus oren - Amie perah jus sebiji limau Sunkist
3 sudu makan stok ayam - dicampur
bersama dengan air (jadikan 4 cawan) - Amie gunakan kiub ayam
1 biji buah oren - dihiris nipis
Garam secukup rasa
Lada sulah secukupnya
1 helai daun pandan
Sedikit pewarna kuning
* Amie tambah hirisan halia dan 1/2 cawan kismis

Cara memasak:
1. Basuh beras sehingga bersih.
2. Panaskan periuk dan masukkan butter, kemudian tumiskan bawang merah dan putih yang telah dikisar serta daun pandan sehingga naik bau.
3. Setelah itu, masukkan beras yang telah dibasuh tadi dan kacau sehingga sebati.
4. Kemudian masukkan stok ayam dan jus oren ke dalam tumisan tadi.
5. Selepas itu masukkan garam dan lada sulah secukup rasa. Kacau sebati.
6. Tutup periuk dan tanak sehingga masak.
7. Setelah nasi siap di masak titikkan pewarna kuning dalam 2-3 titik untuk menambah warna pada nasi tadi.
8 Sedia dihidangkan.

Amie ambil kesempatan ini untuk menunjukkan cara memasak nasi menggunakan periuk pengukus. Beberapa hari lepas Nora Shahaira meminta Amie memberi panduan bagaimana caranya untuk masak nasi dalam periuk pengukus. Mula-mula kena berkenalan dulu dengan periuk pengukus. Ada macam-macam jenis, dan rupa bentuk. Yang warna-warni pun ada. Amie biasa gunakan periuk pengukus seperti di bawah ini.



Sebenarnya usia periuk pengukus ini sudah melebihi 15 tahun, tapi Amie sangat sayang padanya sebab banyak jasanya dalam hidup Amie. Kalau kenduri atau buat rumah terbuka, periuk inilah Amie gunakan untuk mengukus nasi. Di sini, orang panggil periuk Filipina sebab memang datangnya dari Filipina. Ada saiz sederhana dan ada saiz besar. Istimewanya kalau masak nasi cara kukus, kita tidak bimbang nasi akan lembik atau keras atau juga mentah. Satu lagi, nasi lebih tahan lama.... maknanya tidak cepat basi. Untuk pengetahuan Nora juga, banyak cara kukus nasi. Sesetengah orang suka rendam dulu beras, baru masukkan dalam kukusan. Ada yang bersihkan sahaja dan terus masukkan dalam periuk itu. Bila beras sudah kembang, mereka akan renjis air supaya nasi menjadi lembut. Setiap kali masak nasi lemak, nasi minyak, nasi briyani dan pelbagai jenis nasi, Amie akan masak dulu nasi dalam kuali dan setelah kembang dan kering, Amie pindahkan ke dalam periuk pengukus yang sudah sedia dididihkan airnya. Misalnya, petang tadi dalam tempoh 1 jam, Amie sempat siapkan Nasi Oren dengan lauknya sekali, Ayam Lemon Madu. Oleh kerana nasi ini dimakan segera, Amie gunakan kaedah masak dulu hingga kembang seperti di bawah....



Mula-mula tumis dulu segala bahan seperti yang disebut dalam resepi. Bila sudah naik bau, masukkan stok ayam /kiub ayam yang dibancuh dengan air panas. Untuk 500 gram beras, Amie gunakan 400ml air. Oleh sebab beras Basmathi makan air, untuk kembangkannya tidak cukup 200 - 300ml air seperti masak beras wangi atau beras biasa.



Kacau sekali sekala supaya beras tidak kering melekat di bahagian bawahnya. Bila beras sdah kembang dan mengering, pindahkan ke dalam periuk kukusan seperti di bawah ini. Tutup antara 15-20 minit. Biasanya kalau nasi sudah kembang, tidak perlu renjis air lagi sebab wap kukusan sudah cukup untuk melembutkan nasi itu.



Ikutlah langkah demi langkah seperti yang disarankan dalam mana-mana resepi untuk menghasilkan nasi yang diingini. Nampaknya siap masaklah sudah Nasi Oren Amie seperti di bawah ini....



Nasi Oren yang sudah sempurna masaknya.



Jom makan sama-sama. Opppsss... terlupa untuk masukkan resepi Ayam Lemon Madu. Boleh tengok di  AYAM LEMON. Resepinya seperti berikut:

Bahan-bahan:
1/2 kg ayam - dipotong kecil
3 sudu besar kicap
2 sudu besar sos cili
2 biji lemon - ambil jusnya
1 1/2 sudu besar madu
1 sudu besar minyak sayuran
3 cm halia - mayang halus
3 ulas bawang putih - cincang
1/2 cawan susu cair
1/2 kiub ayam
1 sudu besar tepung jagung
1 1/4 cawan mentega
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Cara Menyediakan:
1. Bersihkan ayam dan gaulkan dengan kicap, jus lemon, sedikit minyak sayuran serta madu. Perap selama 1/2 jam.
2. Goreng ayam yang telah diperap tadi hingga garing.
3.Tinggalkan sedikit minyak goreng ayam di dalam kuali tadi  dan tambahkan mentega. Tumis halia, bawang putih hingga naik baunya.
4. Kemudian masukkan sos cili dan susu sejat. Biarkan mereneh dan masukkan garam secukup rasa.
5. Masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan sedikit air. Apabila agak pekat sedikit, masukkan ayam yang telah digoreng.
6. Kacau agar sama rata dan kuah sebati dengan ayam.
7. Angkat dan hidangkan.

Harap dengan perkongsian ini dapat membantu Nora Shahaira memahami serba sedikit tentang cara-cara masak nasi menggunakan periuk pengukus. Rakan-rakan yang lain..... apalagi, jomlah mencicipi resepi Amie malam ni.... Bismillah....

37 ulasan:

Ummiross berkata...

Amie, harumnya bau nasi oren sampai ke Kuching. ummi datang nak makan...

ainnoraini berkata...

nasi oren..mmg sedap ni...
kalau hari2 dpt makan mcm ni..sure makin bam bam saye amie...

nak berjiran dgn amie la...hari2 saye intai kat dapur amie tau...

nuwairani ismail berkata...

patutla mcm pernah tengok kukusan tu.housemate nani pon ada beli. rasanya dia beli periuk tu di tawau la. selalunya kat sana yg ada jual periuk mcm2 saiz yg murah2 kan?

kak amie suke betol masak nasik tumis2 kan? kalau isi rumah ramai, mungkin seronok la kot nk masak mcm tu...tp nani duk 2 org je..paling tidak pon, masak nasik lemak je. itupon makan sampai ke malam.

Amie berkata...

Ummi,
cepatnya sampai bau nasi oren ke Kuching ye... inilah realitinya, dunia di hujung jari... he heheh jom makan.

Amie berkata...

Ain,
dalam seminggu ada sekali dua Amie masak style begini, maklum... masuk dapur waktu petang je...

seronoklah hidup berjiran, boleh tukar2 lauk ye... he hehehhh

Amie berkata...

Nani,
biasanya yang di Tawau tu barangan dari Indon, tapi ada juga dari Filipina...

Kak Amie masak pun sebab ada yang makan, kalau macam Nani 2 orang, memanglah Kak Amie pilih untuk beli saja.... he he hehhh

kasihredha berkata...

confirm wangi nasi ni kan amie

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak amie.. sedapnya ita dah salin resepinya nak try la kalau rajin esok ..hihiiihi nampak sungguh menarik kak thanks share ye kak tentu sedapkan

Amie berkata...

Kasih,
memang wangi bau oren.... bau lemon,semerbak penuh satu dapur...

Amie berkata...

Salam Juwita,
silakan....

memang sedap, terutama bila digandingkan dengan ayam lemon tu...

Zaliedana berkata...

Assalam kak Amie,ala kak kalo singgah dapo akak jer,sure terliur nengok pelbagai nasi set akak..Akak mmg selalu wat nsi jnis berperisa n ayam kan..Mmg nmpk sedap sgt kak..

Ayu berkata...

Assalam amie,
wah nasi hijau sudah nasi oren pulak timbul ya..heheh..namapk sedap tu amie..huwahhh..sudah panjang list kuuu..

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak..
sedaaapnya tgk nasi oren ayam lemon madu tu akak.. tgk namanya pun dah tau mmg harum jer nasi nie kan akak... tgk gambarnya lg... mmg terliur tgk.. sedaaap sesangat tu

Lovely Kitchen berkata...

sedap nmpak nasi oren akak tu...masuk list...tq sis

Amie berkata...

Dana,
memang buat tiap minggu kalau tak ada halangan, sebab tak perlu banyak lauk.... hanya ayam saja (Kak Amie limitkan pengambilan ayam 1-2 kali seminggu), selain itu...ikan...manjang...

Amie berkata...

Ayu,
macam-macam nama nasi ye Ayu... hijau, oren, kuning, biru... he hehehhh

Amie berkata...

Diana,
memang harum, aromanya membangkitkan selera.... seisi rumah masuk ke dapur nak tengok apa Kak Amie masak...he he hehhh

Amie berkata...

Ena,
silakan Ena, nombor berapa nasi oren ni dalam list tu...hehehhee

Mieza berkata...

kalau mcm ni la memasak..bukan suami n anak2 jer yg serbu..mieza dari malaya ni pun nak serbu gakkkk..kak cup muffin akak mieza dh beli..dah bungkus..cuma tk sempat nak ke post opis..sian akak tunggu cup nk memuffin..insyaAllah isnin mieza post sbb ptg ni ada meeting tk sempat nk kuar :)

cik cek berkata...

Amie...bestnya kalau dpt makan set lengkap nasi oren ni...harum bau oren sampai ke dapo kak cek...tak tahhannnn...teringin nak makan....:)

Amie berkata...

Mieza,
bila Kak Amie masak, lupa segala permasalahan di sekolah....masak satu terapi minda buat Kak Amie...he heheh,

Tentang cup tu, tak apa, Kak Amie tunggu saja.... sian pulak Mieza,.. ikut masa lapang Miezalah ye....pelan2, apa pun semasa dalam penantian itu... Kak Amie study dulu bahan untuk buat mufin... he he he... macamanalah rupa mufin pertama Kak Amie nanti ye... terima kasih Mieza!

Amie berkata...

Cik Cek,
dalam dapur kita memang ada macam2 bendakan, macam2 aroma.... belacan, tempoyak..., jangan aroma hangit udahlah ye... he hehehh sesekali kita selubungi dapur dengan aroma oren & lemon... he heheheeee..

Hanis MY berkata...

Kak Amie...rasa mcm makan utk birthday saya hehe, perasan, sgt menyelerakan, bila la hanis nk pandai masak mcm akak ni...

p/s: tq wish birthday, hugs kak amie! bila bday kak amie?

Amie berkata...

Hanis,
haa... iye..yee..untuk birthday hanis, silakan dik... dah tiup lilin belum...

birthday kakak bulan November, 16hb...lama lagi..he heheehh

IXORAROXI berkata...

cantik jadinya nasi tu ya
Salam Ramadhan untuk Kak Amie sekeluarga

se-mnj berkata...

waaa... mantopnya resepi ni.. terliur sudah... syok ni nnt buat juadah buka puasa ari pertama :) yummy..!

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam K.Amie...atie pon dah trliur tgk nasi oren ayam lemon madu nih!Bertuah anak2 k.amie dpt ibu yg rajen & pandai sgt memasak...

Amie berkata...

Ixora,
salam Ramadhan juga buat Ixora sekeluarga...

Amie berkata...

se-mnj,
dipersilakan... untk cuba resepi ii buat juadah berbuka puasa,
salam Ramadhan.

Amie berkata...

Azatie,
anak2 Atie pun bertuah....sebab kita ibu yang sama2 rajin masak... he hehehh

Zaitun berkata...

Sedapnya nasi yang Amie masak sampai kerumah kak Zai baunya.

Lain kali kalau kak Zai masak nasi nak ikut cara Amie masak,terima kasih bagi tips.

Amie berkata...

Kak Zai,
nampaknya aroma oren & lemon ada di mana-mana ....he hehheeeh

terima kasih kerana sudi ikuti tips Amie...

ijayuji berkata...

Salam kak amie! mekaseh dtg singgah :D kita kan mmg teramat sukeeeeeeeee dgn nasi2 berperasa niii pastu makan dgn acar mentah pun dah cukup buat kita bertambah makan nasik hihihi.... Selamat meyambut ramadhan al mubarak buat akak n family juga, kita di sini pun sambut ramadhan sama dgn mesia :-)

geraugebang berkata...

Sedappp...rasanya ada masam manis + lemak yer...
Sesuai untuk raya ek

Amie berkata...

Salam Ija,
selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak juga, moga tahun inilebih mendapat barakah dari-Nya.

Amie berkata...

Gerau,
iye... semuanya menjadi satu dalam aroma yang menyelerakan!

Nora Shahaira berkata...

waaahhh..bahagianya kak amie tunjukkan..tp memang kena cari pengukus lubang kecik aa..pengukus nora besar tu lubang2nya..habis beras jatuh..
barulah di fahami masak begitu..tq kak...