ADSENSE

Rabu, 27 Julai 2011

Tart Nenas & Kek Lapis

Belum masuk bulan Ramadhan, apalagi Syawal yang masih nun jauh.... tapi Amie sudah ada kuih raya! Tart Nenas & Kek Lapis adalah antara menu pilihan utama Amie.....



Tak ada biskut tak apa, yang penting 2 di atas tu kena ada. Kadang-kadang habis stok Kek Lapis di supermarket. Kena beli lebih dan awal. Apa pun raya tahun ini..... Amie balik kampung. Jadi, tak dapat beraya di rumah sendiri. Sunyi sepilah rumah..... tertutup rapat! Oleh sebab akan beraya di Selangor, jadi makan dululah kuih raya Sabah ni..... he hehehhh.  Anak-anaklah nanti yang paling seronok kerana dapat merasai dua pengalaman berhari raya dalam suasana dua budaya!


Hey.... apa ni Amie.... puasa belum lagi dah cerita pasal kuih raya pulak! Tak ada cerita lain ke? Cerita lain ada tapi cerita biasa-biasa saja. Hari ini masak Ikan Putih Sambal Tomato. Sambal tomato lebihan kelmarin tu dibaikpulih, buat penambahbaikan untuk dijadikan sos .... tuang atas ikan. Itu saja.....



Sebenarnya Amie geram tengok pelbagai kuih muih yang dijual di pasaraya. Oleh kerana tahun ini tak berbelanja raya untuk rumah terbuka (balik kampung), beli sajalah kuih kegemaran Amie tu.....

39 ulasan:

nuwairani ismail berkata...

hihih...rasa dah tak sabar nak raya kan? wah! seronok la kak amie tahun ni balik kg...nani pon balik kg jugak...kalo sama2 beraya kt cni, boleh beraya di rumah kak amie...

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam K.Amie jelesnya negok akak mkn tart & kek lapis tuh,dah cam raya lak!hihi

Amie berkata...

Nani,
sama-samalah kita balik kampung raya ni...

insya-Allah ada rezeki Kak Amie pun nak beraya di rumah Nani di Bukit Garam... he hehehh nak raya kih orang Sungai pulak!

Amie berkata...

Azatie,
jomlah makan sama-sama, kita makan kuih raya dulu di Sabah...lepas tu baru balik kampung.

cik cek berkata...

Amie...mcm rasa esok lak nak raya...bila Amie dah dok tayang kuih raya...
Kak Cek tiap tahun beraya kat rumah sendiri di Seremban... :)

Amie berkata...

Cik Cek,
biasanya kalau raya tak selera dah nak makan kuih-kuih ni sebab banyak pilihan lain.... he hehehhh makan duluan...

HaSue berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
HaSue berkata...

cantik jer tart nenas tu kak..ingatkn leh skodeng resepi td.hihi..sedap kn...sy pun suke 2 menu nih..
ikan tu pun nmpk sedap yg amat!
kmpung akk kat mane yer?meh laa beraya kat srwk lak,byk pilihn kek lapis.hehe

Amie berkata...

Hasue,

bestnya ada gang suka tart nenas & kek lapis...

kampung kakak di Selangor, tapi menetap di Lahad Datu... raya ni memang balik kampung di Selangor,

insya-Allah ada rezeki akan datang Sarawak, beraya di sana... he hehehhh nak cari kek lapis yang banyak lapisnya...

ibundo berkata...

kat pasaraya pun dah sibuk jual macam2 seperti dah nak raya...
sedap tart nanas... bundo pun suka makan.

geraugebang berkata...

Selamat pagi...pagi-pagi kita singgah sini sebab ada bau...ikan samballl emmmm
Terima kasih datang umah kita yang tak der apa-apa tu

CT Delima berkata...

As'salam Amie

Selamat hari Raya..hihihi. Puasa tak lama lagi dah bersedia buat persiapan raya ya.. hihihi.

CT pun suka makan kek lapis ni. kalau beli pun tempah jer, nak buat tak pandai dan tak rajinlah. kalau bab2 buat biskut tu okeylah. Ynag pasti setiap tahun biskut tart mesti ada. selalu kakak ct yang buat. kompom sekali buat 5 adunan sebab akan diagih2 pada adik beradik bawak balik nanti :D

hazila berkata...

Wah dah keluar kuih raya, nak sikit boleh? Suka sangat dengan tart nenas dan kek lapis sarawak...

Hanis Azla berkata...

mengancam betul menu ikan k.amie tu.. terliur dibuatnya.. saya pun suka tart.. tp tak pernah jumpa tart yg panjang mcm tu..

izahdaut berkata...

ooo balik selangor.. ala boleh je beli bagi org selangor rasa kuih sabah kan. cantik comel je kuih bulat2 tu

Amie berkata...

Ibundo,
wajib ada tart nenas... bukan harus lagi...hi hi hi

Amie berkata...

Gerau,
terima kasih kembali... pastikan dah sampai sini, balik dengan perut kenyang ye...he he he

Amie berkata...

CT Delima,

Amie suka sangat jem nenas tu... tu pasal suka tart nenas he he hehh..

kuih raya sekarang semua main beli je....rasanya pun sama je... macam Amie memang jenis tak reti buat kuih raya, terpaksa beli sajalah...

Amie berkata...

Hazila,
wah...! nampaknya ramai dah gang tart nenas & kek lapis Kak Amie ni...

Amie berkata...

Hanis,
suka ikan yea.... itulah menu harian Kak Amie, sebab nak kurangkan daging & ayam... tapi seminggu 2-3 kali juga makan ayam, daging tu jaranglah...

tart nenas panjang tu.... jemnya pun panjang jugak tau...

Amie berkata...

Izah,
iye... adik Amie pun dah terpikat dengan tart nenas tu... nampaknya buah tangan balik kampung sudah ada dalam senarai...

Ida,Japan berkata...

ohhh...tart nenas sana ke kak...lain bentuk dia..bestnyer akak nk balik kg beraya...ida raya kt perantauan jer

Amie berkata...

Ida,
Kak Amie pun pernah rasa beraya di perantauan... pili & syahdu... hu hu hu.. tak apalah dik, ada rezeki nanti beraya juga dengan keluarga di tanahair...

Nuraa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie..
Siapa pun dh tak sabar kalau nak beraya di kampung halaman Amie... anak2 pasti akan rasa lebih gembira sbb beraya di kampung.
Jenis kuih tart di sana mmg bentuk begitu yer Amie?

Zaitun berkata...

Bila tengok kuih yang Amie hidangkan rasa tak sabar kak Zai nak raya,dah mula pikir nak buat biskut apa untuk tahun ni hehe...

Amie berkata...

Mama Hawa,

Inilah rupa tart nenas yang Amie jumpa di sini, oooo tak sama ye bentuknya dengan tart Singapore & Semenanjung...

Amie berkata...

Kak Zai,
Amie pulak tak sabar nak balik kampung, walaupun tak pandai buat kuih tapi semua kakak pandai buat, nanti penuh rumah bonda dengan kuih raya yang mereka hantar.... nampaknya raya tahun ini Amie tukang susun kuih raya di rumah bondalah.... he he he best!

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie...Wahhhh awalnya dah hidang kek lapis n tart.....Sedap niiii

Faridzuan berkata...

Sue,
suka-suka je.... geram tengok bersusun banyak di pasaraya.

wahida berkata...

yeyyyy...saya punya kek lapis sarawak dah sampai..sbb member baru balik dr holiday di Sarawak..hehe...

Rabiatun Adawyah berkata...

assalamualaikum...pertama kali sampai sini..salam perkenalan dan mohon link yer. tq

Amie berkata...

Sue,
minta maaf, terguna akaun anak....Faridzuan,

kalau beli awal, masih fresh lagi.....lagipun saja nak makan2 gitu, sebelum balik beraya di kg nanti... he heheh

Amie berkata...

Wahida,
suka kek lapis Sarawak ye.... memang banyak betul pilihan kek dari sana, sudahlah sedap...cantik lagi!

Amie berkata...

Waalaikumussalam Rabiatun,
terima kasih sudi datang dapur Kak Amie,

dipersilakan .....

Ummiross berkata...

dah beli kuih raya ye Amie, ummi suka tart Amie,tiap tahun kena tart...

Diana @ Melley Mey berkata...

tart nenas tu mmg sedap.. diana pun suka.. tiap thn mesti beli tart nenas gak... tahun nie kiranya nak buat sendiri .. :)

Amie berkata...

Ummi,
selalunya time raya tak sempat makan kuih, kali ini beli awal.. makan dulu sebelum raya... he heheh

Amie berkata...

Diana,
pandai buat tart ye... Kak Amie tak berapa mahir... raya kali ini nak bawa tart balik kampung .... cantiklah & sedap pulak!