ADSENSE

Ahad, 24 Julai 2011

Mee Udang Goreng Sotong

Salam pagi Ahad untuk semua. Cuaca pagi ini sungguh nyaman, masih terasa dingin... mungkin disebabkan hujan semalaman. Suasana keliling nampak redup di bawah kepulan awan yang berarak  perlahan menahan sinaran cahaya matahari. Sungguh indah! Amie pun dengan rasa gembira menyediakan sarapan pagi untuk anak-anak kerana hanya hari Ahad sahajalah dapat berlama-lama di dapur. Sesetengah orang membawa keluarga menikmati sarapan  pagi di luar, tetapi tidak bagi Amie. Sudah lebih dari cukup setiap hari Isnin hingga Sabtu sarapan di luar. Biarpun tidak seenak mana, tapi sekurang-kurangnya anak-anak dan suami dapat merasa air tangan ibunya yang hanya mampu menyediakan sarapan pagi seminggu sekali.... he hehehhh.. Kita tengok mee goreng ringkas yang Amie sediakan pagi ini....


Dalam resepi ditulis Mee Udang tapi tak nampak udang pun.... Ha... sebenarnya nama mee yang digunakan tu Mee Cap Udang. Amie gunakan udang tapi udang kering ditumbuk halus. Memang sedaplah mee kering Cap Udang. Amie memang tak pernah beli mee jenis begini. Oleh kerana suami memang suka sangat makan mee, Amie pun tak kisah mee jenis apa yang dibelinya. Kalau dia nak makan, Amie masakkan sajalah.



Bahan-bahan:
400 gram @ 1 bungkus Mee Cap Udang - celur dalam air panas hingga lembut - cuci dan toskan
3 ekor sotong sederhana besar - bersihkan dan potong ikut suka
3 batang sawi - potong ikut suka
2 sudu lada kisar
2 sudu sos tomato
2 sudu sos cili
1 sudu sos tiram
1 sudu kicap pekat
1 sudu serbuk pati ayam
secubit garam - jika kurang masin
minyak

Bahan tumbuk:
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1/2 cawan udang kering

Bahan untuk sambal / lada:
7 biji cili padi
3 biji bawang putih
secubit garam
1 sudu gula
3 biji limau kasturi - ambil jusnya
~tumbuk kesemua bahan hingga lumat, tambah garam & gula serta perahan air limau kasturi~

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan tumbuk hingga wangi.
2. Masukkan lada kisar dan masak hingga pecah minyak.
3. Masukkan sotong. Gaul rata bersama sos tiram, sos cili dan sos tomato serta kicap pekat.
4. Masukkan sayur sawi.
5. Masukkan mee dan sedikit air panas jika mee terlalu kering.
6. Masukkan serbuk pati ayam. Jika kurang masin, tambah sedikit garam.
7. Gaul mesra dan sedia untuk dihidangkan. Hiaskan dengan telur rebus, hirisan tomato dan daun bawang.



Suami Amie macam sedap sangat dapat makan mee goreng. Amie pandang saja dia makan..... Amie sendiri makan roti telur, tak mahu makan mee goreng.... sebab dah selalu sangat makan.... rasa jemu, tapi suami memang tak pernah jemu makan mee goreng!

34 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

menu BF ayu tadi....but ayu buat guna sotong akak buat guna udang :))

Kak Sam berkata...

Mak aiii meriahnya mee ni. mesti sedapkan.

kasihredha berkata...

ooo patut lah nama dia mee udang sotong...
mee cap udang rupanya
sedapppnya..sebab tu suami amie tak puas2 mkn mee kan.

Kak Rosaliza berkata...

Assalam amie, , oh ada jenama mee udang ya kat sana, sedap tu mkn perah limau kasturi

Amie berkata...

Lady Ayu,
samalah menu kita pagi ini ye...

Amie berkata...

Kak Sam,
nampak meriah ye.... sesuailah tu dengan cuaca yang redup nyaman, hati pun senang....masak dengan rasa girang... he heheh

Amie berkata...

Kasih,
oleh sebab suami suka sangat makan mee, dia sajalah yang tahu beli... tapi memang mee cap udang sedap...

Amie berkata...

Kak Rosa,
Amie pun sebenarnya tak perasan jenama mee apa yang suami selalu beli, entah mengapa pagi tadi terbaca jenamanya... Mee Cap Udang, Perniagaan Salim Maju, Sandakan.

Mieza berkata...

amboiii kak sam..sedapnya nampak mi goreng ni..mieza kalau diberi pilihan bihun dan mi mmg akan pilih..mieza suka mi grg basah :)

Amie berkata...

Mieza,
mee & bee hoon memang kegemaran Kak Amie... memang sedap mee goreng basah2..

ainnoraini berkata...

saye kalau mee ke bihun ke mmg kegemaran...tak kire dimask ape pun...

kalau goreng mcm ni mau 2 pinggan...

Ida,Japan berkata...

mcm2 pelengkap mee goreng akak ni....sedap nmpk..

nuwairani ismail berkata...

sambal yg kt sebelah tu mcm sedap je kalau buat cicah keropok ikan... sy pon suke makan mee goreng. tp tengok cara masak jugak la. kalau yg pesen gaul kicap semata mcm jual kt kantin sekolah tu memang tak masuk tekak la..mee kak amie siap meriah dgn sotongnya lagi, cemane la encik suami tak beria makan...hihih

Ummiross berkata...

puashati masak kan Amie, makan berjemaah hari minggu,seronok, air tangan sendiri lagi best kan...
tapi ummi terbalik sikit, hari2 dah masak dan terperuk dirumah je, hari minggu kami jalan2 cari makan..

mummy2k berkata...

sedapla amie...nak cedok resepi lah,,hehehe

Amie berkata...

Ida,
bagi meriah sikit...

Amie berkata...

Nani,
mee yang tu memang Kak Amie pun tak boleh jalan... mesti ada aksesorinya... he hehehh

Amie berkata...

Ummi,
he he he... pengurusan masa kita bijak.... !

Amie berkata...

Ummi,
he he he... pengurusan masa kita bijak.... !

Amie berkata...

Mummy2k,
okey.... dipersilakan dengan segala senang hati...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
sedaaapnya mee tu akak... mee nie mmg fav ramai org kat cnie kan akak.. mmg sedaaap

Hanis MY berkata...

asal masuk sini je mesti rasa nak pengsan tgk makanan best! huhu...

akak...aishiteruuu

Amie berkata...

Diana,
macam2 jenis mee kering kakak jumpa... rupanya mee cap udang lebih sedap dari mee yang lain!

Amie berkata...

Hana,
pelan2... jangan pengsan dulu... hi hi hi

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie...
kalau kat spore nih nk cari mee udang mmg confirm tak de lah...
yg menarik dimkn ngan mee udang tuh ada sos yg menarik sgt ati mama nih..cam sedap jer cicah ngan ikan bakar..ki3x org mkn ngan mee mama nak mkn ngan ikan plak

Amie berkata...

Salam Mama Hawa,
ada juga orang makan mee dengan nasi (nasi ambang tu..)Amie pun makan mee dengan macam2...ikan pun masuk jugak, yang penting bukan mee kosong... he hehehh

IXORAROXI berkata...

Salam Kak Amie,
sama pulok design blog kita eikk :D
dah lama tak buat mee goreng, tak sempat :)

Kakzakie berkata...

Teringinnya kakak nak makam mee itu Amie. Nak buat walau dah tunjuk resepi pun entah bila...:)

Ayu berkata...

Assalam amie,
kita pulak kecur tengok mee goreng amie ni..kita kalau mee tak tolak punya..gorenglah macam mana mesti laju aje..

Amie berkata...

Ixora,
iye ke.... laaa tak perasanlah pulak... takpe, sama2 pilihan hati, Kak Amie suka warnanya, nak matchkan dengan header tu...

Amie berkata...

Kak Zakie,
makan mee begini memang sedap, kalau bbuh banyak aksesori lagilah sedap! hi hi hi...

Amie berkata...

Ayu,
samalah macam suami Amie... kang bulan puasa kang... sebulanlah dia nak makan mee...he he hehh

YANA SHAIFUL berkata...

Salam K.Amie..Bestnyaa mee ada udang..meriah jee tgk hehee

Amie berkata...

Yana,
jomsam2 meriahkan sekali...he heheh