ADSENSE

Ahad, 12 Mei 2013

Ayam Panggang Ala Kenny Rogers & Cerita Hari Ibu

Assalamualaikum dan selamat petang. 
Lewat petang begini seronoknya kalau dapat duduk santai sambil sembang-sembang, dan sesekali menghirup minuman panas serta menjamah hidangan ringan. Oh! Tak perlu mukadimah panjanglah ye... Amie pun perlu jimatkan masa yang semakin terbatas untuk sering berada di dapur maya ini. Beberapa hari lepas Amie bercadang untuk membuat Ayam Panggang Ala Kenny Rogers. Akhirnya hasrat tersebut tercapai dan hasilnya bolehlah lihat di bawah....


Ayam Panggang Ala Kenny Rogers & The Gang, termasuk kentang goreng, kentang putar & coleslow.


Resepinya Amie kongsi kemudian ye... kali ini kita cuci-cuci mata dengan tayangan gambar sahaja.



Tengahari tadi kami sekeluarga menikmati hidangan di atas. Tapi sebelum itu, sempena sambutan Hari Ibu yang jatuh pada hari ini, Amie pun tidak ketinggalan meraikan dan diraikan. Tahun ini kami tidak membuat sebarang perancangan untuk menyambutnya. Awal pagi tadi sebelum Amie sempat buka mata, Encik Suami bisikkan di telinga Amie dengan ucapan: Selamat Hari Ibu. Dalam keadaan mamai Amie teringat malam tadi Encik Suami beritahu pagi ini dia ada kerja yang perlu disiapkan dan pulang agak lewat sedikit. Cuma Amie harap Encik Suami tidak lupa sewaktu pulang nanti belikan Amie seekor ayam bulat segar sebab Amie ingin buat Ayam Panggang Ala Kenny Rogers. Seperti biasa Amie pun laksanakanlah rutin harian. Memandikan Firdaus, dan kemudian membersihkan diri sendiri. Tidak lama kemudian Encik Suami pulang. Awal pula sampai, sudah selesaikan urusannya? Ayam bulat segar juga dibawa bersama. Tiba-tiba anak-anak datang ke sisi Amie, dan terus cium pipi, cium tangan sambil ucapkan ... Selamat Hari Ibu, dan menghulurkan jambangan bunga carnation.


Inilah jambangan carnation merah yang Amie terima. Amie tahu ini semua kerja Encik Suami... ha ha ahhh.  Apa pun terima kasih banyak-banyak kepada Encik Suami dan anak-anak. Ingat juga hari ini hari apa ye....   Cadangan untuk beli kek dan makan di luar terpaksalah ditolak kerana malam tadi Amie sudah mengukus sebiji kek coklat lembap! Nak makan di luar pula, tentulah kurang selesa sebab Firdaus masih kecil. Akhirnya semua sepakat untuk makan sahaja di rumah. Apa pula cerita yang berkaitan gambar di bawah ini? Cuba tengok betul-betul....



Ada sesiapa yang boleh meneka 'sesuatu' dalam gambar di atas? He he ehh... kisahnya bermula begini:



Setelah dapat sejambak bunga, hati Amie pun berbunga-bunga. Tiba-tiba terfikir pula, kek coklat yang nak dipotong tu takkanlah togel bogel begitu saja! Setelah Amie perap ayam, Amie pun mulalah mencari apa-apa yang ada dalam peti sejuk untuk dijadikan hiasan kek memandangkan coklat rice pun sudah habis! Dapatlah 3 biji buah kiwi, sebiji buah naga dan satu tin buah peach. Ada pula sedikit croquant dan 2 bungkus fingers coklat cadbury. Jom tengok hasilnya.... taraaaaa...... walaupun habis comot tercabut selaput coklat tapi rasa seronok dapat menghasilkan deko yang memang tak ada skillnya ini!


Berbalik gambar di atas tadi tu, sebenarnya ......
Sudahlah nampak comot... betul-betul comot fingers coklat .. tapi tak apa, Ucu Faridah kata yang comot tu seni...memang cukup berseni deko kek Amie ni ye...



Gambar dari satu sudut setelah siap mendeko dan menyusun fingers coklat dengan amat teruknya!



Ini gambar dari satu sudut lagi... haaa dah nampak belum? Ada sesiapa yang belum nampak? Yang belum nampak apa-apa sila teruskan ke bawah...



Ha.... ini dia! Fingers coklat yang tak cukup! Hi hi hiii.....



Pandai tak Amie tipu? 



Tapi kira okey juga kan hasilnya.... apa pun Amie masih perlu banyak belajar. Barulah Amie tahu bukannya mudah untuk menyiapkan sebiji kek. Kita perlu memiliki kemahiran, kesabaran dan kesungguhan! Barulah boleh jadi sehebat Ucu Faridah, Rahel & juga Evelyn Gemina!


Entah apa-apa cerita Amie petang ini.... 



Tapi hari ini Amie berasa sungguh gembira! Jom makan Ayam Panggang Ala Kenny Rogers seberat 2 kg ini!



Oh! Hampir pukul 5.30 petang. Masa untuk memandikan Firdaus. Jumpa lagi! 


21 ulasan:

LiNa_Pg berkata...

Assalam kak amie..camni gaya buka ala Keni rojes dah..dah kalah keni rojes ni..komplet ngan side dishes bagai..
Bestnyer mother's day dia..dapat carnation bagai..siap ngan kek lagik..

Acik Erna berkata...

assalam amie...selamat hari ibu..amie memang rajin..ada anak kecil pun masih sempat buat macam2

ummiross berkata...

Selamat hari ibu Amie cayang!
Seronoknya dapat bunga dr anak2 dan suami, bahagia rasanya kan bila dihargai.
Kek dan ayam, dua2 meggoda selera.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot berkata...

Best la resepi-resepi hari ni...Selamat hari ibu.

Bbwana adienia berkata...

salam kak amie..

happy mother's day..

ayam panggang tu yang x tahan nengok..lapar perut ni..

Suzana Ibrahim berkata...

Walaupun comot ke, apa ke,yang penting puas hati kek tu kita yang buat dan pula tersentuh hati bila nak-anak makan sampai habis!

Nooriah Abdullah berkata...

salam Amie, nampak nya menu kita sama lah ala kenny rogers jugak ni, sapa yg tiru sapa ni hahahaa yng penting sedap kan Mie oklah tu tapi akak single mingle je amie ada banyak lagi dayang2 yg lain selain dari kenny rogers ni

Sonia ~ Nasi Lemak Lover berkata...

Aiyo, so sweet suami Amie, Ada bunga pula, Saya yang paling kesian, tak Ada bunga , lagi kena masak , sob sob...
Happy Mother's Day to you .

ummiaisyah berkata...

Slmt hr ibu..k amie bertuahnya akak...smg terus bahagia bersama fmly!..sy pon deko kek comot..hehehe

ummiaisyah berkata...

Slmt hr ibu..k amie bertuahnya akak...smg terus bahagia bersama fmly!..sy pon deko kek comot..hehehe

ummiaisyah berkata...

Slmt hr ibu..k amie bertuahnya akak...smg terus bahagia bersama fmly!..sy pon deko kek comot..hehehe

ummiaisyah berkata...

Slmt hr ibu..k amie bertuahnya akak...smg terus bahagia bersama fmly!..sy pon deko kek comot..hehehe

Mamasya berkata...

Slmt hari ibu Amie.
bestnya dpt bunga...
kek menarik...ayam bakar kenny rogerpun nampak menyelerakan...dua2 sedapp.

Rohah berkata...

Uwalahhh...ibu mithali kuwe kak..dhadhi kabeh karepane...seronok temen entok kembang, dhadhi kembang meneh ati mu yo kak..rajin mbak yu siji ki, kalah wong seng orak nduwe baby...wingi aku emosi kak,langsung rak enek mood arek nggawe opo2. melas anak perawan cilikku njaluk digawekke kek hari ibu orak biso aku nggawe..tapi angger enek moso arek ggawe jugak, sbb de'ei ngomong arek dijejerke koro hadiah seng de'ei ngeei aku..uwalah..melas.

Rohah berkata...

Selamat hari ibu kak..gerem ndelok ayam tergolek kuwi

Kakzakie berkata...

Aduhai Amie... ngences kakak bukan tengok makanan aje, bunga tu pun cantik betul.

Selamat hari ibu dari kakak juga:)

myda_ahmad berkata...

arek mangan di sana bisa gak!

faa.rosli berkata...

selamat hari ibu kak amie!!seronoknya kak amie dapat sambut ngan anak-anak kak amie..

faa memang dah lama plan nak memasak macam-macam untuk ummi bila mothers day..tapi tak berkesempatan sebab faa kat melaka tak balik kuantan..sobsob..hanya mampu kol and wish dari jauh..huuu

eija Ija berkata...

selamat hari ibu kak amie...
kebetulan jugak semalam hari lahir anak saya yg no.2, jadi saya buatlah kek coklat kukus lembap resepi kak amie tu...seriously, mmg sdp sgt!suami dan anak2 pun puji sedap..trima kasih yer kak amie atas resepi yg semuanya enak2...

zila norazila berkata...

Slamat hari ibu kak amie. Nk ayam bhgian peha tue..sdapnyee..dpt bunga lg kn..besttt

Wani berkata...

salam kak amie.. meeriahnya hari ibu dia... dapat bunga lagi , memang hati berbunga kan kak amie .ada orang hargai... syukurlah.. menu pun sedap2 ..SELAMAT HARI IBU buat kak amie. harap baby sihat ya..