ADSENSE

Isnin, 18 Julai 2011

Ikan Kerapu Goreng Berlada

Jumpa lagi biarpun hanya untuk seketika. Petang tadi Amie masak ikan kerapu goreng berlada. Sebenarnya semasa dibeli, ikan ini belum terkena ais, tapi dek kerana asyik ponteng masuk dapur.... tertangguh-tangguhlah nak masak ikan kerapu. Kononnya nak masak kukus tapi manisnya pun dah berkurangan sebab sudah sejuk beku, jadinya goreng sajalah. Amie gunakan lada hijau dan nampaknya resepi Amie kali ini kelihatan hijau saja....  tak tahulah ye kalau resepi ini ada yang empunya, sebab masakan begini Amie belajar semasa remaja dahulu. Ladanya pun memang sengaja dikisar kasar-kasar, tak tahu apa sebabnya... he hehehhh. Amie goreng dua ekor, tapi yang seekor tidak dibubuh sambal, sebab anak-anak tak mahu makan pedas. Alkisahnya, semasa menuang lada ke atas ikan, tertuanglah ke seluruh badan ikan... tak nampaklah ikannya kecuali bahagian ekornya saja....


Resepi ini ringkas saja dan sedap dimakan bersama nasi panas. Amie kongsikan bersama seperti di bawah ini.

Bahan-bahan:
1 ekor ikan kerapu - bersihkan
3 helai daun limau purut
1 batang serai - diketuk
1 sudu budu
1 biji limau nipis - ambil jusnya
1 sudu serbuk pati ikan bilis
1/2 sudu teh serbuk kunyit
secubit garam
sedikit gula
minyak

Bahan kisar - (kisar kasar-kasar)
7 biji lada hijau
7 biji cili padi
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
1.5cm belacan

Cara:
1. Lumurkan ikan dengan sedikit garam dan kunyit. Goreng hingga masak. Angkat dan ketepikan.
2. Panaskan sedikit minyak. Tumis bahan kisar hingga pecah minyak.
3. Masukkan serai, budu dan daun limau purut.
4. Masukkan serbuk pati ikan bilis, sedikit garam dan gula.
5. Akhir sekali perahkan air limau nipis ke atasnya. Gaul sebati.
6. Masak mengikut kepekatan yang diingini.
7. Tuangkan ke atas ikan goreng tadi.



 Jadi resepi Amie kali ini serba hijau.... lada tu kalau tak campur budu, memang berwarna hijau..... agaknya terpengaruh dengan tema hijau sempena Majlis Anugerah Kecemerlangan Pelajar sekolah kami pada hari Khamis ini, kerana dalam mesyuarat yang berakhir pukul 2 petang tadi, kami diarahkan memakai baju warna hijau.... he he heeee...

44 ulasan:

Umm Mymoonah berkata...

Spicy and yummy!

Asmara berkata...

waduh! dah terasa2 kepedasannya tu kak amie. hehe... yg pedas tu la pembuka selera. :D

kasihredha berkata...

tema hijau ye amie...cantik apa.
teras kepedasannya tu...perrgghh

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam K.Amie,klu atie nambah cilipadi lagik nih!biar sampai tinge berasap baru sedap mkn..hihi

nuwairani ismail berkata...

sedap! sedap! suke resepi simple mcm ni...pedas2 mengancam!

Amie berkata...

Umm Mymoonah,
thanks for coming.....

Amie berkata...

Asmara,
nampak je hijau ye... dah rasa baru tahu berasap taknya ye... hi hi hi

Amie berkata...

Kasih,
ha'ah...hijau tua, hijauuda, hijau pucuk pisang...semua hijau ye...

Amie berkata...

Azatie,
memang tinge dah kuar asap nih...

Amie berkata...

Nani,
masakan org kampung memang sedapkan! simple2 je...jom makan!

Nieza berkata...

sedapnya!!...lagi pedas lagi sedap ni..:)

izahdaut berkata...

woww pedas2 ni la best nyer.. mmg layan dapat lak ikan segar kan

Zaliedana berkata...

Assalam kak,uii yg pedas2 tuh yg sedap kan kak..Mmg membuka selera lauk yg pedas2 nih..

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie...
ikan kerapu grg berlada...hmmmm cam sedap g2 kan hehehe ambik resipi dulu ki3x thnks

Wattie berkata...

Assalamualaikum Amie,
Pekena dengan nasi panas panas terangkat ni Amie....

Ida,Japan berkata...

nampak kepedasan dan kesedapannyer...kerapu tak jumpa pun kt Japan

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
ikan kerapu goreng berlada nie nampak menyelerakan ler akak.. makan ngan nasi putih panas nie mmg best nie kan akak.. mmg nampak menyelerakan sekali..

hazila berkata...

Saya pun ada beli ikan kerapu, tapi tak tau nak masak apa lagi. Boleh cuba resepi ni nanti...

CT Delima berkata...

As'salam Amie

CT tak pernah lagi masak macam ni, kalau makan pun masak 3 rasa atau dibakar jer. nampak sedap ni :)

Amie berkata...

Nieza,
memang tak boleh pisah dengan lada... bagaikan irama dan lagu, takde lada, tak pedas...,macam ada kekurangannya...

Amie berkata...

Izah,
biasanya yg pedas itulah yang membuka selera...terutama time perut lapar....

Amie berkata...

Dana,
walaupun warna hijau, terasa kepedasannya ye...

Amie berkata...

Mama Hawa,
sesekali tukar warna... yg hijau pun pedas jugak!

Amie berkata...

Wattie,
memang kena jumpa nasi panas & air panas jugak... baru berasap!

Amie berkata...

Ida,
takde kerapu takpe, boleh dgn ikan lain... he hehehh yg penting pedassss!

Amie berkata...

Diana,
memang sedap Diana, tak pandang dah lauk lain....

Amie berkata...

Hazila,
cubalah ....simple je memasaknya...

Amie berkata...

CT,
waktu mula2 pandai masak zaman remaja dulu, inilah salah satu menu yang sering menjadi pilihan Amie...

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Amie..


Ikan Kerapu Goreng Berlada Memang Sedap! Lagi Kalau Masak Pedas2 Tentu Makan Tak Nampak Telinga!

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam amie..
wahh.. ada budu dlm sambal ni?? mesti sedappp!! boleh try ni... tp kita kena skip daun limau purut tu... nnt en abang komplen pulak.. hehe.. errrrr.. nnt jap.. nak ingat blk kat rumah ada budu ke tak ye... rasa2nya mcm dah abis stok aje.. alahaiii... KIV dululah gamaknya..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie...Makan ngan nasi putih panas-panas ni memang syiokkkkk

Hanis Azla berkata...

mengancam.. kebetulan pula kat rumah tadi emak saya pun masak lauk ni.. tp dgn ikan bawal.. nyum2.. pedas menyengat..

Amie berkata...

Lin,
betul tu... makan apa pun memang kita tak nampak telinga... hi hi hi

Amie berkata...

Madiha,
Amie susah nak habiskan stok budu.... takde geng budu, makan dgn suami aje...

Amie berkata...

Salam Sue,
pilihan yg tepat....memang makan dgn nasi putih panas2.... berasap!

Amie berkata...

Hanis,
lama Kak Amie tak makan ikan bawal, sedapnya....

HaSue berkata...

tema baju pun termasuk dalam tema masakan ye kak?hihi.. sedapnya ikan kerapu!bak secubit

Amie berkata...

Sue,
inilah kejadiannya kalau dalam kepala banyak sangat benda yg difikir... heheheh

Zaitun berkata...

Kalau masakkan cili hijau ni kak Zai suka gantikan ayam sebab anak2 lebih suka makan ayam masak pedas,lagi sedap kalau ditambah dengan cili api berdesuppp....

Ummiross berkata...

Amie, makan dengan nasi panas2 sedap tu...

anie,Nagoya berkata...

sekom kk amie.cam ne leh tersesat ke umah kita?

waaaaaa......cantik n cute umah kkamie.leh belajo masak dr sini.mnta izin ya, nak copy resepi dari sini.

Amie berkata...

Kak Zai,
masa remaja dulu pernah baca dalam majalah URTV...resepi ayam masak hijau hasil masakan Amy Search.... semua warna hijau, guna lada hijau..

Amie berkata...

Anie,
makasih sudi datang umah Amie... gara2 tercium bau resepilah sampai tersesat masuk umah Anie... hi hi hi

Amie berkata...

Ummi,
jom... makan sama2, rebut2 ni yg best ni...he he hehe