Kena Bayar Denda di One Utama Hotel

7:09 PTG

Petang Sabtu itu, 30 April 2016...
Setelah hampir 1 jam 1/2 mencari tempat letak kereta di bandar Sandakan (waktu itu bandar penuh sesak), akhirnya kami putuskan untuk berpatah balik ke Bandar Utama, Batu 5 memandangkan hari menjelang petang dan tempat penginapan belum ditemui. Hasrat untuk bermalam di bandar Sandakan terpaksa dibatalkan. Teringat pesan Cikgu Johny : Kalau ke Sandakan bermalam saja di Hotel Tyng Garden, depan GIANT. Banyak bilik dan harga pun ok, katanya. Bila kami sampai ke sana, bilik penuh. Kata kakitangan di situ, cuba cari hotel di kawasan belakang GIANT. Kami pun gerak ke sana, dan terpandang One Utama Hotel. Memikirkan hari mula senja, kami pun tak banyak fikir untuk mencari tempat penginapan yang lain. Kalau ada kekosongan bilik, masuk sajalah di situ.

Ya... tidak ada family room. Tak apalah.... kami sewa 2 bilik, untuk kita dan Encik Suami serta Firdaus, dan satu lagi untuk Fairuz dan Fuad. Bilik kami terletak berhadapan.

Bilik Fairuz & Fuad.

Bilik kita & Encik Suami & Firdaus.
Dua-dua bilik yang kami sewa memanglah agak sempit, tapi cukuplah sekadar untuk mandi, bertukar pakaian dan tidur sebab kami akan habiskan sepanjang dua hari untuk berjalan-jalan. Sewa yang dikenakan untuk bilik kami ialah RM75 dan bilik budak dua orang tu RM85. Kami menginap selama 2 malam dan deposit sebanyak RM380.00 kami tunaikan.

Hotel bajet...

Walaupun sempit, nak solat pun terpaksa menyelit-nyelit, yang penting budak kecik Firdaus tu dapat merehatkan diri. Cuma...
Yang tak berapa menggembirakan hati pada pagi hari kami check out tu...
Kami dikehendaki bayar RM20 untuk denda kerana mengotorkan cadar dan tuala kaki! Rupanya ada kesan tumpahan kopi di atas cadar di bilik budak berdua tu.
Kata pekerja yang bertugas pagi itu, wang tersebut akan digunakan untuk mencuci cadar. Kita kata memanglah semua hotel akan cuci cadar yang telah digunakan! Tapi kata mereka, wang gaji mereka akan dipotong oleh tuan punya hotel sekiranya mereka tidak menjalankan tugas mendenda kami! Adeeehhhh...
Kita kata, bukankah denda bayaran hanya dikenakan jika ada barang yang kami pecahkan atau 'terambil' barang seperti tuala hotel.
Tapi Encik Suami malas dan bersoal jawab.... katanya...okeylah, bayar saja!

Inilah antara kesan tumpahan air kopi di atas tuala kaki dan cadar. Kata Fairuz dan Fuad, tumpahan itu berlaku pada hari pertama kami menginap. Firdaus yang tiba-tiba masuk ke bilik mereka...terlanggar Fairuz yang sedang minum kopi. Keesokan harinya sebelum keluar bilik, memang kami letak signboard untuk bersihkan bilik, tetapi cadar dan tuala kaki di bilik anak-anak diletakkan saja di dalam almari...tidak dibawa keluar seperti kebiasaannya.

Inilah pengalaman pertama kena denda sewaktu menginap di hotel. Lain kali kena hati-hati. Walaupun setakat RM20, tapi hati masih mendongkol...bukan pasal duit....tapi!
Bagaimanapun... kita cuba tanya kawan-kawan di FB dan jawapan mereka mengatakan tidak pernah didenda walaupun ada yang tertumpahkan kuah kari. Salah seorang daripada rakan FB mengatakan pernah kena denda sewaktu menginap di Hotel Sandakan tapi kita tak tahu apa bentuk dendanya dan sebab apa, Kita pun pernah menginap sekeluarga di Hotel Sandakan pada tahun 2007. Seorang teman, pernah menginap di Hotel King Park, Tawau. Katanya, setelah memandu meninggalkan hotel beliau ditelefon oleh phak hotel dan memintanya kembali semula ke hotel kerana ada masalah. Rupanya kawan kita, James tidak meletakkan semula tilam yang diturunkan dari katil  Kena bayar RM30.00! Disebabkan panik dan tak boleh berfikir panjang kerana terkejut, James pun bayar denda tersebut! Seorang lagi rakan sekerja, Gee cerita pengalamannya menginap di MB Hotel, Tawau. Ketika urusan check out, dia diminta membayar denda... Gee sempat bertanya...denda apa? Sama seperti James...tidak naikkan kembali tilam ke atas katil! Gee cepat-cepat meminta salah seorang rakan yang bermalam di situ masuk semula ke bilik dan naikkan kembali tilam ke atas katil! Selamatlah Gee.....

Kedua-dua hotel itu... MB HOTEL dan KING PARK HOTEL memang tempat lepak kami sekeluarga saban tahun kalau ke Tawau! Hadeeehhh.... lepas ni kena hati-hati...

3 comments

1. mengarut sangat ni.Boleh ke hotel buat begitu.Tak pernah kena pon sebegini. Mungkin hanya di Sandakan dan Tawau sahaja.Tapi kalau berleluasa, pelanggan berhak bersuara.Ada tak terma dan syarat tersebut di nyatakan semasa kita check-in.Kalau takde boleh buat aduan ke badan tertentu kot seperti kalau beli barang kene tipu tu apa nama unit pengguna ke apa tu

Silent reader

BalasPadam
  2. Salam Amie..rasanya selama atie dok hotel klu g mana2..xpernah lg kena denda sampai gitu sekali !!Pasni takyah g kat hotel tu la...semua nak kira :(

3. Kak Amie , prihatin sekali membaca cerita hotel kasih denda ini . Rasanya kok agak2 aneh dan berniat menipu ya ? Kesannya bener2 mau cari untung . Jangan2 besok2 hari kalau pake sprei atau handuk jadi basah bakal kena denda juga ? Hahaha . Bukan hotel melainkan showroom lah itu namanya kalau apa2 gak boleh kotor/terpakai . Aku noted ke 3 hotel ini , kalau kesana akan cari hotel lain .

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Croatia ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Slovenia ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday