Crepe Durian Paling Sedap Menggunakan 7 Jenis Tepung!!

7:46 PTG

Assalamualaikum rakan-rakan pengunjung yang disayangi.

Nampaknya paparan menu Crepe Durian ini merupakan paparan terakhir Amie sebelum Amie berangkat ke Tawau esok untuk menghadiri mesyuarat selama 3 hari bermula pada hari Isnin kerana menjunjung perintah Seri Paduka Baginda.  Sedih rasanya tinggalkan dapur kesayangan Amie ini.... huk huk hukkk... maklumlah Amie's Little Kitchen merupakan sahabat paling setia Amie, tempat Amie menumpahkan segala rasa, berkongsi suka duka, tempat kita saling tegur dan menyapa setiap waktu dan ketika, dan terlebih lagilah berkongsi menu walaupun hanya lauk-pauk rebus-rebus saja.
Wokey.... Amie tinggalkan Amie's Little Kitchen dengan Crepe Durian Paling Sedap Menggunakan 7 Jenis Tepung untuk rakan-rakan pengunjung ye!


Oleh kerana terlalu banyak paparan resepi Crepe Durian dalam blog masakan, Amie pun jadi bingung mana satu hendak diikut. Dari menggunakan sejenis tepung sampailah ke 7 jenis tepung... masing-masing ada keunikan dan daya tarikan yang tersendiri. Memandangkan dari hari ke hari fenomena Crepe Durian semakin melanda dunia masakan, jadi sedikit sebanyak turut menggoda Amie untuk mencubanya. Setiap kali bila berkesempatan ke kedai Amie akan beli jenis-jenis tepung yang Amie terbaca dalam internet.... dan akhirnya Amie terlebih membeli jenis tepung! Sampai 8 jenis tau.... tersasul beli tepung pau! Orang kata kalau masak gunakan bilangan ganjil, hasilnya lebih sedap.... (he he heheh sekadar mendengar petua orang dulu-dulu)  jadi kalau Amie gunakan 8, apa pula hasilnya? Baiklah Amie cuma bilangan yang ganjil yang katanya tersangatlah lazat!

Orang kata crepe, kita pun kata crepe tapi apa sebenarnya crepe itu? Kepada sesiapa yang suka makan crepe, tak kiralah crepe jenis apa pun, apa kata klik di http://sweetcrepes.blogspot.com/ untuk mengetahui serba sedikit tentang apakah itu crepe? Apa cerita di sebalik selembar crepe dan yang penting eloklah kita ketahui sejarah asal usul crepe walaupun kita tahu crepe itu lempeng!



Sejarah kulinari menyebut resepi crepe ditemui buat pertama kali di Perancis pada tahun 1930. Perkataan crepe adalah dari Perancis yang berasal dari bahasa Latin iaitu crispa yang bermaksud 'meringkuk'. Crepe tersebar di Amerika Utara dan Amerika Selatan. Crepe disajikan dengan diisi dengan pelbagai lapisan (toping) dari yang sederhana seperti gula halus, coklat chip, krim vanilla, keju, sayur-sayuran, daging dan kadang-kadang telur. Di Amerika, crepe dianggap sebagai sajian terlazat sebagai penutup hidangan manakala di Perancis pula, crepe disajikan sebagai hidangan utama. 



Apa yang membuatkan crepe begitu terkenal dan merebak ke seluruh pelosok dunia sehingga di mana-manapun orang boleh menikmatinya? Padahal dahulu, crepe hanya disajikan di hotel-hotel berbintang dan restoran-restoran ternama sahaja! Dikatakan bahawa keenakan crepe terletak dalam lembarannya yang nipis, unik, rangup dan lembut! Cara penyediaan crepe memang mudah jika mengikut prosedur yang betul dari proses adunan tepungnya, dan jenis kuali yang digunakan namun perlu berhati-hati sekiranya adunan yang disediakan kurang sesuai, crepe akan mudah melekat manakala jika kuali terlalu berminyak... crepe tidak akan menempel dengan sempurna!

Tapi, jangan risau! Banyak tutorial dan blogger masakan yang sentiasa bermurah hati dan sudi berkongsi tips untuk menghasilkan crepe yang mudah, enak dan lazat! Apa yang penting sudah tentulah sedikit usaha untuk mempelajarinya.


Inilah hasil Crepe Durian olahan air tangan Amie. Di rumah Amie, hanya Encik Suami dan si bongsu sahaja yang makan durian. Si bujang sulung dengan si bujang tengah memang tidak pernah makan durian. Entah apa sebabnya..... Bagaimanapun Amie hanya gunakan whipping cream sebagai inti, dan itu pun sudah diberi amaran.... jangan bubuh banyak, nanti tak ada yang mahu makan! He he heh.... itulah ceritanya isi rumah Amie, kurang berminat yang berkrim... jadi hasilnya tidaklah gemuk montel macam bantal gebu yang enak dibuat tidur kerana Crepe Durian Amie 3/4 isinya isi durian! Nak buat filling cream castard rasa malaslah pulak nak membuatnya walaupun sebenarnya taklah sesusah mana. Lain kali sajalah ye...

Panjang sangatlah bebelan Amie pasal Crepe Durian ini sampai lupa pula nak beritahu dari mana Amie dapat resepi ini. Amie gunakan resepi dari dapur Sheila SPICES JOURNEY dan katanya Sheila, dia dapat resepi 7 jenis tepung ini daripada REEN KHAN SHARIF. Alang-alang mengumpul sampai 8 jenis tepung, baiklah cuba resepi yang katanya malatoppsss ini! Minta maaf ye Sheila... Amie menderhaka sikit sebab tidak gunakan susu cair (bekalan terputus) sebaliknya Amie gunakan santan sebab terbaca entah di mana, boleh gunakan santan kelapa! 

Resepi : Crepe Durian 7 Jenis Tepung

Bahan-bahan:
3 sudu besar tepung Hong Kong
3 sudu besar tepung naik  sendiri
2 sudu besar tepung ubi kayu
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar tepung kentang
2 sudu besar tepung Super Fine
2 sudu besar gula icing
2 biji telur - buang tali pusat
1/2 tin susu cair - Amie gunakan santan kelapa
1 sudu kecil garam halus
3 sudu besar mentega yang dicairkan
2 cawan air
3 helai daun pandan  - Amie gunakan 1 sudu teh essen vanilla
sedikit pewarna hijau & kuning - Amie bahagikan adunan kepada 2 bahagian untuk warna hijau dan kuning.

Cara:
1. Satukan semua bahan dan kacau sebati dengan menggunakan whisker.
2. Simpan dalam peti sejuk selama 1 jam. Keluarkan dan kacau rata.
3. Panaskan sebentar kuali non-stick menggunakan api paling perlahan.
4. Masukkan adunan ke dalam kuali dan lenggangkan kuali supaya adunan tidak terlalu tebal atau terlalu nipis sehingga adunan likat dan biarkan hingga atasnya masak.
5. Tidak perlu terbalikkan crepe sewaktu mengangkat dari kuali.
6. Ulangi sehingga adunan habis dan biarkan crepe sejuk sebentar.
Sheila menggunakan kuali berukuran anggaran 20cm dan memperolehi lebih 20 keping crepe. Amie tidak sempat kira tetapi crepe berwarna kuning Amie dapat 11 keping. Oleh kerana adunan dibahagi 2, bermakna Amie mendapat lebih kurang 22 keping crepe atau lebih!
Oh! Dah siap buat lempeng, kita sediakan intinya pula. Oleh kerana whipping cream yang Amie gunakan sudah cukup manis (walaupun arahan di luar mengatakan boleh tambah gula jika mahu), Amie tidak mahu tambah apa-apa lagi. Untuk memudahkan kerja, putar sahaja whipping cream sampai kental! Habis cerita! Amie kurang pasti berapa ml Amie gunakan tapi anggaran satu cawan untuk diputar, itu pun sebab hanya guna sedikit masih banyak lebihannya kerana kuantitinya naik berganda.
Oh... Amie hampir terlupa! Sebelum itu lenyek isi durian mengikut tahap kehancuran yang disukai. Okey... lempeng sudah sejuk, isi durian sudah dilenyek semangkuk, whipping cream pun sudah mengental, marilah kita teruskan acara membalut melipat pula.
Mula-mula, bentangkan crepe dengan sempurna, jangan ada yang terlipat-lipat. Kemudian ambil sesudu kecil krim kental (kalau nak banyak bubuhlah satu sudu besar), kemudian letakkan isi durian dan tutup kembali atas isi durian tadi dengan krim. Tarik crepe dari kiri ke kanan, dan dari kanan ke kiri sehingga menutupi, dan lipat bahagian atas serta bawah crepe. 
Proses terakhir... terbalikkan Crepe Durian 7 Jenis Tepung tadi. Hasilnya seperti di bawah ini... dan juga yang di atas tu.... Jangan lupa, untuk rasa yang lebih enak, simpan dalam peti sejuk semalaman sebelum dinikmati tapi baru simpan 2 jam, habis kena baham!


Salam sayang buat semua! Jumpa lagi untuk beberapa hari kemudian... Assalamualaikum!

65 comments

  1. Wahhhh crepe ni ada 7 jenis tepung ye kak! WOW!!! Cantik ;)

    BalasPadam
  2. wahh kak amie..sedapp..ank zila pun kurang minat..zila ok jew:)

    BalasPadam
  3. phewittt!!!.. chomeynyer crepe dia.. :)
    dah ada tepung tu buh jerlah berapa jenis pun Amie.. kita yang buat dia, janji sodap.. hehehh.. tapi cantek gak no.8 tu.. kaya! kaya!..

    BalasPadam
  4. Amieeee.. sorriii.. yg comment nama fara :) tu tadi acc my daughter.. ter guna account dia.. hehehh.. main komen jer tak nengok kiri kanan pulak.. :)

    BalasPadam
  5. Asslmkum kak.
    Wah. . Yg ni 7 jenis pula. Yg 5 pun sue x terbuat lg. Mmg kn try jg. Sekurang2nya dah merasa membuatnya sendiri. :)

    BalasPadam
  6. sedapnya kak, saya masih belum dapat merasa durian crepe ni lagi, mmg kemas je nmpknya, mesti sedap kan

    BalasPadam
  7. assalam amie..memang acik angkat bendera putih menyerahkalah..tak sanggup nak buat kalau sampai 7 jenis tepung..
    amie memang rajin dan hasil pun cantik..

    BalasPadam
  8. Love2Cook Malaysia,
    Ya... guna 7 jenis tepung... rasanya pun sedap! Unik & menarik!

    Zila,
    Memang sedap Zila... tak hengat donia dah...

    Sheila,
    he he heh tak berani nak cuba 8 sebab baru nak belajar (belum yakin diri nih)... nanti lain kali beranikan diri guna maca2 tepung ye Sheila... terima kasih resepinya ye Sheila cayanggg....

    BalasPadam
  9. Sedapnya lah crepe aka lempeng aka ketayap durian nie..hmmmt. dengan kulitnya yang licin kalau telur dikupas tu aduhsss

    BalasPadam
  10. ibh_sue,
    7 jenis tepung tu guna sikit2 je Sue... tapi yang bagusnya, lain kali kalau nak buat resepi lain dah tahu ada keunikannya bila campur tepung2 tertentu....

    Aju,
    lamanya tak timbul....nanti dapatlah merasa crepe durian Aju...

    Acik,
    waalaikumussalam... tepungnya saja yang banyak jenis Acik, guna 2-3 sudu besar saja....dapatlah 20 keping lebih...

    BalasPadam
  11. Lolly,
    memang puas hati membuatnya... sebab elok je tak melekat, tak koyak....

    BalasPadam
  12. Cantiknya DC amie,7 jenis tepung...banyak tu.Mesti sedapkan akak belum pernah makan lg dc ni.

    BalasPadam
  13. salam kak amie..uiiii..manyak nye tpg...kak amie pun dh kena virus crepe duyan jgka dh...mmg best buat sendiri kn puas makan...:-)

    BalasPadam
  14. walllaaa..kt dapo sy tak cukup 7 tepungnya kak amie...anyway thanks 4 sharing! take care..

    BalasPadam
  15. assalam k.amie
    7 jenis banyaknya huhuu tak cukup 2 jenis lg tu nak buat
    akhirnya crepe ada kat dapur k.amie
    cantik licin je kan
    3 hari samalh kita 3 hari bermula esok tak dpt layan blog he hr

    BalasPadam
  16. Musim crepe durian Sekarang ni amie...Saya je x sempat nak buat lagi ♡

    BalasPadam
  17. Norzie,
    banyak betul godaan crepe sana-sana... alang-alang buat, pakai aje 7 jenis tepung..memang tak rugi, elok je kejadiannya...

    Sury,
    adunan tepun biasa saja Sury, jenisnya yang banyak ye... he he heh tak pe, lebih tepung tu nanti boleh wat resepi lain pulak..

    Ummiaisyah,
    he he heh tak cukup jenis tak apa... ni Amie dah telebih 8 jenis yang dibeli, tak berani pulak cuba 8 jenis tepung he he he ehh

    Mama Sara Nur,
    akhirnya sampai juga crepe di dapur Kak Amie ye...he he ehh
    sama-samalah kita cuti ye Mama Sara..

    BalasPadam
  18. Amie cayang...ummi singgah juga kejap walaupun dalam tempoh berehat seketika,resepi dc dengan 7 jenis tepung yang ummi tunggu2. Selama ni,memang ummi tertanya2-tanya, apakah 7 jenis tepung tu. Terima kasih Amie, terima kasih pada semua rakan2 Amie yang sangat murah hati berkongsi resepi. Dc Amie nampak sangat cantik, mabeles!!!. Ummi tumpang makan ye, hik!,InsyaAllah nanti ummi nak cuba, cayang Amie ketat2, mmmuahhh!!!

    BalasPadam
  19. Kasih,
    ada lebihan durian, dan asyik beli tepung berjenis2... jadi cubalah buat hari ni.. alhamdulillah, menjadi!

    BalasPadam
  20. Ummiross,
    alhamdulillah... sampai juga Ummi ye... memang berbaloilah Ummi, percubaan pertama Amie menjadi, walaupun crepe tak berapa gemuk sebab isi rumah kurang minat cream, tapi memang puas hati, crepe tu elok tak bermasalah! Cubalah Ummi...

    BalasPadam
  21. salam amie..
    mmg cantik n sweet npk crepe amie..
    ooh nk cuba..tp 7 jenis tepung..mesti cari dulu lh npknya..hihi.. TQ ya amie..:)

    BalasPadam
  22. kak...gambar cantik! tergoda tekak mas sudah hihi... byk betul tpgnya ye tp x kisahlah janji rasanya meletop hihiii

    BalasPadam
  23. Mama Saly,
    akhirnya gunakan 7 jenis tepung setelah tertangguh2 nak buat...memang puas hati walaupun percubaan pertama!

    Mas Sani,
    memang sedaplah Mas... dengan rasanya yang tersendiri!

    BalasPadam
  24. Assalamualaikum Amie,
    Akhirnya mengcrepe juga nampaknya Cikgu Amie kita ya, cantik kejadiannya tu Amie. Akak kat sini sampai lenguh2 satu badan asyik melenggang crepe disebabkan permintaan yang datang bertubi tubi hehehe, alhamdulillah rezeki......
    Nampaknya kita gengkan Amie, ada anak yang tak makan durian huhuhu....

    BalasPadam
  25. Wah dah sampai durian crepe dkt dapur kak amie,hehe....selamat sampai di tawau : )

    BalasPadam
  26. Wattie,
    waalaikumussalam.... melenggang-lenggang tu bagi exercise tubuh badan Wattie... biar slim gitu ha ha hahh..

    Evelyn,
    esok nak berangkat ke Tawau... balik mungkin Khamis, wah! nampak di FB tadi si kawan tu... Rahel hari ini pun buat crepe durian jugalah Evelyn!

    BalasPadam
  27. slm Kak Amie..
    QH pon nk try jugak nti crepe 7 jenis tpg ni..tgu mak dtg nti..nmpk kulitnya cantik n licin..

    BalasPadam
  28. Qasey Honey,
    memang hasilnya cantik Qaseh, kulitnya nipis je... tak mudah koyak tau!

    BalasPadam
  29. as salam kak

    saya kan tak sempat nak mengerip..dapat durian saya balun..dapat je saya balun..:)

    BalasPadam
  30. Mak aiiii.....smp 7 jenis tpg...jenuh le pastu proses nak menghabiskan stok tpg2 tu.hehe!!!!mmg kena bt gak ni nak tau betapa powernye crepe 7 tpg ni;)

    BalasPadam
  31. Tihara,
    Kak Amie pun sama.... tak dapat simpan durin, tapi akhirnya bila durian mula banyak berlonggok di tepi jalan... dapat juga buat!

    Rostina,
    alang-alang dah ada pelbagai jenis tepung....cuba buat saja ikut resepi, alhamdulillah menjadi!

    BalasPadam
  32. Salam kak Amie...wah sedapnya itu crepe durian..saya baru hari ni nak try buat sebab durian n whipping cream dah beli hehehe...tak tahu le jadi ke tak...;0...

    BalasPadam
  33. Salam dari Ayah dan doa semoga perjalanan untuk ke mesyuarat di Tawau baik, pergi dan balik. Dan yang dimesyuaratkan bermanfaat, untuk diri dan masyarakat.

    Ayah tak biasa dengar atau lihat crepe durian tu. Cantiknya lain, macam lipatan kain, untuk hantaran pengantin!

    BalasPadam
  34. salam amie...sya singgah sini...mmg sedap kan emie DC ni...persembahan yang sangat2 cantik..thumb up for u...:)

    BalasPadam
  35. guna 7 jenis tepung? wah! cantik jer crepe ni..dah jadi fenomena skrg kan? mcm tu ke sejarahnya..tq for the info ya amie.

    BalasPadam
  36. Salam mie. pagi tadi bundo buat crepe durian gak tapi paakai 4 jenis tepung ke. Ni 7? mesti sedap ni. Yang 4 jenis tu pun habis kena makan haha..

    BalasPadam
  37. Amy,
    kalau semua bahan dah jadi, in shaa Allah menjadi....kena melenggang adunan dengan lemah lembut ye...

    Ayah Temuk,
    alhamdulillah sudah sampai Tawau... sedang berehat di hotel, crepe durian tu macam lempeng aje Ayah, cuma isinya ada krim dan durian...

    Sya Kiffli,
    terima kasih Sya.... seronok melenggang crepe ni tapi kena sabar sikit sebab apinya paling perlahan...

    BalasPadam
  38. Whitecappuccino,
    ha... gitulah sejarah asal uslnya crepe... Amie cuba 7 jenis tepung, rasa dan hasil crepe memang berbaloi!

    Ibundo,
    4 jenis tepung pun sodap Bundo...yang penting kulitnya elok, tak cepat koyak, nipis je...

    BalasPadam
  39. Merata ceruk bercerita pasal Crepe terutama Crepe Durian. Saya tak pernah tengok lagi, apalagi merasanya. Nak buat, macam tak terbuat saja.
    Cantik Durian Crepe yang Amie buat, siap berikat reben! Menariknya.

    Selamat berkursus, Amie. Semoga selamat pergi dan selamat kembali. Jumpa lagi nanti ya....!

    BalasPadam
  40. Memang mcm bejanji pulak kita buat durian crepe kan kak...apa2 pun memang sedap kan...saya pulak suka guna resepi yg senang sahaja...len kali bole cuba gak guna resepi 7 jenis tpg ni...

    BalasPadam
  41. Hello Amie, wow! I love your crepe durians. They beautiful, and looks really sedap best.
    Saya da lama, lebeh 26 years have not eaten these crepe durians.
    I love the colours, the smooth texture.
    You are very good....
    Have fun and simpan satu lagu dalam hati.
    Lee.

    BalasPadam
  42. wahh...7 jenis tepung pulak..dah byk saya kumpul resepi crepe nie..tapi masih blom terbuka hati nak cuba..satu hari nanti saya pasti cuba...tq atas resepi crepe 7 tepung nie...

    BalasPadam
  43. sypun teringin nk mkn durian crepe... dah puas cari area Tokyo... tak dpt gk durian...sob3x

    BalasPadam
  44. Mana2 pun tgk ada durian crepe ....tak boleh jadi ni...

    BalasPadam
  45. salam kak,jangkitan durian crepes dah sampi ke sini ye..

    BalasPadam
  46. Salam Kak Amie..ya ya ya demam durian crepe sedang melanda para blogger diserata tempat..hu hu hu bilalah turn saya plak nak mencrepe...Durian dah 2 kali beli tapi lain plak jadinya....

    BalasPadam
  47. as-salam
    cantik durian crepe ni..guna 7 mcm tepung..

    BalasPadam
  48. Wow!! sampai 7 jenis tepung Amie. Kakak yg dua jenis pun tak terbuat lagi.

    Amie punya crepe ada reben mestilah lagi sedap hahaha...

    BalasPadam
  49. Azie,
    terima kasih... crepe yang Amie buat ni tak berapa montel sebab kurang bubuh krim, hubby & anak-anak kurang minat krim, nampak kempis sikit kan Azie...

    Rahel,
    memang kuat betul telepati kita ya Rahel... buat crepe pada hari yang sama tapi berselisih pulak hari ini ye, Kak Amie dari Lahad Datu ke Tawau, Rahel pulak dari Tawau ke Lahad Datu... tak dapatlah jumpa ha ha ha ahhh

    Uncle Lee,26 tak makan durian... apasal Uncle?


    BalasPadam
  50. Kak Sal,
    Amie pun dah lama nak buat, tiap kali ada durian terus masuk mulut, oleh kerana banyak resepi, sementara menunggu cukup duriannya, kumpul tepungnya dulu...

    FnF,
    alololooo... siannya dia... tapi nak buat macamana ye ... crepe durian memang sedap!(tambahlah nanges dia ye....)

    Fazian,
    memang mulanya tak mau buat, tapi dah saban waktu astik dijamu mata dengan crepe durian, akhirnya buat jugaklahhh... kena ngakulah... memang sedap!

    BalasPadam
  51. Rohah,
    tu laaaa.... sampai juga virusnya ke tempatku....

    Sue,
    mau tak mau akhirnya buat jugak sebab dah kena virus CD he he he ehh dah buat sekali tu sekurang-kurangnya tahulah cara & rasanya...

    Ady,
    terima kasih Ady, memang berbaloi guna 7 tepung ni...okey kejadiannya.

    Kakzakie,
    dari 1 jenis teping tak terbuat, 3 tepung pun tak terbuat jugak... dah berlonggok segala jenis tepung akhirnya sampailah serunya nak buat he he he ehhhh

    BalasPadam
  52. ehem..mama tak pernah makan durian crepe ni lagi..hu2x.. thanks atas perkongsian resepi..selamat bermesyuarat amie.. ;)

    BalasPadam
  53. Aslmkum Amie.
    Cantik crepe Amie ni. Mcm2 resepi crepekan ada....tp 7 jenis tpg ni, ada tpg yg tak da kat Cairo ni.
    Slmt bermesyuarat Amie.

    BalasPadam
  54. comelnya crepe durian kak amie...saya tak sempat nak buat lagi....

    BalasPadam
  55. Assalam amie, selamat berkrusus ya, mmg demam crepe ya la ni, kita pun lum cuba lagi ni, tgk banyak sangat resipi tak tau mana satu nak di cuba yg pasti nak juga buat tu hehe, cantik mulus je kulit crepe tu amie

    BalasPadam
  56. Tq Amie 4sharing & pencerahan-kuih ketayap ropenya 'crepe' ni..he..he..

    BalasPadam
  57. in shaa Allah..ada msa nk try lah..hihi

    BalasPadam
  58. lupa pula nk tya..yg telut buang tali pusat tucm mana..
    xbpa paham la kak

    BalasPadam
  59. salam kak....saya minta izin copy paste resipi akak ni yer...
    first time nk buat...

    BalasPadam
  60. salam kak, nk guna sudu besar mn tu? hehehe, baru nk try ni, mcm2 saiz sudu ada, kg slh, xmjd pula

    BalasPadam
  61. Mama Aini,
    ada masalah tau kalau dah buat crepe durian ni... buat sekali nak buat lagi he he heh.

    Mamasya,
    waalaikumussalam... suka2 saja Mamasya cuba guna 7 jenis tepung, tapi seronoklah sebab kulitnya cantik !

    MP,
    kalau datang rajinnya tu nanti terbuat juga MP he he heh

    BalasPadam
  62. Rosa,
    waalaikumussalam... betul tu Rosa, banyak pilihan sampai tak tau nak cuba mana satu, akhirnya cuba 7 jenis tepung, hasilnya memang berbaloi!

    Qasehnya Rania,
    tali pusat tu ada dekat telur telur, bentuk kecil bintat tu..

    Che Siti,
    silakan...mudah-mudahan menjadi.

    Nur d_creative,
    sudu besar tu kakak guna sudu makan.

    BalasPadam
  63. Crepe Suzex di cipta dari menu restaurant fine dining (5star)asal france..dapat kat org Hong Kong dibuat nya crepe durian :),maka popular lah durian crepe ni :)

    BalasPadam
  64. salam kak amie..mohon izin copy resepi ni ye..sgt3 terbaik persembahannya..hebatt..tumbs up 4 u kak amie..thanks..

    BalasPadam
  65. Banyak modal sy keluar beli 7 jenis tepung ni, Kak Amie, tapi sekali jer la buat, hihi

    BalasPadam

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Croatia ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Slovenia ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday

Subscribe