ADSENSE

Selasa, 15 Januari 2013

Soto Ayam

Assalamualaikum.
Hari ini Amie kongsikan resepi Soto Ayam. Cerita tentang Soto Ayam sememangnya panjang lebar! Ada beberapa pesanan Bonda kalau ingin sediakan Soto Ayam yang sedap. Kata Bonda, jangan berlebihan gunakan rempah terutamanya rempah lima sekawan itu! Cukuplah sekadar ambil bau sahaja, katanya lagi. Untuk lebih selamat, kentang yang hendak dibuat pegedil hendaklah digoreng, dan ini memang Amie selalu amalkan setelah mendapati hasil kentang rebus adakalanya pecah ketika digoreng. Jadi, Amie tidak mahu ambil risiko itu lagi. Cuma satu yang Amie tak boleh ikut pesanan Bonda, buat taugeh sendiri.... itu yang jarang sekali untuk lulus tapisan keutuhan! Ada sahaja yang tak kena kalau nak buat taugeh yang berekor pendek! Memang taugeh ekor pendek lebih sedap, lemak dan rangup tapi nak buat macamana kalau asyik tak menjadi. Akhirnya Amie gunakan taugeh ekor panjang saja!


Sudahlah cerita Soto Ayam memang panjang lebar, nak menyediakan pun mengambil masa yang bukan sedikit tetapi kita boleh atur waktu untuk memenuhi selera kita. Misalnya, nasi himpit boleh dimasak lebih awal. Kacang tanah, bawang goreng, suhun juga boleh digoreng dahulu dan simpan dalam bekas kedap udara. Sebenarnya senang saja untuk selesaikan masalah ini dengan membeli siap Soto Ayam di mana-mana gerai. Di tempat sendiri memanglah mudah, dan Amie sendiri suka beli di pasar malam atau gerai Wak Suparman di Kampung Bukit Cheraka, tapi bila duduk jauh begini memang kena ringankan tulang kaki dan tangan untuk memenuhi selera!


Alhamdulillah! Anak-anak suka makan soto hasil air tangan Amie terutama pegedilnya tu! Okey, Amie perturunkan resepi Soto Ayam yang biasa Amie dan keluarga Amie buat. Untuk anak cucu akan datang, inilah resepi keluarga kita yang didatangkan dari Kampung Bukit Hijau.

Resepi : Soto Ayam
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan -bahan:
1 kg ayam - bahagian dada
3 kampit ketupat - rebus melebihi 90 minit - angkat, toskan, sejukkan dan potong kiub
1 cawan kacang tanah - goreng
1 mangkuk taugeh - (sebaik-baiknya tunas kacang hijau - buat sendiri lebih baik)
150gram soon - goreng dan toskan
bawang goreng
hirisan daun sup

Bahan tumisan untuk kuah soto:
1 sudu makan lada putih - tumbuk
3cm kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
garam /perasa pilihan
2 liter air 
minyak untuk menumis

Bahan kisar:
1 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
10 biji bawang merah
5cm bonggol pokok sup
5cm halia
5 biji buah keras
1 sudu makan biji ketumbar
1 sudu teh jintan putih
1 sudu teh jintan manis

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar sehingga naik bau.
2. Masukkan semua rempah seperti kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, dan buah pelaga kecuali lada putih tumbuk.
3. Masukkan ayam dan balik-balikkan hingga layu.
4. Masukkan air secukupnya dan biarkan mendidih.
5. Masukkan lada putih, garam dan perasa pilihan. Tutup periuk dan perlahankan api.
6. Apabila ayam telah masak, angkat dan toskan.
7. Biarkan sup terus direnih dengan api paling perlahan.
8. Goreng ayam hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan minyaknya.
9. Carik-carik isi ayam dan masukkan tulang ayam tadi ke dalam sup / kuah yang sedang direnih.

Cerita tentang kuah soto sudah selesai. Kita sambung cerita tentang aksesorinya di bawah pula.



Kita cerita tentang pegedil pula. Ada sesetengah orang panggil pergedil, ada pula yang sebut bergedel!

Bahan-bahan:
6 biji kentang - kupas dan potong baji menjadi 8
3 tangkai daun sup - hiris
1/3 cawan bawang goreng
1/3 sudu lada putih
1/3 cawan udang kering - tumbuk (tak bubuh pun tak apa)
garam / perasa pilihan
1 biji telur
minyak

Cara:
1. Goreng kentang hingga masak dan toskan minyaknya.
2. Lenyek kentang hingga hancur - Amie tumbuk dalam lesung.
4. Gaul kentang lenyek bersama daun sup, lada putih, udang kering, dan garam / perasa pilihan.
5. Bulat-bulatkan adunan kentang dan leperkan ditepinya sedikit.
6. Pukul telur dan celup begedil tadi ke dalam telur sebelum menggorengnya.
7. Gorenglah hingga masak atau berwarna kuning keemasan.


Cerita pegedil sudah selesai! Oh... ada lagi....
Tak lengkap kalau tak ada sambal kicapnya! Terlupa pula nak fokus gambar sambal kicap tadi. Sebenarnya, ikut tradisi orang kampung kami, tak ada sambal kicap dalam hidangan Soto Ayam, sebaliknya sambal cili padi yang dikukus atau direbus tanpa kicap! Di gerai Wak Suparman, dari Amie kecil dulu sampailah usia hari ini, belum ternampak mereka jual soto dengan sambal kicap kecuali cili padi warna hijau yang dimasak! Tapi, tak apalah... selera kita sering berubah mengikut suasana. Amie sediakan sambal kicap seperti biasa.

Bahan untuk sambal kicap:
15 biji cili padi
3 biji bawang putih - pilihan
4 sudu kicap manis - Habhals (Kicap Cap Kipas Udang)
3 sudu kuah soto
3 biji limau kasturi - ambil jusnya
garam / perasa - pilihan - oleh kerana sudah gunakan kicap Habhals yang sudah cukup rasa, tak perlulah bubuh apa-apa perasa lagi

Cara:
1. Tumbuk cili padi bersama bawang putih - jangan terlalu lumat
2. Gaul rata bersama kicap, kuah dan jus limau kasturi.
3. Jika kurang rasa, masukkan garam dan perasa pilihan.



Dulu anak-anak tak berapa suka makan Soto Ayam terutama pegedil kentangnya tu... jenuhlah Amie menghabiskannya! Tapi lama-kelamaan berebut-rebut pulak bila ada hidangan pegedil kentang bersama Soto Ayam. Oh ya.... banyak membebel petang ni, lupa nak jemput makan Soto Ayam. Jemput semua.... ambillah mana-mana bahan soto yang digemari, kemudian tuangkan kuahnya yang masih panas, lepas tu jangan lupa sambal kicapnya tu...! Bismillah...

39 ulasan:

hazila berkata...

Favourite saya ni. Nak buat cam rasa malas je. Nanti saya hulur mangkuk tingkat boleh?

Salami Simon berkata...

Hazila,
memang betullah Zila... Amie pun nak buat maas tapi asyik tertangguh nak buat, teringin nak makan... akhirnya terbuat juga he he hehh
Nanti Amie isi mangkuk tingkatnya ye...

faa.rosli berkata...

faa suka suun goreng tu...

zila norazila berkata...

salam kak amie,
mmg dah lama x makan soto..buat sendiri pun jarang jgk..sedapnya kak..zila mintak brgedil tue yer..:) sedapp

may agumo berkata...

sedapnya.. bila lah may nak jd rajin mcm kak amie ni.. may suka sgt mkn soto ayam ni tp nak buatnya tu yg haish.. hehe..

ummiross berkata...

Bestnya, nak semangkuk Amie, hihi..

Amie berkata...

Faa,
memang suun tak tinggal...

Zila,
Kakak pun dah lama sangat tak buat soto, dah lebih setahun... tapi sebab teringin, akhirtnya buat juga!

May,
seronok kalau masak ramai2 ni May sebab banyak aksesori yang nak disediakan.

Ummiross,
boleh Ummi... nanti Amie siapkan semangkuk panas ya!

Rohah berkata...

kak..pingin mangan..piye ki??

Cheq Sue berkata...

tengok aje dah terliur, nak buat memang malas, makan sorang aje pun, nak beli payah nak dapat. aduh seksa sungguh kak amie tau

adda syuhada berkata...

bestnya soto ayam..kalau adda mmg akan hirup kuah tu smpai licin la..

tun_telani berkata...

terbaik! tun suka mkn soto..pastu letak bergedil byk2. hihi.. sedap! ni menu wajib time raya kt umah in-law tun.

Amie berkata...

Rohah,
ayuk toh.. teko reney mangan bareng2...

Cheq Sue,
aduh kesiannya dik Sue... datang sini mdik oi... banyak Kak Amie buat ni, boleh panaskan lagi kuahnya tu he he ehh.

Adda,
memang kuahnya tu yang buah soto jado sedap... dan juga sambalnya!

Tun Telani,
samalah kita ye... hantu begedil..lebih begedil dari segala aksesori soto yang ada!

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, susah nak cari set soto mcm ni, kalo yg jual pun tak lengkap. Saya suka mkn soto yg lengkap dgn kacang, pegedil dan suun goreng tu mmg best. Nak mmbuat tu yg tak rajin hehe

ummiaiman berkata...

Wah...nmpak soto yg cukup sempurna bahannya. ..mesti sdpnya...mknn kegemaran saya ni... salam perkenalan : suteraungu87.blogspot. com

JaSSNaNi berkata...

assalamualaikum amie..
thanks rajin singgah umah saya.. sori sebab jarang2 dapat blogwalking sini ye.. jangan majuk plak.. mak dok dlm pantang ni bizi sket lah.. hihihi.. tido ikut time anak kecil skrg ni.. hehehe..
>> soto nani tak penah buat.. so far kalau ada org hidang time raya, or adik nani sorang kat kampung tu, mmg rajin wat soto.. sampai skrg ni nani tak pandai wat begedil.. percaya tak? HAHAHAHAHAH..

Amie berkata...

Rosa,
waalaikumussalam... betul tu, kalau nak lengkap memang kena buat sendiri.

Ummiaiman,
salam kenal... alhamdulillah memenuhi selera sekeluarga.

Jasnani,
alahai Nani... jalan2 pulak tengah berpantang, elok2 blogwalking, banyak2 berehat no...

Mas Sani berkata...

akakkk... ada lag x tu? nak semangkuk...peberet kami tu...sedapnya..lama sungguh x buat soto.
Bergedil memang lagi sedap kalau kentang tu kita grg dulu n memang itu caranya mama mas ajar hehe...
best tau buat taugeh sendiri, dlm masa 3 hari je dh boleh makan :) Takpe kak lepas ni cuba buat lagi ye...

Delima Zamrud berkata...

Isk isk isk D5 suker sgt mkn soto nie Amie terliur sgt2 tgk gambar nie, kalau ler umah dekat dah lama D5 minta bang semangkuk hehhehe :D..

Sonia ~ Nasi Lemak Lover berkata...

Kak Amie, terima kasih banyak banyak kongsi recipe ini. Saya pasti nak cuba recipe awak selepas tahun baru Cina. Kita suka sangat soto ayam , anak Saya pasti gembira kalau Saya buat ini..

Sonia ~ Nasi Lemak Lover berkata...

Oh ya, kalau Kak Amie tahu macam mana nak tumbuh taugeh pendek, boleh tunjuk ajar saya. Dulu makan taugeh di kampung Saya, suka sangat .

Nooriah Abdullah berkata...

Aduh Amie terliur sudah tengok ni soto ni tapi mmg banyak songeh jugak kan macam2 kena buat pegedil lah sambal kicap lah huh kena tunggu mood rajin ni

Zaitun berkata...

Sedapnya...makanan kegemaran... kak Zai C&P ya tq.

whitecappuccino berkata...

alahai.. bila mkn soto tak sedar perut sakit..sukaaa sgt2!

Gee® berkata...

Aduhai...terlior dibuatnya... dh lama tak mkn soto ayam tp mood tk berapa rajin...

Asyifa Mustaffa berkata...

Sedapnya nmpk soto pagi2 nie......

Sy klau buat msti tetinggl begedilnya kak....hehe....

Sonia ~ Nasi Lemak Lover berkata...

Kak Amie, Terima kasih banyak banyak sudi tunjuk ajar macam mana nak tumbuk taugeh pendek..Ada satu soalan nak tanya-9. Bila sudah pecah kacang hijau, keluar tunas dan tumbuh ekor dalam masa 2-3 hari bolehlah dimasak / digunakan.
- tumbuh ekor di sama bekas atau tumbuhnya di tanah?

Choco Ani berkata...

Kak Amie.. walau ketinggalan keretapi Ani tetap nak komen sebab lama nya tak makan n buat soto ;D hahaha .. soto kak Amie memang menggamit selera.. aduhai... thx kak amie atas perkongsian resepi nya

Melly Octaviana berkata...

masih ada kah sotonya kak Amie sayang..lapar lah tengok nya.. slurrp

Shiela berkata...

Amie.. nak tumpang semangkuk.. ngences ni.. :b

Chik Mimi berkata...

kak Amie terguda dengan soto akak nak tumpang sekaki lah

Mamasya berkata...

Aslmkum Amie.
sedapnya....kalau soto mmg tak pernah jemu....favorite kami sekeluarga..dlm sebulan tu pasti 1-2 kali buat. betul petua yg ibu Amie bgtau itu...soto jgn lebih rempah akn mmg kurang rasanya bila dimkn. dan kentang pegedil goreng lagi elok...tak pecah.

CT Delima berkata...

As'salam Amie

rindunya untuk singgah kesini. hidangan yang sangat memukau mata, jiwa dan tekak hahaha. kegemaran kami sekeluarga, semalam baru buat kuah soto tapi makan dengan nasi impit saja. cantik gambar2 Amie sekarang..Tahniah dari CT..muahhh!

Qasey Honey berkata...

belera tgk soto ayam kak Amie..cukup semuanya...QH pon ade jugak wt tp versi pnya je..nti QH share resepinye kt blog..:)

Amie berkata...

Mas,
itulah akibatnya... dulu masa tinggal bersama keluarga malas nak belajar masak, bila dah duduk jauh terpaksalah telefon Bonda, dah jadi mak budak pun masih tak lulus lagi buat pegedil he he heh tu taugeh ekor pendek tu kalau Bonda buat mesti menjadi, kalau kakak buat kadang2 tak jadi!

Delima,
sedapkan makan soto ramai-ramaikan Delima... tapi seronok lagi kalau buat ramai-ramai he he ehh.

Sonia,
silakan... harap tips buat taugeh yang Amie post di dapur Sonia akan membuahkan hasil.

Amie berkata...

Kak Nooriah,
tu laa pasalnya kak... kalau dah teringin sangat barulah gagahkan diri dan kuatkan semangat untuk buat soto!

Kak Zaitun,
silakan kak...

Whitecappuccino,
betul tu... kadang-kadang Amie pun tak sedar diri makan bermangkuk-mangkuk sampai perut penuh sendat!

Amie berkata...

Gee,
memang kena ada mood rajin kalau nak sediakan bahan-bahan soto yang lengkap, kalau tidak... tak puas makan rasanya kan Gee.

Asyifa,
dulu selalu sakit hati bila buat begedil adakalanya pecah bila digoreng, tapi bila sekali Bonda nampak cara kita buat tu, terus ditegurnya, jangan rebus, goreng!

Choco Aini,
syukurlah akhirnya tertunai juga keinginan makan soto setelah terpendam sekian lama!

Amie berkata...

Melly,
habis sudah sayanggg... kena buat lagi kalau Melly pingin jamu selera!

Sheila,
jom Shiela... slurrpppp!

Chik Mimi,
boleh Chik Mimi...

Amie berkata...

Mamasya,
waalaikumussalam... he he ehh petua orang tua-tua memang selalunya menjadi ye Mamasya, alhamdulillah!

Che Ct,
waalaikumussalam.... tak apa Che Ct, yang penting memenuhi selera!

Qasey Honey,
ada penderhakaannya juga tu QH...terutama tang sambal kicapnya tu he he heh.

Norzuryati Mohamad Basir berkata...

Makanan kegemaran saya..tapi x penah confident nak masak sendiri..
tapi, tgk resepi ni macam simple je..nak try la..harap2 menjadila..hehe

Jemput ke blog saya

http://norzuryati.blogspot.com

~ perkongsian tentang kisah hidup, anak2, aktiviti seharian, tips kesihatan, kecantikan dan lain2..

Moga dapat manfaat daripadanya..insyaAllah..