ADSENSE

Isnin, 16 April 2012

Lawar Terung & Ikan Kembung Selar Panggang Sambal Belacan

Selamat petang semua. Jom cuba resepi Lawar Terung dengan Ikan Kembung Selar Panggang Sambal Belacan sebagai hidangan makan malam.Dulu, jiran sebelah rumah suka hantar lauk Lawar Terung, tapi Amie sendiri tak pernah buat. Bila teringin makan, tak pula jiran hantar.... he he hehh tak tahu malu betul Amie. Amie terjumpa resepi Lawar Terung ini dalam Buku Masakan Chef Terkemuka Ismail Ahmad, Kuisin Warisan Melayu. Walaupun pertama kali buat, dan sudah banyak kali makan Lawar Terung sebelum ini, tapi hasil air tangan sendiri memang sangat sedap! Ini bukan pasal masuk bakul angkat sendiri, tapi memang betul-betul sedap! Tak percaya? Jom cicipi Lawar Terung di bawah ini...


Resepi : Lawar Terung
Sumber :  Buku Masakan Chef Terkemuka Ismail Ahmad, Kuisin Masakan Melayu

Bahan-bahan:
2 batang terung panjang - Amie gunakan terung taiwan
1 labu bawang besar - hiris
5 tangkai cili padi - hiris - Amie gunakan cili merah & hijau
250ml pati santan - Amie perah menggunakan air masak
1/2 sudu teh air limau kasturi
garam secukup rasa - Amie bubuh sedikit gula

Bahan kisar halus:
3 tangkai cili merah - Amie gunakan cili padi
3 tangkai cili kering - Amie tidak bubuh
3 sudu udang kering - rendam dan toskan

Cara:
1. Panggang terung di atas bara api sehingga masak - Amie panggang atas kuali.
2. Kupas kulit terung, potong isinya dan biarkan sejuk.
3. 1 sudu teh lada hitam.
4. Bubuh bahan-bahan yang dikisar ke dalam mangkuk. Tambah hirisan bawang besar dan cili padi, pati santan, air limau kasturi serta garam dan gula. Kacau rata-rata. 
5. Masukkan isi terung dan kacau hingga sebati. Hidangkan dengan segera.

Catatan Chef:
Terung boleh digantikan dengan:
1. Jantung pisang yang sudah dicelur sehingga lembut, atau
2. Daging yang direbus dan dihiris nipis-nipis serta dipanggang di bawah gril di dalam ketuhar pada suhu 160 darjah C selama 10 minit, atau
3. Buah mangga bacang muda yang dikupas dan dimayang halus-halus, atau
4. Timun yang dihiris-hiris.

Kebetulan Encik Suami pulang dengan ikan kembung selar yang masih segar, jadi Amie terus panggang. He he hehh... kelmarin buat sambal belacan lebih untuk dimakan bersama Laksa Kelantan. Jadi lebihannya itu Amie bubuhlah atas ikan.


Wokey..... masa untuk Amie merehatkan diri. Jumpa lagi. Salam sayang dan ceria selalu. Terima kasih di atas setiap kunjungan anda!

49 ulasan:

rahel berkata...

Kak Amie,tak dpt ikan pun takpe..yg penting dapat mkn lawar terung...enak banget tu..

Nuwairani Ismail berkata...

lawar ikan tu nani pernah makan. tapi lawar terus ni belom pernah lagi...menarik!

EmbunRosaliza berkata...

assalam amie, ptt la rasa mcm pernah dgr nama lawar ni, bila baca last sekali, baru teringat lawar jantung pisang. menarik resipi ni, nmpk sedap la amie

Melly Octaviana berkata...

Kak amie, melly belum pernah makan lawar terung, bagi yah semangkok ,mau coba juga..hehe

zila 4ever berkata...

salam kak amie..lawar terung tue x pernah rasa lg..biasanya terung tu masak sambal jer..atau goreng cmtu jew..bole cuba nie kak..pasti sedappp..

mama sara nur berkata...

K.aMIE ni selalu mengoda dgn menu2 yg lazat2 he he

KuNanGKuNanG berkata...

cam best je lawar terung tu...

Yana Shaiful berkata...

Salam K.Amie..yana xpnh mkn lg lawar terung nii..kna cuba lah..mst sedap mkn pulak dgn ikan bakar+sambal belacan..:-)

Nieza berkata...

Assalam kak Amie, menu akak ni sedapla..lapar jer masuk dapur akak ni tau..hehe saya byk hari tak msk lauk pauk bz jer dgn kepala pun ting tong sibuk dgn xtvt luar jer sekrng ni.

norlieharumaini berkata...

amie.. kecur mulut...

Amie berkata...

Rahel,
memang sedap Rahel, tapi nak bakar terung tu... tak ada dapur arang.

Nani,
lawar ikan pun Kak Amie biasa makan dan buat, yang ini baru sekali ni buat sebab dah lama jiran tak hantar ha ha hahh

Rosa,
tak rugi mencubanya Rosa, lain kali Amie nak try pulak yang gunakan jantung atau daging.

Amie berkata...

Melly,
boleh, Kak Amie bagi semangkuk.. pasti habis sampai kuahnya sekali sebab kuahnya bikin enak banget!

Zila 4ever,
memang tak banyak resepi yang sedap kalau guna terung, tapi lawar terung memang sedaplah Zila!

Mama Sara Nur,
tergoda ye... marilah datang ke rumah Kak Amie he he heh

Amie berkata...

KunangKunang,
memang best!

Yana,
boleh cuba, ringkas sahaja penyediannya... cuma terung itulah yang kena bakar sampai masak supaya lembut.

Nieza,
sama-samalah kita nikmati kesedapnnya ye Nieza biarpun hanya sekadar menjamu mata he he heh

Amie berkata...

Norlie,
laaaa... iye ke... marilah makan sama Nor.

dapurmerahibu berkata...

Salam kunjung balas kak amie,tq follow blog dilla yg tak seberapa tu...heheheheh.dilla tak penah lg mkn lawar terung ni...NeXT time boleh cuba ni...nk rasa.

Ilhamkreatif berkata...

Salam Amie..Iza lum pernah rasa lawar terung..nampak sedap je...

Mamasya berkata...

Salam Amie.lawar ni belum pernah buat lagi....wpun resepinya dah beberapa kali tengok.nampak sedap pula Amie hidangkan....tambah mkn dg ikan kembung panggang...

myda_ahmad berkata...

bestnye kalau dok kt sebelah umah kak Amie...hari2 dpt bau masakan Kak Amie,x dpt mkn pun x pe,janji dpt bau pun dh cukup!....

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

SAlam Kak Amie tak tahu nak komen apa.. sebab nampak sungguh menyelerakan.. terbayang-bayang makan nasi panas-panas dengan semua lauk di atas tu..... sampai laa.... terbayang2 mintak2 mimpi lauk tu laaa malam ni heheee

Aju Mohit berkata...

Sedapnya kak, mcm2 menu berlainan Akak masak seronoknya ;)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

lawar tue apa ekkk akak???
soklan yg agak jakun nie???

maya amir berkata...

lawar terung tu x penah makan..selalu saya buat masak sambal jek..wahh! boleh try ni:)

Anum berkata...

sedapnya sis
hi sis salam perkenalan ..
anum follow sis gak

tun_telani berkata...

salam kak amie.. sedapnyer! tun kalau terung2 ni mmg laju makannyer.

Kakzakie berkata...

Baru hari ini kakak dengar resepi "Lawar" ingatkan cantik. Tapi bila baca baru tahu dah rasanya memang cantik pun hidangan yg amie buat. Tergoda!!

izahdaut berkata...

lawar terung ni kalau kat kg saya dipanggil pencup terung. tapi simple jela.. tak banyak sangat bahan cume bahan asas tu sama.. mmg besttt

Mas berkata...

1st time mas makan kat rumah MIL
mulanya pelik gak sbb just buh santan then terung tu dipanggang n buh cili padi yg dh diblender, gaul2 dan mkn dgn nasi.
bila dh rasa....ummm sedap juga :)

quinnie berkata...

slurp!!! sedapnya kak amie..nak yg lawar tu...saya memang leh lupa diri kalau makan lawar ni...kat sini panggil apa ye...tak tau nama..hahhaha..tapi memang suka kuah santan cam gini..lepas tu nak buat cicah ngan ikan bakar pun sedap ni kak..huhuhu

kakna berkata...

bila tenggok ni.. teringat dekat ayah kakna.setahu kakna ayah selalu suruh buat ni dengan timun.tak tahu terung pun boleh juga.

Hanis Azla berkata...

kena betul gandingan menu tu.. dah telan2 liur ni.. he..he.. tak pernah makan lawar tu.. tp tgk dari resespinya dah tahu.. sure sedap tu.. nnt2 boleh cuba..

Asmara berkata...

tak pernah mkn masakan lawar ni.menarik kan!

Ucu Faridah berkata...

x pernah lagi mkn lawar terung...tapi kalau terung bening tu selalu dicicah pulak dgn sambal belacan cair....hihihi..
kalau nk buat lawar terung rasanya kena tanam pokok terung kot..baru menjadi...

Wani berkata...

salam kak amie.. wani dah jarang benor dah masak bab2 terung ni .... memang perut ahli rumah ni semua x blh nak makan ... sebab semua ada masalah sama kembung perut .nampak sedap resepi ni /// huhu ..rindu pulak dekat terung

HALAMANKU berkata...

Salam .. wah kak Amie sungguh terliur melihatnyer.. kak semua sedap2 erma masuk list nyum2 tqvm syer menu yang sedap2 tu he he he

Werdah berkata...

Salam Amie

Kak werdah da follow.. terima kasih...

Nens Collection berkata...

sy xleh makan terung..huhu..
tp sedappnyer ikan selar bakar tu..
kalo ade air asam lagi best kan..;)

Izan Ishak berkata...

tak pernah lagi masak terung camni. mesti sedap nih.. alahai... terliurlah kak amie...

Amie berkata...

Dilla (Dapurmerahibu),
boleh cuba... memang sedap!

IlhamKreatif,
sedap tau Lawar Tetung ni... kena cuba dulu, baru tahu...

Mamasya,
sedapnya ni kalau makan waktu tengahari... nak pedas lagi, buat sambal belacan, cukuplah tu dengan ikan panggang!

Amie berkata...

Myda,
dapat baunya pun boleh kenyang kan Myda he he hehh

Shahriah,
jangan mengigau sebut pasal tetung udah leee he he hehh

Aju Mohit,
suka masak Aju, buatlah mana yang boleh.

Amie berkata...

Maya Amir,
masak sambal pun sodap! buat lawar laaagiii sodap he he heh

Anum,
selamat datang ke dapur Kak Amie.

Lady Ayu,
tak tahulah nak jelaskan apa bendanya... tapi nama menu itulah hihihiii

Amie berkata...

Tun Telani,
memang laju kalau kena gaya masaknya ye Tun.

Kak Zakie,
jom makan sama Kak Zakie.

Izah,
ooo pencup ye... memang sedap, ringkas saja cara penyediaannya.

Amie berkata...

Mas,
memang sedap Mas, kuahnya tu yang sedap!@

Quinnie,
dulu kakak tak tahu apa namanya, kalau jiran bagi, makan saja, ni yang kakak buat sebab terjumpa dalam buku resepi, namanya Lawar Terung, jadinya panggil dia lawar jugalah he he heh

Kakna,
dengan timun pun boleh, tapi belum fuba lagi, satu hari nak cuba buat juga.

Amie berkata...

Hanis,
memang sedap dik!

Asmara,
menariknya sebab macam-macam boleh ditemui dalam dunia masakan!

Ucu,
apasallah nyusahkan diri tanam pokok terung, kan lama kena tunggu dia berbuah, petik aje di pasar he heheh

Amie berkata...

Wani,
ada sesetengah perut tak boleh terima terung, alhamdulillah perut kakak boleh terima he he heh

Halamanku,
silakan, pilihlah menu yang disukai...selamat mencuba.

Werdah,
terima kasih sudi datang ke dapur kak Amie.

Amie berkata...

Nens,
tak makan terung tak pe, kembong ke? tapi banyak lagi yang boleh kita makan ye he he hehh

Izan,
memang sedap Izan. Cubalah....

idazs berkata...

wahhh, sedapnya ikan tu...
lawar terung tak pernah makan lagi. boleh cuba ni.

Salam kenal kak :)

Amie berkata...

Idazs,
terima kasih sudi datang dapur kak Amie.

Khairunnisa' berkata...

Masuk-masuk blog ini, terus terliur. Tak baik tau :P Hehe. Le sigh, so many recipes I want to try, but so little time!

Nisa'

hana berkata...

jakun tak penah denga apatah lg merasa.... nak cuba jugak lah! thanx kak....