Jalan-Jalan Cari Makan di Tawau

10:13 PTG

Anak-anak malaslah pulak ikut kami keluar jalan-jalan di sekitar Tawau. Fuad & Fairuz lebih suka lepak dalam bilik. Amie & Encik Suami saja yang meronda. Kami masuk ke Pasar Gantung, beli sepasang telekong dan beberapa helai kain alas meja, selepas itu cari tudung di beberapa buah kedai berhampiran. Encik Suami ajak minum air kelapa muda... tapi Amie asyik terbayang sayap ayam panggang di gerai-gerai yang bersusun bersebelahan dengan Pasar Gantung.


Dalam hati memang dah pasang angan-angan nak beli sayap ayam panggang sebelum balik ke hotel!



Tapi sebelum itu temankan Encik Suami minum air kelapa muda di tepi laut. Amie sempat sedut air kelapa pandan dan makan isinya sekali! Wadeeehhh... penuh rasa perutku!



Kami jalan-jalan di tepi laut berhampiran Jeti Tanjung.


Sempat menyaksikan mentari senja yang beransur-ansur kembali ke tempat peraduannya.



Dan... akhirnya, dapat juga sayap ayam panggang idaman!



Sesiapa yang pernah berkunjung ke Tawau pasti tidak dapat melupakan keenakan sayap ayam panggang bersama kuah pencicahnya yang lazat, cukup rasa masam, manis, pedas... mmmmm Amie tak pernah temuinya di mana-mana walaupun seringkali menikmati hidangan yang sama di Kundasang, Kota Kinabalu, Tanjung Aru  hatta Lahad Datu!


Cukuplah jalan-jalan cari makan di sekitar tempat penginapan kami di Belmont Marco Polo Hotel. Kami ada murtabak Jawa, nasi goreng, sate ayam, lontong.... sayap ayam panggang!



Selamat berehat!

12 comments

  1. Salam k.Amie, cantiknya senja berlabuh di Jeti Tanjung...suasana sungguh romantik :)

    BalasPadam
  2. asyik berjalan jer kak amiee bestnya // boleh la lepas2 stress... :))suka tengk gambar matahari terbenam tu ...

    BalasPadam
  3. saya pun suka jln2,tgk tmpt org...kemudian abadikan sbg kenangan....

    BalasPadam
  4. lama sy x pegi tawau..pasar mlm tu mmg bes..sayap ayam tu mmg sedap..kuih terang bulan pn sedap...tp sy pelik "psr felipin' ada ka d tawau..klu pasar sebelah psr mlm tu..besa org panggil psr gantung...d ctu pn sy suka..memborong kain sarung kaftan baju tdur..telekung...baju tidur mmg murah sgt2...bes nyaaa

    BalasPadam
  5. Wahhh bestnya jlan2 cari makan...

    BalasPadam
  6. Salam kak amie.. seronoknyer berholiday... tun xde cuti, sedih betul.. xpernah samp tawau lagi, insyaAllah ada rezeki akan sampai juga.

    BalasPadam
  7. hai amie..
    nice picture..matahari terbenam di jeti tanjung
    sodapnya ikan bakar tu...

    BalasPadam
  8. aka amie!//nikee lum sampai ke tawau lagi..masa fly dulu ajer tu pun setakat airpot kata org di sana sangat femes goreng pisang kipas...

    BalasPadam
  9. Salam Amie..lama ummi tak singgah, sekarang dah tenang sikit bolehlah blogwalking balik.
    Amie..memang menggoda nampak kepak ayam panggang tu, terliur dibuatnya.
    Gambar matahari terbenam tu cantik sungguh!

    BalasPadam
  10. Seronoknya cuti2 Malaysia...

    BalasPadam
  11. Tq for the info...nnt boleh jd panduan kalo ke sana
    Nnt follow sy ye - ahtzelin.blogspot.com

    BalasPadam
  12. salam kak amie..

    wah, bestnya..teringin juga mau jalan2 di tawau..belum pernah lagi ke sana.

    BalasPadam

Subscribe