Sotong Cocos Style : Sotong Steak Lada

5:02 PTG

Tengahari ini Fuad tidak pulang ke rumah kerana mengikuti latihan sukan di sekolahnya hingga ke petang. Jadi, Amie pun tidaklah tergesa-gesa untuk menyediakan hidangan tengahari memandangkan Fairuz pun akan pulang pada sebelah petang juga kerana mengikuti kelas tambahan di sekolahnya. Tiba-tiba Encik Suami pula yang muncul di depan pintu pada pukul 12 tengahari. Katanya badannya kurang sihat, jadi dia ingin berehat di rumah. Amie tinggalkan Fairuz yang masih lena di dalam buaian bersama Encik Suami yang sedang baring merehatkan badan.... ke mana Amie pergi? Ke dapurlah... nak ke mana lagi? Memang tak berhasrat untuk masak awal, tapi kalau dah Encik Suami tiba-tiba pulang kenalah masak juga. 


Salah satu lauk yang Amie masak ialah Sotong Cocos Style. Nama menu ini Encik Suami yang beri, sebab dia sendiri tak tahu apa nama sebenar resepi ini walaupun biasa Allahyarhamah bonda mentua masak. Lauk ini selalu Amie temui dalam nasi berkat. Kalau Encik Suami membawa pulang nasi berkat dari tempat kenduri, memang kalau ada sotong masak begini, Amie yang akan ambil dan makan sendiri sebab biasanya hanya seekor saja sotong yang ada!


Pernah beberapa kali sewaktu hayat MIL masih ada, Amie berkesempatan memasak sotong cara begini terutama ketika diadakan majlis kenduri di rumah mentua di kampung. Pada mulanya Amie rasa sangat kekok sebab MIL minta Amie bersihkan sotong tanpa memutuskan kepala dari badan sotong! Huh! Macamana tu.....hentam sajalah labu! Nak kongsi caranya pun alamat panjang berjelalah entri Amie kali ini. Lain kali sajalah ye... itu pun kalau ada yang berminat untuk mengetahuinya. Kalau tak ada permintaan maknanya tak perlulah Amie cerita panjang lebar. Dan sila abaikan saja kisah ini.... hokey!
Setahu Amie kalau masak sotong lama-lama tentu badan sotong yang lembut akan menjadi liat. Oh! Fakta itu adakalanya boleh tolak ke tepi sebab bila masak ketupat sotong versi Kelantan dan juga Terengganu, tidaklah liat pun. Masakan sotong ini juga mengambil masa yang lama untuk mengeringkan kuahnya dan sehingga mengeluarkan minyak! Ketika MIL beri tunjuk ajar masak sotong ini, sekali lagi Amie rasa pelik-pelik. Tapi tak ada yang pelik pun selepas menikmati sotong tersebut! MIL gunakan banyak lada putih sehingga terasa pedasnya ketika makan sotong itu... (sememangnya resepi tersebut kena bubuh banyak lada putih atau sebenarnya disebabkan MIL mudah mendapat bekalan lada putih kerana MIL proses sendiri lada putih... dari memetik di pokok di belakang rumah sehinggalah siap masuk dalam botol!)
Apa pun, Amie hanya mampu merakam masakan ini untuk rujukan anak cucu dan generasi akan datang terutama anak cucu cicit orang Cocos sendiri. Sama ada suka atau pun tidak, ingin mencubanya atau sebaliknya, hakikatnya sotong masak begini pernah menjadi salah satu masakan tradisi masyarakat Cocos khususnya di Lahad Datu.


Resepi : Sotong Cocos Style
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
500 gram sotong - 4 ekor - bersihkan
minyak
1/2 sudu teh pati asam jawa - bancuh dengan 3/4 cawan air
garam / perasa pilihan

Bahan tumbuk:
3 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
2cm halia
1/2 sudu makan lada putih

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis semua bahan tumbuk hingga wangi.
2. Masukkan sotong dan gaul rata.
3. Masukkan bancuhan air asam jawa dan perlahankan api.
4. Balik-balikkan sotong.
5. Apabila kuah mula mengering dan terbit minyak, perasakan dengan garam / perasa pilihan.
6. Tutup api

P/S: Orang Cocos namakan resepi ini sebagai Sotong Steak Lada.

Seperti biasa, di akhir sesi masak-masak Amie akan masak sayur. Jadi Amie tumis sayur kobis, sebab hanya sayur kobis sahaja yang dimakan oleh Fuad dan Fairuz. Kemudian Amie mandi dan menunaikan solat Zohor. Setelah itu Amie kejutkan Encik Suami untuk makan tapi Encik Suami bergegas keluar pula untuk mengambil Fairuz dari sekolah. Amie pun duduklah menghayun buaian Firdaus yang masih juga belum bangun. 
Tiba-tiba....
Amie terbau seakan kelapa sedang disangai untuk dijadikan kerisik. Mungkin jiran sebelah buat kerisik, bisik hati Amie. Semakin lama semakin kuat pula bau 'kelapa' tersebut. Dan pada masa yang sama ada semacam bau lain. Dengan rasa cemas, secepat kilat Amie terus berkejar ke dapur. Kalau nak dikira perjalanan santai dari ruang tamu ke dapur mengambil masa 30 saat, tapi rasanya tak sampai 2 saat Amie melompat! Sampai di depan bilik air sebelum sampai ke dapur Amie terpandang seakan-akan asap memenuhi ruang. Ya Allah! Ya Tuhanku!


Amie terlupa menutup api dapur sebaik selesai masak sayur kobis! !!!!!! Inilah rupa paras sayur kobis yang hangus hitam legam tinggal beberapa helai saja yang ada rupa sayur! Maknanya, lebih 1/2 jam sayur kobis di atas api! Apa tidaknya.... dalam tempoh itu Amie sempat mandi dan solat! 
Apa nak buat? Kita tunggu sajalah reaksi Encik Suami sebentar lagi sebaik pulang dari mengambil Fairuz. Bila Encik Suami masuk ke rumah, Amie pun sengih-sengih.
Amie: Ada terbau apa-apa tak?
Encik Suami : Ada bau benda hangus.
Amie : Sebelum keluar ambil Fairuz tadi ada terbau apa-apa tak dari dapur.
Encik Suami : Ada.
Amie : Bau apa?
Encik Suami : Bau Mummy masaklah... bau ikan bakar.
Amie : Mana Baba tahu Mummy buat ikan bakar?
Encik Suami : Waktu Mummy mandi tadi Baba buka kamera. Ada gambar ikan bakar di situ...  (Lailahaillallah.... Amie masak ikan kukus , dan bukannya ikan bakar!)
Amie : Bukan bau ikan bakar .... bau sayur tu.... sayur kobis hangus!
Kemudian Amie pun mula cari helas supaya tak nampak bersalah.
Amie : Dah tahu ada bau kenapa tak periksa di dapur?
Encik Suami : Ingatkan bau-bau masakan macam biasa....
Amie : Iyelah... patutnya waktu Mummy solat tadi Baba tengoklah... periksalah bau apa di dapur tu.
Diam saja. Nampaknya taklah aku kena marah he he ehhh.... ataupun sebab badannya kurang sihat. Ikan kukus dalam kamera pun dikatakan ikan bakar!


Selepas kami makan ala kadarnya (makan tengahari pada pukul 3 petang!), kami pun main-main dengan Firdaus yang baru bangun tidur.


Tapi.... masih terbayang-bayang wajah kualiku yang sudah hangus dengan sayur kobis yang hitam legam! Berapa hari nak rendam kuali supaya boleh tanggal sayur kobis itu ha?


Sekian.... dari Amie's Little Kitchen untuk hari ini.

14 comments

  1. Adoi nyaris cepat sedar kan

    Kak amie cer ajr cara cuci sotong tu, minat sangat nak tau ni

    BalasPadam
  2. salam kak..

    em, menarik nama menu tu kak dan nampak sedap..unik sebab kepala x putus dari badannya..

    BalasPadam
  3. Nasib x jd apa2 kak..cmnelh cra cuci stg tue..puas imagine

    BalasPadam
  4. Hoho...hangit hangus kak...mmg legam habis...buh sunlight kak..esok x susah nk cuci..sental ye kuali tu esok..heheheh
    Geram tgok bby tu mulat je pipi dia..agak2 bby tu nk ke klu org dukung dia eh..:-)

    BalasPadam
  5. salam amie.. tun baru je hanguskan potato dlm kuali nihh. rebus kentang, pastu sibuk nk BW.. haaa.. sampai kering air dlm periuk tu, berkerak hitam kentang tun. hahahaha....

    BalasPadam
  6. Assalam kak amie..besarnya sutun tu..tengok pun dag taw sedap..
    Tang kobis hangus tu, memula sy ingat kak amie nk tunjukkan step by step..pastu pikir awat gelap sangat..kak amie tumis kicap dulu baru letak bawang sekali..sekali baca..hangus rupanya..seb baik tadak perkara buruk yg berlaku..

    pstt..dah tecik Firdaus ala-ala dok azan lak hihi..comey

    BalasPadam
  7. Nasib baik ndada apa2 yg tidak undang berlaku ya kak...kata org kalau kuali hangus bole rendam dengan soda bikarbonat....

    BalasPadam
  8. sotong yg menarik ni...cmne ye k.amie proses sotong tu...bnyinya mcm payah jer...

    BalasPadam
  9. Assalam Amie
    Lo, wes ghedi Firdaus! Mesti cepat ghedi sebab pengaruh bau-bauan di dapur saban hari..... Semoga dia sihat sentiasa.

    BalasPadam
  10. waduhhhhhhh ni ratah begitu je sedap ni

    BalasPadam
  11. semua tgk semua nak mkn ..bis cane ni kak amie, tenung gambar akak dulu la...nak mintak dah habis punye

    BalasPadam
  12. Assalam kak amie...wah first time dengar nama masakan ni, yalah nama pun hsbnd akk yg bagi kan,hahaha...rajin betul kak amie ni.

    BalasPadam
  13. Sedapnyer kalo dpt ni Amie.. Tkyah lauk lain pun takper.. Slurrpp..

    BalasPadam

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Croatia ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Slovenia ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday

Subscribe