ADSENSE

Ahad, 15 April 2012

Laksa Kelantan

Selamat berhujung minggu kepada semua rakan pengunjung yang rajin bertandang dan kepada yang tersesat ke Amie's Little Kitchen. Tentu hari ini tersenyum lebar sebab dapat merehatkan diri, bersantai-santai baik di tepi pantai, di pusat membeli-belah atau pun di dapur! Hari ini Amie lepak saja di dapur. Kelmarin ternampak laksam di rumah orang bujang di Bukit Garam nu... siapa lagi kalau bukan si Nani Life Is Beautiful. Amie tak pandai buat laksam (sebenarnya malas nak berusaha - alasan aje tu), tapi teringin makan terutama kuahnya tu yang lemak-lemak! Kalau kuah lemak begini memang Amie akan bubuh banyak-banyak sampai tertutup segala rupa laksam atau laksa dengan aksesorinya. Baru puas makan, slurrrppp.... slurrrrppppp melintasi tekak! Dengan pertolongan Encik Google, akhirnya Amie terjumpa resepi Laksa Kelantan di Dapur Tanpa Sempadan. Terima kasih Che Mat kerana kongsi resepi yang ringkas dan mudah tapi cukup menyelerakan! Bolehlah klik ke Dapur Tanpa Sempadan - CMG untuk keterangan lebih lanjut. Menurut CMG, resepi asalnya diperolehi daripada Ilham Dapur Maz. Terima kasih kepada kedua-dua penyumbang resepi dan di sini Amie panjangkan pula untuk rujukan kepada sesiapa yang berminat. Panjangnya celoteh, tak tersedar Laksa Kelantan sudah lama terhidang.


Jangan lupa sambal belacannya tau. Ini sambal belacan orang rajin, sebab main kisar saja! kalau nak tumbuk, habislah biji lada terpelanting masuk mata.... ha ha hahh (ayat orang malas lagi ni...)


Paling suka bab sediakan aksesorinya. Kupas, potong, susun. Oooowwhhh.... penuh satu bekas tak bersisa! Sebenarnya Amie rebus telur sebab anak-anak mahu juga makan Laksa Kelantan dengan telur rebus! 


Jom kita semak resepi Laksa Kelantan di bawah ini. Amie masak lebih sebab anak-anak suka makan berkali-kali. Jadinya Amie gunakan 1 1/2 kilogram ikan (selayang dengan kembung), dan 2 paket laksa. Bolehlah makan sampai ke petang.

Resepi : Laksa Kelantan
Sumbert : Dapur Tanpa Sempadan (CMG) & Ilham Dapur Maz

Bahan-bahan Kuah Laksa:

5 ekor ikan kembong (resipi asal guna ikan selayang), siang, cuci bersih dan toskan*

1/2 camca besar gula*
1/2 camca teh garam*
Gula melaka sebesar ibu jari, dihiris*
2 cawan air*
1 keping asam gelugur*
4 cawan santan dari 1 biji kelapa
3 keping asam gelugor
1 genggam daun kesom (resipi asal tak letak)
Garam dan gula secukup rasa
4 biji bawang merah
1/2 inci halia



Bahan lain:

Laksa secukupnya (mat guna laksa segar)
Hirisan halus timun
Taugeh, dibuang ekor
Hirisan bawang besar
Hirisan pucuk daun kesom
Hirisan kacang panjang (mat guna kacang buncis)
Sambal belacan ( 5 biji cili merah + 1 inci belacan + sedikit garam = tumbuk halus)
Belahan limau kasturi





Cara:
Untuk kuah laksa: 
1. Rebus ikan kembong tadi bersama-sama bahan bertanda (*) hingga ikan masak.
2. Keluarkan ikan dan asingkan isi dari tulang.
3. Kisar tulang ikan tadi bersama air rebusan dan tapis.
4. Kemudian kisar pula isi ikan bersama bawang merah, halia dan 2 cawan santan.
5.Tuang dalam periuk bersama stok ikan, baki santan, asam gelugor dan kacau rata.
6. Bila mendidih, tambah garam secukup rasa dan secubit gula.
7. Masukkan daun kesom dan renih hingga kuah sedikit pekat, kacau sekali sekala.
8. Rasa dan jika ok boleh matikan api.

Untuk Laksa Kelantan: 
1. Masukkan secukup mee laksa dalam bekas sesuai. 
2. Tuang kuah laksa dan letak bahan2 ulam beserta sambal belacan dan belahan limau kasturi.
3. Hidangkan segera.


Apalagi.... silakan makan Laksa Kelantan, jangan malu-malu. Siapa malu perut lapar! Lepas makan Amie nak hantar semangkuk ke rumah jiran terdekat di Bukit Garam, si Nani adikku itu. Nak hantar ke rumah CMG dan Maz Ilham Dapur, jauhlah pula... kena menyeberang Laut China Selatan. Apa pun Che Mat dan Maz, Amie kirimkan doa semoga Che Mat & Maz sentiasa sihat dan terus menyumbang pelbagai resepi untuk perkongsian bersama.

45 ulasan:

Asmah Yusof berkata...

Selamat berhujung minggu k.amie..amboi relax di dapur jer ke???hehe
best la kak..penah try aritue member kelantan bagi semangkuk...sedap sgt...dapat pulak mee laksanya ayahnya bwk dari kelantan...

Amie berkata...

Asmah,
ni tengah selesa santai kat dapur... nanti kalau dah tak nak duduk dapur, merempitlah ke mana-mana he he hehh

hazila berkata...

Baru semalam berbual dgn my husbanf pasal laksa. Nak buat tapo tak ramai nak makan. So ingat nak beli je lah.

Nuwairani Ismail berkata...

hahah! cepat aje dia buat laksa...kalau di kelantan selalunya kami beli laksa yang fresh aje. tapi di kinabatangan ni susah nak jumpa laksa kering. jadinya, try la buat sendiri laksam tu..mujur jadi jugak...

Amie berkata...

Hazila,
memang tak berbaloi buat tapi tak ramai nak makan, sebab banyak juga remeh-temehnya nak sediakan bahan aksesorinya tu.

Nani,
malam tadi cerita dengan Encik Suami pasal teringin nak makan laksa, pagi2 lagi dia dah ke pasar beli semua bahan yang perlu... apalagi, kak Amie pun merempitlah di dapur, makanlah sepuas-puasnya!

Tihara berkata...

waahh sedapnya..ni kalo saya mau bertambah sbb dah lama tk makan ni, asik makan laksa penang jek :)

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, sedapnya laksa ni, kalo balik kampung bonda suka sangat masak laksa, best sangat. dah lama tak mkn , ni kita bawa mangkuk tingkat , isi penuh2 ya heheh

Wani berkata...

salam kak amie .. masak laksa kelantan sampai bau dah jauh ke kelantan sampai hihi .. lepas blog nani dah sampai pula kat dapur kak amie ni buat laksa... kalau dekat ni .. meh la hantar semangkuk dekat wani kat sini ...

Choco Ani berkata...

Amie.. sedap nya.. rajin nya Amie wat laksa.. bilalah Ani nak wat ya.. hmm ni yang membakar semangat nak buat ni ;) trima kasih Amie coz share resepinya

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Slmt hjg minggu Amie :)
best nyer dpt mkn laksa/laksam nie.. mmg blm pernah buat laksa kelantan lagi..suka pat ulam2an nyer :P yum3x

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Amie..dh abis semangkuk mkn laksam umah nani td..singgah umah akak plak nk laksam semangkuk.. meriahnya tgk ulam2 tuu ;-)

ummiross berkata...

Wow!!! kecur airliur ni,rasa nak terbang ke Sabah sekarang jugak, hihi..

Cik Ina Do Do Cheng berkata...

Salam Amie

Tima kasih singgah blog cik ina

rajinnya amie buat laksa, selalu makan laksa penang je sesekali makan laksa kelantan sedap gak ye :)

Acik Erna berkata...

salam amie..rajinnya amie.buat laksa..acik kalau makan laksa pun suka kuah lemak..acik tak berapa suka laksa asam tu,

MulutPayau berkata...

ada laksa kelantan rupanya...saya baru jer lepas makan...bukan buat sndiri tapi makan rumah kawan..hehehe...

Amie berkata...

Tihara,
ini yang bestnya dunia masakan tanahair kita, dari utara ke selatan... macam-macam ada, yang pedas, yang lemak, yang manis, pilih aje.

Rosa,
wokeh... nanti Amie isi penuh-penuh, dengar khabarnya orang sana buat laksa sarawak ye... boleh tukar2.. he he heh

Wani,
memang buat lebih ni... anak-anak suka makan berkali-kali, nak semangkuk ye.. boleh, nanti Kak Amie hantar dua mangkuk..tunggu ye..

Amie berkata...

Choco Ani,
buat jangan tak buat... tak leh tangguh2, nanti tak terbuat ha ha hahh

Mama Hawa,
ulam-ulamnya tu yang kita suka, awet muda gitu...kih kih kih

Yana,
yang di rumah Nani tu homemade, yang ni... he he heh laksa kering pulak!

Amie berkata...

Ummiross,
itulah Ummi.... masa Ummi di Kuching tak nak terbang sini, dah sampai bangi baru nak terbang he he hehhhh kalau dah pandai terbang, pandai-pandailah hinggap ye Ummi.

Cik Ina,
sesekali nak tukar selera juga, dari masam ke lemak...

Acik Erna,
memang sedap kuah lemak begini kan Acik.

MP,
ada...jemputlah makan MP.

Melly Octaviana berkata...

Kak Amie..melly lapar nih.. mau laksa nya, melly tukar dengan laksa sarawak mau ngga.. hehe

mama aini berkata...

assalam amie..mama suka dtg sini..terliur tgk pic.makanan & resepi yg sedap2 ni..thanks dear..

Azie berkata...

Wah cantik nyer gambar gambar dalam blog Amie. Nanti boleh share mcm mana gambar gambar tu diambil ya. Teruja melihatnya

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam sayang kak Amie.. wahh kak amie sha singah dah lewat malam ni.. ada lagi ke? ari tu sata... tak dapat nak rasa... ni laksa kelantan pulak..... nak kena cuba buat jugaklah... tq Kak Amie for the recipes..

mama sara nur berkata...

assalam k.Amie
rajinnya wat laksa, menyelerakan nengoknya k.Amie
laksa kelantan sy tak penah makan lagi

sitiezahim berkata...

salam kenal dr duisburg..hehehe...byk nye blog akak ek, rajin betul :D

ainnoraini berkata...

waahh pagi2 bukak jer dh ada mkanan yg sedap tuu..amie ni mmg rajin dan pandai masak tau...

quinnie berkata...

aduiii kak dah terasa2 je kat mulut saya ni kak laksa ni...hehehe..sabo je la dah la puasa...kekekek..saya suka makan kuah laksa cam gini...makan dgn laksam pun boleh ni kan..sedapnya..huhuhu

Rohah berkata...

Aduhai kak,nampak menyelerakan..pebret juga nie..

sweethOneY berkata...

Kak Amie, saya yang tak makan laksa ni pun jadi terliur. Hehe sedapnya

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

Assalam Amie..

wah wah wah.. kita jeles sunggoh ni.. apa tidaknya.. berjujuk (berderet) tayang menu orang pantai timur... ada sata ada laksa lemak tu... lama sungguh takbuat & tak makan.. feberet sangat2.. takleh tahan woo... nak buat sikit punya malas nak perisi ikan.. hehehe..

qemaishak berkata...

Setiap kali blk kg mesti mek qema buat laksa klate ni kak. nak buat sdiri kurang rajin pulak hihi

Tina Othman berkata...

sedapnya, tina biasa beli je laksa kelantan ni, ada satu stall kat pasar mlm ni jual, mmg sedap, original kelantanese, tapi tak boleh makan selalu, ada letak belacan, mesti mata bengkak =)

Zaitun berkata...

Kak Zai memang suka makan laksa tak kira yang bersantan atau yang masam, bubuh kuah banyak2 makan yang Amie cakap hehehe...

HALAMANKU berkata...

Salam Kak Amie.. salam kunjung balas n salam perkenalan.. erma follow kembali yer.. wah bestnyer.. makanan kat sini sedap2 rajinnyer wat Laksa terliur erma dibuatnyer.. kak kita link yer he he he

norlieharumaini berkata...

huhu.. x tahan tengok kempunan dah ni..

rahel berkata...

Mengancam betul Laksa kelantan ni Kak Amie...nanti senang2 gue try gak yer..

Amie berkata...

Melly,
mau aje kalau laksa sarawak... Kak Amie makan semua jenis laksa, rugi kalau ditolak ya Melly.

Mama Aini,
terima kasih sudi datang dapur Amie, datanglah selalu ye Mama Aini.

Azie,
cantik ye Azie... he he he sebenarnya lama dulu rasa macam nak buang aje kamera cabuk tu...sebab tak pandai pakai!

Amie berkata...

Shahriah,
buat... jangan tak buat, dah siap nanti hantar semangkuk untuk kakak ye, nak juga merasa hasil tangan Shahriah.

Mama Sara Nur,
laksa kelantan ni yang Kak Amie suka bab kuahnya yang berlemak tu.

Sitiezahim,
selamat datang orang jauh.... sampai juga ke dapur kakak ye.

Amie berkata...

Ainoraini,
pandai masak ke.... he he hehh rasa kembang sebesen dah ni...hi hihiiii

Quinnie,
ini gara-gara tak pandai buat laksam la ni...

Rohah,
jemput makan sama Rohah.

Amie berkata...

Sweethoney,
laksa begini kuahnya berlemak, sedaplah bagi kakak yang memang suka makan he he heh

Madiha,
tak tahulah Madiha.... semenjak dua menjak ni teringin makan macam-macam yang dari pantai timur, alhamdulillah akhirnya jadi juga seadanya, dapatlah merasa.

Qema,
memang kalau buat begini kena ramai-ramai, riuh2 sikit, tambah sedaplah jadinya.

Amie berkata...

Tina,
oooo... bengkak matanya ye, kesian dia... jangan makan sambal yang ada belacanlah Tina, agaknya alergik nbelacan ni.

Kak Zaitun,
ada gang suka bubuh kuah banyak2 ni... waaahhh kita sama lah Kak Zai!

Halamanku,
selamat datang ke dapur Amie...silakan link.

Amie berkata...

Norlie,
laaa... kempunan ye, nanti Amie buat lagi ye untuk Norlis.

Rahel,
buat ye Rahel, nantu gue datang rumah lu...kuahnya tu bikin pekat2 yea...

Hanis MY berkata...

ya ampunn.. cukup lengkap... dah la kegemaran hanis laksa kelantan ni (berapa byk kegemaran daa, nampak sangat suka makan hik2)... suka cara kak amie hias macam dalam majalah...

Wattie berkata...

Assalamualaikum Amie,
Lamanya tak pekena laksa.....mai la ajak kita makan sekali.....hehehe. Teringat masa pregnant dulu dulu......memang hantu laksa betul.....

Amie berkata...

Hanis,
kalau banyak kegemaran makanan tu... memang normal, he he heh yang susahnya kalau susah nak makan.

Wattie,
mailah sini Wattie... datang jauh-jauh berdiri depan pintu dapur aje buat apa...he heheh

Sue @ Nenie berkata...

Salam...Ngencesss saya tengok laksa kelantan ni..tetiba plak teringat kg halaman