ADSENSE

Sabtu, 16 April 2011

Laksa Utara

Assalamualaikum dan selamat petang. Kali ini Amie masak betul2, maksudnya ikut resepi sebenar. Bukan macam selalu, main hentam ikut suka dan ikut bahan yang ada saja. Ini pun asal ada bahanlah, tapi kebetulan pula bahan2 semua ada, cukup lengkap sebagaimana yang terdapat dalam resepi. Amie ikut resepi SAJI keluaran Februari 2011. Kami 5 beranak tak cukup makan sebungkus laksa walaupun di luar bungkusan laksa sudah tertulis: 8-10 orang. Maklumlah, anak-anak sedang membesar, makan semangkuk tak cukup... nak 2-3 kali. Lagipun, makan laksa bukannya mengenyangkan seperti makan nasi. Yang buat perut kita penuh sebab hirup kuahnya tu..... tak apalah, kalau tak cukup juga laksa (sebab kuahnya pun satu periuk), boleh rebus spaghetti pula sebagai pengganti. Oooo iya..... dalam resepi tu gunakan 2kg ikan dan 200 gram laksa, eh...betulkah resepi tu? Amie ubah 2 kg jadi 1kg ikan dan 200 gram laksa jadi 2 bungkus.... silap2 2kg ikan, tenggelam tak nampak laksa yang 200 gram tu... he he he...


Bahan-bahan:
1 kg ikan kembung (rebus dan ambil isinya - kisar)
2 bungkus laksa (rendam hingga lembut dan celur hingga masak)
4 tangkai daun kesum
1 kuntum bunga kantan (belah 4)
4 keping asam gelugur
garam

Bahan kisar:
15 tangkai cili kering
10 ulas bawang merah
1.5 cm belacan
2 cm lengkuas muda

Bahan hiasan:
1 biji timun (hiris halus)
2 labu bawang besar (mayang halus)
1/2 biji nenas (cincang)
5 biji telur (rebus dan belah 2)
2 biji lada merah / cili padi (hiris halus)
5 biji limau kasturi

Cara:
1. Satukan bahan kisar bersama rebusan air ikan dan isi ikan yang dikisar.
2. Masukkan daun kesum, bunga kantan, asam gelugur dan garam.
3. Masak hingga asam gelugur kembang dan jangan dibiar mendidih terlalu lama.
4. Letak sedikit laksa di dalam mangkuk dan tuangkan kuah ke atasnya.
5. Hiaskan dengan hirisan timun, bawang besar.lada merah, nenas,limau kasturi dan terus.
6. Laksa sedia untuk dinikmati.





4 ulasan:

Budak Kampung berkata...

terliuq dh ceq ni..sedp2..hehe

Amie berkata...

meh dtg dapo...ada lagi tp tinggal kuah je...

siti suraya berkata...

adoi . hari itu , ingat nak pegi makan laksa kat kuala perlis . tapi , banjir pulak . memang mengidam laksa nihh . sedapnya tengok (:

Amie berkata...

siti...kalo dekat boleh amie antar sket he he he..puas kami makan ni..