ADSENSE

Sabtu, 13 Julai 2013

Ayam Ungkep : MALAYSIAN FOOD FESTIVAL (KUALA LUMPUR / SELANGOR MONTH)

Kabare? Buko opo iki dino? Anak bojoku tak warai mangan sego karo lawoh Ayam Ungkep! Wes suwi mbanget orah ngolah lawoh iki. Angger mbiyen isek jamaney bocah-bocah nang kampung, Ayam Ungkep gor intok dipangan angger lungo enggoney uwong genduri vaey. Angger royo pulak dipangan karo kupat, ditambah kambek serundeng.... amit tamit jabang bayik ojo kaget!   .... enak ey orah karuan! Tapi mbiyen nganggoh ayam kampung. Yo dagingey mandan atos sitik orak koyo ayam daging seng kito mangan saiki. Sakbenerey omongey Bondaku, asaley masak ungkep iki nganggoh jerohan. Angger enggoney nang ngomaey wong genduri kan akeh jerohan, wong mbiyen nyembeleh ayam kampung sih, orak koyo saiki tuku ayam daging nang pasar. Neng siji, dijenengi 'ungkep' kuwi pasaley selepas dibumboni karo rempah-rempah sampek rotonang njero wajan, anjuk ditutup rapet-rapet sampek mateng. Geniney ojo gedi-gedi. Ojo dijakkey terus orah didelok, mengko geseng, korah kareh sitik lepas kuwi ditutup meneng. Oh... kelalen arek nngandani iki... Bondaku ngandani karo aku, angger ngelebokkey rempah ojo akeh-akeh mbanget, sitik-sitik vaey  dijikuk sakjimpit-sajimpit gor gey nggawe roso! Angger uwong mbiyen masak ungkep memang ketok rempahey mandan kasar digiling, tapi saiki enteng alus diblender!

Terjemahan:
Apa khabar? Apa menu buka puasa hari ini? Aku ajar anak suami makan nasi dengan lauk Ayam Ungkep. Sudah terlalu lama tidak masak lauk begini. Kalau dahulu, zaman kanak-kanak di kampung, Ayam Ungkep hanya dapat dinikmati kalau pergi di tempat orang kenduri saja. Kalau hari raya pula, dimakan bersama ketupat, dan ditambah dengan serunding. Amit tamit jabang bayik ojo kaget ... tu Amie tak pandai terjemah kecuali ojo kaget tu maknanya jangan terkejut hihihiii....! Sedap sangat! Tapi dulu gunakan ayam kampung. Dagingnya agat keras sedikit tidak seperti ayam daging yang kita makan sekarang. Sebenarnya menurut Bonda, asal masakan ungkep ini menggunakan 'jerohan' iaitu isi dalam perut ayam termasuk mempedal, hati, usus dan juga telur jika ada. Kalau di rumah orang kenduri, kan banyak 'jerohan', sebab orang dulu sembelih ayam kampung, tidak seperti sekarang beli saja ayam daging di pasar. Satu lagi, masakan ini dinamakan 'ungkep' disebabkan selepas dibumbui dengan rempah-rempahan sehingga rata di dalam kuali, kemudian ditutup rapat sampai masak. Apinya jangan terlalu besar. Jangan dibiarkan terus tertutup tanpa dijenguk, nanti hangus, balik-balikkan sedikit kemudian tutup semula. Oh.... lupa nak bagitahu ini.... Bonda pesan padaku, kalau masukkan rempah jangan terlalu banyak, sedikit sahaja ambil sejemput-sejemput hanya untuk rasa! Kalau orang dulu masak ungkep memang nampak rtempahnya yang agak kasar kerana ditumbuk atau digiling, tapi sekarang nampak halus dikisar!



Resepi : Ayam Ungkep (Masakan tradisi masyarakat Jawa di Kampung Bukit Hijau, Jeram, Selangor)
Olahan : Amie's Little Kitchen


Bahan-bahan:
1kg daging ayam - potong 8 - lumur dengan sedikit garam & kunyit - perap seketika
2 batang serai - dititik
3 cawan air
minyak
garam / gula / perasa pilihan
2 helai daun salam - saja Amie tambah, sebenarnya orang kampung kami tak gunakan daun salam

Bahan tumbuk / kisar:
5 ulas bawang putih
10 biji bawang merah 
sejemput ketumbar biji
sejemput jintan manis
sejemput jintan putih
3 cm kunyit hidup
3cm halia
15 biji cili padi 

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan kisar sehingga terbit minyak.
2. Masukkan  serai ( dan daun salam) dan daging ayam dan kemudian gaul rata hingga ayam kelihatan layu atau berubah warna.
3. Tambahkan air, garam / gula / perasa pilihan.
4. Tutup kuali rapat-rapat.
5. Kacau sekali-sekala untuk memastikan daging ayam tidak hangus kekeringan atau hancur.
6. Apabila kuah kering (jika suka kuahnya tak perlu masak sampai kering), dan ayam empuk, matikan api.

Yang dinamakan 'ungkep' itu ialah semua bahan termasuk garam dan gula hendaklah dimasukkan bersama menjadi satu supaya mesra dalam keadaan 'diungkep nang njero wajan!

Dialog antara Bibik Jom dengan Bondaku lebih 20 tahun yang lalu ketika rewang kenduri di rumah kami.

Bondaku : Arek diolah kepiye ayamey iki bik? 
Bibik Jom : Alah.... diungkep vaey kepenak kok.
Bondaku : Yo karepmu.

Terjemahan :
Bondaku  : Nak dimasak macamana ayamnya ni makcik?
Bibik Jom : Alah.... masak ungkep sajalah... senang.
Bondaku : Ya... suka hatimu.


 "I am submitting this post to Malaysian Food Fest ( Kuala Lumpur Selangor Month hosted by Shannon of Just As Delish"



8 ulasan:

tun_telani berkata...

sedapnyer.... tun suka masakan yg letak jintan dan ketumbar :)

Rohah berkata...

Mbak ayu..aku boco koro ngguyu teks jowo..rajin riko nggawe rong bohoso, siji terjemahanei..aku, keluorgoku malah anak2 ku sukak mbanget masak ayam ungkep..nak ono bezo coro nggawe pun mungkin bahanei sitik2..tapi 99% podo vaei bahan koro coro nggaweynei..

Asyifa Mustaffa berkata...

aduh kak...pekat jawanya ni...sama la tu ngan k.rohah...mmg x bole join la cmni....

sedap nmpk ayam tu...!

Amie berkata...

Tun Telani,
wangi je kan Tun...

Rohah,
ha ahhah aku pun ngguyu kepingkel2 dewe'an... arek ngomong karo sopo sih nang keney, kabeh orak reti... he ehehh

Asyifa,
ada terjemahannya tu Syifa he hehh boleh belajar tambah kosa kata bahasa nusantara

adda syuhada berkata...

Ada ayam ungkep kt sini yer...nyum nyum...

Bicara Kak Noor berkata...

inda ngerti bahasa jowo tu Mie yg ngerti ungkep tu enak bangattttt tu

MulutPayau berkata...

Boleh belajar bahasa jawa ni....hihihi
Ayam ungkep tu nampak sedap sangat...

ibundo berkata...

sedapnya. Sepupu bundo dijakarta selalu buat ayam ungkep setiap kali kalau bundo ke sana. dia orang minang. Ayamnya setelah direbus digoreng pula sekejap.
ish.. terasa nak buat pula ni.