Selasa, 30 April 2013

Nasi Dagang Kelantan : MALAYSIAN FOOD FESTIVAL (KELANTAN MONTH)

Assalamualaikum.
Nasi Dagang? Amie telah beberapa kali memasaknya dan kongsi DI SINI, dan DI SINI. Namun sehingga paparan Nasi Dagang Kelantan kali ini, Amie masih keliru tentang resepi sebenar Nasi Dagang Kelantan. Bagaimana pun Amie sedikit-sebanyak telah memahami perbezaan di antara nasi dagang versi Terengganu dengan versi Kelantan. Setelah merujuk beberapa buah resepi, majalah dan Encik Google, pastilah sudah bahawa nasi dagang versi Terengganu menggunakan beras pulut dan beras biasa, dan ada yang menggunakan berasa wangi sahaja tanpa campuran beras pulut. Manakala nasi dagang versi Kelantan pula menggunakan beras perang dan di sinilah mula timbul kekeliruan yang Amie maksudkan iaitu ada sesetengah resepi menyatakan penggunaan beras perang sepenuhnya, ada pula yang mencampurkan 1 bahagian peras perang dengan 4 bahagian beras biasa atau beras wangi. Wallahua'lam... hanya jauhari yang mengenal manikam! Amie rasa mungkin boleh dapat jawapan daripada rakan-rakan dari negeri Kelantan atau yang memang pakar mewarisi respei nasi dagang secara turun-temurun.


Alhamdulillah... siaplah satu set Nasi Dagang Kelantan untuk Malaysian Food Festival (Kelantan Month) sebagai kiriman terakhir pada kali ini. Amie sangat mengalu-alukan sebarang komen mengenai resepi ini kerana Amie gabungkan beberapa resepi yang Amie bandingkan di antara satu sama lain. Selain keliru tentang penggunaan beras perang, sekali lagi Amie kurang pasti mengenai 'telur' yang adakalanya dihidangkan bersama nasi ini. Melalui pembacaan sebuah buku masakan Kelantan, Amie dapati telur direbus terlebih dahulu dan dimasak bersama gulai ikan.  Namun begitu ketika Amie membelek majalah SAJI keluaran November 2011, Dapur Istana -  Memartabatkan Warisan dan Seni Budaya Kelantan : Tengku Datin Noorahaniah, hidangan nasi dagang Kelantan yang tersaji di kafe Chomey beliau ada sepotong telur rebus di celah lauk-pauk yang lain. Mungkin telur dijadikan sebagai hiasan atau bahan sampingan dalam hidangan ini. Wallahua'lam...



Amie sangat berterima kasih kepada MADIHA A.K.A RATNA kerana sudi berkongsi panjang lebar tentang beberapa perkara mengenai resepi Nasi Dagang Kelantan. Madiha mendapat sumber daripada KAK JIE JIE. Madiha membantu Amie menyelesaikan sedikit masalah tentang resepi gulai nasi dagang. Amie sudah memahami bahawa gulai nasi dagang Kelantan memang berbeza dengan gulai untuk nasi dagang Terengganu kerana versi Terengganu menggunakan rempah-rempahan manakala versi Kelantan hanya menggunakan herba termasuk lengkuas dan kelapa parut seperti dalam paparan Madiha dan Kak Jie Jie. Amie temui versi yang berbeza di dalam beberapa resepi gulai nasi dagang versi Kelantan ini. Ada yang menggunakan kurma dan kari ikan, ada juga yang hanya menggunakan bahan asas seperti santan, serbuk kunyit, bawang putih, bawang merah, santan dan asam keping sahaja. 


Olahan nasi dagang di bawah ini Amie gunakan cara DI SINI

Bahan-bahan untuk nasi dagang:
3 cawan beras merah
2 cawan beras wangi
500ml santan pekat
5 biji bawang merah - hiris nipis
5cm halia - hiris halus
1 sudu makan halba
1/2 sudu makan garam

Cara:
1. Rendam beras wangi dan beras perang selama 8 jam.
2. Toskan kedua-dua beras dan campurkan.
3. Kukus selama 20 minit.
4. Masukkan halba, bawang merah dan halia. Gaul rata. Tutup kembali periuk pengukus.
5. Campurkan gula melaka dan garam ke dalam santan.
6. Buka kembali tutup pengukus dan renjiskan santan pekat ke atas nasi. Gaul hingga sebati.
7. Kukus semula selama 10 minit.


Terima kasih buat Madiha dan Kak Jie Jie. Minta halal dan minta  izin Amie panjangkan resepinya di bawah ini untuk tatapan bersama. 

GULAI IKAN NASI DAGANG (versi Kelantan)Resepi : Kak Jie Jie
Sumber : MaDiHaA a.k.a Ratna

Bahan-bahan:
9 ekor ikan kembung/tongkol yang telah direbus semalaman (MaDiHaA guna ikan tongkol anggaran 1.3 kg seekor.. rebus dengan 2 sudu kecil garam & 6 keping asam gelugur & 1 cawan air) 
santan pekat RM 1 + 3 cawan air (anggaran aje) (MaDiHaA guna anggaran 5 cawan santan)
2 biji cili merah dibelah dua (MaDiHaA ganti dengan 10 biji cili padi hijau)
2 biji tomato dipotong 4 
2 biji timun dipotong ikut suka 
1 keping asam keping 
garam secukup rasa ( sesuaikan dengan ikan rebus~dah sedia masin) 
MaDiHAa tambah 1 cawan air rebus ikan rebus (jadi garam perlu dikurangkan)
MaDiHAa tambah 1 sudu besar gula merah
 
Bahan kisar:
2 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
1 sudu teh lada hitam
1 1/2 inci lengkuas
15 biji cili kering
2 sudu serbuk kunyit
segenggam kelapa parut dikisar berasingan dengan sedikit air - Amie hanya letak satu sudu makan (sebab tersilap baca perkataan segenggam.... dalam kepala terbayang satu sudu makan!)

Cara: 
1. Masukkan santan bersama bahan kisar, asam keping dan garam ke dalam periuk. Panaskan dan dikacau selalu
2. Bila kuah sudah cukup mendidih, masukkan ikan rebus dan biarkan reneh seketika.
3. Masukkan hirisan timun, cili merah dan kelapa parut. Kecilkan api.
Renehkan selama 20 minit/ sehingga kuah pekat dan naik minyak
4. Masukkan tomato, usik2 kejap kuah dan angkat.



Untuk acarnya pula, seperti biasa Amie campurkan hirisan timun, lobak merah, nenas, hirisan bawang besar, lada merah, garam, gula dan cuka. Siap.


Dan, tidak ketinggalan Sambal Kelapa yang Amie ambil dari buku resepi Aneka Masakan Kelantan.

Resepi : Sambal Kelapa
Sumber : Aneka Masakan Kelantan oleh Nik Malawati Nik Othman

Bahan-bahan:
300 gm kelapa parut - digoreng dan ditumbuk sedikit
3 ekor ikan kembung - dibakar dan diambil isinya
1/2 inci halia
4 biji bawang merah
3 batang serai
sedikit garam dan gula pasir
1/2 sudu makan lada hitam

Cara:
1. Tumbuk bawang merah, halia, serai, lada hitam, gula pasir dan garam hingga lumat.
2. Masukkan ikan dan ditumbuk kasar.
3. Masukkan kelapa dan digaul rata.


Buat Kak Nor @ Secubit Garam dan penganjur MFF (Kelantan Month) Gertrude Wan Patane, Amie ucapkan jutaan terima kasih sekali lagi di atas kesudian menjemput Amie menyertai MFF walaupun hanya sempat menghantar beberap hidangan. Apa yang Amie ingin kongsikan di sini ialah, Amie mendapat banyak info tentang resepi-resepi tertentu. Misalnya melalui paparan hidangan Kelantan, Amie turut menelurusi sejarah dan asal-usul serta berminat untuk mencari resepinya yang benar-benar asli walaupun sebenarnya agak mustahil untuk Amie perolehi. Amie rasa sangat seronok dan merasakan setiap paparan resepi yang Amie kongsikan lebih bermakna dengan penemuan dan pelbagai ilmu baru dalam dunia masakan yang tiada sempadannya ini.

"I am submitting this post to Malaysian Food Fest, Kelantan Month hosted by


10 ulasan:

zana fahmi berkata...

Salam Amie, favourite akak ni. Kalau balik mesti cari nasi dagang. Tapi paling aka suka nasi dagang Trengganu, lebih suka yg putih. Rasanya sana punya lagi sedap, bagi akak la.

laskar pelangi berkata...

suka suka ;))

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, kita ni memang pengemar tegar nasi dagang. Telor rebus memang di gandingkan bersamalauk ikan tongkol. Memang betul nasi dagang klate yg set amie tunjuk tu,kita ni kalo buat ikut mana yg ada je,sambal pun tak buat, kalau mak2 yg buat memang buat sambal mcm amie.

Dah lama tak mkn nasi dage yg ada sambal mcm ni, best pulak rasa kat tekak ni. Oh ya lauk yg lagi satu ialah gulai udang,memang sinonim dgn nasi dagang klate.

Apa2 pun kita sekarang ni buat yg ringkas je, tak lengkap mcm yg amie buat, sangat2 terliur

JaSSNaNi berkata...

udah... ni lagi buat lapar... kita makan ringan2 je.. ni amie makan berat utk dinner terus.. aduilaa.. nak kena gi pasar malam cari nasi dagang.. nak wat sendiri tak pandai sangat.. >> malas sebenarnya << eh eh.. nak cari bahan nak wat nasi lemak utk esok lah.. :D

tun_telani berkata...

rajinnyerr!!! nasi dagang sgt sedappp!!! sbb tun asal ganu, jd tun pandai wat nasi dagang ganu je.. xbyk beza pon dr nasi dagang kelate, tp xpenah mkn nasi dagang dgn sambal kelapa tu.

zila norazila berkata...

Beras nsi dgang dh lama terperap kt umh ne kak amie..nk membuat jew masa x ada..tggu rajin sikit jew nnt..zils suka nasi dgsng sedapp

kasihredha berkata...

Lamanya x mkn

hana berkata...

salam kak.... aritu g kelantan tersangat la lupa nk borong beras perang nih.... last2 bli kat pasor tani je.. smlm br jer mkn nasi dagang, terasa nak makan lg yg akak punyeer ngencessssss

Melly Octaviana berkata...

Kak Amie.. kasian deh Melly belum pernah makan yang namanya nasi dagang versi mana saja..huhuhu
kayanya enak banget, ngga tau mana yah mau beli, apakah Melly harus ke Lahad BAtu dulu baru bisa merasakan nasi dagang yg nampak nya enak sekali ini..hehe

Norzila Zakaria berkata...

nasi dagang satu kak amie..complete sangat dah ni..g kedai mau kena brapa hinggit tp xbrpa nak sedap..air tgn kak amie mau bertambah ni