ADSENSE

Ahad, 24 Februari 2013

Acar Jantung Pisang & Ikan Sulit @ Sulig Goreng

Assalamualaikum.
Selamat petang  semua. Tentu sudah kenyang menikmati hidangan tengahari dan pastinya sedang bersantai-santai bersama keluarga tersayang. Hari minggu yang redup dan mendung ini Amie kongsikan hidangan tengahari yang ringkas dan merupakan lauk yang Amie ingin sangat makan sejak kebelakangan ini. Lauk yang Amie maksudkan ialah Acar Jantung Pisang dan Ikan Sulit @ Sulig Goreng. Resepi Acar Jantung Pisang Amie perolehi dari Majalah RASA  Edisi Mei 2012. Ikan sulit @ sulig yang Amie idam-idamkan semenjak dua menjak ini baru saja Amie dapat beli kelmarin di pasar. 


Ikan sulit @ sulig ini mempunyai isi yang lembut dan penuh. Amie beli  dua ekor saiz sederhana besar seberat 1kg. Memang puas hati dengan isinya yang lembut dan segar. MIL suka menggunakan isi ikan ini untuk dibuat serunding. Nanti, kalau ada masa Amie akan cuba buat serunding yang biasa MIL buat. Jom kita lihat resepi Acar Jantung Pisang di bawah ini. 


Resepi : Acar Jantung Pisang
Sumber : Majalah RASA Edisi Mei 2012

Bahan-bahan:
1 biji jantung pisang
200 ml santan pekat
1 labu bawang besar - belah 4
2 sudu besar cuka
garam & gula secukup rasa
minyak masak secukupnya

Bahan kisar
10 biji cili kering
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
50 gram udang kering

Cara:
1. Jantung pisang dibelah empat dan kemudian dicelur hingga lembut.
2. Panaskan minyak masak di dalam kuali dan tumis semua bahan kisar sehingga wangi.
3. Masukkan santan dan biarkan mendidih dan kemudian masukkan garam, gula dan cuka.
4. Masukkan jantung pisang dan bawang besar.
5. Masak sehingga pekat dan angkat.


Cukuplah lauk makan tengahari kami. Ada Acar Jantung Pisang dengan Ikan Sulit @ Sulig Goreng. Habis licin!

11 ulasan:

Delima Zamrud berkata...

Setiap kali tgk Amie nyer menu kan rasa nk terbang je pi umah Amie best nyerrr!!!!!!!!!! :D..

Yatie berkata...

wow sedap ni...lapor di buatnya...makan ikan goreng panas2...perghhhhh....

Asyifa Mustaffa berkata...

Sedapnya jntung pisang tu....
Ikan tu x penah tau lak nmanya cmtu....nma lain apa ye kak...?

Queenie berkata...

Amie, kalau macak camni lagi, call saya boleh? saya lom pernah rasa acar jantung pisang dan ikan slit tu...tergiurnya....

Suzana Ibrahim berkata...

ikan air tawar ke ni?nampak sungguh menyelerakan makan dengan acar pisang tu.

Amie berkata...

Delima,
nampak gayanya kena pasang sepasang sayaplah ni Delima ye...barulah boleh terbang he he ehh..

Yatie,
sedap makan ikan goreng panas Tie...

Asyifa,
tak tahu apa nama lainnya Syifa...

Amie berkata...

Quinnie,
lain kali kalau masak gini lagi, kena sebut nama Quinnie ye...he he ehh.

Suzana,
ikan laut ni Suzana... acar jantung pisang tu memang sedap walaupun first time saya masak!

Nooriah Abdullah berkata...

nak kena cari jantung pisang ni Mie, nampak mengancam lah jantung tu hebat lah Amie ni

Salami Simon berkata...

Kak Nooriah,
entah apa kenanya ni... sedaplah pulak acar jantung pisang ni tau! Kena cuba kak.

adda syuhada berkata...

nampak senang jer wat acar jantung pisang tu..nanti bleh cuba...

ummiross berkata...

Goreng pun sodap!!, hehe..