ADSENSE

Isnin, 18 Jun 2012

Nasi Ayam Saffron & Ayam Panggang Madu

Salam sayang buat semua pengunjung Amie's Little Kitchen yang dihargai. Sebagaimana yang dijanjikan, kali ini Amie berkesempatan untuk berkongsi menu Nasi Ayam Saffron yang digandingkan Ayam Panggang Madu. Resepi Nasi Ayam Saffron juga Amie olah sendiri dengan menggunakan Stok Ayam Pekat Maggie memandangkan Amie tidak membuat air rebusan ayam. Amie tambah sedikit herba saffron, dan hasilnya terdapat sedikit perubahan pada warna Nasi Ayam Saffron. Manakala sambalnya pula, Amie hanya tuangkan dari botol Sambal Asli ABC.


Resepi : Nasi Ayam Saffron
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
3 cawan beras basmathi - cuci dan toskan airnya
1 sudu makan saffron - rendam dengan 1 cawan air panas
3cm halia - hiris halus
3 biji bawang putih - hiris halus
1 batang kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
3 sudu makan Stok Ayam Pekat Maggie
1 sudu makan minyak bijan
1 cawan marjerin
500ml air 

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk pengukus. Sementara menunggu air kukusan mendidih, bolehlah masak beras untuk dipindahkan ke dalam periuk kukusan.
2. Cairkan marjerin di dalam kuali. Tumis halia, bawang putih, kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang sehingga wangi.
3. Masukkan beras dan kacar rata.
4. Masukkan Stok Ayam Pekat Maggie, saffron bersama air rendamannya, serta minyak bijan dan gaul rata.
5. Masukkan air dan kacau sekali-sekala sehingga beras kembang dan air mengering.
6. Pindahkan beras yang kembang dan mengering tadi ke dalam periuk pengukus.
7. Kukus selama 15 hingga 20 minit atau sehingga nasi masak.


Inilah hasilnya Nasi Ayam Saffron yang Amie petang masak kelmarin. Amie memang biasa masak cara kukus, jadi tidaklah perlu rasa bimbang sama ada nasi keras, mentah atau lembik kerana terlebih air. Terima kasih kepada Allahyarhamah bonda mentua yang menurunkan ilmu masak nasi cara kukus kepada Amie. Dan di bawah ini pula Ayam Panggang Madu yang dijadikan lauk Nasi Ayam Saffron.


Untuk resepi Ayam Panggang Madu ini bolehlah klik DI SINI. Berdasarkan komen yang Amie baca untuk entri AYAM PANGGANG MADU, Amie ingin kongsi sedikit pengalaman Amie untuk pertama kalinya memasak ayam panggang bulat seekor! Sebelum ini Amie pernah beberapa kali berkongsi ayam panggang tetapi ayam yang dipanggang merupakan bahagian yang sudah dipotong seperti bahagian peha sahaja. Sebelum ini Amie pernah memikirkan mungkin isi ayam tidak masak jika tidak kena cara memanggangnya, tetapi percubaan pertama Amie memasak Itik Panggang DI SINI, membuatkan Amie yakin untuk menghasilkan ayam panggang bulat seekor. Pada mulanya memang rasa berdebar-debar juga, mana tahu bila dipotong, isi ayam kelihatan mentah berdarah! Rupa-rupanya hasil di dalamnya juga seperti yang Amie harapkan! Amie belum berapa mahir dalam bab memanggang ayam dalam oven, dan sebelum ini pun Amie selalu katakan Amie lebih suka mengukus kek berbanding membakar dalam ketuhar kerana kurang kemahiran menjaga api! Untuk Ayam Panggang Madu, Amie panggang dengan api sederhana selama 1 setengah jam, mengeluarkannya semula untuk disapu dengan madu dan kemudian memasukkan kembali ke dalam oven untuk selama 10 minit. Alhamdulillah, hasilnya menjadi dan Amie teruja untuk terus memasak ayam panggang pada waktu yang lain. Amie harap perkongsian sebegini amat berguna terutama untuk rakan-rakan yang belum berpengalaman memasak ayam panggang bulat seekor seperti Amie! Cuma, untuk lebih sedap, ayam yang hendak dipanggang perlu diperap lama seperti memerap sate. Di bawah ini pula, sup yang sempat Amie sediakan untuk dihirup bersama Nasi Ayam Saffron dan Ayam Panggang Madu.


Leher dan kaki ayam bulat seekor itu Amie gunakan untuk masak sup. Selain bahan tadi, Amie tambahkan lobak putih, lobak merah, sayur petola, cendawan shiitake dan juga suun. Mungkin sup ini berbeza dengan sup nasi ayam yang biasa, tetapi inilah olahan Amie yang tersendiri.


Jom... kepada sesiapa yang sudi mencuba, dipersilakan memasak Ayam Panggang Madu atau pun Nasi Ayam Saffron. Dijamin sedap!


29 ulasan:

FnF Simple Life berkata...

Aduh sedapnya nasik...
pada saya pun ayam yg dipanggang sekor2 lebih umph rasa dia berbanding dipotong2... kalau dipanggang sekor2 tu memang very moist and tender...kan3x... kalau dipotong2 then bakar atau grill ayam panggang tu agak kering sikit...

zila norazila berkata...

tang nasik nie zila x pernah menerai lg nie..nampak sedap la kak amie..perut dh berbunyi nie:)

Asmara berkata...

kene order saffron mcm ni, tak pernah guna pun. ;)

mama aini berkata...

assalam amie..ahakz..mama telan air liur tgk makanan yg sedap2 ni..

Nieza berkata...

Assalam kak Amie cyng, lapar tgk nasi ayam akak ni...tgk ayam yang yg dok berposing tu pun dah terliur..hehe

Yana Shaiful berkata...

aduii..laponya msk sini..td dh tergoda dgn ayam panggangnyaa..tmbh plak dgn nasi..sedapnyaaa ^_^

ibundo berkata...

nasi tu nampak sedaplah amie. Bundo jarang masak nasi pakai kukus. kalau nasi yang bundo masak termentah, baru bundo kukus. Tapi melihatkan nasi yang amie kukus tu keluar cantik, nanti bundo nak cuba.
Tentang ayam panggang madu tu, manis tak mie. Bundo memang elak masakan yang ada rasa manis.

Amie berkata...

FnF Simple Life,
betul tu, memang ada beza panggang potong dengan panggang bulat!

Zila Norazila,
Resepi olahan cuba-cuba aje ni Zila, tapi hasilnya memang sedap!

Asmara,
sesekali aje Kak Amie guna saffron, itu pun kalau teringat nak guna he he heh sebab bendanyanya pun halus-halus aje.

Amie berkata...

Mama Aini,
waalaikumussalam,
boleh buat Mama Aini, nanti boleh telan betul-betul he he heh

Nieza,
waalaikumussalam sayang Nieza,
kakak pun selalu terliur tengok segala post masakan Nieza he he he hhh

Yana,
boleh cuba Yana, tidaklah sesukar mana nak buatnya, nanti jemput kakak datang makan ye Yana sayanggg...

Ibundo,
agaknya sudah terbiasa masak cara kukus, jadi Amie pun kukuslah selalu kecuali masak nasi biasa tu guna rice cooker saja.
Amie sapukan madu lebah (Amie beli madu hutan - asli, bukan madu ternak dari Kundasang), madu yang Amie gunakan ini tidaklah berapa manis, tapi kulit ayam yang disapu tu memanglah ada rasa manis, madunya tak meresap ke dalam daging sebab Amie pun sapu di saat-saat akhir, sebagai sentuhan untuk mengilatkan he he hehh

Acik Erna berkata...

asslam amie..acik biasa dengar saffron..tapi tak tau rupanya macam mana.ketinggalan kan..pernah mencuba resepi..bila d saffron memang acik skip je..sebb tak tau rupanya macam mana

Melly Octaviana berkata...

sudah pasti sedap kak Amie, lihat photo nya aja sampe ngeces, untung Melly ngga lagi mengandung , bisa bisa nanti baby nya keluar air liur terus.. hehe

Amie berkata...

Acik Erna,
saffron tu sejenis herba, halus-halus, warna merah, ada dijual dikedai2 mamak tu...

Melly,
he he he biar ibunya ngencess ye Melly!

Qasey Honey berkata...

asslm kak Amie...wah betul sedap ni...berbaloi kalau dpt mrasanye jugak...myelerakan

ummiaisyah berkata...

isy...isy...meleleh air lior tgk ns ayam tu..ayam panggangnya so perfect...kalah ayam ayamas tu..siap pakai lip gloss lagi!

Dede Thea berkata...

rasanya pasti enak,gurih,and manis,,iya kan hehe.....

khairiah khaizu berkata...

bestnya nasi ayam.....kalo mkn tak puas2....tapi saya kn Amie seram tgk ayam sekoq tu....kalo Amie letak depan saya kompem sya tak makan...hahaha...serammmmm

Nuwairani Ismail berkata...

bestnye! bestnye! bestnye! kene singgah la rumah kak amie sebelum nani pindah semenanjung.

Wani berkata...

salam kak amie.. nasib baik la kak amie bagi tip2 nak bakar ayam sekor camtu sebab wani pun x pernah lagi nak panggang ayam sekor bulat cam tu ...hihi.... nasi ayam tu sedap... dah kecur tengok sebab dah lama x makan nasi ayam lebih2 lagi bab ayam tu berkilat !

quinnie berkata...

nai nasi ayammmmmm...hehehhe...sedapnya...!!! bagus la tips bakar ayam akak tu...memang cantik rupanya..elok je kulit pun cantik bersinar...nanti kalau bakar ayam nak cuba tips akak ni..:)

Amie berkata...

Qasey Honey,
memng berbaloi2 QH...

Dede Thea,
benar pak...gurih!

Khairiah,
....?????

Amie berkata...

Nani,
jemput...jemput!

Wani,
alhamdulillah Wani, yang elok kita kongsi bersama... sebab kakak pun teruja dengan hasil air tangan kali pertama ini!

Quinnie,
silakan dik... mesti menjadik!

rahel berkata...

Selamat pagi Kak Amie..
terlewat gue sampai..bas lambat jalan ke LD bah..hehe..nampak sangat sedap nasi ayam safron ni kak..ditambah pulak dg ayam panggang madu tu..waw..mengancam la..tumpang lalu..mau ambik soup satu mangkuk besar..

Nens Collection berkata...

camne rupa saffron tu ek kak amie..ekekeke..menu sihat ni..leh buat menu tuk hubby..sup elok skit dr makanan yg bergoreng2 kan..

kami skang dh start menjaga makan..tp kdg2 kantoi gak..huuhuu

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

perhhhhhhhhhhhh meleleh ayaq lioq cheq tgk ayam madu tue kaka....
dah salin nnt nak gi carik ayam sekor...kat semua stok ayam boneless jer ada...sedapppppppp!!!

Amie berkata...

Rahel,
memang dia bijak...pilihan bijak, ambillah semangkuk sup tu,bawa elok2 ye...

Nens,
saffron tu sejenis herba, halus-halus... memang kena jaga pemakanan, tapi pelan2lah ye

Ayu,
he he heh cantik kalau dapat ayam bolat!

ummiross berkata...

Cantiknya nasi Amie..sebiji2 nasinya. Dah lama tak berkesempatan singgah dapur Amie, dapat lak ayam madu, rasa tak nak balik ni,hikhik!!

Amie berkata...

Ummi....
lamanya Ummi hilangkan diri, winnduuuuu ngan Ummi sayanggg!

Cahaya Qaseh berkata...

Salam..kak amie,bwg putih dn halia utk aym pnggng madu tu akak guna pengisar kering atau basah???klau mnyk bijan di gnti dgn mnyk zaitun sdapp x???trm ksh...

Cahaya Qaseh berkata...

Salam..kak amie,bwg putih dn halia utk aym pnggng madu tu akak guna pengisar kering atau basah???klau mnyk bijan di gnti dgn mnyk zaitun sdapp x???trm ksh...