ADSENSE

Sabtu, 29 Oktober 2011

Kuey Teow Goreng Buat Ucu Faridah @Ucu Bakery

Koey Teow Goreng ini sebenarnya menu yang dihidangkan untuk keluarga petang kelmarin. Hari ini baru sempat masukkan dalam blog. Petang kelmarin balik lewat petang sebab ada mesyuarat, jadi sampai rumah perut sangat lapar...... Maklumlah, makan tengahari di kantin hanya meratah ayam masak kicap dengan kerabu pucuk ubi serta sebiji donut!    Manalah nak kenyang kalau mesyuarat pun habis pukul 4.30 petang!  Bila bongkar peti sejuk, terjumpa sebungkus kuey teow yang belum dimasak. Kemudian selongkar bahagian atas, terpandanglah pula udang.... senang kalau dah jumpa udang, sebab tak perlu masa yang lama untuk merendamnya. Kemudian tengok lagi di bahagian bawah, ada beberapa jenis sayur yang boleh duduk bersama dengan kuey teow dalam kuali termasuk kobis dan daun kucai. Satu lagi.... lobak merah! Amie memang pernah makan kuey teow goreng campur dengan lobak merah di restoran. Bukannya banyak... sikit saja! Wah! Ada cili jeruklah....wokey! Nampaknya Kuey Teow Goreng ringkas akan siap sebentar lagi!


Bahan:
600 gram kuey teow 
15 ekor udang kertas
1 cekak daun kucai - potong anggaran 3cm
4 keping tauhu basah - potong ikut suka dan goreng sebentar - toskan
1/4 biji kubis - hiris nipis
1/2 biji lobak merah - potong ikut suka
4 biji bawang merah - cincang
4 biji bawang putih - cincang
3 sudu sos  tomato
3 sudu sos cili
1 sudu sos tiram
3 sudu kicap pekat
1 sudu serbuk pati ayam
minyak

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih serta bawang merah hingga wangi.
2. Masukkan lobak merah dan udang kertas.
3. Masukkan sos tiram, sos tomato dan cili sos. Gaul rata.
4. Masukkan kubis dan kuey teow.
5. Masukkan kicap pekat dan gaul sebati. Jika terlalu kering, masukkan sedikit air.
6. Taburkan serbuk pati ayam.
7. Masukkan daun kucai dan kacau seketika.
8. Kuey Teow Goreng siap untuk dihidangkan.
9. Jika suka hidangkan bersama perahan jus limau kasturi dan cili jeruk.


Kuey Teow Goreng nan sepiring ini Amie hantar ke rumah Ucu Faridah di Meru, kiranya bertukar menulah kita ye Ucu.... Kak Amie nak kerang, Ucu nak udang..... mana ni Ucu.... ada tak Ucu di rumahnya, senyap aje......ooooo Ucu! Agaknya Ucu pergi tempat orang kenduri kot. Kak Amie letak sepiring Kuey Teow Goreng siap dengan cli jeruk sekalini.... letak depan pintu rumah Ucu ye... Ha... yang lain, apalagi...jom makan  di dapur Amie. Bismillah....


14 ulasan:

ajumohit berkata...

sedapnya nmpk kue teow tu kak, punch ni masak nasi dan kerang dan sayur, budak2 suka sgt huhuu

Amie berkata...

Aju,
sedapnya dengar lauk kerang.... tak sabar nak balik kampung nak makan kerang....

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, suka sangat kalo ada menu penyelamat di saat darurat atau kesuntukkan masakan, dapat isi perut dengan masa yg singkat. Walaupun ringkas nampak sedap tu..udang tertonggeng

Amie berkata...

Rosa,
betul tu...yang penting dapat layan perut yang sedang berkeroncong... he hehehh udang tertonggeng-tonggeng tu tak sempat dikupas he he heheh sibuk potong segala sayur-mayur...

rahel berkata...

emmm Amie..my fav sangat2 ni..suka2.

ummiross berkata...

Amie, ummi singgah makan tengahari, kuay teow pun cukup.

MulutPayau berkata...

memang sedap kuew teow kalau dimakan ngan cili jeruk...

ainnoraini berkata...

kalau ucu faridah tak mau hantar jer kat rmh saye jer amie..saye suke mkn udang...hihihi

Acik Erna berkata...

Amie..besor nampak udangnya..memang sedap tu..rugi ucu tak ambik.

Amie berkata...

Rahel,
memang sedap Rahel... kalau beli dipasar tak puas makan, buat sendiri boleh tambah berkali-kali ye...

Ummi,
betul tu Ummi.... malam semalam tak masak nasi, sebab kenyang makan kuey teow... tapi malam-malamanak goreng kentang pulak...laparlah tuu...

MP,
cili jeruk tu yang buat kuey teow tambah sedap ye MP

Amie berkata...

Ain,
iyelah Ain... siap telefon lagi kat Ucu, belumlagidia datang ambil depan pintu... daripada burung makan,baiklah hantar kat Ain pulak ye.... he heheh

Acik,
ni gara-gara nak tukar kerang dengan udang ni...Ucu buat kuey teow kerang, kalau Ucu tak datang memang kita makan ramai-ramai ye Acik.... he hehhhee

Ucu Faridah berkata...

amboi2....ucu baru nk ambil depan pintu..dah licin..oooo pakat dengan acik nak bg habis ye..takpe..tak pe...jap lagi ucu serang pulak dengan ... bunga mekar (tp hari isnin lah..)

tadi masa akak call,ucu kt sek.anak ada sukan..

Pas tu tetamu (abng n kakak) dari kpg datang, baru je balik...

jab lagi mlm ada kakak ipar pulak nak datang n tidur kt rmh ucu...

tak sangka sibuk betul hari ni...

harap2 k.amie masakan utk ucu lagi yer...baik udang tu dengar cakap cikgu..beratur lurus jer...hehehe...

whitecappuccino berkata...

saya memang suka kuey teow.

Amie berkata...

Ucu,
sibuknya dia hari ni... nasib baik udang tu dengar cakap cikgunya, sanggup bersusun beratur dari pagi sampai petang di depan pintu Ucu....

WC,
memang ramai suka kuey teow...lembut, sedap...