ADSENSE

Isnin, 31 Oktober 2011

Karipap Inti Sedap & Kulit Rangup

Amie tertinggal keretapi lagi... maklumlah naik kelas kambing, kelas ketiga....... orang lain dah naik muak makan karipap, Amie baru terkedek-kedek buat. Entah berapa tahun tak buat kuih ini padahal inilah satu-satunya kuih yang paling digemari masa kanak-kanak dulu. Waktu rehat semasa di sekolah rendah, memang kuih inilah juga yang Amie kejar di kantin. Anak Amie tanya..... kenapa kena lipat tepi-tepinya tu? Maklumlah pertama kali melihat ibunya yang 'sangat rajin' ini mengelim tepi karipap. 


Nampak hodoh sikit kelimannya ....apa pun kulitnya memang rangup sebab Amie uli dengan minyak panas, dan intinya Amie bubuh kentang campur daging ayam. Bentuk karipap yang dihasilkan pun kurang sekata, ada yang gemuk, ada yang pipih sikit dan ada yang benjol. Ini menunjukkan yang empunya tangan kurang cekap membuatnya. Resepinya sama sajalah dengan resepi kawan-kawan yang lain, kalau Amie rajin nanti kemudian Amie tuliskan. Sekarang ini masa untuk minum petang.... jom minum sama.


Yang tak sempat makan di dapur Amie, boleh tapau tapi pilih yang masih elok.... takut terburai isinya di tengah jalan....

18 ulasan:

CT Delima berkata...

As'salam Amie

Karipap atau epok2 orang Johor panggil, memang menjadi kegemaran ct juga ni. Hb dan anak2 pun suka. Tapi kalau nak buat kena letak inti banyak2 pasti suka anak2 makan..hehehe

Tapau lah amie buat minum petang dengan cuaca redup bercampur mendung ni. pekena pulak dengan kopiO kaw2..perghhh

Pen Biru berkata...

k.amie..sy pun suka buat karipap sendiri..ikut mood.kalau rajin sy buat comel2..kalau malas, sy buat besar tapak tgn..sekali goreng sebiji je muat..nak mkn karang sy potong ..heheh

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

ni pow last ayu buat masa bulan posa karipap....lepas tu badan jadik BAMOK so diet...mood rajin nk msk mcm2 dah ilang ngeeee boley gituew?

Amie berkata...

Waalaikumussalam CT,
oh...epok2 ye... patutlah nenek (Nyai) Amie asal dari Singapore selalu sebut epok2....(masa Amie kecik dulu), memang sedap inti banyak-banyak..Amiepun dulu suka makan inti saja, tepi-tepi berkelim tu Amie buang...sekarang makan dua2nya sebab dah pandai buat kulit yang rangup!

Pen Biru,
wah! besar tapak tangan ye...jimat tenaga tu...he hehhh ee dapat bayangkan macamana rupa karipap potong-potong....

Lady Ayu,
laa..... jadi BAMOKlah pulak... tapi bukan salah karipap ye Ayu... hu hu huuu

JR® (22) berkata...

Salam Amie..
jgn lupa letak resepinya ye..sy pon suka sgt mkn karipap tp tak rajin nk buat..ngeh3..

anymz berkata...

salam amie,wah dah buat karipap ya.sama dgn rumah hasue hari ni..simpan kan untuk akak 5 ketul ya.ada lagi tak tu?..:)))

rahel berkata...

Laaaa...tak acik la..klu takde resepinya..nak try gak karipap sodap tu.

kasihredha berkata...

nakkkkkkk
please....

dZana berkata...

karipap jugak.. best ni amie dpt mkn yg panas2..dgn cuaca sejuk2 ni

quinnie berkata...

sedapnya kak amie karipap...saya entah bila nak buat..huhuhu

Mieza berkata...

Kak Amie ku cayang...syedap nyer karipap ni..mieza suka karipap tapi tak reti nak wat..kalau buat kan mesti dia terbuka tang kelim tu..ternganga macam kerang busuk..pastu kan mesti bila goreng dia berjerawat..tak pandai mieza ni wat karipap..pos ke TM skit kak amie karipap ni...nakkkkk...

kak..mieza dah post dah resepi nasi yogurt pandan tu..nanti akak datang tau..dan cuba tau :)

Kamariah Awang berkata...

Hahaha...Nasibaik ma tak terlepas entri ni... Kan ma ni 'hantu' karipap...? Nampak sedaplah Amie.. Apa lagi kalau kulitnya rangup! Kelas gitu!

ummiross berkata...

hehe Amie ketinggalan keretapi, ummi tak naik keretapi terus, jujurnya tak pernah buat karipap. Karipap Amie nampak sedap, ummi rasa 2-3 biji ni,hik!

Zaliedana berkata...

Assalam kak amie cayang,xperlah kak,kalo rupa xcantik,yg penting sedap..Sy tgk cantik ajer karipap akak tuh..Sy pon dari dulu kini mmg suka karipap kak..Eh ada lagi x ni kak,mai nak tapau wat bf cikit,hihi..

nuwairani ismail berkata...

tengok pon dah tau rangup...kene pusing2 di LD la sekali...request kak amie masak sedap2...heheh

Zaitun berkata...

Karipap kuih kegemaran kak Zai tapi malasnya nak menguli,Amie poskan aje boleh hehehe....

Ucu Faridah berkata...

karipap makanan kegemaran pak su n anak2...kekadang buat sampai 1 kg, sampai kebas kaki lah jugak...
tapi tak jugak pandai2 bila tang mengelim...

Juwita Jamaludin berkata...

salam kak amie.. dua tiga orang buat karipap tergoda sudah.. ita karipap menag tak tolak kak.. suak sangat tambah kulitnya ranggup.. makan akak punya leh..