ADSENSE

Selasa, 5 Mei 2015

Ikan oh Ikan! Jom Masak Lemak Cili Padi!

Ikan lagi... dan lagi...
Kali ini Masak Lemak Cili Padi... habis licin anak-anak makan.
Amie goreng dulu ikan, kemudian baru masak dengan bahan lain. Ikut cara Bonda... apa-apa masakan, Bonda suka goreng dulu. Nak masak sup ayam, Bonda goreng ayam dulu, nak masak kari ayam atau ikan pun Bonda goreng ayam atau ikan dulu! Amie gunakan ikan alu-alu... eh! Apa-apa ikan kegemaran pun boleh....

Petang tadi terlelap seketika. Bila terjaga terus teringat Fuad belum makan tengahari lagi sejak balik dari sekolah... aduhai kesian budak tu... mesti lapar! Fuad suka sangat kalau makan ikan berkuah... tapi bukannya ikan pindang atau singgang. Kalau Amie masak kari ikan, memang penuh bergenang pinggannya dengan kuah kari sampai tenggelam nasi! Buat itu dan ini, begitu dan begini akhirnya menjelang senja barulah selesai masak!

Bahan-bahan:
5 kepingan ikan alu-alu - lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit - goreng hingga masak - ketepikan
200 ml santan pekat campur dengan 200ml air
7 biji kacang bendi - bersihkan dan potong dua
1 batang serai - dititik
2 keping asam gelugur
1/2  sudu teh serbuk kunyit
garam / perasa pilihan secukupnya

Bahan tumbuk:
2 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
12 biji cili padi
1 cm belacan

Cara:
1. Campurkan santan, serai, asam gelugur, serbuk kunyit dan bahan tumbuk di dalam periuk.
2. Jerang di atas api sederhana.
3. Apabila kuah santan mula mendidih, masukkan ikan goreng tadi bersama kacang bendi.
4. Kacau sekali-sekala supaya tidak pecah santan.
5. Perasakan dengan garam / perasa pilihan.
6. Padamkan api dapur.

Bila Amie lihat Fuad & Fairuz bersungguh-sungguh makan nasi dengan lauk yang disediakan...... dah agak mesti mereka suka masakan begini! Makanlah anak-anak... hasil air tangan Mummy.... mudah-mudahan kalian terus membesar menjadi anak yang soleh dan terus rajin belajar.

19 ulasan:

Nooriah Abdullah berkata...

sama lah kita hari ni Mie cilipadi lemak sama citarasa lah ni kan

POJIEGRAPHY BLOG berkata...

Ni antara my fav. Bila balik kg, mesti minta mak masak resipi ni. Rindu pula.

Liza berkata...

sama la ngn anak2 Liza, suka lauk2 masak ciliapi cmni, tapi diaorg panggil kuah kuning, hihii

Shamsiah Abdul Rahman berkata...

Kalau K.Sham.. makan bendi dulu.. ikan kemudian..

M Faridzuan Majid berkata...

Semoga mereka jadi adik-adik yang soleh amin.

Lyn Abdullah berkata...

sedapnya masak cili padi lemak :)

aji nugraha berkata...

waw sedap sekali bikin perut keroncongan saja... saya lagi konsumsi Jelly Gamat Gold G Obat Kanker Lambung Tradisional apakan tidak apa apa makan makanan ini???

ardi herbalalami berkata...

Jual Blueberry Juice Green World Tradisional Herbal Alami Yang Ampuh Dan Aman

Diana Azwa berkata...

Saya da cuba ikut resepi ni.. sedap

kayamba gumbz berkata...

Izin share Obat Demam Thypoid Tradisional nice Obat Peyronie again Obat Sakit Ulu Hati Dan Sesak Nafas too Obat Dermatitis Stasis Tradisional again Obat Pelebur Batu Empedu Tradisional grrrrrrrrr!....

kayamba gumbz berkata...

My blog this Obat benjolan di vagina | Cara Menyembuhkan Mata minus Dengan Cepat Dan
Mudah
| Obat Campak Rubella Tradisional | Obat Radang Rongga Hidung Tradisional Thanks....

nasah giman berkata...

Sungguh menyelerakan..terima kasih atas perkongsian resipi dan semoga anak anak Puan berjaya dunia dan akhirat..

myamora berkata...

Nyummy..

Usin Usni berkata...

Asam keping x payah ke?

Amie berkata...

Usin,
ni mesti tak baca betul2 sa,pai terlepas pandang asam keping!

Dessy Rahmawati berkata...

share article my blog Cara Menghilangkan Kelenjar Getah Bening Pada Anak will Obat Amandel Tradisional Terampuh Thank you very much...

hazizul faez berkata...

Klau xdk asam kping mcm mn?

Hanan Arsad berkata...

Ikan alu-alu ikan jenis ape yer. Nie ikan laut.

Hanan Arsad berkata...

Ikan alu-alu ikan jenis ape yer. Nie ikan laut.