ADSENSE

Rabu, 1 Mei 2013

Kek Coklat Kukus Lembut & Lembap!

 Assalamualaikum.
Paparan sebelum melelapkan mata.... walaupun entah kali ke berapa Amie paparkan Kek Coklat Kukus, namun dari masa ke semasa memang ada perubahan hasil air tangan yang juga entah kali ke berapa! Kali ini baru benar-benar puas hati.... memang puas hati sangat!  Tak rugi mencuba dan terus mencuba untuk mendapatkan hasil yang terbaik! 


Kali ini deko-deko sikit walaupun tangan masih keras kejung....


Terima kasih sekali lagi buat Lina_pg : Teratak Mutiara Kasih di atas perkongsian resepi yang sungguh menggoda selera ini. Sebelum ini Amie pernah kongsikan DI SINI, tetapi kurang berpuas hati kerana insiden bekalan elektrik terputus, dan mengadun resepi dalam gelap! 


Kali ini memang benar-benar menjadi seperti yang diimpikan! Sekali lagi Amie kongsikan resepinya di bawah ini. Kredit sepenuhnya buat Lina_pg dan juga penyumbang resepi asal iaitu Chef Zubaidah serta penyambung resepi seperti Alongroz, Hasue dan Ayunalisa.

RESEPI KEK COKLAT KUKUS LEMBAB CHEF ZUBAIDAH
Sumber : Hasue & Ayunalisa
Sharing : Lina_pg

Bahan-bahan:
  • 100g Serbuk Koko*
  • 200g Gula pasir*
  • 1 tin Susu sejat*
  • 200g Minyak Masak Sayuran*
  • 250g Susu Pekat*
  • 4 biji Telur gred A - pukul sehingga berbuih
  • 150g Tepung Gandum 
  • 1 st Soda Bikarbonat
  • 1st Baking Powder

Cara:

  1. Campurkan kesemua bhn bertanda* dan masak dengan api perlahan sehingga licin dan gula cair sepenuhnya.Tak payah sampai menggelegak/mendidih.
  2. Satukan dengan telur yang dipukul tadi dengan hand whisk. Gaulkan bahan2 kering & campurkan sedikit demi sedikit sehingga sebati sambil terus dikacau dengan hand whisk.
  3. Masukkan ke dalam loyang.Bakar hingga masak.Suhu bergantung pada jenis oven. Kek ini juga boleh dikukus
  4. Sejukkan dahulu sebelum dihiaskan dengan icing atau ganache.



Jom...jommm... tak cukup sepotong nih!



Sekali lagi diucapkan jutaan terima kasih buat semua penyumbang dan penyambung resepi Kek Coklat Kukus Lembut & Lembap ini! 


20 ulasan:

LiNa_Pg berkata...

Assalam kak amie,sudah jatuh cinta kah ngan kek super moist ni hehe..
Sy paling suka ngan tektur kek ni.Sdp,lembut dan moist.
Terima kasih ya kak amie bg krdit link ke TMK

Amie berkata...

Lina,
waalaikumussalam... kuatnya telepati Kak Amie ye... baru terkenang-kenang Lina, tiba-tiba Lina muncul di dapur kakak... ha ha ahh... kali ini baru betul2 puas hati Lina! Terima kasih banyak2!!!!! Mmmuuuaaahhhh....

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, nampakpun sangat lembut dan lembap kek, tu rasanya pasti lah sedap, pernah juga buat kek ni mmg sangat2 puas hati kan amie. Dah cantik deko tu tu kalo saya lagi kejung33 la heheh

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Amie..mmg mengiurkan kek coklat tu..lawa deko diatas kek tu.keras kejung tgn pon...cantik pd pandangan atie :)

Amie berkata...

Atie,
makasih Atie... cantik ye... ni yang naik semngat nak mendeko-deko lagi ni he he hehh.

Amie berkata...

Rosa,
waalaikumussalam.... hi hihiii tak ada skill tertentu nak mendeko...Rosa.

Bbwana adienia berkata...

Salam kak amie..

wah, malam2 gini tayang kek coklat ya..em, sedapnya kalau dapat makan..huhu..

Wani berkata...

salam kak amie .. sedapnya... wani pun dah lama tak men kukus kek... dah makin cantik dah hasil seni tangan kak amie ...

ummiross berkata...

Minta Amie..kuih sepotong, ummi mau makan kerna perut kosong, hehe nyanyi2 kecil sambil menahan terliur.

Amie berkata...

Wani,
seronoknya dengar kata-kata itu Wani.. bertambahlah semangat dan semakin mengembanglah hihihiii...

Ummiross,
terasa-rasa nak rayalah pulak dengar lagu Ummi tu he he ehhh.

Rohah berkata...

oh kak..mesti babymu anteng, sampek iso nggawe kek berdeco2 lho...kek coklet koyo ngene mmg rak bosen..wong laen aku rak reti lah...

Suzana Ibrahim berkata...

saya dah cuba buat dengan resepi ini memang lembut dan moist.

Norzila Zakaria berkata...

kak amie sayang dah cantik sangat ni zila rasa..sayang nak makan la..tapi bila tengok tang gebu lembut tu aduii nak ckit kak...

Gee® berkata...

Cantiknya deko... mabeles... mabeles...

sudipVSsenduk berkata...

peeeeerrgh!
kalau dapat sepiring mesti WOW!

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

amie... tinggalkan sepotong utk minum ptg ku nnt ye.. aduh sedap banget!

Ena berkata...

amboi sedapna kek..

kak,
coklat ganache mcm mana resepinya..nampak menarik je tu..

Mamasya berkata...

Aslmkum Amie
kalau kek kukus mmg moistkan...yummmy.
nengok ayam panggang kat bawah tu....tergoda dibuatnya...

ckLah @xiiinam berkata...

Biuh...biuh! Kok uwwwenak temen toh!


:)

whitecappuccino berkata...

dalam pantang pun amie buat kek ke?