Khamis, 9 Mei 2013

Jom Cari Idea Masak Hidangan Tengahari & Malam di INAHAR'S COOKING TIME

Assalamualaikum.
Jom kita terjah ke dapur Inahar Ali yang sentiasa semerbak enak dengan pelbagai hasil air tangannya! Terima kasih Ina kerana sudi menyertai MERIAHNYA DUNIA MASAKAN dan mengirim pelbagai resepi untuk perkongsian maya. Alamat rumah Ina di sini ye... ketuk pintu dapurnya dulu... INAHAR'S COOKING TIME. Jika anda ketandusan idea untuk menyediakan hidangan tengahari atau malam buat keluarga tersayang, datang saja ke dapurnya. Ina menjamu mata kita dengan pelbagai menu yang lazat dan menyelerakan! Apa tunggu lagi.... Ina!!! Assalamualaikum... kami sudah ada di depan pintu dapur Ina....


Sesekali kita boleh cuba hidangan di atas iaitu Roasted Chicken Kabsa Rice. Kenyang makan sepinggan ni! Dah kenyang makan nasi kabsa, kita cuba pula nasi dagang di bawah ini.


Amacam? Memang nampak sungguh menyelerakan Nasi Dagang Gulai Ayam masakan Ina. Jom... kita lihat di bawah pula. Rajinnya Ina sediakan masakan Arab... ada nasi mandhi!


Percayalah... anda akan terasa ingin makan lagi setelah kali pertama mencicipi Nasi Mandhi & Ayam Panggang yang enak ini! Nasi mandhi memang sedap!


Ini pula hasil kreativiti Ina, Nasi Daging Versi Ayam. jom kita cuba... nak tak? Selain aneka hidangan nasi, dapur Ina juga dipenuhi dengan pelbagai lauk-pauk lain seperti udang.



Adeeeeeehhhh! Terliur melihat Sambal Tumis Udang Galah! Cuba lihat di bawah... udang goreng berempah pulak!


Udang Goreng Berempah


Jangan lupa cuba resepi yang nampak sangat sedap ni....Udang Seri Pandan. Oh! Banyaknya koleksi masakan udang Ina. Ini yang buat kita tak mahu keluar dari dapur Ina!



Udang Masala


Kari Udang Ala Indon


Udang Rica-Rica


Udang Masak Lemak Tempoyak


Ada resepi Ketam Masak Merah! Sedapnya kalau dapat ratah ketam.... okey... kita lihat resepi ikan pula. Apa agaknya menu istimewa Ina di bawah ini ye...


Wow! Kari Ikan Tenggiri



 Di atas dan di bawah ini sudah tentu Ikan Masak Singgang


Ikan masak singgang yang ringkas tapi menyelerakan!



Asam Pedas Ikan Tenggiri... menu asam pedas memang disukai ramai! Tak kiralah ikan tenggiri ke, atau ikan bawal seperti di bawah ini.



Asam Pedas Ikan Bawal


Dan.....Asam Pedas Ikan Kembung



Ikan Tilapia Masak Taucu



Ikan Siakap Sos Daun Limau Purut



Semuanya sedap-sedap belaka termasuk ikan masak stim di atas nu..... Jom kita lihat resepi apa Ina gunakan untuk masak sotong.



Ini Sotong Goreng Berempah



Ini pula  Sotong Masak Lada Hitam. Anda masih tercari-cari resepi untuk mengolah ayam? Banyak pilihan menu yang disediakan Ina yang berasaskan ayam. Di antaranya....



Ayam Perap Masak Merah Madu



Gulai Ayam Jus Tomato



Paprik Ayam



Gulai Ayam

Ayam Kremes


Ayam Masak Madras



Ayam Masak Manis Mak Jah



Ayam Masak Lemak



Opor Ayam Merah



Sup Ayam Hadnyai



Ayam Ungkep



Kuzi Ayam


Lemon Rosemary Roasted Chichen



Butter Chicken


Ayam Goreng Kurma



Simple Lamb Kuzi


Daging Kandar



Daging Kicap Lada Hitam



Ada Sambal Goreng Jawa!


Dan Sayur Goreng Jawa juga! 
Memang rasa tak mahu keluar dari dapur Ina! Dah kenyang me jamu selera dengan pelbagai resepi lauk-pauk, apa kata kita cicipi sedikit pencuci mulut yang disediakan Ina di bawah ini.


Puding Mentega Laici


Puding Kastard Berkuah Koktel



Mini Pavlova



Bubur Putih Bubur Merah

Oh Ina! Seronoknya berkunjung ke dapur Ina! Walaupun Ina sibuk berekerja, namun Ina sentiasa meluangkan masa untuk mencuba pelbagai resepi. Terima kasih banyak kerana sudi kongsi begitu banyak resepi yang membuka selera! Sekali lagi Amie ucapkan terima kasih kerana Ina sentiasa sudi mengirim hasil masakan ke MERIAHNYA DUNIA MASAKAN. Semoga paparan dalam Segmen Meriahnya Dunia Masakan ini akan dimanfaatkan oleh rakan-rakan pengunjung. Mudah-mudahan pengkongsian ikhlas di alam maya ini mendapat ganjaran daripada-Nya. Teruskan masak-masak ye Ina sayanggg.... sumbanganmu sangat besar ertinya dalam memeriahkan lagi dunia masakan tanahair kita!

7 ulasan:

mama sara nur berkata...

assalam
macam2 ada pilih sahaja he hee
enak2 belaka menunya kan

SHAFIQ HASHIM berkata...

sedapnya...lapor plk tengok

Rohah berkata...

berdondang sayang perut ku kak malam2 macam ni...

inahar ali berkata...

mekacehh bebnyk ye amie kerana sudi memaparkan menu dapur akak yg x seberapa tu..moga semua kengkwn mendpt manfaat hasil dr perkongsian resipi2 kt dapur inahar..thnx a million ye amie!

azieazah berkata...

Ohhh tidakkkk! Jangan seksa dan goda sayaaaa!

Bbwana adienia berkata...

salam kak amie..

saya berminat dengan menu udang dan sotong tu...kalau dessert mau puding n pavlova la..

Sheriza mohd razali berkata...

Terima kasih...ats idea