Buah Perah & Sup Ceker
8:31 PTGBanyaklah makanan Wak Aton bawa. Ada karipap, kuih koci, sate ayam dan buah-buahan. Sebelah petangnya pula, suami Wak Aton hantar mi goreng.
Sewaktu Wak Aton hulurkan bungkusan berisi makanan, Amie lihat ada sebekas buah kurma, seperti bentuk kurma Algeria, kecil-kecil saiznya. Amie keluarkana dari beg bungkusan dan letak atas meja. Seleai solat isya Wak Aton panggil makan : Mari makan buah perah, katanya.
Ya ampun! Buah yang Amie sangka buah kurma Algeria itu rupanya buah perah. Selama ini Amie tak pernah nampak atau makan buah perah. Pernah sekali dulu baca di blog Mama Cella - Makan Buah Perah dan lihat gambar buah perah juga di blog Puan Hazel - Buah² Rare @ Sungkai.
Pertama kali makan buah perah yang rasa lemak-lemak, lebih lemak dari buah berangan rasa jatuh cinta pula. Tidaklah banyak Amie makan, dan akan sambung esok. Jadi bakinya Amie simpan bawah tudung saji.
Pagi tadi datang emak saudara ziarah emak. Sebelum Wak Aton pulang ke rumahnya, Wak Aton pelawa makan buah perah. Walaupun kali pertama makan, emak saudara kita suka pula. Harap-harap adalah bakinya. Rupanya habis ... ahaks!
| Buah Perah |
| Isi Buah Perah |
Jadinya, inilah Sup Ceker yang sempat kita masakkan untuk Bonda. Kita tambahkan jagung, lobak merah dan labu kundur.
| Sup Ceker |
Alhamdulillah. Tak sabar tunggu Wak Aton sampai. Malam ini kita hendak makan buah perah puas-puas.
0 comments