ADSENSE

Selasa, 10 September 2019

Kelas Masakan : Kuih-Muih Melayu

Bertemu lagi....
Semoga semuanya sihat sejahtera.
Kali ini nak sambung cerita kelas masakan yang dihadiri pada 25 Ogos 2019.
Kelas masakan kali ini, Amie paparkan kuih-muih Melayu sebanyak lima jenis.
Nampak macam biasa saja, sebab dah biasa buat sendiri.
Namun begitu, bila kita berguru, dengan tujuan menambah pengetahuan, maka dapatlah apa yang kurang dan perbaiki mana yang 'kurang sedap'.... ahaks!
Seperti sebelum ini, Amie berguru dengan KAK YONG'S COOKIES, yang sentiasa manis dengan senyuman dan dan bermurah hati memberi tunjuk ajar serta petua sepanjang kelas masakan berjalan.
Antara kuih-muih yang kami pelajari termasuklah:
1. Kuih Bom
2. Kuih Keria Montok
3. Apam Gula Hangus
4. Kuih Kaswi Pandan
5. Kuih Cara Berlauk Cheese

Sebelum memulakan kelas masakan, terlebih dahulu Kak Yong menjamu para pelajar minum pagi dengan pelbagai jenis hidangan yang sedap-sedap!

 Dah isi perut, kami pun memulakan aktiviti.

Kak Yong sediakan dua jenis inti kuih bom, iaitu inti kacang merah (gambar atas) dan inti kacang hijau (gambar bawah).


 Setelah dimasukkan inti dan di'sapu' dengan bijan, inilah kejadian kuih bom hasil air tangan kami.

Jom kita goreng kuih bom tadi.

Istimewanya apabila berguru ini, dapatlah memperbaiki kelemahan dan kesilapan yang pernah dilakukan sebelum ini apabila membuat kuih bom di dapur sendiri.

Selepas ini, dah tak rasa takut kalau-kalau kuih bom meletup ketika digoreng! Elok jew Kak Yong tunjuk ajar kepada kami. Sudahlah kuih bom 'merurut perintah' sewaktu digoreng, rasanya pula tersangatlah sedap!

Bila Encik Suami makan, katanya kuih bom ini lembut bahagian luarnya, tidak liat dan keras seperti kuih bom yang selalu dibeli sebelum ini. Huurrmmm.... dah tahu maksudnya tu! Nampak gaya selepas ini kenalah cuba buat kuih bom seperti yang Kak Yong ajar.

 Jom kita belajar buat kuih keria montok pula. 
Sibuklah kami menimbang berat adunan untuk sukatan yang sama.

Terima kasih Kak Yong kerana sudi kongsi pelbagai petua untuk menghasilkan kuih keria montok ini. Kalau nak tahu petua-petua yang Kak Yong berikan, marilah berguru dengan Kak Yong.


Kuih keria montok yang baharu saja disira, dan dikeluarkan dari kuali.

Ini kuih kaswi pandan. Kak Yong kukus dalam acuan kecil. Jadi tak perlu dipotong. Hanya keluarkan dari acuan dan golek-golek atas kelapa parut seperti di bawah ini.


Berbaloi-baloi rasanya belajar apam gula hangus. Dah selalu buat tetapi nak belajar juga. Memang ada berpezaannya dengan apam gula hangus yang Amie biasa buat. Amie biasa gunakan buttercup tetapi Kak Yong gunakan mentega tulen. Rasanya? Teksturnya? Tentulah lebih sedap dan lebih gebu!

Wokey!
Berehat seketika
Kak Yong jamu kami makan nasi lemak sebagai hidangan tengahari.
Alhamdulillah. Nasi lemak lauk sambal telur, sambal ikan bilis dan ayam pandan.
Sampai tak tahu nak sumbat celah mana...sebab kenyang sangat! 

Kita sambung kelas masakan selepas makan tengahari.
Apa ada di bawah tudung kuali di atas dapur tu?
Taraaaaa..... kita belajar buat kuih cara style Kak Yong!

Inilah saat paling menyeronokkan sebab bergotong-royong menyiapkan kuih cara berlauk cheese. Banyak masa dihabiskan di sini kerana menunggu kuih cara masak, selain bubuh lauk dan juga kepingan cheese.

 Tak sabar melihat hasil kuih cara berlauk cheese, melihat cheese yang mula cair dan tunggu dicungkil keluar dari acuan!

 Cantikkan?
Nampak warna-warni seperti sebuah taman kecil!

 
Ini hasil pertama kami!

Dan hasil seterusnya, rupa bentuk kuih cara berlauk cheese kami semakin cantik....hiks!

Memang seronok bakar beramai-ramai, sampai berminyak-minyak muka oleh peluh tapi hati rasa gembira sangat! Maklumlah, beramai-ramai menyiapkannya!

 Wokey!
Cukup-cukuplah tu ambil gambar kuih cara berlauk cheese....ngeeeee!


 Hasilnya pun memang cukup cantik! Heheee... masuk bakul berlubang!

 Inilah sahaja perkongsian Amie untuk kali ini.
Mana tahu, tergerak hati untuk mencuba pelbagai resepi kuih ini di dapur sendiri. Dan sudah pastinya, jika ada kesempatan nak cuba buat kuih cara berlauk cheese, kuih bom dan apam gula hangus!

 Terima kasih Kak Yong, dan juga kawan-kawan kelas masakan yang sporting!
Jumpa lagi di lain masa.

2 ulasan:

norhidana berkata...

dana tau kuih bom isi kelapa je kak, ada jugak yg inti kcg hijau yek...

hipster betul kuih cara berlauk nya tuh kak, siap boh cheese lg

عبده العمراوى berkata...



شركة رش مبيدات بالجبيل
شركة مكافحة بق الفراش بالهفوف