Rabu, 30 Januari 2013

Nasi Goreng Ayam Penyet (Versi Panggang)

Assalamualaikum.
Amie kongsikan sekali lagi resepi yang Amie timba daripada MAMAK HAJI. Kali ini Amie cuba masak berdasarkan Resepi Indonesia iaitu Ayam Penyet. Menurut Mamak Haji, sebenarnya ayam ini lebih sesuai dibakar (grill) dalam ketuhar (oven) bersuhu tinggi 250 darjah celsius. Untuk lebih mudah, boleh juga digoreng menggunakan kuali leper tidak lekat (non-stickable pan) dengan mengurangkan minyak atau lagi mudah boleh digoreng saja seperti ayam goreng biasa dengan menggunakan tepung beras. Masakan Ayam Penyet juga boleh digunakan dalam menu Nasi Ayam sekiranya ingin diperagakan bersama resepi Nasi Ayam. Nasi dan sup seperti biasa tetapi sos cili kita ubah menjadi sambal ayam penyet yang sangat lazat. Apa yang sebahagian daripada kita fahami ialah sebelum dimakan, ayam tersebut hendaklah dipenyek terlebih dahulu, tetapi sesetengahnya pula mengatakan 'penyet' itu hanya pada namanya sahaja dan ayam tersebut tidak perlu dilenyek!


Untuk hidangan kami sekeluarga pada hari ini Amie sediakan Nasi Goreng bersama Ayam Penyet versi panggang serta Sambal Ayam Penyet yang lazat! Sebelum ini memang Amie pernah beberapa kali masak Nasi Ayam Penyet DI SINI.


Minta izin ye Mamak Haji.... sekali lagi Amie paparkan resepi dari Mamak Haji untuk dikongsi bersama rakan-rakan pengunjung. Semoga usaha murni Mamak Haji menyebarluaskan resepi yang lazat sebegini akan mendapat keberkatan daripada-Nya.

Resepi : Ayam Penyet
Sumber : Mamak Haji

 BAHAN-BAHAN:
  • 6 ketul daging ayam. Gunakan sebelah atas peha ayam atau isi yang tebal.  
  • 3 sudu besar santan pekat.
  • 2 batang serai diketuk memanjang supaya masa gorengan ia akan terurai dan cantik dalam hidangan.
  • 2 helai daun salam atau bay leaf tempatan.  Daun Salam akan mewangikan lauk dengan memberi rasa manis dalam masakan.
  • 1 sudu besar serbuk ketumbar. 
  • 1 sudu kecil jintan putih. 
  • 1 sudu besar gula merah. Gula pasir jangan digunakan dalam gorengan kerana akan jadi karbon bila digoreng, dan menjadi hitam disebabkan bahan kimia (ketika proses menjadikan gula pasir).
BAHAN UNTUK PERENCAH (KISAR ATAU TUMBUK).
  • 5 ulas bawang putih  telah dikopek kulit.
  • 2 cili merah.
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1 inci lengkuas saiz ibu jari dihiris.
  • 1 inci halia dihiris.
  • 3 biji buah keras dihancurkan.
Nota: bahan-bahan yang biasa kita gunakan untuk membakar ayam dalam oven ialah minyak masak dicampur bersama perencah tetapi resepi Indonesia menggunakan buah keras atau buah kemiri. Buah kemiri mempunyai kandungan minyak yang sangat harum. 
CARA-CARA MEMASAK:
1. Masukkan semua bahan-bahan di atas  iaitu jintan putih, serbuk ketumbar yang telah disediakan, garam, santan, serai, gula merah bersama ketulan ayam peramkan sekurang-kurangnya 30 minit atau sebaiknya semalaman.
2. Sekiranya ingin menggoreng atau seperti grill di kuali pan, masukkan minyak masak 1/4 dari paras ketulan ayam dengan api perlahan. Koyak-Koyakan daun salam dan taburkan di atas ketulan ayam. Hasil grill yang baik ialah masa meletakan ketulan ayam itu hadapkan permukaan tulang ayam ke bawah dan bahagian isi serta kulitmya ke atas. Kuali perlu ditutup untuk wap memasak ketulan ayam. Bila agak masak, terbalikan ketulan ayam. Permukaan ayam yang  isinya berkulit itu perlu hangus kehitaman sedikit.  Permukaan ini hanya perlu masak sekali saja supaya kulit tidak melekat pada permukaan kuali dan tertanggal. Sekiranya anda rasa cara ini lambat , apabila kulit dan isi ayam mula bertukar keperangan, keluarkan ketulan ayam dari kuali dan masukkan dalam ketuhar (oven) yang telah dipanaskan 250 darjah celsius selama 10 – 15 minit.
3. Ayam penyet anda telah siap untuk dihidangkan bersama sambalnya.


Akhirnya Amie berjaya menemui Sambal Ayam Penyet yang biasa Amie makan di Tawau dan juga semasa Amie berkunjung ke Pulau Jawa suatu ketika dulu. Di kedua-dua tempat ini Amie rasa sambalnya terlalu pedas, mungkin lebih banyak cili padi berbanding cili merah. Berdasarkan resepi Mamak Haji ini, Amie dapat menghasilkan Sambal Ayam Penyet yang sedap dan memenuhi citarasa kami sekeluarga! Memang Sambal Ayam Penyet ini patut dicuba oleh rakan-rakan yang berminat untuk menikmati kelazatannya! Apa yang membezakannya dengan cara masakan yang biasa ialah semua bahan digoreng terlebih dahulu dan ditambah dengan segenggam ikan bilis goreng. Jom kita semak resepinya di bawah ini.

Resepi : Sambal Ayam Penyet
Sumber : Mamak Haji


BAHAN-BAHAN:
  • 15 biji cili masak dibuang bijinya (300gm).
  • 10 bji cili padi - kalau nak pedas tambah saja.
  • 10 biji bawang merah atau 3 biji bawang besar - dihiris.
  • 5 ulas bawang putih
  • 3 biji tomoto bersais besar dibelah enam
  • 1 inci belacan.
  • 1 gengam ikan bilis.
  • 3 sudu besar gula merah atau gula melaka.
  • Garam secukup rasa.
  • Minyak 
CARA-CARA MEMBUAT:
1. Panaskan minyak, goreng ikan bilis sehingga garing dan asingkan. Dalam minyak yang sama goreng belacan dan asingkan.
2. Masukkan cili merah dan cili padi sehingga layu. Bila cili mula layu, masukkan hirisan bawang, hirisan bawang putih. Goreng sehingga layu.
3. Masukkan tomato dan goreng sehingga layu.
4. Angkat semua bahan-bahan goreng tadi, biarkan  sejuk dan kisar semua bahan-bahan tadi dengan separuh halus.
5. Keluarkan kisaran tadi dan masukan dalam kuali dan panaskan. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Jangan terlalu masak. Sekali mendidih sudah memadai. Sambal anda sudah siap.


Seperti biasa, ada Ayam Penyet dan Sambal Ayam Penyet tentulah perlu dilengkapi dengan ulam-ulaman. Jadi Amie tambah kacang botol celur, terung goreng, tauhu serta tempe. Nampaknya banyaklah jenis sayuran dalam hidangan kami hari ini.... termasuklah sayur kobis, kacang panjang dan lobak merah dalam Nasi Goreng di bawah ini!


Resepi : Nasi Goreng
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
4 cawan nasi putih
4 batang kacang panjang - hiris-hiris
1/2 batang lobak merah - potong dadu
1 cawan hirisan kobis
1 sudu makan kicap pekat
1 sudu makan serbuk pati ayam MAGGI
minyak

Bahan tumbuk kasar:
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
1 genggam udang kering - rendam dan toskan airnya

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis bahan tumbuk kasar hingga wangi.
2. Masukkan lobak merah dan kacau hingga layu.
3. Masukkan kacang panjang serta kobis dan terus masukkan nasi putih.
4. Kacau sebati dan tuangkan kicap pekat. Kacau nasi sehingga warna kicap rata.
5. Tambahkan serbuk pati ayam dan gaul sekali lagi.
6. Tutup api dapur.
7. Nasi Goreng sedia untuk dihidangkan bersama Ayam Penyet.


Tidak rugi sekiranya anda mencuba resepi dari Mamak Haji ini, sebab terasa kelazatan dan keenakan dalam hidangan tersebut! Semasa memerap daging ayam untuk dipanggang, memang sudah terhidu semerbak baunya yang harum dengan bahan pemerap yang disarankan seperti buah keras, daun salam dan gabungan dengan lengkuas, kunyit serta serai!

6 ulasan:

ummiross berkata...

Amie, terima kasih berkongsi resepi, ummi kan suka sangat ayam penyet, kalau kat Sarawak memang jadi regular customer kat satu kedai tu sebab ayam dan sambalnya sedap sangat.Nampak ayam penyet Amie ni pun sedap sangat, insyaAllah ummi nak cuba juga.

whitecappuccino berkata...

wc tak pernah buat ayam penyek ni..nanti satu hari wc nak try la..xde la susah pn nk buat kena rajin je kan?

Rohah berkata...

enak ki mbak ayu...suwi rak mangan..nak pingin banget aku mareng Giant MEru ...

Tihara berkata...

dapnye peha ayam ngan tempe :)

faa.rosli berkata...

akak..faa guna resepi sambal ayam penyet akak n sangat sangat sangat sedap n seperti yg dicari!rasa yg sangat ohsemm. thanks akak sudi share resepi yg best ni. jemput laa singgah.

http://faafeefoo.blogspot.com/2013/01/nasi-ayam-penyet.html

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Set nasi dan ayam yang sungguh menggoda! Perut dah krank kronk sini..hehe :)