ADSENSE

Sabtu, 30 November 2013

Daging Lembu Masak Asam Pedas

Alhamdulillah! Hari ini Sabtu yang nyaman.... dingin & mendung! Matahari pun nampak suram ditutup awan kelabu. Tapi di dapur tetap beroperasi seperti biasa. Menjelang tengahari, sudah siap satu hidangan istimewa dari Negeri Melaka Bandar Bersejarah!


Oh! Daging Lembu Masak Asam Pedas yang masih berasap!



Dengan kuah pedasnya yang berlinang-linang! Biasanya masakan asam pedas orang gunakan daun kesum dan bunga kantan, tapi resepi ini gunakan daun limau purut!



Amie patuh segala arahan dalam resepi.... ada kunyit hidup, serai serta....


lengkuas dan daun limau purut!


Resepi : Daging Lembu Masak Asam Pedas
Sumber : Masakan Tradisi Melayu Melaka - Norbi Husin

Bahan-bahan:
1/2 kg daging lembu tetel
sekepal asam jawa - ambil airnya 2 mangkuk
10 helai daun limau purut
2 batang serai - dititik
garam secukup rasa
1 inci lengkuas - dititik

Bahan untuk menumis - dihiris
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 camca halba
1/2 cawan minyak masak

Bahan giling lumat:
20 tangkai lada kering
10 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 camca besar jintan manis
1/2 camca besar jintan hitam
1 inci halia
2 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

Cara Memasak:
1. Bersihkan daging, toskan.
2. Pijarkan minyak, masukkan halba, biarkan beberapa saat, kemudian tumis bawang yang dihiris. Kacau hingga wangi.
3. Masukkan bahan giling, masak hingga garing. Masukkan daging, lengkuas dan serai. Masak sehingga daging empuk. Jika perlu, tambah sedikit air. Tutup periuk.
4. Setelah daging empuk, masukkan air asam jawa, garam dan daun limau purut. Biarkan hingga kuah mendidih.


Jemput... jemput.... bawa pinggan & nasi masing-masing .... Bismillah.

11 ulasan:

syapex berkata...

oooiii...
berasap lg tu..

Acik Erna berkata...

assalam amie..izinkan acik ambik resepi ye..acik rasa nak cuba jugak..acik memang selalu gagal dalam masakan asam pedas ni..sampai dah angkat bendera putih

whitecappuccino berkata...

hmmmm....sedapnyerr!

Umie Jazz berkata...

Assalamualaikum amie...aduh sedap. yang mahal tang yang berasap-asap tu...klu dapt hirup kuah ni fengsannnn kesedapan...

Roha berkata...

salam amie..
ya ALLAH,kompom sedap!!.
nak mintak izin share resipi ye..nak try buat hehe..TQ

Suzana Ibrahim berkata...

best la Amie,minta resepi ye!

Amie berkata...

Syapex,
panas dari kuali

Whitecappuccino,
jemput Wc.

Acik Erna,
waalaikumussalam... silakan.

Amie berkata...

Ummi Jazz,
waalaikumussalam... he he heh panas berasap terus amik gambar.

Roha,
silakan Roha, happy cooking.

Suzana,
silakan...

Quinn Nazeera berkata...

Assalam sis, sy baru bljr. Nak tahu, maksud dititik tu nak buat mcm mn ye? 😢

Amie berkata...

Quinn,
waalaikumussalam...
dititik tu maksudnya diketuk sikit bagi pecah



Quinn Nazeera berkata...

oooookok thank you sis. Wpun setelah 2 tahun baru saya balas. dulu single pun masak tgk resepi ni. skrg dah kawin pun masak tgk resepi ni. hehe.... thanks sis. nak masak mlm ni untuk sahur nnt.. selamat berpuasa sis