ADSENSE

Isnin, 9 Julai 2012

Sotong Goreng Taucu

Jom cuba resepi baru dari Amie's Little Kitchen. Amie masak Sotong Goreng Taucu. Amie gunakan taucu manis, tapi kena tambah gula sedikit sebab rasa masin taucu walaupun katanya manis, masih terasa! 


Resepi : Sotong Goreng Taucu
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
2 ekor sotong sederhana besar (500 gram) - bersihkan dan potong ikut citarasa
3 batang kacang panjang - potong serong
2 ulas bawang putih - hiris
3 ulas bawang merah - hiris
2cm halia - hiris
3 biji cili merah - hiris
3 sudu makan taucu manis
1 sudu makan kicap cair manis
1/2 sudu makan gula
3/4 cawan air
minyak

Cara:
1. Goreng sotong hingga masak. Angkat dan toskan.
2. Panaskan sedikit minyak. Goreng bawang putih, bawang merah, halia hingga naik bau.
3. Masukkan cili merah. Gaul rata.
4. Masukkan taucu serta air. Biarkan mendidih dan kuah menjadi pekat.
5. Masukkan kacang panjang bersama sotong yang telah digoreng.
6. Tambah kicap cair manis dan perasakan bersama gula.
7. Gaul rata dan apabila kacang panjang berubah warna, tutup api dapur.
8. Angkat dan hidangkan.



Amie sempat ratah beberapa ketul. Sedap! Sebenarnya Amie sedang menunggu Encik Suami dan anak-anak pulang dari kampung untuk makan bersama. Nampaknya lewatlah makan malam kami hari ini.  Kata Encik Suami, kakak sulungnya suruh ambil pecal di sana, tapi nampaknya sehingga sekarang (pukul 8.41 malam belum sampai lagi). Oh... panjang umur, baru disebut sudah kedengaran pintu pagar dibuka dan kedengaran si bongsu memberi salam!

27 ulasan:

kasihredha berkata...

selamat mkn malam bersama keluarga Amie..sure suami dan anak2 gembira sebab dah ada lauk sotong yg sedap.

zila norazila berkata...

slmat mlm kak amie..wahh ada sotong..bertaucu lg..stock taucu kt umah nie pun byk lg..he hhee nnt2 nk msk dgn ikan..aritu dh wat sotong taucu jgk.;p

Cheq Sue berkata...

kat rumah saya ni pun banyak stok taucu, tapi nampaknya kena berpantang sotong tu... kena tengok ajelah kak amie

shat mashuri berkata...

sedapnya.. tp kne tggu org mskkn br leh rse... hehehe...

Qasey Honey berkata...

asslm Kak Amie...sedapnye tgk lauk sotong tu mlm2 gini..jd lapo la pulak...hihi

ummiross berkata...

Amie..ummi nak ratah jugak!

hazila berkata...

Saya ada 2 botol taucu kat rumah gara gara terlupa ada stok tapi angkut yg baru.

Shiela berkata...

Assalam Amie.. terlior sungguh nengok sotong tu.. besor.. nyum nyum..

Bicara Kak Noor berkata...

waduh2 Mie,akak mmg peminat sotong ni goreng pun sodap tau,tapi beso ni sotong pasti tak cukup sepinggan tu sbb enak bangat ni

Nur-nba berkata...

Salam. Sedapnya melihat lauk sotong ni.. Lama benar tak makan taucu.. Tentu bertambah, bila dapat makan panas2.. :)

quinnie berkata...

sedapnya kak amie ...saya suka sgt sotong...especially tang janggut dia tu..hehehhe..tak pernah masak taucu..lain kali ada sotong bleh cuba..:)

~~zana@pb~~ berkata...

Kak zana pula kurang suka sotong tapi kalau ada, bedal juga.
Sedap kot sesekali tukar sotong dgn ikan.

Tina Othman berkata...

salam kak amie

sedapnya sotong, suka makan tapi tak pandai sangat masak sotong, selalu lepat liat & first time dgr ada taucu manis ni hehe

Nens Collection berkata...

kak ami..sedappnyerr..
dh 4 hari nens x buat n3..bz + malas..hehe..
nens dh tgk DH link susu stolle tu..thankz 4 sharing k.ami..skang kami adik beradik sepakat nk cuba jinliyuan iaitu air kalsium ionik jinliyuan..

kalo k.ami nk tgk ni link die..boleh jgak tuk darah tggi..mane tahu k.ami ade info ttg die..;)

www.cegahgout.com

rahel berkata...

selamat pagi kak Amie...
alah..knp tak letak cili padi banyak2?..hehe..macam Rahel pulak yg mo makan,...

Izan Ishak berkata...

wahhh...sedapnya kak amie... dah lama tak makan sotong.

Amie berkata...

Kasih,
terima kasih Kasih, lewat sikit makan malam, biasanya makan sebelum pukul 6 petang (tapi di sini Maghrib pun pukul 6.30)... kira dah nak malamlah juga tu.

Zila,
ikan masak taucu pun kegemaran Kak Amie!

Cheq Sue,
ooo tengah pantang sotong ye... he he hh memang kena tengok ajelah ye Cheq Sue.

Amie berkata...

Shat Mashuri,
memang sedap kalau makan hasil air tangan orang kan Shat...

Qasey Honey,
waalaikumussalam,
jemput makan QH... kami pun lewat makan ni.

Ummiross,
jom sama-sama ratah!

Amie berkata...

Hazila,
kalau jarang masak taucu, kadang-kadang Amie pun lupa ada stok taucu (yang dah dibukan pun tersimpan lama dalam peti sejuk).

Sheila,
nyum...nyumm... jom makan!

Kak Noor,
lupa orang kiri-kanan kalau dah jumpa sotong nih!

Amie berkata...

Nur-nba,
memang sedap kuah taucu makan dengan nasi panas, bubuh sikit terasa masin seluruh nasi!

Quinnie,
Kak Amie pun suka janggutnya, lagilah kalau digoreng rangup!

Zana,
dulu Amie pun jarang makan sotong, mungkin cara masakannya, tapi bila dah pandai goreng sotong salut tepung....mmmm bertukar suka pulak! Hari ini cuba masak taucu....

Amie berkata...

Tina Othman,
sama saja cara masaknya dengan ikan atau udang, cuma sotong ni tak boleh masak lama-lam, jadi liat... ada taucu manis.

Nens,
mudah-mudahan usaha untuk ayah Nens membuahkan hasil.... amin. Terima kasih atas info itu yea...

Rahel,
oo yaaaa... lain kali Kak Amie bubuh cili padi banyak-banyak ya Rahel...

Izan Ishak,
alhamdulillah Izan... kebetulan petang kelmarin EncimSuami bawa pulang sotong segar, jadi kakak cuba masak taucu pula.

Tihara berkata...

kalau taucu ni meti sedapp..biasa buat ikan taucu..menu ni mmg ada kelainan la kak,cantik lak tu pic nya..nice :)

IXORAROXI berkata...

Assalamualaikum Kak Amie...rindu baca celoteh akak, moga akak sihat ya

Yana Shaiful berkata...

sedapnyaa klu dpt mkn dgn nasi panas2 nii ^_^

Amie berkata...

Tihara,
terima kasih... memang sedap masak taucu sekali-sekala, selalunya guna ikan,ni tukar dengan sotong pulak!

Ixora,
waalaikumussalam... windu sama kamu juga Ixora! Lama tak jumpa!

Yana,
betul Yana, kak Amie memang suka makan kuah taucu dengan nasi panas!

Mamasya berkata...

Salam Amie. sy suka masakan letak taucu...cuma skrg masakan sotong kena kiv dulu sbb sotong fresh dah 2 bulan tak da...

Kak yon berkata...

biasanya ikan/ikan bilis masak tauchu.sotong pun sedap ye? boleh mencuba nanti..