ADSENSE

Selasa, 17 April 2012

Sayur Lemak Putih & Ikan Bolu Goreng Sambal Tempoyak

Salam sayang buat teman-teman semua. Petang ini Amie sempat masak Sayur Lemak Putih dan Ikan Bolu Goreng Sambal Tempoyak. Sambil potong sayur dan membersihkan ikan, telinga pun ambil kesempatan mendengar rancangan ADILA, Aku, Dia dan Lagu melalui siaran Radio Klasik Nasional. Akhirnya siap juga dua jenis lauk yang Amie sediakan.


Ketika sedang mengambil gambar Sayur Lemak Putih, tak semena-mena airmata berlinang kerana sangat terharu mendengar coretan kiriman seorang isteri yang begitu tabah menghadapi dugaan bersama suaminya yang mengidap penyakit barah paru-paru. Terduduk seketika mendengar alunan lagu yang diminta oleh pengirim iaitu lagu Pelangi Petang nyanyian Allahyarham Sudirman Haji Arshad dan lagu Akulah Kekasihmu alunan mersik suara penyanyi Francisca Peter. Aduh... tangkap jiwang sungguh petang tadi! Sebenarnya sudah terlalu lama tidak mendengar ADILA. Tak perlulah Amie tuliskan resepi Sayur Lemak Putih sebab mudah sangat untuk disediakan dan memang lauk evergreen, ada sepanjang zaman sejak dahulu sampailah sekarang. Sesekali makan sayur masak begini memang sedap, terasa aroma santan kelapanya yang asli. Amie temankan bersama Ikan Bolu Goreng Sambal Tempoyak. Resepinya Amie pinjam dari Dapur Tanpa Sempadan, Che Mat Gebu. Terima kasih Che Mat, minta izin dan minta halalkan ye.


Resepi asalnya Che Mat gunakan ikan kembung, tapi Amie gunakan seekor ikan bolu potong dua. Kalau ada sesiapa yang masih belum tahu ikan bolu, nama lain baginya ialah ikan belanak sembawa atau milkfish. Amie kongsikan resepinya ye Che Mat untuk rujukan teman-teman yang lain. Sila datang ke Dapur Tanpa Sempadan - CMG untuk keterangan lanjut.


Resepi : Kembung Goreng Sambal Tempoyak
Sumber : Dapur Tanpa Sempadan

Bahan-bahan:

3 ekor ikan kembong hijau -boleh guna apa-apa jenis ikan berdaging

1 helai daun kunyit, hiris halus

2 batang serai, hiris serong, kasar
5 biji bawang merah*
1 biji kecil bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*
25 biji cili padi siam merah*
1 camca besar penuh tempoyak
3 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
1 cawan air

Cara:

  1. Ikan kembong disiang, cuci bersih, lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Goreng embal-embal (tidak terlalu garing), angkat dan toskan. Tumbuk lumat bahan-bahan bertanda (*), kemudian masukkan serai hiris serong dan tumbuk sekejap jangan hancur sangat, biar kasar-kasar.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk tadi hingga harum, masukkan tempoyak, kacau dan tuang air. Tambah asam gelugor, garam secukup rasa dan secubit gula. Biar mendidih.
  3. Masukkan ikan dan hirisan daun kunyit, gaul rata dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas.
Uwaaaaa..... gara-gara mendengar ADILA sampai nangis-nangis rupanya terlupa tekan butang rice  cooker! Uwaaaa.... ini memang betul-betul menangis sebab semua lauk dah siap, nasi belum masak! Berasnya kembang sebab lama terendam! Lain kali dengar cakap orang tua-tua... jangan menyanyi ketika masak di dapur! Hu hu huuuuu



25 ulasan:

Choco Ani berkata...

Assalamulaikum Amie.. wah sedapnya menu.. ikan goreng sambal tempoyak tu bagai menggamit gamit Ani je.. ;)

Aju Mohit berkata...

Kalau Aju mesti nangis kak, tp tgk lauk ni terus happy ;)

Nuwairani Ismail berkata...

assalam kak amie..nani kalau pegi pasar, mesti jeling2 aje dgn ikan bolu sebab tak reti nak siang.banyak tulang, tak reti pulak. tapi kalau pegi gerai ikan bakar, memang ambik ikan bolu duluan.

Mas berkata...

serius meleleh mas tgk ikn bolu grg sambal tempoyak tu! aduhai sedapnya kak, mkn plak dgn syr lemak putih..waduh..waduhhhh enak banget!

Mas berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Chik Mimi berkata...

Kak amieee kalau makan lauk2 ni confirm diet lari kuat2 sedapnyaa

Acik Erna berkata...

aie..acik pun dengar adila.memang kalau adila tu selalunya kami masih dalam kereta beum sampai rumah..memang setiap hari la dengar

Qasey Honey berkata...

mbangkitkan selera semua lauk2 tu...lg2 lemak putih tu...sedapnya...

rahel berkata...

Kak Amie,ikan bolu bersambal memang kesukaan gue..tak mo lauk yg lain lagi..

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Salam kak Amie... wah memasak sambil dengar lagu.. sure lauk yang di masak tu bila di makan pun berlagu aje hehehe... ikan bolu tu ikan apa kak?? almaklumlah dah dewasa baru nak belajar ni hehehehe

ummiross berkata...

Amie kalau masak semuanya kena dengan taste ummi, sebab tu bila ke dapur Amie,asyik kecur je airliur, hik!

Rohah berkata...

Aduhai Kak Amie, tak tahan tengok menu akak nie,,terutamanya masak lemak tuuu..

KakAsma berkata...

amie,
jenuk dapur embun ada kerabu tomato,kat sini ada ikan tempoyak tu..tinggal rajin tak rajin nak buatkan..tengok cam sedap ajer...

Nens Collection berkata...

sedapnye goreng masak tempoyak..
mmg best giler..kecur air liur..!

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..emm sesuai sangat gandingkan sayur putih ni ngan ikan masak sambal gitewww...kecur saya bila teringat aroma dan rasa tempoyak itewwwww

Amie berkata...

Choco Ani,
Waalaikumussalam, suka tempoyak ye... jom makan sama.

Aju Mohit,
he he heh pandai menangis jugak Aju ye.. hehehh

Nani,
tak berapa minat yang beli digerai, jadi masak sendiri je.

Amie berkata...

Mas,
lauk-pauk kampung Mas, marilah makan sekali.

Chik Mimi,
lupakan diet dulu Chik Mimi... kita makan dulu he he heh

Acik erna,
dah lama tak dengar ADILA sebab cengeng... suka nangis macam budak kecik! hi hi hiii

Amie berkata...

Qasey Honey,
dah selalu masak lemak kuning, masak lemak putih rasanya lain sikit... asli gitu.

Rahel,
gue memang hantu ikan bolu Rahel...

Shahriah,
agaknya jarang ditemui di sana, tu sebab ramai yang tak tahu...bolu tu sebutan orang sini, nama lainnya belanak sembawa.

Amie berkata...

Ummiross,
alhamdulillah, kalau begoitu masa Ummi datang rtumah Amie nanti, tak payahlah Amie tanya nak makan apa... Amie masak aje apa-apa ye Ummi sebab Ummi sama taste dengan Amie... senang diatur kalau gitu... he heheh

Rohah,
kak Amie sebenarnya dah lama tak makan sayur lemak putih, tu yang bersemangat memasaknya.

Kak asma,
tak apa Kak, jamu mata aje.. nanti kalau dah datang semanbgat rajin, baru buat. dulu..

Amie berkata...

Nens,
memang tempoyak membangkitkan selera... bagi yang sukalah ye Nens.

Sue@Nenie,
memang naik selera kita, marilah makan sama Sue.

zila 4ever berkata...

kak amie.
kita dtg dh ujung2 tanjung nie..ada lg ke idakk..ada ke idakk..he hheee..kompom abis..licin..dulu2 rajin msk camne kak..tp skrg2 nie malas mmjang..so makan yg simple2 jew tiap hari.:)

CT Delima berkata...

As'salam Amie

Sesekali melayan lauk macam ni ada pulak ikan kerisi masak taucu ada sambal belacan mangga serta telur dadar, mahu bertambah nasi anak beranak dekat meja makan ya Amie.

Lauk macam ni dah jarang orang masak, ct pula kalau dah tak tahu nak masak apa lauk inilah yang menjadi hidangan diatas meja, dengan aroma santan segar emm...sedapnya Amie..

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum Amie..

Nak ikan tuuuuu!!!! I like tempoyak very much...Sedapnyaaa....

myda_ahmad berkata...

anak2 suka dgn masak lemak,tp amik kuahnya jelah.......tp kalau soon tu diorg mkn..

quinnie berkata...

kak amie..saya kadang2 pun suka dengar rancangan adila ni..hehehe...memang mengimbau kengangan lama bila dengar kan kak..hehehhe